Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
آیدا در دوشنبه

زرینه خوشوقت

اپرای "آیدا"ی جوزپه وردی (Guiseppe Verdi)، آهنگساز ممتاز ایتالیایی سدۀ ۱۹ برای نخستین بار به زبان اصلی در شهر دوشنبه روی صحنه رفت.

این اپرا در دهۀ ۱۹۵۰ میلادی در تئاتر اپرا و بالۀ شهر دوشنبه به زبان روسی اجرا شده بود. تفاوت نمایشنامۀ جدید، افزون بر زبان آن، شرکت هنرمندان خارجی در آن بود که از ایتالیا و قزاقستان دعوت شده بوده بودند. از جمله نقش "رادامس"، فرمانده دربار مصر باستان را رستم دولایف، هنرپیشۀ تاجیک‌تبار ایتالیا بازی ‌کرد.

ریما والتر، بازیگر نقش آیدا و سارا ایشانوا در نقش آمنریس، شاه‌دختر مصری نیز از جملۀ هنرپیشگانی بودند که از ایتالیا و قزاقستان به تاجیکستان آمده بودند.

هنرشناسان حضور" جراردو کاللو"، آهنگساز ایتالیایی و رهبر کنونی ارکستر تئاتر اپرا و بالۀ دوشنبه را راز کامگاری این نمایشنامه می‌دادند. آقای کاللو در نمایشنامۀ آیدا نیز رهبری ارکستر را به دوش داشت.

جوزپه وردی این نمایش‌نامه را در سال ۱۸۷۱ به سفارش خديو مصر و به مناسبت گشایش کانال سوئز در قاهره آفرید. از آن زمان تا کنون این نمایش‌نامه بارها در تئاترهای مختلف روی صحنه رفته و از بهترین اثرهای وردی به شمار می‌رود.

این نمایشنامه داستان زندگی "آیدا"، یک شاه‌دختر حبشی است که به اسارت افتاده و بردۀ دربار فرعون مصر است. رادامس، از فرماندهان مصری، در میان دو احساس عشق به آیدا و وفاداری به فرعون گرفتار مانده‌است. با عشق بی‌جواب "آمنریس"، دختر فرعون به رادامس، ماجراهای داستان پیچیده‌تر می‌شود. آمنریس علیه دو دلداده توطئه‌چینی می‌کند. نمایشنامه با مرگ فجیع آیدا و رادامس در کنار هم به پایان می‌رسد.

تالار تئاتر اپرا و باله دوشنبه که به ندرت از بینندگان پر می‌شود، در دو روز نمایش آیدا شمار قابل ملاحظه‌ای از هنردوستان را گرد هم آورده بود که از این نمایشنامۀ دو و نیم ساعته به گرمی استقبال کردند.

پیش از فروپاشی شوروی این تئاتر که با نام "صدرالدین عینی" شناخته می‌شود، از تئاترهای معروف اپرا و بالۀ اتحاد شوروی بود و هنرمندان برجسته‌ای چون ملکه صابروا، احمد باباقلف، حنیفه مولانوا و ولادیمیر کریمف روی صحنۀ آن رشد کرده‌اند. دوران جنگ داخلی به همۀ نهادهای فرهنگی و هنری تاجیکستان، از جمله به تئاتر اپرا و باله آسیب فراوانی وارد کرد و از آن زمان تا کنون هیچ نمایشنامۀ اپرایی به اندازۀ "آیدا" تماشاگران را گرد هم نیاورده است.

گزارش مصور این صفحه حاوی پاره‌هایی از این نمایشنامه و گفتگو با رهبر ارکستر اپرای دوشنبه در بارۀ آن است.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- Papillon، 2009/09/15
!I didn't know they perform opera in Tajikistan
.it was totally new and worth watching
thanks to Zarineh
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.