Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
رازهای جاودانه حوا
یاسمین سینایی

جدیدآنلاین: اخیراً در تهران نمایشگاهی از مجسمه‌های یاسمین سینایی برگزار شد با نام "اسرار حوا". پیش از این نمایشگاه دیگری از کارهای این هنرمند با نام زنان عاشق برگزار شده بود. در گزارش تصویری این صفحه باهم به دیدن مجسمه‌های او می‌رویم و در متنی که در زیر می‌خوانید خانم سینایی از انگیزه پرداختن به حوا برایمان می‌گوید:

 

حوا ! فریاد کشید: پس اینجا بهشت نیست، چرا که بهشت جای جاهلان نیست.
آدم گفت: نمی‌دانم! نمی‌دانم!
حوا پرسید: ما تا وقتی جاهلیم، در بهشتیم؟
آدم گفت: گمانم بر این است که ابلیس در ما سخن می‌گوید.
حوا گفت: پس وسوسۀ یافتن چراهایی را که درون من و توست، چه کسی بر ما نهاده است؟

کنجکاوی حوا او را از بهشت راند و محکوم به زندگی بر روی کرۀ خاکی زمین کرد. آدم به همراه او رانده شد. کنجکاوی حوا را وسوسه نامیدند و این راز قرن‌ها و قرن‌ها در دل حوا ماند.

داستان حوا همیشه برایم رمزآلود و جالب بود. حوایی که گناهکار است؛ حوایی که باعث شد آدم هم از بهشت رانده  شود.

بعد از نمایشگاه زنان عاشق باز هم به دنبال داستان زنان بودم و نتوانستم آنها را رها کنم.

اولین زن عالم، حوا که بی‌‌دغدغه و شاد و خرّم در کنار آدم در بهشت می‌زیست، با خالص‌ترین و پاکترین و زنانه‌ترین خصلت‌ها که آفریدگار در وی نهاده بود، تا به امروز گناهکار مانده است. وقتی‌ در کتاب‌فروشی نشر چشمه، کتاب کوچکی به نام آدم و حوا را پیدا کردم، فکر نمی‌کردم این کتاب کوچک قصهٔ حوا را برایم اینچنین جذاب و شیرین نقل کند.

جواب سوال خود را در مورد گناه حوا در این کتاب کوچک یافتم. حوا با کنجکاوی و بازیگوشی و ناباوری این که شیطان هم می‌تواند در بهشت حضور داشته باشد، سیب درخت ممنوع را کند و آدم که شیفتهٔ حوا بود به دنبال حوا وسوسه شد و با او از بهشت رانده شد.

اما دغدغهٔ دانستن را که در وجود حوا بود، می‌توان گناه نامید؟ و آیا آدم از کنجکاوی و دغدغهٔ حوا نترسید؟ اما حوا تا به امروز گناهکار است، با همهٔ نقش‌هایی که دارد و همهٔ سختی‌هایی‌ که در طول تاریخ متحمل شده‌است.

اسرار حوا داستان زنان است که در سلول‌هایی جعبه‌وار نقش‌هایی را در زندگی‌ و تاریخ ایفا می‌کنند. گاهی نقش‌هایی پررنگتر و گاهی کمرنگتر را به او داده‌ا‌ند. در بهشت من حوا آزاد نیست و فرشتگانم نگران او هستند؛ چون می‌دانند بار گناه بر دوش او خواهد ماند.

قصه‌های زنان از قصهٔ گناه حوا آغاز شد.

باز هم به دنبال اسرار حوا خواهم گشت. باز هم داستان زنان را در پیکره‌هایی که می‌سازم، دوباره خواهم یافت و باز هم در مکانی قصهٔ آنها را برای دیگران نقل خواهم کرد.

شوکا صحرایی در گزارش تصویری این صفحه ما را به دیدن نمایشگاه می‌برد.

 برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- ipc_farsi، 2010/03/15
دوستان عزیز در JO. رازهای جاودانه حوا، این داستان طنز جالبی بود در مورد زندگی حوا، شاید بعنوان یک اثر هنری ارزشی داشته باشد، ولی حقیقت نداشته و هیچگونه پشتوانهٔ تاریخی نیز ندارد. حوا بخاطر کنجکاوی و بازیگوشی گناهکار نشد، این توهین به انسان و آفرینندهٔ اوست. خدا به آدم و حوا جایگاه خاص و بالایی داده، بطوری که به آنها گفته بود بر آنچه که من آفریده ام شما حاکم هستید. این جایگاه حتا به فرشتگان نیز داده نشده است. حوا به این دلیل گناهکار شد که می خواست خدا شود، این موضوع را می توانید در کتاب پیدایش، اولین کتاب در تورات مطالعه بفرمایید. با سپاس از شما عزیزان.
- مروارید، 2010/03/06
کاش نام آن کتابی را که در نشر چشمه ديده‌ايد می‌نوشتيد.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.