Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
خطرکاران ایـرانی
سپهر مهدوی‌فر

وارد "بوستان ولایت" که می‌شوی سکویی بلند را در مقابل می‌بینی که اصطلاحا به آن "سکوی بانجی" می‌گویند. بعد از ظهرهای جمعه این پارک که در جنوب تهران قرار دارد میزبان جوانان دختر و پسری هست که برای پریدن از این سکو لحظه‌شماری می‌کنند.  ورزش "بانجی جامپینگ" (پرش از بلندي) چند سالی هست که در ایران طرفدارانی پیدا کرده. "ارشا اقدسی" که مسئولیت آنجا را بر عهده دارد با دوستانش در حال آماده سازی یکی از داوطلبان پرش است که دختری جوان می‌باشد. اینجا تنها جایی در تهران هست که دختران هم می‌توانند از سکوی بانجی بپرند. دختر از ارتفاع می‌ترسد اما ارشا سعی می‌کند اعتماد به نفس او را تقویت کند تا از این سکوی ۴۰ متری بپرد. در پایین سکو صدای دوستان دختر شنیده می‌شود که او را تشویق به پریدن می‌کنند و بعد از آن صدای جیغ دوستان و دختری که معلق در هوا می‌شود. مربی‌گری اين نوع پرش تنها یکی از کارهایی هست که ارشا اقدسی انجام می‌دهد؛ او سرپرست و مدیر "گروه بدلکاری ۱۳نیز هست و بیشتر وقت او صرف بدلکاری در فیلم‌های مختلف می‌شود.

فعالیت حرفه‌ای ارشا اقدسی، که سی و دو سال سن دارد، چند سال پیش با دیدن آگهی کلاس‌های آموزشی بدلکاری توسط "پیمان ابدی" که به تازگی به ایران برگشته بود، شروع شد: "در آن زمان شرایط بدنی فوق العاده‌ای داشتم و تقریبا هر ورزشی را امتحان می‌کردم. حدود دو سال بود که برای تحصیل در رشته تربیت بدنی در ایتالیا تلاش می‌کردم و قصد داشتم به آنجا بروم. اما وقتی با پیمان شروع به کار کردم از او خیلی خوشم آمد. بعد از چند ماه اولین فیلم را كار كرديم که با صحنه‌های انفجار و تیر خوردن همراه بود.  نتیجه خیلی رضایت‌بخش بود و من قید ایتالیا را زدم و در ایران ماندم".

ارشا اقدسی درباره نحوه شکل‌گیری گروه بدلکاری ۱۳ می‌گوید: "بعد ازآن، حدود شش ماه مربی بانجی جامپینگ توچال بودم. آنجا بود که تصمیم گرفتم گروه تشکیل بدهم و یک عده از دوستان علاقه‌مند مطلع شدند و ثبت نام کردند. در بین آن‌ها یک دختر هم شرکت داشت که راضی به پذیرش او نبودم. ولی از بچه‌های آن گروه همه رفتند و فقط همان دختر، یعنی "مهسا احمدی"، ماندگار شد. تقریبا از هر دوره فقط یک نفر می‌ماند و این به خاطر سخت‌گیری من بود". مهسا احمدی اولین زن ایرانی است که به روش بانجی از هلی کوپتر پریده است. او سقوط از هواپیما را هم تجربه کرده است. 

ارشا اقدسی می‌گوید: "همه جای دنیا آدم‌های اهل هیجان وجود دارند؛ عده‌ای به سمت ورزش و عده‌ای سمت خلاف این کار می‌روند. ورزش‌هایی مثل سنگ‌نوردی، اسکیت برد و کایاک در رودخانه خروشان و پارکور، ورزش‌های "اکستریم" (سنگين و همراه با خطر) هستند. در کشور ما بیشتر به  سمت ورزش پارکور رفتند".

"امیر بدری" دیگر عضو گروه که ۲۴ سال سن دارد در پارک و موقع تمرین پارکور با ارشا آشنا شده است. او سال پیش رکورد سقوط بدون تجهیزات ایمنی از ارتفاع ۴۰  متری بانجی توچال را ثبت کرد که قبلا فقط یک بدلکار آلمانی آن را انجام داده بود.

نقطه عطف فعالیت‌های ارشا اقدسی و گروهش  که برای آن جایزه بهترین بدلکاری (S.A G: (Screen Actors Guild Award را دریافت کرده‌اند حضور در فیلم "جیمز باند، سقوط آسمانی" (Skyfall) بوده است: "ما برای یک فیلم سینمایی ترکی دعوت شدیم که پرش ماشین انجام بدهیم. نتیجه یک پرش خوب به طول۳۵ متر بود. کارگردان فیلم، عکس پرش را در فیس بوک گذاشت. بعد از آن بود که ایمیلي با این محتوا دریافت کردم که اگر می‌خواهید برای ۰۰۷ بعدي همکاری کنید اعضای گروه را معرفی کنید تا در صورت قبولی در امتحان کار را شروع کنیم. من همراه با مهسا احمدی و امیر بدری به ترکیه رفتیم و در امتحان قبول شدیم. اوایل کارهای سخت را برای اجرا به ما نمی‌دادند اما هفته آخر یک صحنه خیلی مهم که جمیز باند روی قطار تیر می‌خورد و به پایین پرت می‌شد را به ما سپردند و این نشان‌دهنده میزان اعتماد به گروه ما بود".

ارشا و گروهش به تازگی از فیلمبرداری یک فیلم بالیوودی به نام "بنگ بنگ" در ابوظبی برگشته است. او از اینکه با بزرگان بدلکاری جهان همچون "گری پاول" و "اندی آرمسترانگ" که بدلکاری فیلم‌های جیمزباند، اسپایدرمن، ایندیانا جونزو ... همکاری داشته خرسند است: " اندی آرمسترانگ که مسئولیت بدلکاری این فیلم را نیز بر عهده داشت از گری پاول سرپرست بدلکاری فیلم‌های جیمزباند در فیس بوک به خاطر معرفی گروه ما تشکر کرد. البته این موضوع شاید در سینمای ایران ارزشی نداشته باشد اما دوستانی داریم که این ارزش را می فهمند و برای ما همین کافیست".

ارشا اقدسی و گروهش  در ایران با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. از محدودیت ورود و خروج از کشور تا خریدن وسایل مورد نیاز که هزینه‌های سنگینی دارد.  اما با این حال او قصد ترک ایران را ندارد و می‌گوید می‌خواهد برای ایران افتخار بیافریند.

در گزارش مصور این صفحه پای صحبت‌های ارشا اقدسی می‌نشینیم تا از بدلکاری، هیجان و خطراتش بگوید.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2014/09/07
آقای اقدسی با یک دست سر و ته و معلق ایستاده اید و اسمش را روزمرگی می گذارید؟ من و شما چقدر با هم فرق داریم. افسر دگی گرفتم!
- یک کاربر، 2014/09/05
خيلي خوب بود. نمي تونم بگم چقدر!
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.