Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
همچنان چشم براه گوگوش

حسن آرا میرزا

مردم آسیای میانه در زمان شوروی هم با بسیاری از آوازخوانان ایران و افغانستان را می شناختند. در کشور فارسی زبان تاجیکستان، کسانی چون  گوگوش، احمد ظاهر، ساربان، احمد ولی، لیلا فروهر، هنگامه، هایده، مهستی، معین، مهوش و دیگران نام های بسیار آشنایی بودند.

در آغاز دهه ۱۹۷۰ بود که آواز گوگوش برای نخستین بار وارد تاجیکستان شد، اما ورود آن یکباره و حضور آن فراگیر نبود، بلکه برخی از روشنفکران، به ویژه مترجم هایی که به ایران و افغانستان می رفتند، از آن جا با آواز گوگوش برمی گشتند.

نوارهای گوگوش به آهستگی در محفل های دوستان و نزدیکان این افراد به طور زیرزمینی تکثیر و پخش می شد.  راز این کامگاری، در کنار صدا و سیمای گیرای خواننده، زبان مشترک او با مردم تاجیکستان بود.

آشنایی مردم با سیمای گوگوش اندکی دیرتر اتفاق افتاد. در اواسط دهه ۱۹۸۰ میلادی سیلی از جوانان مشتاق دیدن و شنیدن سیما و صدای ایرانی به گیشه های شهرهای بزرگ تاجیکستان حمله کردند، تا بازی گوگوش در فیلم "در امتداد شب" را ببینند. شاید یک چنین استقبال از هیچ فیلمی در تاجیکستان دیگر صورت نگرفته است.

با تصویر گوگوش، اشتیاق دیدار با گوگوش در دل هزاران تن از مردم تاجیکستان خانه کرد. عشقی که محی الدین عالمپور، روزنامه نگار فقید تاجیک را در اوایل دهه ۱۹۹۰ به تهران، به دیدار گوگوش کشاند.

عالمپور پیش و پس از آن دیدار در باره گوگوش کتاب نوشت و برنامه های تلویزیونی "ستاره های شرق" را ساخت و بینندگان را با آهنگ ها و جزئیات زندگی گوگوش و نیز دیگرانی چون هایده، احمد ظاهر، لیلا فروهر هم آشنا کرد.

از لحاظ محبوبیت، گوگوش و احمد ظاهر در تاجیکستان شانه به شانه هم قرار داشتند و آواز این دو آوازخوان ایران و افغانستان را می شد تقریبا در همه جای تاجیکستان شنید.

در زمانی که حزب دمکراتبک خلق در حکومت بود برپایی نخستین کنسرت هاى هنرمندان افغانستان و تاجیکستان در دو کشور آسان شد و کسانی چون مهوش، هنگامه، احمد ولی و چندی دیگر از آوازخوانان کشور همسایه برای نخستین بار در شهر دوشنبه کنسرت دادند. با دو سفر هنری ظاهر هویدا، یکی دیگر از آوازخوانان بنام افغانستان، محبوبیت موسیقی افغانی در تاجیکستان بیشتر شد.

از تاجیکستان هم گروه رقص "زیبا" و گروه سازی و آوازی "گلشن" بارها در افغانستان کنسرت برگزار کردند و در آن سوی رود آمو هم هوادارن بی شماری یافتند. این مراودات هنری تا پایان حضور نیروهای شوروی در افغانستان ادامه داشت و با تشدید درگیری ها در آن کشور متوقف شد.

رفتن بسیاری از آوازخوانان ایرانی به اروپا و امریکا و روی کار آمدن نسل نوی از خوانندگان فارسی زبان در غرب اندک اندک پای آن ها را به تاجیکستان بازکرد.

از سوی دیگر پس از سقوط طالبان،  منیژه دولت، آوازخوان تاجیک، راهگشا و پیش آهنگ دیگر هنرمندانی شد که در افغانستان هنرنمایی کردند.

در گذشته شمار هنرمندان همزبان محبوب از شمار انگشتان یک دست تجاوز نمی کرد. اما اکنون منصور، اندی، آرش، فرهاد دریا، ولی و چندین آوازخوان دیگر به این زمره پیوسته اند.

بسیاری از این هنرمندان، از جمله منصور و اندی و آرش و لیلا فروهر و فرهاد دریا در شهرهای تاجیکستان کنسرت ها برگزار کردند که در پی آن محبوبیتشان میان مردم تاجیکستان بیش از پیش شد.

ولی از آغاز استقلال تاجیکستان تا کنون هواداران موسیقی امیدوار اند که دو تن از محبوب ترین آوازخوانان ایرانی شان، گوگوش و معین را روی صحنه های خود ببينند. یکی از رایج ترین دروغ های مطبوعاتی تاجیکستان در روز اول آوریل (دروغ سیزده) خبر ورود قریب الوقوع گوگوش به تاجیکستان است. با این که این دروغ تقریبا همه ساله تکرار می شود، شماری از آدمان خوش باور هم چنان آن را باور مى کنند.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- Black swan، 2017/12/30
من شبنم ثریا رو دوس دارم صدای گرمو قشتگی داره! بخصوص آهنگ محبت و تنهایی! بخاطر زبان مشترک ما افعانها و تاجیک ها همیشه پیگیر خوانندگانشون هستم و تقریبا همه رو میشناسم.
- ساناز، 2017/07/16
به تازگی شعری از دکتر اسماعیل خوبی شاعر پارسی گوی. در وصف گوگوش خواندم و بسیار لذت بردم درود بر دکتر اسماعیل خویی درود. بر گوگوش همیشه زیبا همیشه شعر استاد صهبا را زمزمه می کنم تو ای گوگوش زببای جهانی هنرمندی عزیز ومهربانی وادامه می دهم تو امروز بدینسان دلستانی چگونه بوده ای روز جوانی گوگوش عزیزدکتر. شریعتی. سخن جالبی دارد که زوزه گرگ به اسمان نمیرسد والودگی دریا را الوده نمی سازد. این روز ها دشمنان در مورد شما یاوه وشایعه وهتک حرمت بسیار روا می دارند که دلیل بر بزرگی ویگانه بودن شماست ولی بدان ما بیشتر از پیش شما را دوست داریم ودشمن عرض خود می برد و زحمت ما می دارد
- ساناز، 2017/07/16
به تازگی شعری از دکتر اسماعیل خوبی شاعر پارسی گوی. در وصف گوگوش خواندم وبسبار لذت بردم درود بر دکتر اسماعیل خویی درود. بر گوگوش همیشه زیبا همیشه شعر استاد صهبا را زمزمه می کنم تو ای گوگوش زببای جهانی هنرمندی عزیز ومهربانی وادامه می دهم تو امروز بدینسان دلستانی چگونه بوده ای روز جوانی
- یک کاربر، 2015/07/22
من يه ايراني عاشق مردم مهربون تاجيكستانم بهترين خواننده تاجيكم بنظرم احمدشاهه :حالا ياروم بيا دلداروم بيااااااااا....
- لیلا، 2013/06/07
من کتاب های گوگوشو دارم این مطالب شما همشون خوبن اما کامل نیستن.
اگه می خواهید یک طرفدار کامل گوگوش که حتی شجره نامه گوگوشو کلا از حفظه بیاین پیش خودم.
- لیلا، 2012/06/20
من اونقدر گوگوشو دوست دارم که وقتی تو تلویزیون می بینم که داره میخونه به خودم میگم ( ای وای نگاه کن مامانم داره میخونه ) خیلی دوستت دارم مامان.
- یک کاربر، 2012/04/20
من گوگوش رو خیلی دوس دارم امیدوارم زنده باشم و از نزدیک باهاش حرف بزنم
- یک کاربر، 2011/06/18
گــــــوگـــــــوش بهترینه.
- damoon، 2011/06/18
گوگوش یک پدیده است و مانند اون هیچ وقت دیگر تکرار نخواهد شد
به امید برگزاری بزرگترین شب آواز گوگوش در تاجیکستان ...
- یک کاربر، 2011/06/18
براستی که گوگوش هنرمندی بزرگ و بی همتاست و شایسته عشق و محبت میلیونها نفر
- یک کاربرpari، 2011/02/06
زنده و جاوید حکومت شاهکارهای گوگوشی
- یک کاربر، 2010/09/02
گوگوش برترین خواننده و آرتیست جهان است
- بهمن، 2009/06/18
شما هم دروغگویید من یک نظر رادر رابطه با گوگوش و مردم تاجیک نوشتم نگذاشتید این سانسور بازی برای شما که رسانه چند کاره را بقول خودتان یاد میدهید زشت است
- یک کاربر، 2009/02/17
گوگوش دوستت دارم عاشقانه
به طوري كه با ديدن عكست هم از خوشحالي گريه ام ميگيرد تو را از همه چيز بيشتر دوست دارم
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.