Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
زنان بدون مردان

حسن آرا میرزا

اگر در فصل پاییز، هنگام برداشت محصول کشاورزی و در فصل بهار، هنگام کشت و کار، به استان بدخشان تاجیکستان سفر کردید، از دیدن آن همه زن و کودک در مزارع تعجب نکنید. اگر چشمتان به مردی می خورد، یا سالمند است، یا علیل و یا نتوانسته به خارج مهاجرت کند.

جستجوی کار و درآمد مناسب، جوانان مستعد کار این منطقه کوهستانی را به شهر دوشنبه، شهرهای روسیه و دیگر کشورهای اطراف کشانده است.

در مورد شمار دقیق مهاجران کاری بدخشان آمار دقیقی در دست نیست، اما به گفته مردم این منطقه کوهستانی، اکنون از هر خانواده دو یا سه تن در بیرون از تاجیکستان کار و زندگی می کنند.

زندگی در شرایط سخت بدخشان هرگز کار ساده ای نبود. در زمان شوروی هم مردم تلاش می کردند برای زندگی آسوده تر خود را به وادی ها و شهرها برسانند. اما پس از فروپاشی شوروی و با آغاز جنگ داخلی پنج ساله تاجیکستان در سال ۱۹۹۲ میلادی زندگی در بدخشان طاقت فرسا شد.

یکی از دلایل مهاجرت سیل آسای جوانان بدخشان به مرکز و خارج درصد بیشتر افراد تحصیل کرده در این منطقه است. جوانانی که از دانشگاه ها فارغ التحصیل شده اند، برای نیل به آرزوهای بلند پروازانه شان فضای بدخشان را محدود می بینند. کمبود فرصت های شغلی و ناچیز بودن دستمزد در موسسات و کارخانه های بدخشان نیز از دلایل عمده مهاجرت است. در حالی که در مدارس بسیاری از مناطق روستایی تاجیکستان نیاز مبرم به آموزگاران احساس می شود، در برخی از روستاهای بدخشان آموزگاران بیکاراند.

بیشتر افرادی که مهاجرت کاری را اختیار می کنند، زیر سی سال سن دارند.  گفته می شود که مقصد نهایی ۹۵ درصد از جوانان بدخشی که در خارج به سر می برند، روسیه بوده است. شماری از آنها از احتمال توسعه اقتصادی تاجیکستان در آینده نزدیک نومید شده، خانواده های خود را نیز به روسیه برده اند. این دسته از مهاجران بدخشی غالبا افراد تحصیل کرده اند که در روسیه به آسانی شغل های مناسبی پیدا کرده اند.

با این که رنج دوری از فرزند پدران و مادران بدخشی را آرام نمی گذارد، آنها اقامت فرزندانشان در خارج را تنها وسیله زنده ماندن در سال های تنگ دستی می دانند. زیرا اکثر خانواده ها در روستاهای مرتفع بدخشان با پولی که از بستگانشان در روسیه دریافت می کنند، نیازهای روزگار برآورده می سازند.

یکی دیگر از مشکلات عمده بدخشان مربوط به زنان و بهداری می شود. به ویژه در فصل سرما، هنگامی که ریزش برف و بهمن راه ها را مسدود می کند، برخی از زنان آبستن مجبوراند در خانه هایشان وضع حمل کنند که چه برای مادر و چه برای نوزاد خطرات فراوانی را در پی دارد.

مردم روستاهای بدخشان نگران اند که با ادامه مهاجرت جوانان این استان به مناطق و کشورهای دیگر ممکن است به زودی بدخشان با بحران کمبود نیروی کاری مواجه شود. آنها امیدوار اند که دولت به وضع اقتصادی مناطق کوهستانی هم رسیدگی کند و برای استفاده از نیروی کاری جوانان فرصت های شغلی بیشتر و مفیدتری را ایجاد کند.

در گزارش مصور این صفحه برخی واژه های محلی به کار رفته اند که معنای آنها را در زیر می آوریم:

قشلاق – روستا
کارتوشکه – سیب زمینی
بادِرِنگ – خیار
سوتیخ – برگرفته از روسی به معنای یک صدم هکتار
سامانی (سوم) – واحد پولی تاجیکی، معادل حدود بیست و پنج سنت آمریکایی
نفقه – حقوق بازنشستگی
سووخوز – شبیه کلخوز، مزارع اشتراکی
کمبینات – کارخانه
محنت – کار، زحمت
خواجگی داری – مدیریت اقتصاد
قیمت شدن – گران شدن

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- شگوفه از کابل، 2009/03/26
سلام
اگر زنان درس بخوانند ، و استقلال اقتصادی داشته باشند، بدون شک زندگی آنان بهبود می یابد و می توانند در تصمیم گیری ها سهم بگیرند .
به امید موفقیت آنان و همه زنان
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.