Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
کلید خانۀ شما
علی عطار

نگاهی به فعالیت های مشاورین املاک زن در تورنتو

مهاجرت ایرانیان به کانادا که پیش از جنگ دوم جهانی با تعداد ۱۲ نفر  آغاز شد در دهه های  اخیر افزایش چشمگیری یافته است. بر اساس آمار بدست آمده از سر شماری  کانادا تعداد کل مهاجران ایرانی در سال ۲۰۰۱ در این کشور ۸۹۰۰۰ نفر ذکر شده  است.

بر اساس همین آمار از سه شهر تورنتو، ونکوور و مونترال که مقر اصلی سکونت ایرانیان است، شهر تورنتو، و بخصوص شهرک ریچموند هیل در شمال آن،  با ۴۱۰۰۰ ایرانی  یکی از بزرگ ترین و مهم ترین مراکز ایرانی نشین کاناداست تا جایی که  آن را به شوخی و گاه جدی "تهرانتو" می نامند. آمار غیر رسمی جمعیت ایرانیان مقیم کانادا را در سال  ۲۰۰۷ بیش از دویست هزار نفر گزارش می کند.

بسیاری از ایرانیان مقیم کانادا و بخصوص تورنتو فارغ التحصیلان دانشگاهی و متخصصین قابلی هستند که موفقیت های چشمگیری کسب کرده اند.  گفته می شود که در کانادا حدود ۳۵۰ استاد دانشگاه ایرانی به تدریس و تحقیق مشغول هستند.

با این وجود در حالی که بیش از ۳۷% ایرانیان ساکن در کانادا پایان نامه دانشگاهی دارند، بسیاری از آنان نتوانسته و یا نخواسته اند در "وطن جدیدشان" در رشته تخصصی خود فعالیت کنند. این گروه برای امرار معاش و گذران زندگی خود به شغل های دیگری رو آورده اند که گاه به رشته تحصیلی آنان هیچ گونه ارتباطی ندارد.

در بین گروه های شغلی، برخی از ایرانیان تحصیل کرده به شغل های به اصطلاح  آزاد مانند امور حقوقی یا ساختمان سازی روی آورده اند. در کنار آنان بخش قابل توجهی نیز به خرید و فروش خانه و املاک می پردازند که در ایران نیز سابقه طولانی دارد.

این شغل با رشد خانه سازی و گسترش روز افزون "تورونتو بزرگ" (GTA) در حال حاضر بازار داغی دارد.  در سال ۲۰۰۷ خرید و فروش املاک در بعضی مناطق کانادا دوبرابر شده است و افراد زیادی را به این حرفه جذب کرده است.

در حالی که از تعداد مشاورین املاک ایرانی آماری وجود ندارد، تعداد کل مشاورین مسکن تورنتو حدود ۲۴۰۰۰ نفر ذکر شده  است. در بین مشاورین  املاک و مسکن در شهر تورنتو تعداد قابل ملاحظه ای از زنان ایرانی نیز به این کار مشغول هستند.

در حال حاضر صفحات بسیاری از هفته نامه ها و مجله های فارسی زبان چاپ تورنتو و رسانه های سمعی و بصری ایرانیان به تبلیغات مشاورین مسکن یا مشاورین مالی زن و مرد اختصاص یافته است.

گزارش مصور اين صفحه نگاهی است اجمالی به دیدگاه ها، علل پرداختن به این پیشه و شرایط کاری دو نفر از مشاورین مسکن زن ایرانی که هر دو تحصیلات عالی دارند و تنها بعد از مهاجرت به کانادا به این شغل روی آورده اند.

در این گزارش تکه هایی  از تبلیغات سمعی و بصری در رسانه های فارسی زبان تورنتو نیز استفاده شده است. علاوه بر این آمارهای ذکر شده عمدتا بر گرفته از نوشته پژوهشی وحید گروسی در باره جامعه ایرانی کانادا است.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.