Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
هشتم مارس
آریا مومن زاده

اگر به برگزاری جشن هشتم مارس، روز جهانى زن، در تاجیکستان نگاهی دقیق بیندازیم، می‌بینیم که اين مراسم به یک آیین ملی تبدیل شده است. تقریبا هر نوع حزب و گروهی، امروز به صفوف برگزار کنندگان «روز جهانی زن» پیوسته است. سازمان ملل هشتم مارس را به‌ عنوان روز بین المللی زن به رسمیت شناخته است.

مبارزات زنان کارگر برای اعطای حق رای به زنان، توسط سوسیالیست‌ها راه اندازی شده بود و راهپیمایی های اعتراضی آنان روز بخصوصی نداشت. اما سال ١٩١١ در کنفرانس زنان سوسیالیست در کپنهاگ کلارا زتکین آلمانی پیشنهاد کرد که یک روز به عنوان روز جنبش جهانی زنان برگزیده شود.  انتخاب روی هشتم مارس قرار گرفت.

در سال ١٩٢١ دومین کنفرانس زنان کمونیست در مسکو نیز تصمیم گرفت که روز جهانی زن همه‌ساله در یک تاریخ مشخص جشن گرفته شود. و آنجا هم هشتم مارس به عنوان این روز ویژه پذیرفته شد. در واقع، این روز سالروز تظاهرات زنان کارگر پتروگراد (سن پترزبورگ) بود که با آغاز جنبش های انقلابی مصادف شده بود.

هم اکنون در ده ها کشور جهان، از کوبا و کامرون گرفته تا ایتالیا و آلبانی و مقدونیه و ویتنام و کشورهای شوروی پیشین روز هشتم مارس تعطیل رسمی است. 

در کشورهایی چون تاجیکستان این روز آب و رنگ سیاسی اش را باخته است و با فرهنگ مردم عجین شده است. هشتم مارس در تاجیکستان آمیزه ای از روز مادر و روز والنتین در کشورهای غربی است. 

این روز به مردان بهانه ای می دهد تا مهر خود را به زنان اطرافشان بیان کنند. در این روز مادران از یکایک فرزندانشان هدیه دریافت می کنند و مردان جوان به دختران محبوبشان دسته‌گل و کادو تقدیم می‌کنند و زنان متاهل نیز از شوهرانشان هدیه می گیرند.

در محافل خانوادگی مردها تلاش می کنند امور خانه داری را به کلی به دوش خود بگیرند و به زنان یک روز آسایش بدهند. یعنی وظایف آراستن سفره و تهیه غذا توسط مردان خانواده صورت می گیرد.

 در موسسات و کارخانه‌ها نیز چند روز قبل از هشتم مارس مراسم ویژه برگزار می شود و به همه کارگران و کارمندان زن هديه هائى داده مى شود. در مدارس و کودکستان‌ها در وصف زن و مادر شعرخوانی می کنند و پسران به دختران با کارت و گل و کادو شادباش می گویند. شبکه‌های رادیو و و تلویزیون هم برنامه های ویژه زنان پخش می کنند.

خلاصه، هیج زنی در تاجیکستان در روز هشتم مارس بی توجه نمی ماند و شاخه گل، یا هدیه ای از نزدیکان و بستگانش دریافت می کند. جالب تر از همه این است كه هر مرد رهگذر ناآشنایی هم روز زن و مادر را به عابران زن شادباش می گوید.

در گزارش مصور این صفحه شماری از استادان و دانشجویان تاجیکستان از جشن هشتم مارس در این کشور می گویند.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2008/10/11
بسیار زیبا بود ممنون
- یک کاربر، 2008/03/14
بسیار گزارش جالبی بود،اما موسیقی با آن همراه نبود. وقتی گزارش از جایی با چنان موسیقی غنی است، چرا باید نوای موزیک آن گیتار باشد که سنخیتی نه با سوژه و نه با مکان گزارش دارد؟
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.