Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
دوربین جستجوگر
صدیقه محمودی

محمدعلی ‌هاشم‌زهی به خاطر فیلم‌های مستند اجتماعی و قومی‌اش که به سوی سینمای مردم‌نگاری گرایش دارند، شناخته شده‌است؛ فیلم‌هایی که هر یک به‌تنهایی قسمتی از فرهنگ و زندگی مردم این استان پهناور اما مهجور را نشان می‌دهد.

هاشم‌زهی در فیلم‌هایش به دنبال نشان دادن زندگی اجتماعی و حیات فکری و فرهنگ مردم خویش است، هر چند در این راه او به بررسی سیر تاریخی و مناسبات طبیعی و اجتماعی می‌پردازد که این تعریف رو به سوی سینمای مردم‌شناختی دارد.
 
هاشم‌زهی در سال ۱۳۵۹ در شهر زاهدان به دنیا آمد و فیلمسازی را از کلاس‌های انجمن سینمای جوان سیستان و بلوچستان آغاز کرد. او چند سالی است که به تهران مهاجرت کرده، اما همچنان به ساخت فیلم‌های مستند از استانش می‌پردازد. او از جمله فیلمسازانی است که محیط اطراف و مردم را حس و درک می‌کند و باور مردم را باور می‌کند. بی آنکه به قضاوت و تحقیر فرهنگی بپردازد، با دوربین جستجوگرش تنها به ثبت و ضبط و مشاهدۀ جامعۀ اطرافش برای شناخت واقعه‌های اجتماعی می‌پردازد، و تنها هدفش به ثبت رساندن اسناد تصویری در جنوب شرقی‌ترین استان ایران است.
 
هاشم‌زهی نیز مانند بسیاری دیگر، سینما را هنر هفتم و زبان گویای تصویر و صدا و تلفیقی از همه هنرهای خلاقانه که در زندگی انسان وجود دارد، می‌داند. در نگاه و اندیشه او فیلم مستند، یعنی پرداخت به واقعیت‌های موجود و کشف حقیقت از دل واقعیت‌ها. او نشان دادن زیبایی‌های هر قوم را هم در درک خودش از فیلم مستند گنجانده‌است. پرداختن به سنت‌ها و نگاهی انسان‌شناسانه به فرهنگ و هنر و آداب و رسوم یک قوم، آن هم قومی اصیل و بکر که کمتر رسانه‌ای شده و به مسائل مربوط به آن اندک پرداخته شده‌است، خود جذابیت‌هایی دارد و مخاطبان و داوران را مجذوب خود می‌کند.
 
نگاه‌ صادقانۀ هاشم‌زهی در ساختار فیلم‌هایش باعث شده تا جدا از این که توجه منتقدان این عرصه و مخاطبان خاص را به خود جلب نماید، با استفاده از عنصر پررنگ مردم‌شناسی و فرهنگ، مخاطبان عام را نیز جذب ساخته‌های خود کند. 
 
وی با فیلم "اسکو" در جشنوارۀ بین‌المللی فیلم‌های مستند آمستردام (ایدفا) شرکت کرد. فیلم مستند اسکو به ارتباط صمیمانۀ ساربانی بلوچ با یکی از شترهایش به نام اسکو می‌پردازد. در این فیلم سازنده نگاه متفاوتی به زندگی این مرد و شترش دارد که رگه‌هایی از اصالت فرهنگ بلوچ را به همراه دارد. چرا که پرداختن به این نوع زندگی که شخصیت اصلی آن می‌کوشد از منابع موجود در طبیعت استفادۀ بهینه کند و حتا خورد و خوراک شخصیت اصلی فیلم نیز از شیر شتر و یا تغذیۀ طبیعی محیط پیرامون آن است، به جذابیت‌های فیلم کمک شایانی کرده‌است.
 
نگاه عمیق فیلمساز به مقولۀ مهم انسان‌شناسی و فرهنگ و بهره جستن از رسومات خاص آن منطقه است که فیلمساز سعی کرده به شکلی صحیح به آن بپردازد و از ابداعات ساخته و پرداختۀ ذهن خود دوری جوید و واقعیت‌ها را به روشی جذاب به نمایش بگذارد. فیلم آسکو در چندین جشنواره بین‌المللی نمایش داده شده و از آن تقدیر شده است. 
 
هاشم‌زهی با ۱۰ سال سابقه تاکنون ۱۳ فیلم مستند را کارگردانی کرده‌است. در گزارش مصور این صفحه سراغ او را می‌گیریم.

 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- ن پارسا، 2012/01/12
خیلی ممنون از اینکه چنین هنرمندانی را معرفی می کنید.گزارش بسیار عالی بود . فقط کاش می شد این فیلم های مستند را تهیه کنیم و ببینیم . ولی فکر نمکینم به صورت دی وی دی موجود باشند.از راهنمایی دوستانی که در این زمینه اطلاعاتی دارند بسیار سپاسگذار خواهم شد.
- محمد رسولی، 2012/01/10
محمد علی هاشم زهی یکی از فیلمسازان آینده دار کشورمان است که فیلم های تاثیرگذار بسیار را کارگردانی کرده است. بسیار ممنون هستم از اینکه چنین سایت خوب و زیبایی هست که با نوع نگاه و پرداخت متفاوت به معرفی هنرمندان در زمینه های مختلف می پردازد.
- حمیدرضا خوزستانی، 2012/01/09
سلام وعرض خسته نباشید. اصلاً فکر نمی کردم که چنین مستند سازان توانمندی را در کشور عزیزمان ایران داشته باشیم بسیار خوشحال شدم که از خطه محروم سیستان و بلوچستان چنین افراد فرهیخته ای داریم . تلاشتان پاینده امیدوارم شاهد روزهای خوش و گرفتن جوایز رنگارنگ توسط این هنرمند عزیز باشیم. از تلاش خانم محمودی هم برای تهیه این گزارش خوب که تلاشی برای معرفی مستندسازان گمنام کشور به جهانیان داشته است تشکر می کنیم انشاالله که تهیه این گزارش ها مستمر باشد.
- سید حمید میرحسینی، 2012/01/08
سلام، خدمت دوستان گرامی در سایت وزین جدید آنلاین. با دیدن و خواندن این صفحه به ایرانی بودن خودم افتخار کردم که چنین فیلمساز متعصبی در ایران زمین وجود دارد. درود بر غیرت محمدعلی عزیز که با تلاش و پیگیری وصف ناپذیرش. باعث افتخار ایران زمین شده و ممنون از خانم محمودی که این گزارش منحصر به فرد رو تهیه کرده پیروز و موفق باشید.
- فهیمه، 2012/01/07
فکر می کنم پرداختن به فیلمسازان مستند که در سینمای ایران بسیار مهجور مانده اند می تواند در غالب چنین گزارش هایی کمبود و بی توجهی را کمی کم رنگ کند. سینمای مردم شناسی و مستند ما نیازمند معرفی هر چه بیشتر دارد. گزارش خوبی بود لطفا باز هم به فیلمسازان مستند بپردازید زیرا برای ساخت یک فیلم مستقل در کنار هزینه های هنگفتی که میکنند زحمات بسیاری را متحمل می شوند.
- هوشنگ، 2012/01/06
خیلی سپاسگزارم که این گوهرها را نمایان کرده اید.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.