Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
تجربه‌های مفید
شوکا صحرایی

بهمن مفید در سال۱۳۲۱ در تهران به دنیا آمد. پدرش غلامحسین مفید از اولین بازیگران تحصیل‌کردۀ تئاتر بود و با موسیقی سنتی ایران آشنایی کامل داشت و ویولن را به خوبی می‌نواخت. برادر بزرگترش، بیژن مفید، علاوه بر نویسندگی و کارگردانی تئاتر بازیگر، شاعر و آهنگساز بنامی بود.

بهمن موسیقی را در کودکی از پدر آموخت و در همان سال‌ها به همراه او به روی صحنه رفت. پدرش شیفتۀ شاهنامه بود. اغلب نمایشنامه‌هایی را که به روی صحنه می‌برد، برگرفته از وقایع شاهنامه بود که خود برای صحنه تنظیم کرده بود و بهمن نیز در اغلب آنها بازی می‌کرد.

هنوز دانش‌آموز دبیرستان بود که گروه تئاتر مفید را تشکیل داد و اولین اجرای نمایشنامۀ رستم و سهراب، بیژن و هومان را به کارگردانی خودش در دبیرستان قوام روی صحنه برد.

بهمن پس از گرفتن دیپلم و رفتن به سربازی در چند نمایشنامه به کارگردانی شاهین سرکیسیان بازی کرد. او در نمایشنامه‌هایی که برادرش بیژن برای رادیو تهران ساخت، شرکت کرد و هنر و صدایش در بین شنوندگان رادیو شناخته شد. همزمان با این کارها، بهمن با گروه هنر ملی نیز همکاری داشت.

هنگام افتتاح تالار رودکی که با حضور شاه و شهبانوی وقت صورت گرفت، بهمن در بالۀ زال به کارگردانی منیژه وکیلی و با صدای او و حسین سرشار، نقش زال را مقابل افسانه دیهیم (در نقش رودابه) ایفا کرد. بهمن برای ایفای این نقش مدتی هم آموزش رقص دیده بود.

در همین ایام، تمرینات نمایشنامۀ شهر قصۀ بیژن مفید آغاز شد. تمرینات شهر قصه، که شامل کلاس‌های مختلف، از فن بیان گرفته تا تمرینات بدنی و آموزش تئاتر و زبان انگلیسی بود، ماه‌ها به طول انجامید. در تمام طول این مدت بهمن در کنار برادر بود. در تهیۀ نوار صدا بیژن و بهمن کلیه پرسناژها را با صدای خود اجرا کرده بودند. در ضبط نهایی، صدای بز، قاطر، خرس، آواز حمومی، فیل و البته صدای به‌یادماندنی رمال صدای بهمن است. همچنین در دورۀ دوم اجرای نمایشنامۀ شهر قصه که در سالن اطلاعات بانوان جنب استادیوم امجدیه که به مدت پنج ماه به روی صحنه بود، نقش فیل را هم بازی کرد.

همزمان با بازی در نمایشنامۀ شهر قصه، کیمیایی پیشنهاد بازی در فیلم قیصر را به او داد و صحنه‌های فراموش‌نشدنی قهوه‌خانه که توسط خود او ساخته شده بود، گرفته شد.

او از سال ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۷ در فیلم‌های بسیاری، از جمله قیصر، داش آکل، سوغات طوطی و جوجه فکلی بازی کرد. در سال‌های اول انقلاب در فیلم فریاد مجاهد نقش آفرید و با ممنوع شدن فعالیت بسیاری از بازیگران، بهمن به آمریکا رفت و در آن‌جا به بازی در نمایشنامۀ ماه و پلنگ، عقاب و روباه بیژن مفید پرداخت و با اردوان، برادر دیگر خود، نمایشنامۀ هفت دروازه را دور آمریکا به روی صحنه برد.

بهمن مفید پس از ۱۷سال به ایران بازگشت و فقط در چند فیلم و سریال عروسکی گویندگی کرد.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربرirooni، 2012/03/23
بهمن مفید حرف نداره.
- ب.ف.، 2011/06/13
جناب شاهد،

از نوشتۀ جنابعالی چنین بر می آید که جنابعالی از این حقیقت نا آگاهید که فیلم «داش آکل» بر اساس داستان کوتاه «داش آکل»* بقلم صادق هدایت است (این داستان یکی از ده داستان مجموعۀ «سه قطره خون» است که برای اولین بار در سال ۱۳۱۱ منتشر شد). اگر این داستان را مطالعه بفرمائید، متوجه خواهید شد که در متن آن برای مثال از نام «کاکا رستم»، نه «کاکو رستم»، استفاده شده است. صادق هدایت در این داستان بهیچوجه از گویش شیرازی استفاده ننموده است، ولی این به این معنی نیست که آقای مسعود کیمیائی مجاز به استفاده از این گویش در این فیلم نبودند.

در ضمن، برای اینجانب روشن نیست که چه مطلبی در نظر جنابعالی در پائین خطاب به اینجانب نگاشته شده است. بر فرض آنکه استفادۀ "لهجۀ تهرانی" در فیلم مورد نظر نادرست بوده است، این مطلب چه ربطی به کیفیت ایفای نقش «کاکا رستم» بوسیلۀ جناب بهمن مفید می تواند داشته باشد؟ ایشان بعنوان بازیگر نقش «کاکا رستم» که نمی توانستند بر خلاف میل کارگردان فیلم از گویش شیرازی استفاده نمایند!

با احترام،

ب.ف.

* این داستان چنین آغاز می گردد: "همۀ اهل شیراز می دانستند که داش آکل و کاکا رستم سایۀ یکدیگر را با تیر می زدند."
- ebghra، 2011/06/12
آقای بهمن مفید که هنرمند است هیچ حرفی در آن نیست، ولی باید همیشه از آقای بیژن مفید نام بیاوریم که شهر فصه اش تئاتر موزیکال تاریخ هنر نمایشی ایران است. روحش شاد و امیدوارم برادرانشان همیشه تندرست باشند.
- شاهد، 2011/06/11
هرگز نفهمیدم چرا در فیلمی که داستانش در شیراز میگذشت، همه بازیگران با لهجه تهرانی - و به
هرحال غیر شیرازی - صحبت میکردند. آیا «کاکا رستم» (بخوانید: کاکو رستم) در کوچه - پس کوچه ها و قهوه خانه های شیراز، واقعاً با لهجه تهرانی عربده کشی میکرد، درحالی که همزمان مطرب ها درحیات میخانه تصنیف های محلی را با لهجۀ شیرازی می خواندند؟ این چند سطر را تنها برای (ب.ف.)* - ونه هیچ کس دیگر- مینویسم که در کامنت خود، صحنه های ایفای نقش بهمن مفید در فیلم داش آکل را "بی همتا درتاریخ سینمای نه تنها ایران بلکه جهان" دانسته است.

* (ب.ف.10/ 06/ 2011 ) امضای نویسنده کامنت است ونباید با بهمن مفید اشتباه گرفته شود.
- ب.ف.، 2011/06/10
جناب آقای بهمن مفید گرانقدر،

خواستم در اینجا برای ابدیت به ثبت برسانم که یکی از بهترین بازی هائی که اینجانب در طول عمر نچندان کوتاهم مشاهده نموده ام بازی جنابعالی در فیلم «داش آکل»، در نقش «کاکا رستم»، است. هر یک از صحنه های این فیلم که جنابعالی در آن ایفای نقش می نمائید، صحنه ای است بی همتا در تاریخ سینمای نه تنها ایران بلکه جهان. با اینکه در این فیلم جنابعالی در نقش اول نیستید، ولی به نظر قاطع اینجانب ستارۀ حقیقی این فیلم شمائید.

دوستدارتان،

کِریم آق منگول (ب.ف.)
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.