Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
معتادان خیابانی

عبدالحی سحر

در افغانستان و پاکستان به معتادان به هروئین "پودری" میگویند.

پودری‌ها غالباً دارای ظاهری زرد رنگ، لباس ژنده و موهای ژولیده‌اند و اطراف چشمانشان حلقه‌های سیاه دارد. آنها معمولاً شب‌ها را زیر پل‌ها، در کنار خیابان‌ها، پارک‌ها و قبرستان‌ها صبح می‌کنند. معتادان در قدم اول از کانون خانواده رانده می‌شوند، زن و فرزند و دیگر اعضای خانواده، او را ترک می‌گویند واین ابتدای ولگردی و دربدری و دیگر مشکلات فراروی آنهاست.

شمار معتادان به هروئین در میان پاکستانی‌ها و افغان‌های مقیم پاکستان رو به افزایش است. در این اواخر خطر دیگری که نه تنها معتادان به هروئین، بلکه افراد سالم را تهدید می‌کند گسترش ایدز در میان معتادان به هروئین و انتقال آن به افراد سالم توسط آنهاست. زیرا بسیاری از معتادان به هروئین از داخل زباله‌ها، سوزن برای تزریق پیدا می‌کنند و سپس مقداری پودر هروئین و لیمو وهمچنین شربت طبی آویل Avil  را با هم مخلوط  کرده، به بدن خود تزریق می‌کنند و برای این عمل از یک سوزن چندین تن استفاده می‌کنند.

یکی دیگر از راه‌های گسترش ایدز در میان معتادان ارتباط جنسی است.

تیم‌های مسئول مرکز درمانی معتادان برای مقابله با این معضلات در خیابان‌ها گشت می‌زنند و در میان معتادان به هروئین کاندوم و سوزن توزیع می‌کنند. ولی معتادان به هروئین می‌گویند که آنها کاندوم و سوزن‌ها را در بازار به مغازه داران می‌فروشند، تا هزینۀ هروئین را در بیارند.

معتادان، برای به دست آوردن پول مواد و سیر کردن شکم شان، دست به گدایی هم می‌زنند و گاهی هم مرتکب دزدی می‌شوند.

معتادان هروئین حتا گلدان‌های کنار جاده، لوله‌های آب آشامیدنی، علایم ترافیکی و کـَتاره (نرده)‌های پل‌ها را جدا می‌کنند و آهن آن را در بازار می‌فروشند، تا از پول آن هروئین بخرند.

مرگ معتادان در خیابان‌ها

مسئول یک مرکز درمانی متعادان در پاکستان می‌گوید، همکاران وی در این مرکز در چهار گروه سیار در نقاط مختلف شهر برای تبلیغ بهداشتی و تشویق معتادان برای ثبت نام فعالیت می‌کنند. به گفته او بسیاری از معتادان به هروئین شب‌ها در زیر پل می‌خوابند و در هنگام باران‌های موسمی و جاری شدن سیلاب، بسیاری از معتادان را آب با خود می‌برد. به گفتۀ مسئول مرکز درمانی، شماری از معتادان براثر عوامل مختلف در   خیابان‌ها می‌میرند. از این رو کارت‌های شناسایی و ثبت نام معتادان از پیش، به گردن معتادان آویزان می‌شود، تا برای خاکسپاری و یا خبر کردن  اقارب و خانواده‌های معتادان کمک کند.

دریافت هروئین

پاکستان پس از افغانستان دومین کشوری است که در آن کشت خشخاش در مناطق خودمختار قبایلی، از جمله خیبر، مهمند، اورکزی، مالاکند، مردان و صوابی رواج دارد. شمار زیادی کارگاه تولید هروئین در مناطق قبایلی پاکستان وجود دارد.

هر چند تعدادی از آنها توسط شورای لشکر قومی در مناطق خودمختار قبایلی نابود شده و سران قبایل خواستار محاکمۀ مالکان این کارگاه‌ها شده‌اند، هنوز دستگاه‌های تبدیل تریاک به هروئین در داخل مناطق قبایلی پاکستان فعال است و هروئین تولید شده در این مناطق به داخل این کشور، برخی از شهرهای افغانستان و دیگر کشورها، از جمله ایران، قاچاق می‌‌شود.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربرyousaf Hussain، 2010/05/21
This Documentry report was very interesting. I appreciate Mr.Abdul Hai Sahar for sending this report.
Yousaf Hussain
University of Peshawar.Pakistan
- Papillon، 2009/10/04
another sad story ! ! ! thanks to remind such big contagious disaster and of course it's happening mostly in muslim countries, wow !
- یک کاربر، 2009/10/01
che shabahati beyne in keshvar haye nambordeh vojod dareh ke etiade mardom az mozalate on javame ast? Baleh Eslam.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.