Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
موسیقی در سرشت کودکان

کودکان عاشق موسیقی اند و آن را با تمام وجود خود احساس می کنند. روشهای ساده آموزش موسیقی مانند شیوه "ارف" راه یافتن کودکان را  به دنیای پر رمز و راز موسیقی  آسان کرده است. این شیوه آموزش در ایران نیز بسیار متداول است.  یکی ازاین مراکز تدریس" ارف"  آموزشگاه پارس در تهران است که شوکا صحرایی از آن دیدن کرده.

همه بچه ها از نوای موسيقی خوششان می آيد نسبت به آن واکنش نشان می دهند و اغلب به پايکوبی  می پردازند.  شيوه آموزش موسيقی کودکان و نوجوانان که به نام بنيانگذار آن « کارل ارف» ( ۱۹۸۲ – ۱۸۹۵ ) آهنگساز معاصر آلمانی و خالق اپرای معروف « کارمينا بورانا» همراه است ، روش ارف ناميده می شود.

کارل ارف از برجسته تزين آهنگسازان سده بيست است، اما مهمترين و تاثير گذار ترين کار   ماندگار ارف شيوه آموزش موسيقی است که به "ارف شولورک" يا "روش آموزشی ارف" معروف است.

کارل ارف هرگز علاقه ای نداشت از گذشته اش بگويد، ولی آنچه از زندگی او برای ما معلوم است، اين است که وی روز ۱۰ ژوئيه سال ۱۸۹۵ در شهر مونيخ المان در خانواده ای نظامی به دنيا آمد. بنا به دانشنانه موسيقی "موسر"، کارل ارف تا سال ۱۹۱۴ در فرهنگستان موسيقی مونيخ تحصيل کرد و در جنگ جهانی نخست به صفوف ارتش آلمان پيوست. بعد از جنگ مدتی در تئاتر های اپرای شهرهای "مانهايم" و "دارم اشتات" مشغول شد و برای ادامه آموزش موسيقی به شهر مونيخ برگشت. از سال ۱۹۲۵ تا پايان عمرش در سال ۱۹۸۲ کارل ارف مدير بخش موسيقی مدرسه "گونتر"شهر مونيخ بود و با افراد مبتدی در عرصه موسيقی کار می کرد. خود او از جمله پايه ريزان اين مدرسه بود. و در همين مدرسه بود که طی دهه های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ نظريه کارل ارف در زمينه آموزش موسيقی شکل گرفت.

شيوه تدريس ارف موسوم به "موسيقی برای کودکان" نيز هست که رهنمود های آن در کتاب "ارف-شولورک" به قلم خود کارل ارف آمده است. اين شيوه در آغاز ويژه آموزش موسيقی برای کودکان بود، اما با مرور زمان به درد مبتدی های بزرگسال هم خورد. اين سبک، مبتنی بر باور کارل ارف است که بايد استعداد ذاتی هر فرد در شناخت موسيقی را بکار گرفت و به او اجازه داد که راه تکامل اين شناخت را خودش بپيمايد، تا به تدريج از الحان ساده و ابتدايی سرانجام به نت های ورزيده و پخته موسيقی صعود کند. سازهای ساده موسيقی کارل ارف به کودکان ناشی هم اين امکان را می داد که در نخستين جلسه هم پاره ای از آهنگ خودشان را بنوازند، چه گوش نواز باشد چه گوش خراش.

کودک بدين گونه آهسته آهسته متوجه وزن و نوای دخيل در آهنگش می شود. جلسه های نخست ارف همراه با کلام و جنبش های موزون و الحان دو نتی ساده است که تا به دنيای پيچيده موسيقی پيشرفته راهی منطقی را می پيمايد. در اين جلسه ها هيچ مقررات دست و پا گيری اعمال نمی شود و برعکس، ابتکار و بديهه سازی شاگردان تشويق می شود. کارل ارف برای تدريس موسيقی بنا به اين شيوه، سازهای ويژه ای طراحی کرد که حالا هم مورد کاربرد است، به مانند گلوکن اشپيل (نوعی سنتور)، زيلوفون (سنتور چوبی)، متالوفون، طبل های ويژه و ديگر سازهای ضربی. در اين روش کودکان و نوجوانان به چند گروه سنی تقسيم می شوند وکلاس ها با توجه به مقطع سنی آنها متفاوت است.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.