Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
معمارى روى بوم
شوكا صحرائى

بهرام نشأت سال ١٣١٩ در تهران و در خانواده‌اى هنردوست چشم به جهان گشود. پدر او در حكومت رضا شاه سرپرست مدارس ايرانى در عراق و سپس در قاهره بود و در همانجا بود كه او با هنر نقاشى آشنا شد و موفق شد دوره هاى طراحى را بگذراند.

بهرام نشأت در سال ١٩٦٠ به سوئيس رفت و به دليل علاقه بسيار زياد به معمارى در دانشگاه ژنو در اين رشته مشغول به تحصيل شد. در اين سال ها به هنر نقاشى و مجسمه سازى هم پرداخت و در اواسط سال هاى دهه شصت كه مصادف مى‌شد با اوج گيرى سبك آبستره در آمريكا و اروپا، او هم به اين سبك رو آورد و آثار متعددى خلق كرد كه در چند نمايشگاه گروهى به نمايش گذاشته شد.

نشأت در سال١٩٧٠ به ايران آمد و تا سال ١٩٨١ در ايران به حرفه معمارى پرداخت و سپس به آمريكا رفت و پس از سپرى كردن دوره‌هاى تخصصى معمارى موفق شد عضو انجمن معمارى آمريكا گردد. البته در تمام اين سال ها نه تنها از نقاشى دور نشد بلكه به صورت حرفه‌اى اين هنر را دنبال كرد.

آقاى نشأت مى‌گويد: "به دنبال علاقه زياد به فلسفه سارتر و نوشته‌هاى كامو، همچنين به دليل رشته تخصصى خودم، معمارى، كه با خواست هاى مردم سر و كار داشتم به سبک اكسپرسيونيسم اروپايى به خصوص اروپاى شمالى مثل آلمان و هلند گرايش پيدا كردم و در اين راه از پيكاسو بيش از بقيه الهام گرفتم. به پيكاسو به اين دليل كه هميشه سنت شكن بود و در سراسر كارهايش سبک و روش هاى جديد ديده مى‌شد علاقه مند بودم."

او مى افزايد: "علاقه بسيار زيادى به خلق نقاشى هاى حجم دار داشتم و به اين دليل بود كه مواد مختلفى را امتحان كردم. در اين بين نوعى خمير نظرم را جلب كرد و تعداد زيادى اثر با استفاده از آن خلق كردم و اولين نمايشگاه انفرادى ام را در ايران،  سال  ٢٠٠٢، در گالرى باران برگزار كردم." 

"بعد از آن به جاى خمير به سراغ كاه‌گل رفتم و شايد به دليل خاطرات زياد ما ايرانى‌ها از كاه‌گل و يا برخورد با آن در كتب مذهبى و يا كتب عرفانى مثل حافظ بود كه به استفاده از آن بسيار علاقه‌مند شدم و اتفاقا از كار با آن بسيار لذت مى‌بردم و دومين نمايشگاه انفرادى ام را هم اين آثار تشكيل دادند اما مشكلى كه وجود داشت سنگينى بيش از حد تابلو ها بود."

"از اينجا بود كه به دنبال ماده قابل انعطاف و سبك گشتم تا اين كه با توجه به تجربه ساخت كاغذ دستى كه سال ها قبل داشتم به استفاده از كاغذ روزنامه راغب شدم و امروز فكر مى‌كنم پس از سال ها به ماده مورد نظرم دست پيدا كرده ام. البته در اوايل سال هاى ١٩٢٠ پيكاسو هم در كارهاى كوبيسم خود به شكل بسيار محدود از بريده‌هاى روزنامه بهره مى‌برده است اما به اين شكل فكر نمى‌كنم تا به حال كسى كار كرده باشد."

بهرام نشأت در پاسخ به اين سوال كه به كدام اثرش بيش از بقيه علاقه‌مند است به تابلويى به نام خرمشهر اشاره مى كند كه در سال ١٩٨٦ و در كاليفرنيا با ابعاد ٣ متر در ۸ متر كشيده است. او مى گويد: "با وجودى كه آن سال ها از وطن دور بودم اما جنگ ايران و عراق مرا بسيار متاثر كرده بود و باعث شد اين تابلو را بكشم و به آن تعلق خاطر خاصى دارم."

مجموعه‌اى از نقاشى هاى بهرام نشأت از تاريخ نوزدهم بهمن تا دوم اسفند در گالرى باران به نمايش در آمد.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.