Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
تماشاخانه سنگلج
محمدامین خرمی

قدمت محلۀ سنگلج به دورۀ قاجاریه بازمی‌گردد. این محله در شمال غرب و غرب تهران قدیم قرار می‌گرفت. در تهران امروز، سنگلج به حد فاصل پارک شهر، خیابان‌های خیام، مولوی و وحدت اسلامی اطلاق می‌شود. تماشاخانۀ سنگلج در همین محله واقع است و قدیمی‌ترین تماشاخانۀ فعال تهران است. این تئاتر در سال ۱۳۴۴ خورشیدی و به منظور اجرای نمایش‌های ایرانی تأسیس شد.

کار ساخت تماشاخانۀ سنگلج اوایل دهۀ ۱۳۴۰ در کنار باغ قدیمی ‌سنگلج که امروز آن را با نام پارک ‌شهر می‌شناسیم، آغاز شد. زمین این مجموعه به مساحت ۱۰۳۴ متر مربع، توسط یک بانوی نیک‌خواه و به منظور ساخت تئاتر به شهرداری تهران اهدا شده بود. ساخت بنا توسط آرشاویر بابائیان انجام گرفت و پس از تکمیل به وزارت فرهنگ و هنر واگذار شد. این مجموعه با نام "تالار ۲۵ شهریور" از ۱۸ مهرماه ۱۳۴۴ همزمان با آغاز نخستین جشنوارۀ نمایش‌های ایرانی افتتاح شد و کار خود را رسماً آغاز کرد.

مجموعه عکس
پوسترهایی از نمایشنامه‌های اجرا شده در تماشاخانه سنگلج
در جزوۀ افتتاحیۀ نخستین جشنوارۀ نمایش‌های ایرانی در بارۀ تالار ۲۵ شهریور آمده‌است: "خوشبختانه با برگزاری اولین جشنوارۀ نمایش‌های ایرانی، امکان گشایش اولین تالار مجهز نیز در تهران فراهم آمد. این تالار که از نظر تجهیزات فنی سعی شده با بهترین سالن‌های نمایش امروز هم‌‌سنگی کند، بیست و پنج شهریور نام دارد و درست در مرکز تهران، جایی که حد فاصل مساوی برای طبقات مختلف پایتخت باشد، احداث گردید تا همگان را بر آن امکان استفاده باشد".

مهم‌ترین اقدام وزارت فرهنگ و هنر در دهۀ ۱۳۴۰ برای رونق تئاتر کشور تأسیس "ادارۀ برنامه‌ریزی و تولید تئاتر حرفه‌ای" بود که امروز با نام "ادارۀ تئاتر" شناخته می‌شود. ریاست این اداره بر عهدۀ عظمت ژانتی گذاشته شد. با تشکیل ادارۀ تئاتر در سال ۱۳۴۳ و افتتاح تالار ۲۵ شهریور یک سال بعد از آن، بسیاری از دست‌اندرکاران فعال تئاتر به استخدام دولتی این اداره درآمدند و در تالار ۲۵ شهریور مشغول شدند. ۱۱۴ کارگردان و بازیگر و ۲۰ کارمند اعم از مدیر، مدیر صحنه، گریمور، طراح دکور و نور و سازندۀ دکور در این تالار فعالیت داشتند.

تالار ۲۵ شهریور از بدو تأسیس توسط رئیس ادارۀ تئاتر سرپرستی می‌شد و شورای هنری به نام "شورای تئاتر" متشکل از عظمت ژانتی، جلال ستاری، علی نصیریان، داود رشیدی، عباس جوانمرد و عزت‌الله ‌انتظامی بر نحوۀ تولید و کار گروه‌ها نظارت کامل داشت و عملکرد آنها را ارز‌یابی می کرد.

در این سال‌ها، اجرای برنامه‌های نمایشی با استقرار "گروه اول هنر ملی" به سرپرستی عباس جوانمرد آغاز شد. سپس طی سال‌های بعد، شش گروه دیگر نیز در تالار ۲۵ شهریور کارهای خود را به روی صحنه بردند؛ "گروه دوم هنر ملی" به سرپرستی بهرام بیضایی، "گروه تئاتر مردم" به سرپرستی علی نصیریان، "گروه تئاتر امروز" به سرپرستی داود رشیدی، "گروه تئاتر شهر" به سرپرستی جعفر والی، "گروه تئاتر میترا" به سرپرستی خلیل موحد دیلمقانی و "گروه تئاتر جوان" به سرپرستی اسماعیل شنگله.

از هنرمندانی که در تالار ۲۵ شهریور فعال بوده‌اند، می‌توان به عباس جوانمرد، جعفر والی، علی نصیریان، عزت‌الله انتظامی، داود رشیدی، حسین کسبیان، هرمز هدایت، اکبر یادگاری، پرویز فنی‌زاده، ثریا قاسمی، اسماعیل داورفر، فرزانه تأییدی، پرویز تأییدی، محمدعلی جعفری، سعید امیرسلیمانی، سعید راد، اکبر زنجان‌پور، سهراب سلیمی، جمیله شیخی، مهین شهابی، حمید طاعتی و فرهاد مجدآبادی اشاره کرد. نویسندگان سرشناسی نیز چون غلامحسین ساعدی، اکبر رادی، بهرام بیضایی، بیژن مفید، محسن یلفانی، منوچهر رادین، بهمن فرسی، محمود دولت‌آبادی، عنایت‌الله احسانی، کوروس سلحشور، حسین مکی، بهزاد فراهانی، محمد رهبر، حمید نعمت و آرمان امید در تالار ۲۵ شهریور به فعالیت پرداختند و در راستای توسعۀ نمایشنامه‌های ایرانی گام برداشتند..

دهۀ ۱۳۵۰ اما تغییراتی در وضعیت تالار ۲۵ شهریور ایجاد کرد. این تئاتر نظم و رونق اولیه را از دست داد و برای اولین بار نمایشی خارجی با عنوان "بازرس" اثر نیکلای گوگول و به کارگردانی عزت‌الله انتظامی در آن به روی صحنه رفت. بعد از انقلاب، ادارۀ این تئاتر بر عهدۀ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود و نام آن به "سنگلج" تغییر کرد. برخی از  هنرمندان تئاتر سنگلج بازنشسته شده و برخی نیز از ایران مهاجرت کردند. علاوه بر این، مردم نیز به دیگر تالارها و تماشاخانه‌های تازه‌تأسیس تهران توجه بیشتری نشان دادند و رفته رفته تئاتر سنگلج از رونق افتاد و محلی شد برای اجرای نمایش‌های روحوضی و سنتی. در سال ۱۳۸۶، تماشاخانۀ سنگلج به مدت شش ماه تعطیل شد و مورد بازسازی اساسی قرار گرفت و در ۱۶ بهمن همان سال با شکل و شمایلی جدید بازگشایی شد.
 
از ابتدای تأسیس تماشاخانه سنگلج، اجرای نمایش‌های ایرانی و نیز فعالیت گروه هنر ملی در آن باعث شد تا از این تماشاخانه به عنوان پایگاه رشد تئاتر ایرانی یاد شود. سنگلج شاهد تحولات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی متعددی در طول عمر ۴۶ سالۀ خود بوده‌است. طی این سال‌ها مردم بسیاری برای دیدن آثار برجسته ایرانی به سنگلج آمده و رفته‌اند، هنرمندان زیادی نیز سال‌هایی از عمر خود را بر روی صحنۀ سنگلج با مردم چهره به چهره شده‌اند که برخی هم دیگر در میان ما نیستند، اما سنگلج همچنان با خاطرۀ آنها پابرجا مانده تا مأمنی باشد برای دوستداران تئاتر ایرانی.

در گزارش‌ مصور این صفحه پیشینۀ تئاتر سنگلج را مرور می‌کنیم. عکس‌های قدیمی نمایش‌های اجراشده در سنگلج و تصاویر پوسترها از بایگانی تصویری این تماشاخانه تهیه شده‌است. بخشی از عکس‌های جدید تماشاخانه نیز از این آرشیو تهیه شده که توسط امین سروری و صادق میری عکاسی شده‌اند. قسمتی از صدای گزارش، برگرفته از مستند "...و آسمان آبی" ساختۀ غزاله سلطانی است.




منابع:
ــ کمند امیرسلیمانی، رسالۀ تحقیقی "از تئاتر ۲۵ شهریور تا تالار سنگلج"، ۱۳۷۶، دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی؛
ــ ناصر حبیبیان و محیا آقاحسینی، تماشاخانه‌های تهران، از ۱۲۴۷ تا ۱۳۸۹، چاپ اول، تهران: نشر افراز، ۱۳۸۹، ص ۱۵۱-۱۴۶؛
ــ ناصر حبیبیان، در بارۀ خانۀ نمایش ادارۀ تئاتر، روزنامۀ شرق، شمارۀ ۱۱۳۹.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2012/09/09
لذت بردم.
- مرجان، 2011/08/24
چند بار دیدم ولی فرصت نوشتن نظر را نداشتم. اما این بار می نویسم که تکنیکت برای چیدمان عکس ها، گردآوری صداها و تصاویر عالی بود.خوشمان آمد:)
- یک کاربر، 2011/07/26
درود بر شما.آفرین
- یک کاربر، 2011/07/16
تمام ساختمان های تئاترها و تماشاخانه های باقی مانده از ان روزها در حال فروریختن است. ظاهر سنگلج عوض شده اما من نمیدانم خود بنا هنوز سالم است یا خیر؛ یعنی تنها به تغییر رنگ و روی آن بسنده کرده اند یا خود ساختمان را هم مقاوم کرده اند. امیدوارم اینچنین باشد. متاسفانه به هنر در این سرزمین آنچنان بها داده نمی شود. طی سه دهه گذشته چند تماشاخانه به تماشاخانه های تهران اضافه شده؟ چند تماشاخانه از بین رفته؟
- یک کاربر، 2011/07/13
درود به وزارت فرهنگ وهنر آن سال ها ومسئولان دلسوز و فعال آن. خدمات انها فراموش نشدني و ماندگار است. اي کاش گفتگوئي با هنرمندان نام برده شده تالار بيست و پنج شهريور وشخص آقاي پهلبد که گويا ساکن امريکا هستند انجام ميداديد
- یک کاربر، 2011/07/13
بسيار جالب و عالی و جذاب است. ممنون.
- مونا جعفریان، 2011/07/12
زیبا بود. ممنون که خواننده‌ها را به یاد داشته‌های فراموش شده می‌‌اندازید.
- رضا، 2011/07/12
استفاده کردم. ممنون.
- یک کاربر، 2011/07/08
اي کاش اسامي را به ترتيب حروف الفبا نوشته بوديد. هنوزهم دير نشده.
- یک کاربر، 2011/07/08
نکته اي که خيلي ها نميدانند و خوب است گفته شود (هرچند که در برنامه تاريخ نمايش راديو بي بي سي در چند سال پيش گويا به آن اشاره اي شده) موضوع وسائل فني و روشنائي تئاتر بيست و پنج شهريور است که همگي وسائلي هستند که در زمان رضاشاه براي اپراي در دست ساختمان تهران از آلمان وارد کرده بودند که با شروع جنگ دوم جهاني و همين طور اشکالات فني ديگري که بعداً پيش آمد، همگي در انبار مانده بود و سالها بعد در تئاتري که اسم فعلي اش سنگلج است، مورد استفاده قرار گرفت.
- یک کاربر، 2011/07/08
سنگلج محله کودکی های من...ممنونم از گزارش زیبا
- یک کاربر، 2011/07/08
what beautiful posters and a very good report. Thank you.

چه پوسترهای قشنگ و گزارش بسیار خوبی! سپاس.
- یک کاربر، 2011/07/07
محله سنگلج یکی از قدیمی ترین محله های تهران است. کاش به آن بهای بیشتری بدهند. تالار بیست و پنج شهریور بعد از انقلاب رونق گذشته را نداشته اما من میبینم طی سال های اخیر عده بیشتری برای دیدن تئاتر به انجا می روند. نمایش های سیاه بازی هم بخش زیادی از اجراها در این تالار است. موفق باشید.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.