Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
سماع در سعدآباد

در میان شاعران فارسی زبان، مولوی عارف برجسته ای شمرده می شود که خود اهل سلوک عرفانی بوده  است.  سلسله صوفیان مولویه بویژه در آسیای صغیر پیروان بسیاری داشته  و پیروان مولوی در ترکیه بسیارند.  درویشان رقصنده و سماع گر که آیین سماع مولوی را زنده نگه داشته اند مشهورند.

در دهه اخیر، شهرت مولانا جهان گیر شده، و امسال  به مناسبت ٨٠٠ سالگی زادروز او از سوی یونسکو سال مولوی یا رومی اعلام شده؛ و این بهانه ای برای برگزاری کنسرت ها و سمینارهای بسیاری در شرق و غرب شده است.

 در ایران در کنار کنسرت ها و سمینارهای بسیار، هفته پیش  گروه شمس به همت کيخسرو پورناظری، آهنگساز و نوازنده تار و تنبور، در فضای باز کاخ سعدآباد کنسرتی برگزارکرد که در آن سماع گران قونيه هم به رقص و سماع پرداختند.

همسرایی خوانندگان زن و مرد و آوردن سماع گران قونیه به تهران و نیز بهره گیری از ساز باستانی تنبور که با عود رقابت می کند بسیاری را به وجد آورد.

گروه شمس در سال۱۳۵۹ تشکیل شد و در ابتدا به دليل اجرای موسيقی تنبور با عنوان تنبور شمس به اجرای برنامه می پرداخت پس از اضافه کردن موسيقی سنتی و کردی و سازهای سنتی و محلی ايران به  همنوازى هايش، به گروه شمس تغيير نام داد.

کيخسرو پورناظری در مورد ساز تنبور می گويد: "تنبور يک ساز آيينی معنوی کهن است که به تمام نقاط مشرق زمين و حتی اروپا راه پيدا کرده و امروز با نام های مختلفی که از تنبور مشتق شده در بسيارى نقاط وجود دارد. اين ساز در منطقه کرمانشاه که منطقه ای بسيار غنی از نظر هنر موسيقی است حضوری زنده و فعال دارد و اين را ما مديون طايفه يارستان، يا اهل حق، هستيم که حدود ۸۰۰ سال اين ساز کهن را ساز آيينی خود قرار داده اند."

گروه شمس آثاری را با صدای هنرمندانی چون شهرام ناظری ، حميدرضا نوربخش، بيژن کامکار، نجمه تجدد و فرشاد جمالی منتشر کرده است.

اين گروه، در رواج همسرایی وهمخوانی در ايران نقش داشته  و علاوه بر کنسرت هايی در ايران در جشنواره هايی از جمله آوينيون (فرانسه)، گرک (اسپانيا)، ترانه های شرقی (ازبکستان)، صوفی (هند)، موسيقی کردی (فرانسه – کردستان عراق) و جاده ابريشم ( آمريکا) و نيز جاهاى ديگر کنسرت داشته است. 


در کنسرتی که در سعد آباد برگزار شد، يک بخش به  تنبور اختصاص یافت که شامل قطعات برای تو، ساربان،  آنسو مرو و باران بود و بخش ديگر به موسيقی ملی با سازهای سنتی تار، سه تار، سنتور، کمانچه و سازهای کوبه ای همراه با آواز شامل قطعات رامشگر، ساقی، رهايی، عاشقان  که در متن آن سماع گران نيز به سماع می پرداختند. در اين کنسرت علاوه بر پور ناظری ها ( کيخسرو ، تهمورس، سهراب ) حضور نجمه تجدد به عنوان هم آوا و فرشاد جمالی، خواننده گروه، بسيار تحسين برانگيز بود.

در همین زمینه:

از شعر مولوی تا شهر مولوی

بزرگداشت مولوى در جهان

دیدار با مولانا در قونیه

مولوی در آمریکا

 برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.