Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
کودکان بی سرزمین
مهراوه سروشيان

در بازار مسگرهای یزد، زیر تاقی، حجره هایی که روزگاری آواز خستگی ناپذیر چکش هایشان با شور زندگی در هم می آمیخت، امروز کمترصدایی به جا مانده.

بازار دیگ و قابلمه های یک شکل کارخانه ای، ظروف بی هویت آلومینیومی وطنی و اقلام نازل وارداتی از این دست، جا را برای سینی های سنگین پر نقش و نگار و آفتابه لگن های مسوار تنگ کرده اند.

آقا مجید، مردی خوش مشرب و سرزنده، که از کودکی کارش را در بازار مسگری شروع کرده،  برایم می گوید که امروز تنها به سفید کردن دیگ های مسی عظیم مراسم عاشورا قناعت می کند و گاه گداری به فروش اجناس مسی قدیمی که از خانه های مردم می خرد.

ته بازار حجره  دیگری هم هست. هم نوایی چکش آقا مجید با چکش آن حجره  آخر در عین غریبانگی دلنشین است. غریبانه تر می شود وقتی می فهمم که آن حجره دار ته بازار افغان است؛ و غمگینانه تر، وقتی حکایت دو برادر را می شنوم که شاگردان آقا مجید اند.

خسرو و فرامرز برادران هشت و یازده ساله (شاگردان آقا مجید) بازماندگان زلزله فاجعه بار بم هستند. پدر و مادرشان کارگران افغان باغ های خرمای پر شهد بم، در خواب بودند که آن گونه زمین تپید.

از‍ آن روز تلخ تا کنون این دو برادر با تنها خواهرشان پریسا، مهمانان ناخوانده عمو و زن عمویشان هستند که به جز دخترکی که زیر آوار مانده، سه فرزند پسر دیگر هم دارند. به خانه شان رفتم تا با بچه ها و زن عمویشان زهرا گپی بزنم .

زهرا زن جوان مصیبت کشیده ای است. برایم گفت که شب فاجعه بم، برادر شوهر و زنش با بچه هایشان فرامرز و پریسا و خسرو مهمان آن ها بودند. بچه ها خوابشان می برد و به اصرار زن عمو ، آن جا می مانند تا فردا به خانه خود برگردند و پدر و مادر می روند.

زهرا مبتلا به آسم است. پوکه های اسپری بکلومتازون را نشانم می دهد و می گوید دارویم این است اما خوب ما که بیمه نیستیم.

بزرگ کردن شش کودک کاری طاقت فرساست. پسر ها را به خاطر اعتراض همسایه ها به کار فرستاده. می گوید به سر و کول هم می پرند . دایم دست و بالشان زخمی است یا سربام کفتر بازی می کنند.

چیزی که به قول خودش "جگر خونش می کند" از دست رفتنِ فرزندش راکیه (رقیه) است. شب ها با عکس راکیه می خوابد و در آن خانه کاهگلی پر از غبار کویر، تنها قاب عکس راکیه را می روبد.

از پریسا دلخور است: پریسا با هیچ کس گپ نمی زند. حیاط را خوب نمی روبد. ناخن هایش را نمی گیرد. با پریسا که حرف می زنم پاسخم تنها قطرات درشت اشک برگونه های اوست.

مرد زهرا خانم، آقا حبيب، بنائى مى كند و دلش از مدرسه نرفتن بچه ها خون است. كارت اقامت بچه ها از بم است و آنها را در يزد به مدرسه نمى پذيرند. قرار است حبيب كه براى تمديد كارت ها امسال به بم مى رود جويا شود كه شايد بشود كارى براى بچه ها كرد.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2008/09/21
درست است که متاسفانه فناوریهای قدیمی و به گفتی "سنتی" رو به نابودی هستند اما فنارویهای نوین را، که فرزندان همان گذشتگان هستند، "بی هویت" خواندن هم چندان کار درستی نیست.

اگر به راستی خواهان این باشیم که کار درستی کرده داده باشیم، باید در نگهداری و باروری هر دو کوشا باشیم.

- محمد صالحی، 2008/06/26
امید وارم که جنگ در افغانستان پایان یابد و زندگی جریان عادی خود را پیدا کند.
فرصتهای ماندگارتری برای بچه های افغانی در کشورشان وجود دارد.
باید اگر تلاشی هم می کنند آن را در کشور خودشان بهره برداری کنند.
- یک کاربر، 2008/06/22
داستان غم انگيز زندگي اين خانواده واقعا تاثر آور است. كاش به بچه ها اجازه مدرسه رفتن مي دادند. كاش پريسا را از افسردگي نجات دهيم.
- حامد، 2008/06/22
نمی دانم دنیا چگونه این بار را می کشد. چندین دیگر مانده که به روایت درآید؟ امید که روایت ها به دل آدم ها دیده دیگر بین دهند.
- Setareh، 2008/06/20
man yek soal daaram: chetori mishe be oonhaa komak kard?ayya markazi chizi hast ke motmaen baashe va baa vaseteye oonha beshe
?komak kard
- یک کاربر، 2008/06/18
غم انگیزترین قسمت داستان اونجاست که به بچه ها اجازه رفتن به مدرسه رو نمی دن. هرچند که مهاجرت غیرقانونی در هیچ جای دنیا پذیرفته نیست و اجازه کار برای مهاجر غیرقانونی صادر نمی شه و از طرف دیگه نظام آموزش و پرورش رایگان در ایران هم اکنون هم (به ویژه در نقاطی که اقشار کم درآمدتر زندگی می کنند) توانی جهت ارایه خدمات مناسب ندارد، اما اینکه سرنوشت این بچه ها این باشه که هیچی یاد نگیرن هم غم انگیزه. اگر این کودکان تحصیل کنند شاید در بینشان چهره های درخشان هم ظهورکند، حداقل این خواهد بود که نیروی کار افغان نسل آینده باسواد و خلاق تر خواهد بود. حیف و دریغ
- Kordi، 2008/06/14
kheili dardnak bood,
Mehrawe khanom az gozareshate por mohteway shoma sepagozaram
pirooz we sarboland bashid
Kordi az Holland
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.