Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
شیفته از راه دور

می‌گوید شیفتگی را می‌شود در هر چیزی دید و تجربه کرد: در شادی پیرزنی که با لباسی ژنده بی‌پروا در خیابان پایکوبی می‌کند، در فریاد هندوانه‌فروش که با ندای "ببُر ببَر!" از زیر پنجره رد می‌شود، در موسیقی‌ای که برای یک آن بُعدی دیگر از واقعیت را برای شنونده باز می‌کند و تا می‌رود، آن بُعد هم بسته می‌شود و شنونده می‌ماند و شیفتگی‌اش. شیفتگی همواره در کانون زندگی‌اش بوده و نام گروه جدیدش را گذاشته: "تِله کرِیز" TeleCraze، به تعبیری، "شیفتگی از راه دور".

حمید سامی برای چندمین بار است یک گروه موسیقی سازمان می‌دهد، ولی این بار بیشتر از پیش مطمئن است که موفق خواهد شد، چون هوادارانش در گوشه و کنار جهان مایۀ دلگرمی‌اش هستند، برایش پیام‌های گرم و امیدبخش می‌فرستند و "گاه فکر می‌کنم که هواداران موسیقی‌ام در خارج چه قدر صمیمانه‌تر از من حمایت می‌کنند". مدیر عامل گروه تله‌کریز، که از زمان تأسیسش بیشتر از هفت ماه نمی‌گذرد، بانویی است در آمریکا که در گذشته از شیفتگان هنر سامی بوده و بعداً داوطلبانه به بازاریابی و مدیریت امور گروه تازه‌تأسیس سامی پرداخته‌است. پیام‌های هواداران گروه از مکزیک و ترکیه و آمریکا و سوئد و کانادا پلی شده‌اند بین شیفتگی سامی و جهان ِ دور از او.

دورترین فاصله‌ای که تا کنون پیموده‌است، مالزی است. می‌گوید می‌توانست به انگلستان سفر کند و بختش را این‌جا بسنجد. اما دوستش از لندن به او پیغام داد که زمینۀ فعالیت برای گروهی چون گروه سامی در این سامان فراهم نیست. سامی هم از سفر به بریتانیا منصرف شد و به جای آن به مالزی رفت و در یکی از دانشگاه‌های آن‌جا کنسرتی اجرا کرد و از تشویق دوستداران موسیقی الهام گرفت. اما آن‌جا هم دوام نیاورد و به تهران برگشت تا گروه تله‌کریز را تأسیس کند. فعلاً خودش و ماهان تبریزی‌نیا (نوازندۀ گیتار) تنها اعضای گروه اند. اما سامی در حال شکار استعدادهای دیگر است، تا بتواند ترکیب تله‌کریز را تکمیل کند و در ایران کنسرت بگذارد.

گروه تله‌کریز، دوتنه، تا کنون هشت آهنگ ساخته‌اند که چهارتای آنها در فضای مجازی منتشر شده و چهار آهنگ دیگر در دست ساخت است. همه به زبان انگلیسی، همان گونه که از نام گروه هم برمی‌آید.

سامی می‌گوید از چهارده‌سالگی بدین سو تقریباً همۀ آهنگ‌هایی که گوش می‌داده، انگلیسی بوده. و چهارده‌سالگی همان سنی است که پدرش سامی را به دورۀ آموزش زبان انگلیسی فرستاده بود. سامی به آهنگ‌های انگلیسی گوش می‌داد و آنها را به فارسی برمی‌گرداند، به عنوان تمرین زبان. رفته رفته قلم خودش هم برای نوشتن متن ترانه‌های انگلیسی روان شد و شروع کرد به نوشتن و خواندن ترانه‌های انگلیسی. ترانه و آهنگ‌های گروه تله‌کریز همگی متعلق به سامی است.

"سامی" تخلص هنری حمید سامی است که ۲۶ سال پیش در همین ماه امرداد در تهران به دنیا آمد؛ بزرگ که شد، وارد رشتۀ الکتروتکنیک دانشگاه شد و در ترم دوم این رشته را رها کرد و به دنبال علاقۀ واقعی‌اش رفت که موسیقی بود. فارغ‌التحصیل رشتۀ ساز جهانی دانشگاه آزاد اسلامی تهران است و از همان دوران دانشجویی تا کنون چندین گروه راک و آلترناتیو زیرزمینی سازمان داده‌است. گروه تله‌کریز و فعالیت‌های حمید سامی در تهران نمونه‌ای دیگر است از گرایش رو به افزایش جوانان ایرانی به اجرای ترانه‌ها به زبان انگلیسی که شاید بازتابی باشد از دشواری مطرح شدن این هنرمندان در داخل ایران و نیاز برای مطرح شدن در خارج از کشور.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2011/11/09
موفق باشين
- یک کاربر، 2011/10/10
این یعنی همان مثل معروف که می گه "آواز تو از دور خوش است" ؟
- یک کاربر، 2011/08/18
درود. سامی را خیلی خوب تفسیر کردید و توانستید جنبه کوچکی از زندگیش را نشان دهید (این مبارز راکر خوش قلب را). البته الآن که گروه شکل گرفته خیلی بهتر داره پیش میره و همه بچه ها کارشون درسته. امید که با گوش دادن به موزیک های گروه، بهتر این گروه را بشناسیم. دوستان
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.