Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
فردین، از درخشش تا سکوت
شوکا صحرایی

محمدعلی فردین ۱۵ بهمن‌ماه ۱۳۰۹ در تهران به دنیا آمد. پدرش که یکی از مدیران ادارۀ تسلیحات (قورخانه) بود، در تئاتر هم در کنار مرحوم تقی ظهوری کارهای مولیر را اجرا می‌کرد. بدین‌ سان فردین از همان کودکی با تئاتر آشنا و به آن علاقه‌مند شد.

او دوران ابتدایی را در دبستان ترقی در خیابان شهباز گذراند. در این دوران بیشتر وقت خود را صرف ورزش می‌کرد. ابتدا با فوتبال از باشگاه شمارۀ سه شروع کرد. بعد از مدتی به شنا و ژیمناستیک روی آورد و این رشته را تا قهرمانی ادامه داد، اما سرانجام آن را هم کنار گذاشت و به کشتی روی آورد. او کشتی را هم از همان باشگاه شمارۀ سه شروع کرد و پس از مدتی به باشگاه نیرو و راستی رفت و زیر نظر کیومرث ابوالملوکی به فراگیری فنون کشتی پرداخت. 

ابوالملوکی در مورد فردین می‌گوید: "بسیار باهوش بود. فنون کشتی را به‌راحتی یاد می‌گرفت و راحت‌تر از آن اجرا می‌کرد. بیش از آن که از زور بازو و قدرت خود استفاده کند، از هوش و ذکاوت خود بهره می‌برد". 

پس از باشگاه نیرو و راستی، فردین به باشگاه تهران رفت. در این‌جا بود که با تختی آشنا شد. بسیاری معتقدند که تختی و فردین از دوستان دوران دبستان بوده‌اند، اما دست‌نوشته‌های فردین بیانگر آن است که او در باشگاه کشتی با تختی آشنا شد. 

فردین در این باشگاه زیر نظر حبیب‌الله بلور به صورت حرفه‌ای کشتی را دنبال کرد و به تیم ملی راه یافت. او از معدود کشتی‌گیرانی بود که در همان سال اول حضور در تیم ملی، موفق  به کسب مدال نقرۀ مسابقات جهانی توکیو (۱۹۵۴) شد. اما به دلیل آسیب‌دیدگی و پاره‌ای نامهربانی‌ها مجبور شد با دنیای کشتی خداحافظی کند.

ورود فردین به عرصۀ سینما اتفاقی بود. در زمستان ۱۳۳۸ زمانی که ۲۸ سال داشت، با دکتر اسماعیل کوشان آشنا شد. دکتر کوشان به او پیشنهاد کرد در فیلم "چشمۀ آب حیات" که سیامک یاسمی آن را کارگردانی می‌کرد، به عنوان هنرپیشۀ نقش اول در مقابل ایرن بازی کند. ایرن می‌گوید: "یک پلان را بارها و بارها تکرار کردم، چون فردین به دلیل کم‌رویی و خجالت نمی‌توانست آن را بازی کند." از همان آغاز چنگیز جلیل‌وند به جای او حرف می‌زد و آوازش را ایرج می‌خواند.

دومین فیلمش را، "فردا روشن است"، به همراه دلکش در سال ۱۳۳۹ بازی کرد. از آن پس دیگر به صورت حرفه‌ای به سینما روی آورد تا سال ۱۳۴۴ که فیلم "گنج قارون" به کارگردانی سیامک یاسمی را بازی کرد. تا این زمان دستمزد چندانی به بازیگران داده نمی‌شد. در یکی از دست‌نوشته‌های فردین آمده‌است که "به همراه آرمان و ناصر ملک‌مطیعی قرار گذاشتیم دستمزد زیر ۲۰ هزار تومان نگیریم"، اما در فیلم گنج قارون فردین حدود ۴۰ هزار تومان به اضافۀ پنج درصد از فروش را که حدود ۶۰۰ هزار تومان می‌شد، دریافت کرد. پس از آن دیگر ثروتمند و ستارۀ درخشان فیلم فارسی بود. کمتر ایرانی را می‌توان یافت که این فیلم را ندیده باشد. بسیاری معتقدند اگر جمعیت آن زمان را در نظر بگیریم، رکورد فروش این فیلم هنوز شکسته نشده‌است. 

فردین اولین فیلم وسترن تاریخ ایران را هم بازی کرده‌است، آن هم در ایتالیا. این فیلم که عنوانش "مردانه بکش" بود، در ایتالیا با نام "و حالا روحت را به خدا بسپار" به نمایش درآمد. او همچنین در لبنان فیلم "بر فراز پترا" و در هند فیلم "همای سعادت" را بازی کرد. 

او علاوه بر بازیگری در زمینۀ کارگردانی، تهیه‌کنندگی و حتا گریم نیز فعال بود. استودیوی سینمایی فردین‌فیلم را بنیاد گذاشت و ویلیام وایلر، کارگردان آمریکایی را به ایران دعوت کرد. 

فردین در سال ۱۳۴۷ فیلم "سلطان قلب‌ها "را ساخت. وقتی که این فیلم در مرحلۀ مونتاژ بود، مدتی را در انگلستان و به دور از سینمای ایران سپری کرد. در سال ۱۳۵۵ در فیلم "غزل" به کارگردانی مسعود کیمیایی بازی کرد و در سال ۱۳۵۶ "بر فراز آسمان" را ساخت. 

بعد از انقلاب نیز به همراه سعید راد و ناصر ملک‌مطیعی در فیلم "برزخی‌ها " به کارگردانی ایرج قادری بازی کرد که سال ۱۳۶۱ روی پرده رفت. این فیلم آخرین حضور فردین در عرصۀ سینمای ایران بود و پس از آن او دیگر اجازۀ کار نداشت و از این بابت اندوهگین بود. در مراسم سالگرد علی تابش گفته بود: "همه مردم هر روز زندگی می‌کنند تا یک روز بمیرند. ما هر روز می‌میریم تا یک روز زندگی کنیم".

در این‌جا باید عنوان شود که فردین به همراه مرحوم ظهوری و سه تن دیگر سرپرستی ۴۰ کودک را به عهده گرفته بود و گروه آنها تمامی هزینۀ آنها را پرداخت و ماهی یک بار به آنها سرکشی می‌کردند.

فردین در یادداشت‌های خود خطاب به کسی که در جایی نوشته بود "فردین عددی نیست"، نوشته‌است: "امروزه تعدادی از همین بچه‌های دوست‌داشتنی و گل‌های شکفته با عنوان دکترا مشغول مداوای خانواده‌های ما هستند که بی‌شک خانوادۀ شما هم برای بازیابی سلامت به آنها مراجعه کرده‌اند و من هم با برخوردی اتفاقی در دانشگاه سان‌فرانسیسکو در ساختمان دندان‌پزشکی عظمت دستگاه الهی را بیشتر از آن چه در باره‌اش می‌دانستم، ستودم. آخر برای معالجۀ دندان‌هایم حدود پنج هزار دلار احتیاج بود که نداشتم و این گل بی‌خار که امروز شکفته با پنجه‌های طلایی خود دندان‌های مرا معالجه کرد، بدون دریافت حتا یک دلار. خدایا بنازم عظمت و بزرگی تو را. حالا شما به دنبال کدام عدد هستید؟" و در نهایت فردین پس از سکوتی طولانی در ۱۸ فروردین ۱۳۷۹ از دنیا رفت.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- شیرزاد، 2016/09/23
بنام خدا.سلام علیکم.محمد علی فردین در یک جمله هنرمندی فرهیخته و ورزشکاری بزرگ و انسانی ستودنی بود. خدایش بیامرزد
- یک کاربر، 2015/06/28
هر وقت عکس فردین رو که توی اتاقم زدم می بینم قلبم به درد میاد واقعا خیلی ظلم بزرگی در حقش شد بیچاره تا آخر عمرش همش برای بازی کردن در یه فیلم پرپر میزد سینمای ایران هرچی داره مدیون فردین اون سینما رو از صفر به همه جا رسوند روزی صد بار لعنت میفرستم به کسایی که بهش تهمت های ناروا میزدن و بهش میگفتن مبتذل اخ که جیگرم اتیش میگیره اینارو میشنوم اون پاک ترین انسانی هست که تا حالا دیدمش پس چرا انقد بهش بد کردن چه میشه کرد اون به رحمت خدا رفت و این حرفا چیزی رو عوض نمیکنه روحت شاد سلطان تو لیاقتت خیلی بیشتر از سینمای ایرانه این سینما هیچ وقت لیاقت تورو نداشت.
- یک کاربر، 2015/03/21
فیلم "مردانه بکش" فردین را چگونه پیدا کنم. آیا ان را به صورت سی دی می توانم دریافت کنم. از کجا؟
- یک کاربر، 2015/01/31
مرسی عالی بود.
من مطمئنم که انسان های شریفی چون شما همیشه نام و یاد این مرد بزرگ رو زنده نگه میدارن.
- یک کاربر، 2014/12/22
حیف که ازمیان ما رفت ولی یادش نه.
- یک کاربر، 2014/09/04
فردین در تاریخ سینمای ایران جاودانه و بی همتاست و برای همیشه در قلب ایرانیان ماندگار است یادش گرامی و روحش شاد.
- ابوالفضل، 2014/08/01
سلام به شما ایرانیان که هنوز ستارگان دنیای سینمای ایران را فراموش نکرده اید و هنوز به یادشان هستید. از شما نهایت تشکر را دارم که با قرار دادن این نوشته ها خاطرات مرا زنده کردید و از صمیم قلب از شما متشکرم. یاد سلطان قلبها هنیشه جاودانه است. روحش شاد.
- بهناز، 2014/07/17
فردین اگر چه با دل شکسته رفت ولی هزاران دل همراه اوست روحت شاد.
- کتایون، 2014/06/20
فردین مرد همیشه زنده تاریخ ایران است روحش شاد.
- عاشق فردین، 2014/05/25
قلب مال سلطان قلب هاست و بس.
- یک کاربر، 2014/03/26
سلام مرد بزرگی بود روحش شاد.
- یک کاربر، 2014/01/04
راجع به محمدعلی فردین هرچی بگن بازم کم گفتن و دیگر سینمای ایران مثل او نخواهد دید. روحش شاد. براستی او سلطان قلبهاست. فردین در عالم هنرسینما و بازیگری بی بدیل بود سینمای ایران مانند او را دیگر هرگز نخواهید دید. زیبایی چهره معصوم و مهربانش مثال زدنی بود. نگاه مهربانش بی همتا بود. پهلوان روحت شاد.
- یک شهاب، 2013/12/10
ازتون بسیار تشکر می کنم بابت مقاله بسیار زیباتون. حیف حیف و صدحیف سلطان قلبها شرمنده ایم که اونطور که باید ازت فدردانی نشده و اینطور ساده و راحت فراموشت نمودن و با قلبی شکسته از دنیا دل کندی با اینکه همیشه لبانت خندان بود. خاک مزارت سرمه چشمانم پهلوان. قربان غیرتت با اینکه انقلاب کنارت گذاشت تو از اشتباهش کینه به دل نگرفتی و بخاطر مردم و دوست دارانت ماندی. سلطان قلبم دوستت دارم گرچه از دنیا چشم بستی ولی همیشه در قلبم زنده هستی یادت گرامی روحت شاد. برای شادیه روح ان پهلوان فاتحه بخوانید.
- سعیده، 2013/09/04
من طعم پدر را نچشیدم اما وقتی فردین را تو فیلم ها یا عکس ها می بینم... طوری نگاش می کنم که انگار بابای خودمه.
- mehran، 2013/08/17
ازمحمد علی فردین هرجی بگن بازم کم گفتن و دیگر سینمای ایران مثل او نخواهد دید. روحش شاد یادش گرامی.
- یک کاربر، 2013/03/13
خدا رحمتش کند واقعا مرد بود. بیاد فیلم های قدیم که مردانگی را درس می دادند.
- سهراب، 2013/03/11
روحش شاد. او در ورزش پهلوان و در سینما سوپر استار بود. یادمان نرود که او هنوز زنده است و سلطان قلبهاست. من گنج قارون نمیخوام/ من فردین رو میخوام
- سروش، 2012/08/31
یادمان نرود که همگی یک فردین داریم، او سلطان قلبهاست امیدوارم همه ما جوان ها عاشق او باشیم، او الگوییست عالی. جوان مردی هایش تا ابد برای ایرانیان زنده است. روحت شاد با مرام.
- ندا، 2012/08/19
جهان ديگر همانند او را نخواهد ديد كاش قدرش را مي دانستند قدر انساني كه زيبايي باطنش همانند ظاهرش بي نظير بود.
- رضا، 2012/08/03
نام و یادش گرامی مردی مطابق فردین را دیگر نخواهیم دید.
- آشنا، 2012/07/31
بازیگر سلطان قلبها همیشه در قلبها می ماند . همیشه زنده است.
- عاشق فردین، 2012/06/09
سلام. بی نهایت سپاسگزارم از این گزارش بسیار بسیار زیبا و تاثیرگذار در مورد عشق و اسطوره عزیزم فردین. می خواستم بپرسم آیا امکان دانلود این برنامه زیبا وجود دارد؟ شدیدا دوست دارم بارها و بارها آن را ببینم و داشته باشم. لطفا اگر امکانش هست برای دانلود بگذارید. مشتاقانه منتظر پاسخ شما هستم. روح فردین عزیز و بزرگوارم همواره شاد و قرین رحمت الهی. ____________ جدیدآنلاین: کاربر گرامی شما می توانید با استفاده از "کد نمایش اسلاید در سایت های دیگر" که در زیر فایل فلش قرار گرفته این گزارش را به وب سایت یا وبلاگ خود پیوند دهید.
- رضا، 2012/06/09
نمیدانم درود بفرستم یا بدرود گویم؛ هنوز جوانمردیهایش در ذهن کوچکم نمی گنجد چه رسد به وداعش؛ اما همان درود را می گویم چرا که سرشار از امید است؛ درود بر تو سلطان قلبها؛ خداوند روح پاکش را رحمت کند؛ صبح روز 18 فروردین 1379 پس از 18سال تنها قلب سلطان قلبها ایستاد که قلب سینمای ایران ایستاد؛ شادی روحش فاتحه؛ بیایید هروقت یاد فردین می افتیم برایش فاتحه بخوانیم.
- کاشان، 2012/05/31
فردین همیشه در خاطره ها می ماند.
- مهدی- کاشان، 2012/05/31
یادش گرامی.
- روح الله، 2012/05/27
محمدعلی فردین نام همیشه زنده سینما و ایران است .
- امیر ارسلان، 2012/05/17
علی بی غم روزگار بود...دیگه بازیگری مثل اون وجود نداره ...خدارحمتش کنه. مرد بود.
- شهرام، 2012/05/16
خدا رحمتش کند فردین.
- محمد علی، 2012/05/02
من خودم به شخصه شخصیت هایی را که فردین بازی می کرد دوست دارم، چون اکثراً نقش انسانهای شریف و جوانمرد و پاک دامن را داشت. خودم هم دوست دارم رنگ و بویی از آن شخصیت ها داشته باشم. به هر حال روحش شاد و خدا بیامرزدش.
- یک کاربر، 2012/05/01
ایشالا باز هم از این بازیگرهای اسطوره داشته باشیم
- حمید، 2012/03/21
نام اولین فیلم فردین برخلاف آنچه در کتب مرجع آمده فیلم دوقلوها بود که البته در یک پلان آن هم از پشت سر در نقش برادر دوقلوی ناصرملک مطیعی ظاهر شد. نام استودیوی ایشان فرودین فیلم بوده و فروردین فیلم و فردین فیلم هر دو غلط است. مرحوم فردین در فروردین ماه 1379 از دنیا رفتند که به اشتباه 1378 در متن بالا درج شده است. ____________ جدیدآنلاین: تاریخ درگذشت فردین اصلاح شد. با تشکر از شما.
- یک کاربر، 2012/02/25
خیلی عالی بود علم بدون عشق ارزش نداره خودش واقعا عاشق بود خیلی دوستش دارم خدا رحمتش کنه
- یک کاربر، 2012/02/17
همیشه جاودان است این هنرمند در قلب همه ایرانیان.
- یک کاربر، 2012/02/05
به یادش که می افتم می لرزه دل و دستم هزار داد می زنم داد که هنوزم عاشقت هستم، خدا بیامرزتش....
- یک کاربر، 2012/01/13
به چه صورت میشه با شما همکاری کرد؟ جدیدآنلاین: http://www.jadidonline.com/contact
- یک کاربر، 2012/01/08
عالیه. مرسی ولی همین کافیه راجع به فردین؟ جدیدآنلاین: اگر شما علامند هستید که گزارش دیگری تهیه کنید ما استقبال می کنیم.
- Bobak، 2011/12/28
روحش شاد. فکر می کنم از مردانگی، معرفت و ازخودگذشتگی فردین فیلم مستند تهیه بشه الگوی خوبی دوباره برای جوانان امروز خواهد بود، زیرا در تمام فیلم ها فردین بی ارزش بودن پول در مقابل دوستی و معرفت را به اجرا می گذاشت. بابک از کانادا
- رامین، 2011/12/11
خدا رحمتشون کند. واقعاً دوست داشتنی بودند. ایکاش با غم دل از دنیا نمی رفتند. ولی چه حاصل !
- سمیرا مرادی، 2011/11/21
روحش شاد. عالی بود خیلی .نسل جدید باید اسطوره های سینمای ایران را بشناسند تا شاید الگویی باشند برای بازیگرهای جدید که از حرفه شان سوء استفاده نکننند، بلکه الوگو باشند.
- یک کاربر، 2011/11/18
فردین به راستی اسطورۀ سینما و فرهنگ ایران بود. روش شاد.
- یک کاربر، 2011/11/17
روحش شاد
- یک کاربر، 2011/11/12
سلام
بسیار عالی بود
- نرگس سحابی، 2011/11/11
با درود:
خیلی خرسندم که در عرض 6 دقیقه کلیپ کوتاه ولی جامع و جذاب مستند گونه ای که دیدم جملاتی شنیدم که بر من تاثیر گذاشت به خصوص نقل قولی که خانوم فردین فرمودند: "علم بدون عشق به هیچ وجه فایده نداره! "
و همچنین خاطره ای که خانوم مژگان مرتضوی از چگونگی ورود جناب فردین به سینما و بازیگری فرمودند خیلی جالب و جدید بود برای بنده.
همچنین وضوح و شیرینی و دوستانه بودن صدای هر دو بزرگوار "خانوم مژگان و خانوم فردین" به تاثیرگذاری و ملموس بودن این کلیپ کمک شایانی نموده.

تنها یک پیشنهاد دارم و آن هم اینکه با سرعت پایین اینترنت در ایران لود شدن این کلیپ ارزشمند خیلی زمان می بره و این موجب می شه بیننده های کلیپ کمتر باشن به خصوص در ایران عزیزمون، اگر لینک دانلود مستقیم این کلیپ رو بذارید فکر می کنم خیلی مفید باشه

با تشکر از همگی
- زهره، 2011/11/10
مژگان نازنین. مثل همیشه زیبا و متفاوت و به جرأت یکی از شایسته ترین ها برای وصف ستاره همیشه درخشان سینمای ایران فردین عزیز... تند رست باشید.
- علیرضامرادی، 2011/11/10
فرهیخته گرامی سرکارخانم مرتضوی. حسن توجه و وهمچنین وفاداری شما نسبت به یکی از برترین شخصیت های هنری، فرهنگی، ورزشی ایران زمین جای بسیار خشنودی است. پاینده باشید.
- یک کاربر، 2011/11/10
روحش شاد و درود بر شما كه يادي از قهرمانان اين سرزمين ميكنيد
- روشنک، 2011/11/09
هرچند گزارش بسیار کوتاهی بود ولی بسیار شیرین و دلچسب..... امیدوارم باز هم ادامه داشته باشه....
- محمد علی فلاح زاده، 2011/11/09
خانم مرتضوی، مطالب بیان شده که برایم بسیار مآنوس بود بجا و صریح بیان شده بود. خصوصاً با گویش رسا و بسیار مناسب.
- یک کاربر، 2011/11/09
روحش شاد. سپاس. بسیار خوب بود. پرداختن به این آدمها بسیار عالی است، اما هر چه قدر افکار و روحیات این آدمها به نمایش گذاشته شود، بهتر از سرگذشت آنهاست. مشابه کاری که تقریباً شده بود.
- مژگان مرتضوی، 2011/11/09
درود و سپاس فراوان از کار ارزشمندی که انجام داده اید. چند نکتۀ ویرایشی در متن بالا هست که در زیر اشاره می کنم.
1:فردین بیش از 50سال قبل به سینمای ایران آمد.سال 1338
2.نام فیلم وسترنی که فردین در ایتالیا کار کرده "مردانه بکش" هست .
3.نام استودیوی فردین "فردین فیلم"بود.
امیدوار هستم پیوسته پیروز و سربلند باشید.
- یک کاربر، 2011/11/09
عالی بود.
خسته نباشید
- مریم-تهران، 2011/11/09
به نظرم صحبت با خانواده فردین، خواهر فردین، خانم جمیله، ایدۀ بسیار خوبی بوده و اینکه خاطرات بیان شده از زبان خانم مژگان، دوست فردین، بسیار جالب و جدید بوده، روایتهایی که تا به حال چیزی راجع به آن نشنیده بودم به همین دلیل صحبتها گیرا بود و فقط به نظر من در جایی که شنونده جذب مطالب شده بود، صحبتها خاتمه پیدا کرد! ای کاش چنین مصاحبه هایی کمی طولانی تر باشد.
- یک کاربر، 2011/11/08
عالی بود. روحش شاد. کاش بشه فیلم یا سریال زندگینامه فردین ساخته بشه و نسل جدید به صورت ملموستری با اسطوره های تاریخ ایران آشنا بشن وبا دیدن سرگذشت انها باهاشون زندگی کنن.موفق باشید.
- یک کاربر، 2011/11/08
عالی بود.روحش شاد.کاش بشه فیلم یا سریال زندگینامه فردین ساخته بشه و نسل جدید بصورت ملموستری با اسطوره های تاریخ ایران اشنا بشن وبا دیدن سرگذشت انها باهاشون زندگی کنن.موفق باشید.
- یک کاربر، 2011/11/08
خیلی خوب بود... روحش شاد کاش می شد فیلمی از این بزرگ مرد سینما ساخت.
- یک کاربر، 2011/11/08
کاش عکس ها زیر نویس داشتند.
- پوريا رفيعي، 2011/11/08
خيلي منقلب شدم خيلي نسلي كه ديگه وجود نداره وبا رفتنشون خيلي از خوبيها رفت
- یک کاربر، 2011/11/08
روحش شاد يادش گرامي. اطلاعات خوبي بود. مرسي
- یک کاربر، 2011/11/08
روحش شاد و راهش پر رهرو باد. افتخار هر ایرانی بود و هست و خواهد بود.
- یک کاربر، 2011/11/07
درود و سپاس از شما که از این بزرگ مرد ایرانی به نیکی و زیبایی یاد کردید. کاش کاملتر میبود...
- یک کاربر، 2011/11/06
درود بر شما که سرگذشت این مرد بزرگ و پرآوازه ایران را نوشتی. او از پهلوانان سرشناس ایران زمین بود که مصداق آن را میتوان در شاهنامه دید. روحش شاد.
- یک کاربر، 2011/11/05
روحش شاد
- یک کاربر، 2011/11/04
گزارش خیلی خوبی بود. ممنون از شما.
- یک کاربر، 2011/11/04
عالي بود.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.