Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
استاد اميد و همت
نيلوفر بيات

سه چهار سال پیش بود، انتخابات لویه جرگه قانون اساسی افغانستان نزديك شده بود و دولت می خواست از میان جمیعت سه میلیونی مهاجرین افغان هم نمایندگانی داشته باشد. گروه هایی از افغانستان آمدند و انتخاباتی میان نماینده های مهاجرین برگزار کردند.

به محل انتخابات رفتم و خیلی مشتاق بودم بدانم این نماینده ها چه کسانی هستند. آدم هایی را که در احزاب و گروه ها فعالیت می کردند، می شناختم اما نمی دانستم کدام یک از آنها ممکن است انتخاب شده باشند.

وقتی به ستاد برگزاری انتخابات رسیدم با کمال تعجب خبردار شدم آقای مهندسی به نام مهدی رئوف و آقای دکتری به نام احمد شاه فرهت را مهاجرین ساکن استان خراسان به عنوان نمایندۀ خود برگزیده اند. دکتر فرهت علاوه بر خراسان در بین کل مهاجرین در شهرهای مختلف ایران هم بالاترین رای را کسب کرده بود.

مهندس رئوف را تا حدی می شناختم و می دانستم که به خاطر فعالیت های زیادش میان مردم نفوذ و اعتبار دارد، اما نام دکتر فرهت برایم تازگی داشت. از خانمی که در آن محل مشغول کار بود پرسیدم دکتر فرهت کیست؟ گفت: "دکتر فرهت را چطور نمی شناسید؟ یک آدم باسواد، کارآمد، پزشک متعهد، مهربان، متواضع، سختکوش!"

جالب آن که دکتر فرهت سابقۀ فعالیت سیاسی نداشت و به هیچ حزب و گروهی هم وابسته نبود، اما انگار این موضوع برای مهاجرین اصلا مهم نبود.

دکتر فرهت به کابل رفت و بعد از بازگشت، غیر مستقیم از کلامش می شد فهمید با وجود این که حزب و گروه و قومیت برای مهاجران ساکن ایران ملاک و معیار انتخاب نبوده، اما انگاردر فضای سیاسی حاکم بر لویه جرگه هنوز چنین مولفه هایی پررنگ تر از دیگر معیارها می نموده است.

چندین بار از دکتر فرهت شنیدم که با افسوس و حسرت گفت: "افغانستان هنوز محل امنی برای سرمایه و دانشی که اندوخته ام نیست و کسی هم به فکر ایجاد این زمینه ها نیست."

بعدها دانستم که دکتر فرهت با چه خون دلی این سرمایه و دانش را کسب کرده و باید هم برای یک عمر تلاش و فعالیتش از دولت خود تقاضای احترام و امنیت داشته باشد و امنیت از نظر دکتر فرهت بیشتر نه حفظ جان که ارزش گذاشتن به تخصص و کاردانی و ایجاد محیطی امن برای فعالیت محسوب می شود.

دکتر احمد شاه فرهت، متولد سال ١٣٣٧ هجری شمسی در ولایت قندهار افغانستان است. وی سال ١٣٦١ که تحصیلاتش در رشتۀ پزشکی در شهر کابل به اتمام رسیده بود به خاطر تجاوز ارتش سرخ شوروی به افغانستان به ایران گریخت و طی تمام سال های مهاجرتش با وجود محدودیت های بسیار در راه کسب علم ودانش تلاش کرد.

او اولین مهاجر افغان بود که موفق به کسب فوق تخصص در ایران شد و امروز یکی از بهترین متخصصان رشتۀ نوزادان در ایران است. از دکتر فرهت چندین جلد کتاب در زمینۀ نوزادان  به چاپ رسیده و علاوه بر این ترجمه هایی نیز در این زمینه از او مننتشر شده است. در بیش از شصت سمینار ملی و بین المللی سخنرانی داشته و مقالات علمی اش در معتبرترین مجلات پزشکی دنیا به چاپ می رسد.

دکتر فرهت ناخواسته برای گرفتن فوق تخصص به رشتۀ حساسی مانند نوزادان کشیده شده است، اما می گوید انگار حکمتی در این کار بوده وحال که افغانستان می رود تا برای دست یافتن به صلح و ثبات تلاش کند او هم آرزو دارد از تخصص خود برای حفظ و شکوفا ساختن کودکانی که فردای افغانستان را می سازند استفاده کند.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.