Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
منیژه، ستارۀ پنهان
زیورشاه محمدف

شهرت، نام آدم‌ها را کوتاه می‌کند. مثلأ، اگر در ایران بگویم، "هایده"، شاید کمتر کسی به یاد هایده‌ای غیر از "معصومۀ دده‌بالا" بیفتد که در جهان موسیقی فارسی با نام "هایده" شناخته شد. و همین‌طور در تاجیکستان هم اگر بگویید "منیژه"، حتمأ منظورتان "منیژه دولتوا" است که شهرت و محبوبیتش به مراتب طولانی‌تر از عمر کوتاه هنری‌اش است. شاید قضاوت در مورد کوتاهی یا درازی عمر هنری‌اش بسیار زود باشد و شاید دوباره منیژه را روی صحنه ببینیم. اما فعلأ منیژه تنها ستارۀ موسیقی مدرن تاجیکستان است که در اوج درخشش فوق‌العاده از صحنه کنار رفت و گوشه‌گیری او موضوع شایعات و داستان‌های فراوانی شده.

احتمال بازگشت منیژه به صحنۀ هنر زیاد است، چون این ستارۀ پنهان تازه ۲۸ سال دارد. پدر و مادر او که سه دختر داشتند، آرزومند داشتن یک پسر بودند که منیژه به دنیا آمد. پدرش، "دولت"،  که آموزگار مدرسه بود، نامش را از شاهنامه برگزید.

وطن، تازه ترین آهنگ منیژه دولت
منیژه اما دختری متفاوت بود؛ بی‌باک و گاه گستاخ، که ترجیح می‌داد پیراهن و شلوار پسرانه بپوشد و با پسرهای محله بازی کند. نخستین ترانه‌هایش را هم در کودکستان خوانده‌است، و در محفل‌های خانوادگی.

در مدرسه به شعر علاقه پیدا کرد و شعرهای شاگردانه می‌نوشت و برای پدرش می‌خواند و آرزو داشت روزی شاعر شود و شعرهایش را در سراسر کشور بخوانند.

از مدرسه که فارغ شد، به فکر آموزش زبان‌های خارجی افتاد و یک سال در دانشگاه زبان‌های شهر کولاب در جنوب تاجیکستان درس خواند. پس از مهاجرت خانواده به شهر دوشنبه، دریافت که گرایشش به موسیقی قوی‌تر است و می‌خواست وارد دانشکدۀ هنرهای زیبا شود، اما با توصیه و اصرار پدر در دانشگاه ملی تاجیکستان رشته روزنامه‌نگاری و ترجمه را خواند.

آشنایی‌اش با "ذکرالله"، که در آن سال‌ها از معروف‌ترین آوازخوانان جوان موسیقی مدرن بود، دوباره شوق و علاقۀ منیژه به رفتن روی صحنه را بیدار کرد. او دو آهنگ ساختۀ ذکرالله را همراه با او اجرا کرد که پس از مدتی کوتاه محبوب شدند. آواز منحصر به فرد منیژه بی‌درنگ توجه آهنگسازان را به خود جلب کرد و آهنگ‌هایی برایش ساخته شد.

روز یکم ژانویه ۲۰۰۲ بود که نخستین نماهنگ منیژه از طریق شبکۀ سراسری تلویزیون تاجیکستان پخش شد و غلغله به پا کرد. از آن به بعد صدا و سیمای منیژه را می‌شد همه جا شنید و دید. و در همان سال بود که منیژه نخستین آلبومش را زیر عنوان "سرنوشت من" وارد بازار کرد و به یک آوازخوان حرفه‌ای تبدیل شد. انتشار آلبوم در سال نخست ورود به صحنۀ موسیقی حرفه‌ای، یک امر کم‌سابقه است.

برگزاری نخستین کنسرت منیژه در "کاخ باربد"، بزرگ‌ترین کاخ کنسرتی دوشنبه، روز ۲۱ سپتامبر سال ۲۰۰۲ به‌وضوح محبوبیت این ستارۀ نوظهور را به نمایش گذاشت. بلیت‌های کنسرت به سرعت به فروش رفتند، تالار لبریز از تماشابین بود و صدها تن دیگر پشت درهای کاخ مانده بودند.

این گونه بود که منیژه در مدتی کوتاه پلکان هنر را طی کرد و به قله رسید و به عنوان "ملکۀ موسیقی پاپ تاجیکی" شناخته شد و طی سه سال پی‌هم موفق به دریافت جایزۀ اول "سرود سال"، مهم‌ترین مسابقۀ موسیقی تاجیکستان، شد.

برخی از آهنگ‌های منیژه نفسی تازه به پیکر موسیقی تاجیکی دمیدند و بحث‌هایی را برانگیختند. ترانۀ "دوری" در سال ۲۰۰۵ که آمیزه‌ای از موسیقی تاجیکی و هندی و غربی بود، گونه تازه‌ای را وارد موسیقی مدرن تاجیکی کرد و با این که برخی از موسیقی‌دانان هشدار دادند که "این آهنگ قالب موسیقی تاجیکی را می‌شکند"، آهنگ "دوری" به  ذوق علاقه‌مندان موسیقی بسیار نزدیک بود و بی‌درنگ جا افتاد و محبوب شد. اکنون این گونۀ موسیقی، در پاپ تاجیکستان همه‌جاگیر شده‌است.

در واقع، منیژه آمده بود که قالب‌ها را بشکند و شکست. و محبوبیتش مرزها را شکسته بود. آوازۀ منیژه در کشورهای همسایه، به ویژه افغانستان پیچیده بود. همین آوازه باعث شد که منیژه سال ۲۰۰۶ نخستین و تنها سفر هنری خارجی‌اش را انجام دهد.

سفر منیژه به افغانستان طی روزهای ۱۷ تا ۲۰ ژانویه ۲۰۰۶ و برگزاری کنسرت‌های بی‌سابقۀ او در شهرهای کابل و مزار شریف را معتبرترین خبرگزاری‌های جهان گزارش کردند. یک رسانۀ آمریکایی نوشته بود: "هر دو کنسرت تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد. علی‌رغم قیمت نسبتأ گران بلیت (حدود ۴۰ دلار) تالارها پر بودند. این نخستین مورد از هنرنمایی یک زن طی بیش از بیست سال اخیر در جامعۀ به‌شدت محافظه‌کار افغانستان است".

در پی آن کنسرت‌ها محبوبیت منیژه در افغانستان صعود کرد و طی چندین نظرپرسی علاقه‌مندان موسیقی در افغانستان منیژه را در صدر جدول "محبوب‌ترین آوازخوانان فارسی‌زبان" نشاندند.

پس از دورۀ موفقیت و شهرت بسیار بود که منیژه خاموشی برگزید و از صحنه کنار رفت. آیا او دچار هراس از شهرت شد؟ و یا رشک دیگران را چنان برانگیخت که احساس کرد باید مدتی گوشه‌گیری کند؟ رفتن او از صحنه هوادارانش را در میان حدس و گمان‌های بسیار در بهت و حیرت فرو برد.

خود منیژه هنوز نمی‌خواهد دلیل سکوتش را توضیح دهد.  اما بهترین مژده برای هوادارانش شاید پخش تازه‌ترین آهنگ او با نام "وطن" در ماه گذشته است که می تواند نشانه ای از شکستن سکوت از سوی او و امید به بازگشتش برای هوادارانش باشد.

منیژه، که با اجازۀ خودش آهنگ تازۀ او را روی همین صفحه قرار داده‌ایم، در گزارش مصور این صفحه از خود و دنیای خودش می‌گوید.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- safi، 2018/05/11
منیژه در کجا زندگی میکند و عروسی کرده است یا نه من یکی از بسیار علاقه مندانش هستم.
- رضوان مرتضوی، 2018/01/16
منیژه جان کناره گیری تو نه به نفع خودت و نه به نفع هوادارانت هست پس لطفا دوباره برگرد همه دلتنگ شما و آهنگ های شما هستند منم منتظر یکی آهنگ های جدید زیبای شما هستم که شما آنرا بسورودید دوباره بیا .....
- رضوان مرتضوی، 2018/01/16
منیژه جان کناره گیری تو نه به نفع خودت و نه به نفع هوادارانت هست پس لطفا دوباره برگرد همه دلتنگ شما و آهنگ های شما هستند منم منتظر یکی آهنگ های جدید زیبای شما هستم که شما آنرا بسورودید دوباره بیا .....
- یک کاربر، 2017/12/09
منیژه دولت بر میگردد من خودم شخصا یک کلیپ ضبط صدا دیدم2017
- یک کاربر، 2017/12/09
منیژه دولت برمیگردد من خودم شخصا یک کلیپ از منیژه دولت دیدم 2017
- سکندر اصولی، 2016/07/30
دوستان دیریست که صدا ها حاکی از آن است که منیژه آواز خوان معروف دوباره روی صحنه میاید .. اما که نیامد لطفا کسی اگر در مورد آن معلومات دقیق دارد برایم بنویسد که خیلی نگرانم آخر ا ویک هنرنمای واقعی بود. لطفا
- یک کاربر، 2016/03/05
سلام به همه هواداران منیژه خانوم. صداي منیژه واقعا عاليه. حيفه کناره گيري کنه. الان هرکي اومده واسه خودش خواننده شده تا هواداراش نپريدن بياد رو صحنه. ولي هرکجا باشه هوادارانش به عشق خودش و صداش ميرن. منيژه تو بی‌نظیري. بخدا.پس بجنب
- یک کاربر، 2015/10/27
صداش واقعا دلنشينه. اميدوارم كه اين پرنده دوباره بالاشو باز كنه و بپره. ما اينجا هرچند از آسايش دوريم، اما براي آسايش هم نوعمون مي جنگيم. در سنگر حق عليه داعش، هه ر بژي مه نيژه( زنده باشي منيژه)
- یک کاربر، 2015/10/20
صدای دلنشین منیژه و سبک منحصر بفرد ایشان همچون نامش انحصاری است که تنها به این چهره برجسته هنری می آید. ترانه هایش هریک دارای ویژگی خاصی هستند که از انها صدها ملودی جدید منتشر می شود . چهره شرقی این هنرمند پارسی خوان دراین برهه از زمان ویترین صورت سیمیند خت های پارس زبان است. منتظر شنیدن صدا و ملاقات چهره این منیژه قند زبانم.
- یک کاربر، 2015/06/22
منيژه دولت يكي از آوازخوانان محبوب تاجیك است، و من هم يك تن از علاقه مندان سرسخت خانم منيژه هستم اميدوارم دوباره روي صحنه برگردد.
- یک کاربر، 2015/05/21
مژده، مژده، مژده
ستاره هنر تاجيكستان دوباره مى درخشد.
منيژه دولت سخت مشغول تهيه آلبوم جديدش بنام "بهر تو باز آمدم" مي باشد. منتظر خبر بعدى باشيد.
- یک کاربر، 2015/05/08
باسلام خدمت تمامی فارسی زبانان و با احترام به منیژه و ترانه هایش. به نظرشما کاربران محترم کمی در مورد خوانندگان بزرگ فارسی زبان از جمله خوانندگان ایرانی مانند هایده مهستی لیلا فروهر شهره داریوش معین و... ظلم نیست بگوییم منیژه رتبه اول خوانندگان فارس زبان را دارد؟
- یک کاربر، 2014/12/31
سلام صد ها سلام و هزارها سلام حضور شما خوبان که این رسانه را به براه انداخته اید. من خودم محمد فرهاد (فرامرز) ازجمهوری اسلامی افغانستان می باشم البته از آستان قسمت جنوب شرقی (لوگر).
اصلا من خود بسیار خرسند شدم که شما ها معلومات نسبتا قناعت بخش را در رسانه خود بروز داده اید. من یکی از علاقه مندان سرسخت سروده های بانو منیژه هستم وهمچنان می خواهم در رابطه به ظاهر نشدن این ستاره و یا هنرمند زبان فارسی سخت نگرانم.
حالا من از شما خوبان می خواهم اگر معلومات بیشتر در را بطه به بانو منیژه برایم ارسال بدارید البته بسیار خرسند می شوم زیرا نبود وی در میان هنرمندان امروزی واقعا جای بسی تاسف است.
- یک کاربر، 2014/09/20
صدای منیزه واقعا به دل می چسبد و به آدم آرامش می دهد. صدا و آهنگ هایش را خیلی دوست دارم و امیدوارم که به زودی دوباره ترانه هایش را بشنویم.
- محمد سلیم (امیری)، 2014/09/04
آیا منیژه بعد از خاموشی دوباره تمایل به آوازخوانی دارد یا خیر.
بسیار دوست دارم که منیژه دوباره روی پرده های تلویزیون ها ظاهرشود چون آهنگ هایش را دوست دارم.


سرآسیمه بدنبال غرلهای تومی گردم
میان واژه ها دنبال معنای تومی گردم
تویعنی شعر یعنی ذوق یعنی ایدآل دل
توی که من به امید تماشای تومی گردم
تومی گفتی که باید باغزل دنیای دیگری ساخت
منم که دربدردنبال دنیای تومی گردم
تومی گفتی غزل آینه رویای انسان است
من آشفته پی تصویر رویای تومی گردم
ببینم تاکجا هاقد کشیده آرزوهایت
بگومن هم یکی ازآرزوهای تومی گردم
- غبار از افغانستان ، 2014/08/31
آیا منیژه دولت هنوز هم آواز می خواند؟
درصورت ممکن میخواهم با ایشان آشنا شوم.
- یک کاربر، 2014/08/13
عاشق آهنگ هایش و خودش هستم بسیار زیبا می خواند. از بین همۀ خوانندگان منیژه رتبۀ اول را دارد!
- javid، 2014/07/15
آهنگ ها و صدای منیزه واقعا زیباست.
- javid، 2014/07/13
آهنگ ها و صدای منیژه واقعا زیباست.
- mahdi khavari.afg، 2014/05/29
مرسی از همه.
منم یکی از طرفداراش هستم که صداشو خیلی دوست دارم. لطفا بگین از کجا میتونم اهنگاشو دانلود کنم.
- سیما، 2014/05/25
سلام،
مرسی ازتون که این خبر را منتشر كردین.
من منیژه دولت را خیلی دوست دارم و امیدوارم که دوباره صدای دلنشینش بتوانیم بشنویم من خیلی زیاد آهنگ هاشو نشنیدم اما اون چند تا از آهنگهاشو که شنیدم خیلی دوست داشتم سال ۱۳۸۸بود بعدش آمدیم ایران دیگه ندیدم خیلی دلم براش تنگ شده امیدوارم یک روز بتوانم ببینمش.
- زیبا ایران، 2014/05/02
صای بسیار زیبایی دارد. من عاشق اهنگ های منیژه هستم.
- آصف فکرت ، 2014/02/04
سلام امیدوارم معلومات تان درست و واقعی باشد ولی باور باورکنید این آهنگ وطن او خیلی قبل ها بخش و نشر شده است و من چند بار به آن گوش داده بودم وچیزی را که باید گفت این است که هیچ خواننده ای مرا به خود غرق نمی کند مثل او. او یک دونیای افسون است او مافوق موسیقی است ای کاش اورا بار دیگر داشته باشم به امید آن روز.
- محمد ظریف بخشی ، 2013/11/06
سلام .علت ظاهر نشدن منیژه دولت در پرده تلویزیون چیست.من یکی از علاقه مندان شدید منیژه بودم و خیلی آهنگ هایش را دوست داشتم و دوست دارم.
با احترام
ظریف بخشی
- یک کاربر، 2013/10/06
سلام. از همه شما برای زحماتی که کشیدید و این مطالب خوب رو برای ما گذاشتید ممنونم. من می خوام تا چند روز دیگه برم تاجیکستان. میخواستم ازتون بپرسم که آیا میشه تو تاجیکستان خانم منیژه رو دید یا نه؟ آیا آدرسی از ایشون دارید؟ یا جای بخصوصی می شه ایشون رو دید؟
____________________
جدیدآنلاین: با تشکر از پیام شما. متاسفانه آدرسی از ایشان نداریم.
- یک کاربر، 2013/10/04
صدای گیرایی دارد.
- یک کاربر، 2013/09/14
ايراني ها دوستدار صداي زيباي منيژه هستند.
- فاطمه(افغان)، 2013/07/13
در جواب شما كاربري كه گفته بوديد ابروهاي پاجه بزي...بهتره بريد خودتون رو مسخره كنيد هر جيزي هم كه مد باشه در بين مردم تاجيك بنده معتقدم كه اين مردم هنوز اصل و ريشه و رسوم گذشتگان خودشون رو فراموش نكرده بسيار مهمان نواز و محترم و انسان هايي شريف هستند.
- فاطمه(افغان)، 2013/07/13
سلام. ممنون از بيوگرافي و اطلاعاتي كه داديد. من شنيده بودم كه منيزه ترور شده ولي حالا خوشحالم كه اين نابغه موسيقي در قيد حيات است. من يكي از طرفداران ايشان هستم و تمام اهنگ هايي را كه تا به حال خوانده دوست دارم. ممنون از اطلاعات مفيدتان.
- محمد از کردستان، 2013/06/21
بسیار زیبا و بسیار خوش صدا حیف از او که خاموش شده.
به امید دیدن دوباره روی زیبا و صوت دلنشینش
- ذبیح الله دوراندیش ، 2013/03/18
بسیار عالی بود.
- ebi، 2013/02/23
سلام چندی پیش یک آهنگ دوصدایی در یوتیوب دیدم با صدای احسان و منیژه ولی قیافه و شکل او با منیژه دولت تفاوت داشت لطفا اگر ممکن است او را (منیژه) معرفی بفرمایید البته از لطف و مرحمت شما کمال تشکر را دارم./
- abdulghafar، 2013/01/15
واقعا معلومات خوبی بود تشکر
- جواد از افعانستان ، 2012/12/14
منیژه دولت نه تنها یک اوازخوان تاجیکی است بلکه او یک ستاره محبوب در افغانستان نیزاست. من خودم یکی از علاقمندان منیژه هستم اما دوره خاموشی او یک سوال بزرگ برایم خلق کرده بود بعضا شایعه شده بود که او توسط دوست پسرش به قتل رسیده است. تشکر از معلومات تان. امیدوارم که منیژه جان به دوره خاموشی اش پایان دهد.
- یک کاربر، 2012/11/26
آهنگ های شما را دوست دارم و خیلی دوست دارم با شما همکاری داشته باشم.
- طاهر از ایزان با ملیت افغانی ، 2012/09/12
یا تشکر از گزارش خوب شما خیلی وقت بود که یک سوال در ذهنم بود که منیژه کجاست واقعا گوشم برای شنیدن آهنگ جدیدش لحظه شماری می کند و امیدوارم هرچه زودتر او را روی صحنه ببینیم باز هم تشکر.
- جوان، 2012/08/01
من مدت زیادی نیست که با این هنرمند تاجیک آشنا شدم و کمی هم با هنر آشنائی دارم به جرات میگویم که هنر فارسی زبانان مدت زیادی است که چنین هنرمندی به خود ندیده است نمیدانم از کی و چرا این خانم از خواندن کناره گیری کرده است ولی امیدوارم که خیلی زود به عرصه برگردد.اگر میتوانید این پیام را به ایشان برسانید بگوئید منیژه عزیز دوری تو از صحنه امکان میدهد کسانی که هیچ از هنر نمیدانند جای تو را در صحنه پر کنند و خود را هنرمند معرفی کنند و سود استفاده زیادی ببرند اما فارسی زبانان تو را میخواهند...سال های انتظار بر من و تو در گذشت ... گریه کردم ناله کردم حلقه بر هر در زدم سنگ سنگ کلبه ویرانه را بر سر زدم آب از آبی نجنبید خفته در خوابی نجنبید شهر خالی جاده خالی کوچه خالی خانه خالی جام خالی سفره خالی ساغر و پیمانه خالی.....جوان از ایران
- یک کاربر، 2012/06/01
از ایران به نظر من منیژه پس از گوگوش بهترین است . درود بر او و امید به آنکه خوشبخت بوده و از نو بخواند.
- سمیع از کابل، 2012/05/16
به راستی بعد از اینکه خانم منیژه از صحنه موسیقی کنار رفت سوال برانگیز بود برای همه هوادارانش. اما با خواندن این معلومات نه چندان کامل کمی از هوادارانش را راضی ساخت. تشکر از معلوماتی که شما ارایه نمودید.
- یک کاربر، 2012/05/05
از اینکه یک گزارش یا بیوگرافی معتبر از منیژه خواندم بسیار خوشحال شدم. دسستتان درد نکند. عاشق صدای منیژه. احمد از ااصفهان
- یک کاربر، 2012/04/09
احسان ......کابل من آهنگ های منیزه را دوست دارم. خیلی تلاش کردم که بدانم چرا این آواز خوان یکباره نا پدید شد اما موفق نشدم. ممنون از معلومات هر چند نا کافی شما.
- احسان (ایران)، 2012/02/17
سلام دوستان من سال هاست آهنگ های منیژه رو گوش می کنم و ازش لذت می برم واقعا حیف که چنین صدا و استعدادی خاموش بمونه.
- یک کاربر، 2011/12/13
صدایش را ندارم. امیدوارم هرچه زودتر بتوانم ترنم صدایش را آرام بخش روانم گردانم. متشکرم.
- سید مهدی، 2011/11/04
سلام. خوشحالم که فردا شنبه دارم میام به کشور شما و از شهرهای تاریخی شما بازدید میکنم.
به امید دیدار. ایام به کامتان.
- یک کاربر، 2011/07/08
روح موسيقي در صدايش موج ميزند .اميد كه ادامه دهدد
- Nader، 2011/05/28
دست اندرکاران عزیز جدید آنلاین سلام و مانده نباشید. از این که ردپای منیژه دولت را این جا یافتم خیلی خوشحالم همچنین از نویسنده ی گرامی زیور شاه محمداف هم کمال تشکر را دارم بابت تهیه این گزارش. می خواستم زمینه یک کنسرت را برای منیژه فراهم کنم در کشور استرالیا و هرچه تلاش کردم نشانی مجازی از ایشان نیافتم اگر شما بزرگواران لطف کنید و نشانی مرا به ایشان برسانید و یا نشانی از ایشان را برای من به رایانامه ی من برستید خیلی سپاسگزار خواهم شد. من منتظر تماس شما می مانم. موفق باشید.
- navid، 2011/04/13
سلام
بخاطر فلشی که بعنوان مصاحبه تصویری با منیژه دولت قرار دادید از شما سپاس گزارم.
لطفا در صورت امکان این فایل رو برای من هم بفرستید.
بسیار متشکرم
نوید از ایران هستم
- یک کاربر، 2011/03/19
خیلی خوشحالم وقتی زبان شیرین فارسی را به یک لهجۀ زیبا و شیرین گوش می کنم. من فقط از زبان فارسی لهجه های اصفهاتی، یزدی، شمالی، مشهدی، و کلا همه آنچه را که در خود ایران هست، گوش کرده بودم. ولی این لهجه یک چیزی دیگر است
- وحید الله محمودی، 2010/11/20
واقعأ برایم جالب است. برایم سوالی بود که منیژه کجاست تشکر از این گزارش
- یک کاربر، 2010/11/10
فکر میکنم انزوای این بانوی خوش آواز بیشتر ترس از رشک و حسادت دیگران بود. ولی بدون شک این انزوا، فرصتی است برای به اندرون اندیشیدن و و ایجاد یک تحول ...
- رشیدی، کابل، 2010/11/05
به راستی که منیژه دولت آهنگسرای مشهور و لایقی بود. حیف است که او استعدادش را پنهان کند.
من برایت می گویم منیژه دولت بخوان، بخوان تا دوستان شاد گردند و دشمنان زهره ترک.
- saye، 2010/11/05
I like it.
- جمال، 2010/11/04
زیور شاه عزیز جهانی سپاس.
این سئوالی بود که من از خیلی از دوستان تاجیکم می پرسیدم، منیژه کجا شد؟
از این گزارش لذت بردم.
- یک کاربر، 2010/11/04
ابروهای پاچه بزی و دندون طلا هنوز هم در تاجیکستان مد است، هاهاها.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.