Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
دختران امید مهر

امید صالحی

بنیاد امید مهر برای توانمند سازی دختران و زنان جوان در وضعیت دشوار، در زمستان ۱۳۸۲، توسط  دکتر مرجانه حالتی در تهران تاسیس شد. این بنیاد هرسال در دو نوبت- تابستان و زمستان- از دختران واجد شرایط ثبت نام می کند. در شرایط حاضر بنیاد می تواند فقط پذیرای ۲۰ دختر در هر دوره باشد. تعدادی از این دختران توسط سازمان بهزیستی معرفی می شوند و بقیه یا خود- معرف هستند یا توسط دوستانشان که در بنیاد آموزش می بینند معرفی می شوند.

دختران مهارت جو در بنیاد امید مهر پس از دو سال آموزش و پرورش که شامل آموزش زبان انگلیسی، کامپیوتر، مهارت های زندگی و دوره های هنری است وارد دوره تخصصی می شوند.

معمولا دختران بعد از گذراندن دوره های تخصصی، مانند حسابداری، منشی گری، خیاطی وارد بازار کار می شوند.

بنیاد امید مهر تا شش ماه در محل کار نیز بر آنان نظارت می کند. بعضی از این دختران به جای ورود به بازار کار ازدواج می کنند. اما مددکاران این بنیاد به آنها کمک می کنند تا انتخاب درستی داشته باشند.

تا به حال پنج گروه از این مهارت جویان فارغ التحصیل شده اند و سه گروه دیگر هنوز در حال یادگیری هستند. بیشتر دختران این بنیاد از حمایت خانواده بی بهره اند، و در مناطق فقیرنشین، بدون آموزش صحیح بزرگ می شوند. بیشتر آنان در شرایط بسیار سخت زندگی می کنند و آموزش به آنان می تواند سرنوشتشان را تغییر دهد.

برگزاری دوره های هنری نظیر کلاس های عکاسی، طراحی روی شیشه، نقاشی روی پارچه بهانه ای برای برگزاری نمایشگاهی در این بنیاد شد که اخیرا در محل این بنیاد برپا شد.

در این نمایشگاه تعدادی از آثار نقاشی، طراحی و عکاسی در معرض دید عموم قرار گرفت. آثار خلق شده برگرفته از ذهنیت این دختران نسبت به زندگی و بازتابی از شرایط اجتماعی و فردی هر یک از آنان است.

عشرت قلی پور مدیر این بنیاد می گوید: توانایی این دختران مستعد هیچگاه در محیط زندگیشان و جامعه دیده نشده. اما این نمایشگاه ها کمک می کند تا کمی مورد توجه قرار  گیرند. بیشتر این دختران که آرام و کم حرف اند بعد از نمایش آثارشان در این نمایشگاه احساس می کنند حرفی برای گفتن دارند. حرف هایی که باید با دقت گوش کنیم تا بتوانیم فضای روحی آنان را بهتر بفهمیم.

در گزارش مصور این صفحه از نمایشگاه اخیر دختران امید مهر دیدن می کنیم و از زبان خود آنها می شنویم که با چه انگیزه ای در نمایشگاه شرکت کرده اند.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2016/10/24
خانم دكتر مرجانه حالتي شما باعث افتخار ما ايرانيان هستيد موفق باشيد اميدوارم خداوند به شما عمري با عزت عنايت بفرمايد.
- ماه آفرید، 2015/09/25
سلام،
با تشکر اززحماتی که شما درحق دختران این سرزمین انجام می دهید.آیا امکان دارد درشهرهای دیگرکشورمثل خوزستان نیزچنین موسسه های احداث کنید. اینجاهم به چنین مراکزی مثل بنیاد مهر واقعا نیاز دارد.
- mahnaz، 2014/05/30
با تشکر از خانم مرجانه و خلاقیت جنابعالی.
- سمیرا، 2009/06/17
زنده باد .گزارش زیبایی بود.
- حسین، 2009/06/07
بهتر بود ایمیل یا نشانه ای از بنیاد امید مهردر این مطلب می گذاشتید برای ارتباط با این جوانان
- ب.ف.، 2009/06/05
درود قلبی اینجانب به سرکار خانم دکتر مرجانه حالتی و همکاران ارجمند ایشان.
چه خوب می بود اگر با همکاری خیرخواهان، چه در داخل کشور و چه در خارج، بنیادهائی چون بنیاد "امید مهر" (وه وه که چه اسم زیبا و پر معنائی!) در تمامی نقاط کشور و به شکل گسترده تآسیس می گشتند (در ضمن، تشکیل بنیادهای مشابهی برای پسران بایا به نظر میرسد). چه چیز در این عالم هستی می تواند والاتر از آن باشد که انسانی انسان و یا انسان هائی را از چنگال فقر و اثرات منفی ناشی از آن برهاند؟
از راه دور سرهای این دخت های عزیز و جوان را پدرانه بوسه میزنم. باشد که این عزیزان جوان که از بوته سختی های این زندگی پر ملال به سلامت بیرون آمده اند روزی خود منشأ اموری گردند که باعث تعالی روزافزون جامعه بشریت می شوند.
در پایان، در گزارش مصور این صفحه شاهد عکسی بودم از سرکار خانم نادیا پروانی که چندی پیش گزارشی درباره ایشان در "جدید آنلاین" به نشر رسید (به قلم جناب آقای امید صالحی و به تاریخ 9 مارس 2009، با سرلوحه "نادیا عکاس میشود"). از این فرصت استفاده نموده معروض میدارم که به نظر اینجانب ایشان دارای استعداد ذاتی قابل تقدیری در ساختن ترکیب، و یا سازش (Composition)، میباشند. کارهای کمی را که اینجانب تابحال از ایشان دیده ام همگی مرا یاد آور کارهای "پیکاسو" در سنین جوانیش گشته اند.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.