Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
قصاب در دوشنبه
عبدالمؤمن شيرخان

هرچند قصابی، گوشت فروشی است، اما  قصاب در تاجیکستان هم به معنای گوشت فروش است و هم  کسی که چهارپا ذبح می کند.

در تاجیکستان که کشوری است با فرهنگ سنتی، برای هر پیشه ای، پیشینه و داستانی تقل می کنند. از همین رو، پیدایش قصابی را چون کسب ویژه به زمان های بسیار دور می برند و برخی حتی  بر این باورند که پیشه قصابی از زمان حضرت ابراهیم به میراث مانده است.

آنها با اشاره به روایات دینی می گویند خداوند برای امتحان از پیامبر خود مى خواهد تا فرزندش اسماعیل را قربان کند. پس از آن که خداوند صداقت پیامبر خود را می سنجد، به او می گويد که گوسفند و شترها را به جای پسرش قربان کند.

مسلمانان همین روز امتحان ابراهیم توسط خداوند را با اسم عید قربان جشن مى گيرند.

در حال حاضر در تاجیکستان  مثل گذشته کشتارگاههای دولتی وجود ندارد.  در زمان شوروی در چند شهر عمده تاجیکستان قصاب خانه های مخصوص بنیاد شده بود که تکنولوژی کار قصابان را اجرا می کرد.

این قصابخانه ها با نام روسی "بوینیا" (کشتارگاه) میان مردم شناخته می شد، اما بعد از فروپاشی اتحاد شوروی این کشتارگاه ها مفلس شدند و از میان رفتند. هم اکنون این کار را قصابان حرفه ای در بازار و دیگر مراکز گوشت فروشی انجام می دهند. بعضی از قصابان از فضای کشتارگاه های پیشین استفاده می کنند و گوسفندهای خود را در آنجا می کشند.

در شهر دوشنبه، پایتخت، گوشت حیوانات بجز در بازارها و مغازه های خواربارفروشی در دو بازار مخصوص قصابی هم به فروش می رسد.

باید گفت که در تاجیکستان گوشت بز، گوسفند و گاو  نسبت به مرغ و ماهی فروش بیشتر دارد و جشن و مراسمی نیست که بدون گوشت این حیوانات برگزار شود.

در دو سال اخیر در تاجیکستان گوشت نیز مثل دیگر مواد غذایی قیمت بی سابقه کسب کرده است. مثلا، یک کیلوگرم گوشت گاو، بز و گوسفند از ١٢ تا ١٤ سامانی ارزش دارد که معادل ٤-٥ دلار آمریکایی است. این برای ٦٥ در صد جمعیت تاجیکستان که زیر خط فقر زندگی می کنند، گران است.

کارشناسان دلیل گرانی قیمت گوشت در تاجیکستان را به صدور حیوانات زنده از تاجیکستان مربوط می دانند که در چند سال اخیر بیشتر شده است.  سبب دیگر گرانی گوشت را کم شدن گوسفندپروری یا دامداری می دانند. به گفته کارشناسان، پرورش حیوانات و دامداری نسبت به زمان شوروی ده ها مرتبه کاهش یافته است.

گزارش مصور اين صفحه در کارگاه آموزش گزارشگرى چندرسانه اى که در تاجيکستان برگزار شد تهيه شده است.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.