Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
آوازى از كهن ديار

آوازى از كهن ديار
صفرعلی میرزا

پانزده سال پيش شمع عمر آدينه هاشم، آوازخوان شهير تاجيک خاموش شد، ولی آواز حزين اما قوی او همچنان از پنجره های خانه ها به بيرون می ريزد و هنوز چشم شنوندگانش را نمناک می کند و مايه الهام ده ها آوازخوان جوان است که تلاش می کنند به گوشه اى از توانايی های هنری اين بزرگ مرد هنر موسيقی تاجيکستان دست يابند.

آدینه هاشم از محبوب ترین آوازخوانان تاجیکستان بود. سرودهای او که همگی گويی از دل برمی خواستند، بر دل می نشينند. این هنرمند شناخته نه تنها لحن خوش و صدای دلپذیر داشت، بلکه حافظه فوق العاده او که بايگانی هزاران بيت از بزرگانی چون مولوی و حافظ و سعدی و شاعران معاصر بود، هميشه دوستداران هنر او را شگفت زده می کرد. از او ٣٨٠ آهنگ به جا مانده و لوح فشرده و نوارهای او هنوز خريدار دارند.

يکی ديگر از ويژگی های آدينه هاشم عشق وافر او به زادبومش بود که در آهنگ هايش هم موج می زد و در محافل پيوسته از شيفتگی اش به ميهن و اندوهش از واماندگی آن می گفت و می سرود.

افتادگی و فروتنی اين هنرمند معروف بر ميزان محبوبيتش افزوده بود. آدينه هاشم دعوت هر هوادار هنرش را می پذيرفت و به خانه او می شتافت، محفل می آراست و آهنگ می خواند و همه جا گل سر سبد بود.

آغاز جنگ داخلی در تاجيکستان در سال ١٩٩٢ همان بود و خاموشی آدينه هاشم همان. او پس از سکوتی چندماهه در سال ١٩٩٣ درگذشت.

آن دسته از تاجيکانی که به حکم سرنوشت در بيرون از کشور زندگی می کنند، می گويند، به سختی می توانند آهنگ های آدينه هاشم را بدون اشک و رقت گوش بدهند. شعر نادر نادرپور با آواز آدينه هاشم در سال های پراندوه جنگ شعار شمار زيادی از تاجيکان خانه به دوش شده بود:

کهن ديارا ديار يارا دل از تو کندم ولی ندانم
که گر گريزم کجا گريزم و گر بمانم کجا بمانم...

آدينه هاشم طی چند سفر هنری که به خارج انجام داد، در ايران و افغانستان و پاکستان هم هوادارانی پيدا کرد. امروز هم شمار زيادی در اين کشورها نام و آواز آدينه هاشم را خوب به ياد دارند.

اين هنرمند ميهن دوست در دوران زندگی بهترين جايزه های هنری تاجيکستان را دريافت کرد و مهم تر از آن، در قلب هواداران بی شمارش جاودانه شد.

اکنون فرزندان آدينه هاشم تلاش می کنند مکتب آوازخوانی پدر خود را زنده نگاه دارند.

در گزارش مصور اين صفحه يکی از فرزندان آدينه هاشم  از زندگی و ميراث او سخن می گوید.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- کریم الله بیگزاد، 2013/11/05
من یکی از سرسخت ترین طرف داران آدینه هاشم فقید هستم، همه شب و همه روز آهنگ هایش را می شنوم، بدون شنیدن آهنگش که می گوید، ای خدا این وصل را هجران مکن...سرخوشان عشق را نالان مکن. خواب نمی شوم، روحش شاد باشد، بهشت جاودان جایش باد، خوشا به حال پسران این هنرمند مشهور، مه به عوض آنها افتخار می کنم که چنین پدری داشتند.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.