Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
دانه‌های دل عروسک‌ها
داریوش دبیر

 این روزها موجودات عجیبی در لندن متولد میشوند که گرچه در غرب پا به زندگی میگذارند، اما ریشه در شرق دارند. معلوم نیست نام اینها را چه می شود گذاشت؟ رؤیا؟ امید؟ مجسمه؟ سردیس؟ تندیس؟ پردیس؟ شاید هم همۀ اینها.

کوچک هستند و صمیمی. گاهی فاخرند و مغرور و گاهی مهربانند و همه‌شان پررمز و راز. گاهی صورت آدمی دارند و تنی پری‌وار. گاهی دلشان این‌قدر شفاف است که همۀ آرزوها و امیدهای مجسم‌شده در آن پیداست.

هرچه هست، بی‌جان نیست. جسم هست، اما بی‌روح نیست. دست سازهای مهتاب شمس، این موجوادت دوست‌داشتنی مشرقی...

تکههایی از روح

مهتاب شمس در تهران تئاتر خوانده. رشتۀ تحصیلی‌اش مجسمه‌سازی نیست، اما آنچه را که تا به حال ساخته، ردی از تبحر داستان‌پردازی در آن گذاشته‌است. هر مجمسه داستانی دارد و نامی و آمالی و خیالی.

اینجا است که انگار سال‌ها خواندن تئاتر و مطالعه در بارۀ آن کار خودش را کرده و هر مجسمه، نمایشی است طولانی.

یکی از آنها زنی است سرخ‌پوش که شبیه سه‌تار است. می‌گوید این داستان زنی است که از فرط عشق به ساز، شکل سه‌تارش شده. یکی انارهای بسیاری در دامن دارد. مهتاب می‌گوید: "این بدهی من است به زنان کاشان که انگار انارها را دامن‌شان پرورش می‌دهند."

پسر خردسالش عاشق انارهاست. می‌خواهد آنها را بردارد و بگیرد و برود. او را بغل می‌کند تا مانع شود و در این لحظه پسرک سخت شبیه عروسک‌ها می‌شود. چشم‌هایش برق می‌زند، انارها را در دامن زن شرقی می‌ریزد و از بغل مادرش بیرون می‌رود و مثل باقی عروسک‌ها برای خودش جایی می‌نشیند.

می‌نشیند پشت سر موجودی دیگر، انگار به چشم های شما خیره است و خودش را تکان نمی‌دهد، تا کبوتری که بر سرش لانه کرده، از جا تکان نخورد.

فرشته‌ای هم هست که دلش زندانی است و پرهایش بسته. یاد چیزی نمی‌اندازدتان؟

آرام‌بخشهای سخن‌گو

می‌گوید، زنی  از دورهای آسیا که گرفتاری‌های روزگار مبتلا و رنجورش کرده، دوستدار مجسمه‌هایش شده و این موجوادت کوچک مایۀ آرامشش شده‌اند.

"عروسک‌ها را از لندن برایش پست می‌کنم. می‌گوید از دیدن اینها آرامش می‌یابد. انگار خودش را در بعضی از آنها می‌بیند."

در اینجا هستند عروسک‌های کوچکی که در تنهایی آدم‌های سن و سال‌دار می‌شوند همدم آنها. عروسک‌های کوچک اسپانیایی که مردم ترس‌هایشان را به آنها می‌گویند و زیر بالش‌شان می‌گذارند تا نگرانی‌هایشان را از دل ببرند. شاید این موجودات کوچک هم با دل آن زن ژاپنی چنین کرده‌اند.

مهتاب شمس روزها وقتی  طرحی تازه در ذهن دارد، این موجودات کوچک را از ذهنش بیرون می‌کشد و می‌آورد و می‌گذاردشان جلو ِ چشم ما. اما گاهی هم رنگ و بوم بر می‌دارد و همین خیالات و رؤیاها را نقاشی می‌کند.

نتیجه‌اش می‌شود زنی که شهر شرقی زیر موهایش زندگی می‌کند یا انارهایی که انگار دانه‌های دل زن است؛ شفاف و رنگی و امیدوار.

تا اینجا تکلیف همه چیز روشن است. زندگی است و امید می‌طلبد و آرزو ها دارد. اینها را می‌شود در آثار مهتاب شمس دید. اما نام  آن موجودات کوچک  چیست؟  مهتاب خودش راه حل دارد:

"مجسمه نمی‌خوانم‌شان ،عروسک می‌نامم‌شان. عروس‌هایی که نه پای رفتن دارند و نه جای ماندن، عروس‌های کوچکی که ریشه می‌دوانند و بارور می‌شوند، آشیانه می‌شوند و آرزوی پرواز دارند، ساز می‌شوند و آواز می‌شوند. می‌شوند خود آرزوهایشان."

حکایت اینها، حکایت قصه‌گویی است که سر شوق در شرق دارد و  پای اجبار در غرب. خودش می‌گوید همه‌اش فکر روزگار و زادگاهش است و نتیجه‌اش می‌شود همینی که ملاحظه می‌کنید:

"پای رفتن که نباشد، با خیالت که هی می‌بافی و می‌شکافی، می‌روی به هر جا که عشقت کشید. پر پریدن که نباشد، دلت را پر می‌دهی. برای خانه که دلتنگ می‌شوند، خود خانه می‌شوند، کاشانه می شوند، یاد می‌شوند، هر چه بادا باد می شوند."

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2014/12/01
بسیار زیبا و پر احساس. مهتاب خانم مثل دوران کودکی که در شمال بودید پر شور و با احساس هستید امیدوارم در کنار خانواده سالم و پاینده باشید. لطفا وبلاگ یا email جهت مشاهده کارهای دیگه رو اعلام فرمایید.
- مرجان كشاني، 2014/04/13
سلام من عروسك هاتون را دوست داشتم، مي خواستم در صورت امكان با شما همكاري داشته باشم ، من كارگردان انيميشن عروسكي هستم در صورت تمايل روي صفحه facbook يا email من شماره تماس بگذاريد، مرسي
- مریم، 2014/04/08
خیلی خوب بود.
- هانیه، 2014/01/29
بسیار عالی بود...کاش این زن های هنرمند در دیار غریب نبودند.
- رامين، 2010/10/23
اينطوری دلم ذره ذره آب ميشه...
- نرگس، 2010/10/23
خیلی دوست داشتنی ساخته !! :)
- Reza، 2010/10/12
Thanks for sharing this, your art work reminds me of our beautiful hardworking mothers who offered us nothing but love. Your dolls are portraing typical traditional Iranian women who offer you the best they have, they have no limbs to defend themselves no legs to runaway. Their hands are to protect and care for their loved ones. I hope the new generation of your dolls will grow limbs and try to break all these barriers. Love you ,
Reza
- نازی، 2010/10/11
یه مجموعه پراحساس، همگی از جنس مهر
شاید نگران اما امیدوار به آینده و بی حسرت گذشته
مثل مادرشان شفاف و ژرف
ممنون از شما آقای دبیر
- هادی، 2010/10/11
آدرس تماس ایشان یا سایت و وبلاگ ایشان چیست؟
- یک کاربر، 2010/10/10
vaay aali bud! tabrik, mahtab junam. eshalla hamishe in hesse ghashango dashte bashi.
- راحيل، 2010/10/09
اين عروسكها رو دوست دارم. مهتاب شمس رو دوست تر می دارم. اين نوشته و عروسكها و ويدئو برای من خاطرۀ جواني ست. خاطرۀ وطن. خاطرۀ زنان مينياتوری سرزمين من. سرزمين دختران در دلهاشان عشق بر لبهاشان سكوت و در چشمهاشان نجابت. دستتان را می بوسم، سركار خانم شمس. سپاسگذارم از سعيتان برای نمايش گوشه يی از احساس بی نظيرتان.
- امید لک مظاهری، 2010/10/09
شاید ها و پرسش هایی که فراتر می برد کارهای مهتاب شمس عزیز را از تکرار و بیش از هر چیز می رساندش به به بیان شخص خودش و اصلا خودش که تا هستم برایم حرمت دارد و بستگی و دوستی...
- Majid، 2010/10/09
Kheyli ziba bood, ham aroosakha vaham matne neveshte shode.
ba arezoye movafaghiat baraye mahtabe aziz
- رامين، 2010/10/08
جاي مهتاب...
به تاريكي شبها، تو بتاب...
- مرجان، 2010/10/08
در ضمن،

کارهای مهتاب هم واقعأ بی‌ نظیرند. کاش میشد از نزدیک آنها را دید.

این نوشته ها ... و این عروسک‌ها ...
- یک کاربر، 2010/10/08
.داریوش جان،

چه زیبا نوشته‌ای

پس از سالها نوشته‌ای خواندم که عمیقأ لذت بردم....

وبلاگ داری؟
- Zohreh، 2010/10/08
bi nazir bood va kheili ham jazzab. karhaie mahtab hamishe zibast, movaffagh bashi mahtabe aziz
- یک کاربر، 2010/10/08
عالی بود، ممنون
- سیما، 2010/10/07
بسیار زیبا است. مهتاب خانم برایتان موفقیت و تندرستی آرزو میکنم .
- یک کاربر، 2010/10/07
آفرین به داریوش و کار زیبایش. آفرین بر شما که از موضوعاتی به این سادگی قصه‌هایی می‌سازید که انسان فارغ از دغدغه‌های زندگی شود. چه آرامش عجیبی داشت این گزارش زیبا!
- امیر، 2010/10/07
مرحبا به مهتاب شمس
بسیار زیبا، آدم به داشتن آثارش در خانه وسوسه می شود.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.