Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
پرواز مستانۀ همای
بهار نوایی

"پرواز همای" آهنگساز و خواننده‌ای است نام‌آشنا که یک سال بعد از انقلاب متولد شده و به گفتۀ خودش به گروهی از هنرمندان نسل جدید ایران تعلق دارد که دغدغه‌های ذهنی‌شان ریشه در فرهنگ بعد از انقلاب دارد و متفاوت از نسل قبل است. شاید همین دغدغه‌های ذهنی بود که توجه او را، هم در شعر و هم در موسیقی به سوی سنت‌های هنری اصیل ایرانی جلب کرد، تا اینکه با همکاری دوستانش در سال ۱۳۸۴ گروه مستان را تأسیس و در گسترۀ موسیقی ایرانی شروع به فعالیت کرد و به‌سرعت با اجرای کنسرت‌های متعدد نوعی از موسیقی عرفانی اما "مدرن" را در چهار گوشه جهان به ثمر رساند.

پرواز همای بر سروده‌های خود که به دلیل علاقه‌مندی‌اش به زبان فارسی آنها را "چکامه" می‌نامد، آهنگ می‌سازد. او باور دارد که هم موسیقی او در چارچوب موسیقی دستگاهی ایرانی رشد و نمو کرده و هم شعر او جوانه‌ای تازه‌شکفته ‌است بر تنۀ کهن شعر عرفانی فارسی که در طول سده‌ها قد برافراشته‌است. او در پاسخ مخالفانش که هنر او و کار گروه مستان را تأثیرگرفته از موسیقی غربی پاپ می‌دانند، می گوید اگر چه شعر و موسیقی‌اش ریشه در سنت دارد، ولی با پرداختی نو و تازه چنان بین مخاطبان ریشه دوانده که آن را با وجود بومی بودن به اندازۀ موسیقی "پاپ غربی" مردمی کرده‌است:

قطعه "سرزمین بیکران" سروده، آهنگ و تنظیم از پرواز همای
"گروه مستان ترکیبی از سازهای ایرانی است و همۀ آثار این گروه برگرفته از موسیقی سنتی ایرانی است که به شکل امروزی اجرا می‌شود. اما ما در مسیر کار هر دو سال یک بار اثری متفاوت با ارکسترهای بزرگ اجرا می‌کنیم که تا به حال دو اپرای "موسی و شبان" به رهبری "شهرداد روحانی" و همین‌طور اپرای "عشق و عقل و آدمی" به رهبری "والتر پروست" را درکشورهای مختلف اجرا کرده‌ایم، اما حتا این دو اجرا هم با روح موسیقی ایرانی است".

"پرواز همای" که نام اصلی خانوادگی‌اش "سعید جعفرزاده" است در روستای احمدسرگوراب نزدیک شفت در استان گیلان – منطقه‌ای با موسیقی غنی محلی - متولد شده و ترانه‌هایی هم به به زبان گیلکی اجرا کرده‌است. دوران کودکی و نوجوانی‌اش با علاقه‌مندی به نقاشی و موسیقی و شعر در همین روستا طی شده و در دوران تحصیلات دانشگاهی‌اش در تهران ظرایف موسیقی ایرانی را نزد استادان صاحب‌نام آموخته‌است. در مرکز فعالیت‌های امروزین هنری‌اش موسیقی سنتی ایرانی قرار دارد و به سختی می‌توان رنگ یا رگه‌ای از "گیلک" بودن او چه در شعرش و چه در موسیقی‌اش یافت.

این هنرمند پرآوازه که از کودکی هم دستی در نوشتن شعر داشته، هم توان برای خواندن آواز، هم از درس استادان ادبیات فارسی بهره برده و هم در مکتب استادان موسیقی بسیار آموخته، با باور به پیوند عمیق بین شعر و موسیقی  می کوشد تا ادامه‌دهندۀ راه استادان "چکامه‌سرای" یا "چامه‌سرای" موسیقی ایران قدیم مانند رودکی باشد که همزمان شاعر، آهنگساز و اجراکننده موسیقی‌اش بود. در بسیاری از آثار او کلام، "موسیقی آهنگین" است و موسیقی گویی سخنی شاعرانه و عارفانه می گوید.

پرواز می‌گوید در لابلای اشعار و موسیقی او نوعی باور دینی و جستجو برای یافتن رمز هستی و آفرینش وجود دارد و در ادامۀ راه  کسانی چون مولوی بلخی، حافظ شیرازی و ناصر خسرو قبادیانی است که از راه عشق به خدا رسیده‌اند و به گونه‌ای مستِ یافتن ِ آفریننده و آفرینش شده‌اند:

پس ای مردم خدا اینجاست / خدا در قـلب انسان هاست
بـه خود آی تا که دریابی / خدا در خویشتـن پیـداسـت

شاید برای همین است که واژه‌هایی چون، ریا، توبه، ساقی، می، مست، شیدایی که در میان اشعار شاعران کلاسیک یافت می‌شود، در اشعار و در آواز پرواز همای به دفعات شنیده می‌شود. شاعر و هنرمند از نظر او پیام‌آوری است که رسالت پیام رسانی را خود یافته و خود بر دوش گرفته‌است:

من پیام آورده‌ام مردم پیام آورده‌ام پیام آورده‌ام
ای مردمان عاشق شوید
من نه از سوی خدایم
من نه زین عالم جدایم
من نه زان اهل ریایم
از شمایم
 مردمان عاشق شوید

تازه‌ترین اثر پرواز همای که با همکاری "دریا دادور" و "سُلی" (سلیمان واثقی) اخیراً در کشورهای مختلف در حال اجرا بود، "اپرای عشق و عقل و آدمی" است که گویی بر مرز ظریف بین عقل و عشق که هر دو در جسم آدمی نهفته است، آفریده شده‌است:

"این اپرا درواقع سرگذشت زندگی من از کودکی است تا به امروز که با داستان‌پردازی نگاهی متفاوت به آن دارم: جنگ بین عقل و عشق در درون انسان از روزی که انسان متولد می شود تا روزی که پیر می‌شود و از دنیا می‌رود. انسان با عشق زاده می‌شود، در دوران نوجوانی عشق رنگ دیگر دارد و در جوانی عشق رنگ تازه به خود می‌گیرد و پای انسانِ  دیگری درمیان می‌آید. عقل کم کم ظاهر می‌شود و انسان را از رسیدن به عشق دور می‌کند، اما انسان ناخودآگاه به عشق گرایش دارد. عشق تنها راه را از جان گذشتن می داند و عقل او را بازمی‌دارد، اما انسان در نهایت عشق را انتخاب می‌کند و از جان خودش می‌گذرد".

پرواز همای، اکنون بعد از سی و دو سال زندگی و بهره‌مندی هنری از فرهنگ ایرانی و در حالی که موسیقی‌اش در ایران مخاطبان زیادی یافته، قادر به اجرای کنسرت در ایران نیست. در گزارش تصویری این صفحه او از زندگی و فعالیت‌های هنری خود سخن می‌گوید.

با سپاس از یاری "منوچهر حسین‌پور" برای تهیه این گزارش.

اعضای گروه مستان که پرواز همای را همراهی می‌کنند عبارتند از: پاشا هنجنی (نی)، علی پژوهشگر (بربت)، علیرضا مهدی‌زاده (قیچک و کمانچه)، آزاد میرزاپور (تار)، محمود نوذری (سنتور)، سحاب تربتی (تنبک)، اسفندیار شاهمیر (دف)، سینا جهان‌آبادی (کمانچه) و ارژنگ فرامرزی (تنبک).

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2015/12/03
خیلی عالی بود و با تشکر فراوان از آقای همای و گروه پر تلاشش.
- undertaker، 2014/03/26
میشه اهنگ همای مستان رو برام بفرستی.
- یک کاربر، 2014/01/24
سلام من از عاشقان آهنگ های همای مستان هستم آهنگ های ایشان دنیا را برای من به رنگ دیگری درآورده.
- صالحه، 2014/01/22
سلاااااااااام ممنون از صفحه بسیار زیباتون. من همه کارهای همای رو دوست دارم مخصوصا کنسرت موسی و شبان. وااااای ایشون و گروهش چقدر هنرمند و خلاق هستند. امیدوارم همیشه سلامت و پیروز باشند.
- محمد سنتوري، 2013/12/20
درود فراوان خدمت پرواز عزيز و همه دوستدارانشان....نمي دونم از تلاش و پشتكار هماي چي بگم كه طي اين سال هاي اندك اينقدر پيشرفت كرده. مدت زيادي نيست كه البوم هاي هماي رو گوش مي دم، شايد 6 ماهه ولي طي اين مدت تاثير زيادي روم گذاشته و منو به خدا نزديكتر كرده...
منتظر كارهاي جديد هماي عزيز هستيم.
با آرزوي موفقيت روزافزون
- یک کاربرمستانه، 2013/12/07
با دیدن آثار زیبای آقای همای بیشتر ترغیب پیدا می کنم به بی ریابودن باخدای خودم.
من اینجا روز و شب سردر گریبان خدا خفتم.
- یک کاربر، 2013/08/27
عالی بود.
- ساسان، 2013/07/10
عاشقش هستم.
- یک کاربر، 2013/05/13
من از جهانی دگـرم
ساقی از این عالم واهی رهایـم کن
رهـایـم کن.

خوب بود
- برستو ، 2013/02/08
به نظر من اگه تو این وبلاگ کمی هم از زبان خود اقای همای می نوشتید بهتر بودچون همه ما عاشق هنر وخود آقای همای هستیم کمی هم درمورد همسر و فرزندانشون و خانوادشون بنویسید اگه کمی هم در این موارد اطلاعاتی بنویسید وبلاگتون بر طرفدارترین میشه.
_____________
جدیدآنلاین: با تشکر از پیام شما. با تماشای گزارش تصویری این صفحه می توانید زندگی و فعالیت های هنری آقای پرواز همای را از زبان خودشان ببینید و بشنوید.
- یک کاربر، 2013/01/07
نمیشه بدون ایمیل دانلود کرد منظورم همینجوری بیای داخل دانلود کنی هر کاری میکنم دانلود نمیشه من به همای نیاز دارم.
_______________
جديد آنلاين: متاسفانه امکان دانلود فايل ها وجود ندارد. شما می توانید با استفاده از "کد نمایش اسلاید در سایت های دیگر" که در زیر فایل فلش قرار گرفته گزارش تصویری را به وب سایت خود پیوند دهید.
- شکرآب، 2012/03/28
نازنفست.
- آرمان، 2012/03/13
من عاشق صدا و شعر های ایشان هستم ... وبلاگ من در مورد گروه مستان که اگه دوست داشتید به آن سری بزنید ... mastan-groupsblogfacom
- یک کاربر، 2011/10/10
خانم نوایی شما از موضوعات مختلف گزارش تهیه می کنید و بنظر من همه کارهایتان زیبا و با ساختی هشیارانه است. در مورد این گزارش هم همه آنچه که درباره پرواز همای باید می گفتید در آخرین جمله کلیپ و آهنگ سرزمین بیکران گفته بودید. این هم هنری است قابل تحسین!
- Reza-London، 2011/08/20
بسیار زیبا. هم گزارش و هم ترانۀ سرزمین بی کران. پیروز باشید.
- آشنا، 2011/08/20
تدوین بسیار نیکویی بود و تصاویر به جا و مناسبی به کار گرفته شده بود.
- یک کاربر، 2011/08/17
هماى جزو معدود افراديست كه با شعر خود و خواندن آنها تابوهاى دينى را شكست و خوانندگان را به فكر واميدارد كه از ظاهر دين بيرون آمده و به عشق حقيقى وارد شوند
ممنون به خاطر گزارش زيباتون 
- یک کاربر، 2011/08/12
شعر و موسیقی پرواز همای وسیله ای است برای اعتراض به شرایط اجتماعی حاضر. شجاعت و جسارت این هنرمند قابل تحسین است.
- یک کاربر، 2011/08/11
یکی از زیباترین چکامه های همای:
 به گرد كعبه ميگردي پريشان
كه وي خود را در آنجا كرده پنهان
اگر در كعبه ميگردد نمايان
پس بگرد تا بگرديم،بگرد تا بگرديم
در اينجا باده مينوشي !
در آنجا خرقه ميپوشی !
چرا بيهوده ميكوشي؟
در اينجا مردم آزاری !
در آنجا از گنه عاری !
نميدانم چه پنداری؟
در اينجا همدم و همسايه ات در رنج و بيماری
تو آنجا در پي ياری؟
چه پنداری...
كجا وی از تو ميخواهد چنين كاری
چه پيغامي كه جز با يك زبان گفتن نميداند
چه سلطاني كه جز در خانه اش خفتن نميداند
چه ديداري چه ديداري
كه جز دينار و درهم از شما سفتر نميداند
به دنبال چه ميگردي كه حيراني ؟
خرد گم كرده اي شايد نميداني ؟
هماي از جان خود سيري كه خاموشي نميگيري.....
لبت را چون لبان فرخي دوزند
تو را در آتش انديشه ات سوزند
هزاران فتنه انگيزند
تو را بر سردر ميخانه آويزند

درود برشما و سپاس فراوان از تهیه این گزارش.
- یک کاربر، 2011/08/10
من که از آتش دل چون خم می در جوشم / مهر بر لب زده، خون می خورم و خاموشم
خدا را شکر که کسانی مهر لب برداشته و آتش دل می نمایند
درود بر شما که که این "جوشش" را به ما می نمایید
- یک کاربر، 2011/08/09
بسیار زیبا بود...خیلی دوست داشتم راجع به این هنرمند جوان بیشتر بدانم.
با تلاش خانم نوایی این امکان فراهم شد.

- یک کاربر، 2011/08/07
عاليست
- ، 2011/08/05
درود بر شما خانم نوایی. همیشه کارهای شما را می بینم و از طریق فیس بوک برای دوستانم می فرستم. پیروز باشید.
- امین، 2011/08/05
لذت بردم. سپاس.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.