Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
ای قوم به حج رفته

هر سال میلیون‌ها تن از مسلمانان که خود را مستطیع می‌دانند، برای ادای فریضۀ حج به مکه می‌روند و مناسک حج را به جا می‌آورند. در بسیاری از کشورهای اسلامی عید قربان بسیار مهم‌تر از اعیاد ملی است و با جشن و سرور به پیشواز آن می‌روند.

بسیاری از مناسک حج مانند لبیک گفتن، سعی بین صفا و مروه، رمی جمرات یا پرتاب سنگ، پیش از اسلام هم در میان اعراب مکه رواج داشته و اعراب از گوشه و کنار گرد می آمده‌اند تا این مراسم را بر گرد خانۀ کعبه برای پرشتش بت‌ها بجای آورند. زیرا چنانکه نوشته‌اند، خانۀ کعبه جایگاه بت‌هایی بوده‌است که پیامبر اسلام آنها را شکست. برخی نیز گفته‌اند که شاعران برجستۀ عرب پیشااسلامی که به شعرای جاهلی معروفند، برای خواندن قصاید بلند خود در این گردهمایی‌ها حضور می‌یافته‌اند. گویا هفت قصیدۀ بلند عربی که به نام معلقات سبع (هفت آویزه) معروفند، در خانۀ کعبه آویزان بوده‌اند.

مقصود از حج، چنانکه نوشته‌اند، بالا رفتن روح همبستگی و معنویت در میان اهل ایمان است. اما گروهی از شاعران و نویسندگان نیت بسیاری از زایران را به نقد گرفته‌اند و گفته‌اند، زایرانی هستند که نه برای تزکیۀ نفس که برای تحکیم موقعیت اجتماعی خود به مکه می‌روند و بیشتر در فکر تجارتند تا عبادت.

 ناصر خسرو قبادیانی در شعری از یکی از دوستانش می‌پرسد که برای چه به مکه رفتی و آیا به راستی نفس خود را فراموش کردی و خدا را بر خود ناظر دیدی یا نه. پیوند این شعر ناصر خسرو را در زیر این صفحه می‌یابید.

مولوی، عراقی و شیخ بهایی و دیگران نیز هر یک به گونه‌ای در بارۀ حج شعری سروده‌اند. مولوی با عنوان "ای قوم به حج رفته" شعری دارد که بسیاری آن را خوانده‌اند و برای آن موسیقی ساخته‌اند.

در سال‌های اخیر شهر مکه بسیار دگرگون شده و با ساخته شدن بناهای بلند و خانه‌های بسیار و چندین آشیانۀ دیگر نشانی از گذشته‌های دور در درون شهر دیده نمی‌شود. با باز کردن جا برای وسایل نقلیۀ جدید برای بسیاری از مناسک در اطراف مکه، شاید به زودی آنهایی که به مکه می‌روند، نوعی از حج را تجربه کنند که به ذهن پیشینیان خطور هم نمی‌کرده‌است.

در گزارش مصور این صفحه "علی بیدگلی"، پژوهشگر ایرانی، از تجربیات و مشاهدات خودش در حج می‌گوید. برخی از عکس‌های این گزارش متعلق به حسن عمار، مصطفی اوزَر و محمد سالم است.

حاجیان آمدند با تعظیم، شعری از ناصر خسرو

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2015/02/07
سلام فکر کنم همه ایرانیها بجز اونا که ناخالصی دارن از زمان حمله اعراب همه میدونن که ال سعود زیر بار نابودی ایران میره پس چرا بریم عربستان که بعد همین پول جمع کنن بدن اروپایی ها مارو تحریم کنن یکم چشماتو باز کن حالا اگه رفتی حج نه رفتنت به بهشت تضمین میشه نه از گناهانت کاسته میشه ما مشکلی با خود اسلام نداریم ولی اون ها دارن از این راه به ما ضربه میزنن.
- سمیرا، 2011/11/13
زیبا بود.ممنون
- معشوق همین جاست، 2011/11/12
جالب است. در این فایل که از جهتی جالب هم بود شعر معروف مولوی به آواز خوانده میشود که دقیقاً در تضاد با مضمون و عمل حج است.
این آقائی که جو معنوی (؟) حج را توصیف میکرد نمیدانم تا چه اندازه از داده های مستند برای معنویت گرائی، عدالت و یکی بودگی حجاج برخوردار بودند. به غیر از لباس های سفید یکسان و حرکت های به ظاهر یکسان نمی شود درباره همدلی یکسان(که مقوله درونی است)، عشق و شفقت حجاج سخن بمیان آورد. به هر صورت موضوع حج می تواند موضوع یک پژوهش اجتماعی فرهنگی بزرگی باشد که متاسفانه کسی تا بحال این کار را بروشهای علمی انجام نداده است.
به نظر اعمال حج هر چقدر هم در جو معنوی انجام گیرد اثرش فوری و کوتاه مدت است. بمحض برگشت به جامعه عادی چه بسا دزدی ها، کلاه برداری ها و خیانت ها و ناهنجاری ها شروع میشود.
- یک کاربر، 2011/11/10
ما که درعکسها هيچ زني - نه با روي باز ونه با روي پوشيده - نديديم. ياد دوستي افتادم که چهل - پنجاه سال پيش به مکه رفته بود و طواف کعبه را يک بت پرستي بسياربزرگ يافته بود
- یک کاربر، 2011/11/08
درود بر شما که به این آیین بزرگ اسلامی توجه نشان داده اید. این روزها مداوماً ایمیلی را دریافت می کنم که در آن یک شخص ناشناس به حج رفتن ایرانیان را با این استدلال که پولشان به جیب خاندان سعودی می رود، به شدت نکوهش کرده و متأسفانه دیگران هم بدون سبک و سنگین کردن و قدری تأمل، آن را برای یکدیگر فوروارد می کنند. البته این جماعت اگر هر سال همه 70 میلیون جمعیت ایران به آنتالیا یا تایلند بروند، مشکلی ندارند، فقط مشکلشان با این سفر معنوی است. برخی عکس های گزارش، بسیار زیبا و واجد ارزش هنری بودند و خوب بود که نام عکاس یا منبع آن معلوم می شد. در ضمن، نه نویسنده متن معلوم بود و نه نام سازنده گزارش مصور درج شده بود. امیدوارم این گونه نباشد که تهیه کننده محترم، شرم داشته اند نام خود را بر یک گزارش مذهبی قرار دهند. پاینده باشید.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.