Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
مذاب
شوكا صحرائى

آثار تجسمی نازنین آیگانی اعم از نقاشی، تصویرگری، و چیدمان یا اینستالیشن به دلیل گرایش جدی او به ادبیات و علوم انسانی و تجربه های بسیارش در این زمینه همیشه رنگ و بوی ادبی داشته اند.

نقش "واژه" در آثار او را می توان دلیلی برای این مدعا دانست. او درسال های ١٣٧٨ تا ١٣٨٠ در مجموعه سه نمایشگاه از هنر مفهومی (conceptual art) برای کودکان - که از اولین تجربه های هنر جدید برای کودک در ایران بود- با تاکید بر موضوع استعاره و تعاریف ساده فلسفه برای کودکان از چیدمان برای بیان ادبی و فلسفی استفاده کرد.

اما در كار تازه او با عنوان "مذاب"، كه در گالرى باران به نمايش گذاشته شده، برخلاف همیشه نقش ادبیات غیرمستقیم است.

با وجود آن که طرح این اثر (اینستالیشن مذاب) برگرفته ازیکی از شعرهایش با عنوان جنسیت (sexualite) است، اما این بار برخوردی متفاوت با دغدغه های ادبی اش دارد.

نقش فرم و استفاده از عناصر طبیعت همچون آتش، خاک، خون و گیاه، وبیان غیرمستقیم از ویژگی های "مذاب" است.

"مذاب" حکایت رابطه ای بیماراست. رابطه ای که می آید و ادامه می یابد، اما نه رویشی در پی دارد و نه جوانه ای، رابطه ای که نه به شکوفایی می انجامد و نه به زایش.

"مذاب" حکایت زن و مرد است. حکایت آن گونه ازروابط انسانی که به دلیل قرار نگرفتن در جای درست و شکل درست خود، عذاب و تنهایی در پی دارد. گاو بر زمین خیش می کشد و آن را برای رویش و خلق مهیا می کند.

نازنين آيگانى در باره "مذاب" مى گويد: "درتمثیل هاى اين اثر خیش به جای آن که بر گرده گاو بسته شده باشد به شاخ او بسته شده است و او را در حرکتی عذاب آور به عقب می کشد. گردن گاو کشیده می شود و در پی این حرکت دردآور زخمی که بر تن زمین می زند نیز عمیق تر از حد است."

"جان زمین می خراشد، زخم می شود و از زخم ها خون بیرون می زند. زن عذاب می کشد، مرد عذاب می کشد، و در پی این شکنجه ناگزیر، زخم تا ( سر) ذهن زن ادامه می یابد."

"ذهن همان آتشفشان زمین است که در پی زخم این خیش برآن فوران می کند، "مذاب" فواره می کند و زن و مرد و گاو و زمین و خیش و جوانه و مرگ و زایش، همه و همه می سوزند و خاکستر می شوند. همه چیز نابود می شود و این دو بی آن که بخواهند، در پی این جدال ناگزیر، یکدیگر را عقیم می کنند."

از ویژگی های دیگر "مذاب" می توان به موسیقی خاص آن اشاره کرد. اصوات، کشش ها، تیزی های عذاب آور، صدای چکیدن قطرات برزمینه ملودیک ساده اثر، همه وهمه، نشان از درک عمیق و درست "بهرنگ بقایی" آهنگساز مذاب دارد .

وی که تجربه های بسیاری در زمینه آهنگسازی تئاتر دارد با تاکیدهای درست ما را یاری می دهد تا در حس اثر سهیم شویم.  فضاسازی های روایتگر او، نشان از دریافتی مستقل از مفهوم "مذاب" دارد که در عین استقلال هنرمند در خلق به یاری چیدمان شتافته است.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2008/04/14
بسيار شاعرانه با اين واقعيت دردناک برخورد کرده و ايماژيناسيوني قوي دارد. صداگذاري و عکس‌هاي سياه و سفيد خوب و تأثيرگذار بود.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.