Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
زمهرير در شرق
عبدالفتاح شفيع يف

سرمای بسيار شديدی که در زمستان جاری بسياری از کشور های شرقی را فرا گرفته، در نيم قرن اخير بی سابقه ارزيابی شده است. اين سرما منطقه پهناوری از آسيای ميانه وافغانستان گرفته تا ايران و چين را به چالش کشيده است و خبرگزاری ها از مرگ و مير مردم و احشام در کشور های فقير اين گستره خبر می دهند.

در تاجيکستان که فقيرترين کشور شوروی پيشين محسوب می شود، موج سرما بحران فراگير انرژی را به همراه آورده و زندگی روزمره مردم کشور را مختل کرده است.    

اکنون سرما به آهستگی تاجيکستان را رها می کند، اما ظاهرا بحران انرژی ماندگار است. به گونه ای که اکنون نيروی برق برای ساکنان پايتخت تاجيکستان هم جيره بندی شده است و فقط ده ساعت در طول شبانه روز خانه های مردم می تواند روشن و گرم بماند. بسياری از مناطق ديگر، به ويژه روستا ها از برق به کلی محروم شده اند.

مقصر اين بحران رسما سرمای کم نظير منطقه عنوان می شود. بر اثر سرما، آبی که به سد نارک می ريخت و برق بخش عظيمی از کشور را تامين می کرد، يخ بست. در نتيجه، ميزان آب آب انبار (سد) نارک پايين آمد و در عين حال، نياز مردم به برق به مراتب بالا رفت. سرمای قهرتون (زمهرير) همچنين باعث شد که کشورهای همسايه حجم برق انتقالی به تاجيکستان را کاهش دهند، چون خود آنها نيز با سرمای غيرمعمولی دست و پنجه نرم می کنند.

اما دانستن اين موضوع درد مردم را دوا نمی کند. تنها چيزی که آنها می خواهند، پايان هر چه زودتر سرما و ظلمت زمستان است. افرادی که لرزه های هولناک را قبلا تنها در سيبری روسيه تجربه کرده بودند، اکنون به همان شيوه، نه تنها در خيابان ها، بلکه در خانه های سرد و تاريک خود نيز می لرزند.

بر اثر بی برقی و مشکل تردد، قيمت مواد غذايی و سوخت بالا رفته و پس اندازهای ناچيز مردم صرف خريد غذا و سوخت و دارو می شود. سرما افراد زيادی را بسترى كرده اما بيشتر بيماران رخت خانه را بر بستر بيمارستان ترجيح داده اند چون می دانند که وضعيت در بيمارستان ها بدتر است.

در زايشگاه ها بعضى نوزادان بر اثر نبود گرما و برق چشم بر جهان ناگشوده بربستند. دليل مرگ و مير نوزادان را بعضى کارشناسان سرما و نبود برق عنوان کردند، اما اين ادعا از سوی مقامات تکذيب شده است.

بيشترين رنج زمستانی را ساکنان بناهای چندين طبقه می بينند. در اين ساختمان ها آسانسور ها از کار افتاده اند و تلمبه برقی هم چهارده ساعت در شبانه روز خاموش است. آب در لوله ها يخ زده و بسياری از لوله ها را ترکانده است. فاضلاب يخ زده است و مردم برای قضای حاجت مجبورند از خانه  بيرون بروند در حالى که قبل از اين زمستان تصور چنين عملی هم برايشان سخت بود.

بسياری از اين ساختمان ها از جنس بتون است. بتون بر شدت سرما می افزايد و استخوان ساکنان را به درد می آورد. مردم با لباس گرم چند لايه به بيرون می روند و با همان لباس زير پتو می روند.

تاجيکستان شايد تنها کشور جهان باشد که با داشتن ذخاير عظيم آب نمی تواند دستکم پايتخت خود را با نيروی برق تامين کند. اين نخستين زمستان نيست که تاجيکستان را به گرداب بحران انرژی کشانده است.

جالب اينجاست که چرخه نخستين دستگاه نيروگاه آبی جديد سنگتوده يک در نيمه ماه ژانويه به گردش افتاد. مقامات کشور به هنگام گشايش اين دستگاه قول دادند که از اين به بعد مردم کشور يک ساعت بيشتر نيروی برق دريافت خواهند کرد. اما در واقع، ميزان انتقال برق به خانه های مردم به مراتب کاهش يافت و زمستان سخت را برايشان سخت تر کرد.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- مسعود مهاجر، 2008/02/16
آقاي عبدالفتاح شفيع يوف عزيز تلاش شما را براي انعکاس وضعيت شهروندان تاجيک مي ستايم و سوز سرمايي را که تحمل کرده اند از ته دل مي فهمم. روزهايي را به خاطر مي آورم در دوران کودکي ام در تبريز که براي شستن دست و رو پيش از رفتن به مدرسه ناچار بوديم با تبر يخ روي حوض را بشکنيم و سفيدي برف آن قدر زياد بود که وقتي داخل خانه مي شديم چشممان جايي را نمي ديد. اگر رسانه هايي مانند جديد مديا همين يک کار را بکنند که مردمان جهان را به وضعيت يکديگر آگاه کنند ديگر انتظارات غيرقابل تحقق که در گوشه هايي ديگر از دنيا رخ نموده است بي معني خواهد شد. اگر مي گوييم که بني آدم اعضاي يکديگرند و فرياد برمي آوريم که همه برابرند و بايد به يک اندازه از نعمات زمين برخوردار شوند، بهتر است به آنان نشان بدهيم که آن عدالت فقط در زمينه توزيع ثروت ها نيست. در يک جامعه بايد فقر ها هم به تساوي ميان همه تقسيم شود. براي کودک خردسالي که ناچار شده است شير را درون لباسش جا بدهد تا يخ نزند متاسفم . اين کاش اين احساس در رسانه هاي ما هم نقش مي بست و به مردم گفته مي شد که وقتي در اتاق هايي با 28 درجه گرما زندگي مي کنند در کشورهايي همين نزديکي، فارسي زباناني که زماني برادر و خواهر ما بوده اند و فقط مرزي مجازي آن ها را از يکديگر جدا مي کند نورشمع را تنها منبع گرماساز خود يافته اند و سرماي داخل اتاق ها گاه از بيرون از خانه سردتر به نظر مي رسد. کار خوب شفيع يوف و امکاني را که جديد مديا فراهم کرده است مي ستايم. به اميد کارهاي خوبي در همين زمينه. چو عضوي به درد آورد روزگار - دگر عضوها را نماند قرار . اگر اين احساس ها را شعار نپنداريم زندگي زيباتر خواهد شد.
- آرتا، 2008/02/15
شوروی بالاترین نرخ فرسایش زبان (و فرهنگ) های محلی ر ا در دنیا دارا بود. احتمالا حفظ زبان و فرهنگ یكی از دلایل "فقیرترین كشور شوروی" شدن تاجیكستان باید بوده باشد. ولی بجایش الآن یكی از اصیلترین كشورهای آسیای مركزی است.
امیدواریم كه در آینده نزدیك این اپیدمی هر سا له "غافل گیر" شدن مسئولین دولتی در زمستان هم در دنیا علاج شود. آمین!
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.