Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
نرم کردن دل آهن
شوکا صحرایی

علی‌اکبر داوری سال‌هاست که با قطعات فرسودۀ خودرو مشغول ساخت مجسمه است. او معمولاً ساعت‌ها در مغازه‌های اوراق‌فروشی شوش قطعات خودرو را زیرورو می‌کند تا شکل مورد نظرش را بیابد. او می‌گوید: "وقتی به اوراق‌فروشی‌ها می‌روم، نمی‌دانم دنبال چه می‌گردم. آن قدر آهن‌ها را بالا و پایین می‌کنم تا سر مورچه‌ای را پیدا کنم، تن سگی را ببینم که گوشه‌ای افتاده و یا آن‌طرف‌تر سر یک عقاب، تن یک پرنده، سر اسب."

داوری می‌گوید:" ریشۀ این کارها در بچگی‌های من است. بچگی‌هایی که پر بودند از کار و کار و کار. مدرسه‌ها که تعطیل می‌شدند یا در تعمیرگاه‌های دوچرخه کار می‌کردم یا آهنگری، صافکاری ماشین، نجاری. در همۀ این کارها سررشته دارم. دلم می‌خواست همه چیز بدانم. می‌خواستم همۀ کارهایم را خودم انجام دهم. ماشینم اگر خراب شد، خودم تعمیر کنم و در ارتباط بودن با این جنس‌های سخت از بچگی به من تعریف دیگری از قطعات ماشین و آهن داد تا امروز که ۵۳ اثر ساخته‌ام هیچ وقت به نظر من آهن جنس سختی نبوده، اتفاقاً به نظرم فلز، بر خلاف تصور خیلی‌ها، نرم است چون من می‌دانم چه‌گونه با آن کار کنم، می‌شناسمش و در همین ظاهر سخت و به درد نخورش یک جاندار می‌بینم یا یک مرد که نی می‌زند یا یک مورچه که راه می‌رود و فقط کافی است اضافه‌هایش را از تنش جدا کنم تا شما هم آنها را ببینید."

داوری سال ۱۳۵۷ به عنوان تکنیسین به استخدام شرکت هواپیمایی "ایران ایر" درآمد در آن‌جا بود که با دیدن قطعات هواپیما و وسایل نقلیه به فکر ساخت مجسمه‌هایش افتاد و چون علاقۀ خاصی به پرواز داشت، اولین احجامی را که ساخت، همه پرنده بودند و هنوز هم پرنده در بین ساخته‌هایش جایگاه ویژه‌ای دارد.

داوری معتقد است بخشی از خلاقیتش از گردشگری، دیدن بناهای تاریخی و رابطه داشتن با طبیعت سرچشمه می‌گیرد. او علاقۀ زیادی به تاریخ و طبیعت دارد. می گوید:" من همۀ کاروان‌سراهای ایران را دیده‌ام و حس عجیبی به آن دارم. وارد آنها که می‌شوم، احساس می‌کنم مردم آن زمان را می‌بینم که از راه می‌رسند، سوار بر اسب و قاطر، بارهایشان را زمین می‌گذارند و به سفری دیگر می‌روند."

داوری نخستین نمایشگاهش را ماه امرداد ۱۳۸۸در مؤسسۀ فرهنگی هنری صبا برگزار کرد و در شهریور همان سال به عضویت انجمن مجسمه‌سازان ایران درآمد.

از مجسمه‌های نصب‌شدۀ او در سطح شهر تهران می‌توان مجسمۀ ققنوس به ارتفاع دو متر در محوطۀ حوزۀ هنری و یا مجسمۀ چوپان تحت عنوان "پرواز راز" به ارتفاع سه متر در محوطۀ خانۀ هنرمندان ایران را نام برد.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- هستی، 2011/07/19
آفرین به این همه ذوق هنری
ممنون ازدست اندرکاران جدید آنلاین
- سمیرا، 2011/07/09
خیلی زیبا بود. ممنون
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.