Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
وحشی‌های رنجور

مهین دوران دخت

زمانی باغ وحش شهر دوشنبه از ممتازترین باغ‌های اتحاد شوروی بود. در سال تأسیس (۱۹۶۰ میلادی) این باغ وحش،  ۱۰۵۹ جانور در آن بود که به ۲۵۶ نوع حیوانات متعلق بودند. اما اکنون تنها ۱۳۰نوع جانور و در کل حدود ۶۰۰ سر حیوان باشندۀ این باغ اند که در میان آنها شمار حیوانات اهلی اندک نیست.

با فروپاشی شوروی و آغاز جنگ داخلی در سال ۱۹۹۲ باغ وحش دوشنبه هم  رو به نابودی گذاشت و برای بقایش تلاش می‌کرد. در آن سال‌های سخت جانوران نادری چون دو فیل هندی با نام‌های "دهلی" و "راج" در کنار چندین درنده و خزنده و پرندۀ دیگر جان دادند. قفس‌های خالی ‌آنها تاکنون صاحبی دیگر پیدا نکرده است. علت اصلی مرگ و میر جانواران در باغ وحش دوشنبه گرسنگی و سوء تغذیه بود.

ولی شماری از گربه سانان سخت جان، به مانند ببر و پلنگ و شیر که از آن ایام پرآشوب جان به سلامت بردند، وجود باغ وحش را حفظ کردند. در کنار آنها جانوران دیگری چون خرس، شتر، روباه، گرگ، شغال، خر، بز و گوسفند تاجیکی، خوک‌ افغانی و انوع مختلف پرنده و خزنده و چرنده‌ها را می‌توان در این باغ دید.

بیشتر آنها جانوران محلی‌اند و برخی را هم از آفریقا، آمریکا یا جمهوری‌های شوروی پیشین به این جا آورده اند.

اما اکنون هم ‌به نظر می‌رسد که هیچ کدام از جانوران باغ وحش دوشنبه خوشبخت نیستند. هر کسی که وارد این باغ می‌شود، با دیدن جانوران خموده و محزون و قفس‌های زندان گونۀ آنها، با ناراحتی باغ را ترک می‌کند.

برخی ‌از بازدیدکنندگان می‌گویند از جانوران به خوبی نگهداری نمی‌شود. اما مسئولان باغ وحش معتقدند که با ۱۰۰ سامانی یا ۳۰ دلار در ماه که پایین ترین دستمزد یک مأمور رسیدگی به جانوران است، نمی‌توان توقع زیادی داشت.

گفته می‌شود، خوراک جانواران از فروش بلیت ورودی بازدیدکنندگان تهیه می‌شود که نفری یک سامانی یا حدود بیست سنت است. و چون ‌شمار بازدیدکنندگان باغ چندان زیاد نیست، مبلغ زیادی هم به دست نمی‌آید. تنها بعضاً در روز‌های تعطیل ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن از باغ دیدن می‌‌‌کنند.

در بسیاری از قفس‌ها خر، بز و مرغ‌های خانگی نگهداری می‌شوند که مردم برای دیدنشان نیاز ندارند به باغ وحش بروند.

با وجود این، مسئولان باغ جانوران از بهبود نسبی وضع آن و افزایش شمار جانوران مژده می‌دهند. از جمله، چندی پیش یک جفت شیر صاحب چهار شیربچه شده اند. اما قرار است به زودی این توله‌ها در ازاء جانوران دیگر از کشورهای گرمسیر مبادله شوند، تا بدین گونه چند قفس خالی باغ پر شود.

همچنین، قرار است در آیندۀ نزدیک از شهر کالینین گراد روسیه یک بَهموت (اسپ آبی) به باغ جانوران دوشنبه منتقل شود.

بازدیدکنندگان باغ وحش دوشنبه مشتاق دیدن جانوارن کم پیدایی چون بهموت و دلفین و کانگرو هستند. اما روشن نیست که آنها کی‌ به این آرزوی خود می‌رسند. در حال حاضر هدف اولیۀ مسئولان باغ تعمیر قفس‌‌های تنگ و فرسودۀ باغ است.

سال گذشته شهرداری دوشنبه تنها برای بنیاد یک محل زیست برای بَهموت یا اسپ آبی ۳۵هزار سامانی یا حدود هشت هزار دلار اختصاص داد. ولی در باغ وحش دوشنبه صد‌ها قفس موجود است که برای تعمیر آنها مبالغ هنگفتی لازم است.

شاید به همین دلیل مسئولان باغ در سردر دروازۀ آن آویزه ای نصب کرده اند که در آن از داوطلبان دعوت می‌شود که در مواظبت از جانوران سهم  بگیرند. در این آویزه می‌خوانیم: "شما می‌‌‌توانید از جانور دلخواه خود نگهداری کنید." تا کنون یکی دو نفر داوطلب شده اند که کفاف نیازهای باغ را نمی‌دهد.

اخیراً یک سازمان آمریکایی در پی چند حادثۀ حمله یک خرس خشمگین این باغ به بازدیدکنندگان طرحی را برای بهبود وضع باغ‌ وحش مورد اجرا گذاشته است.

در گزارش مصور این صفحه از باغ وحش دوشنبه دیدن می‌کنیم.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- بهزاد آریا، 2009/09/04
بدین کار خوب و دلکش ز تاجیکان عجب دارم
که سرتا پای این دخت را چرا در زر نمی گیرد
- یک کاربر، 2009/09/04
بسیار عالی بود. خانه آباد مهین جان. ه
- یک چایبر، 2009/09/03
گزارش زیبا و درعین حال تاسف برانگیز !
البته فکر نمی کنم وضع آدم ها در این کشورها خیلی بهتر از بی زبان ها باشد !
سپاس
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.