Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
زیر زمین لندن

اگر به دلایلی کنجکاوید که  با پیشینه مترو در لندن آشنا شوید، باید اول فراموش کنید که مسافرید و دیر کرده‌اید و عجله دارید که فورا به مقصد برسید. یک نفس عمیق بکشید و آماده باشید با پله یا آسانسور یا پله برقی ‬بروید به ۷۰ متری عمق زمین و گاهی هم روی زمین. اگر ناراحتی قلبی دارید حتما از پله‌ها بالا نیایید که در جاهایی مثل بالا رفتن از یک عمارت ۱۵طبقه است‫.‬

و البته این هم یادتان باشد که مترو فقط متعلق به آدمها نیست. حدود نیم میلیون موش هم  در سوراخ‌ها و کانال‌های مترو زندگی می‌کنند و گاهی می‌توانید آن‌ها را ببینید که در زیر ریل‌ها در حرکتند و بازی می‌کنند و انگار نه انگار که قطاری هم می‌آید. گاهی هم کبوترها سوار بر مترو به مرکز شهر می‌آیند تا غذای چرب‌تری پیدا کنند.  البته ده‌ها نفرهم هر سال برای رهایی از فشار زندگی و یا دلایل دیگر خودشان را زیر قطار می‌اندازند و برای مسافران و رانندگان بهت زده مترو دردسرساز می‌شوند.

مترو درلندن، که نخستین مترو در دنیاست، زاییده انقلاب صنعتی است و تصمیم به تاسیس آن در سال ۱۸۵۵ گرفته شد و فعالیت برای ساختن آن در سال ۱۸۶۳ آغاز شد.

البته نخستن خط مترو در لندن در سال ۱۸۶۵ به بهره‌برداری رسید و کم کم این شهر متحرک در زیر لندن به راه افتاد و در میان مردم به عنوان تیوب معروف شد. هرچند روی خود ایستگاه‌ها آندرگراوند یا زیر زمین نوشته شده است‫. هنوز هم نوسازی مترو ادامه دارد و امسال بیش از هرسالی که دارند لندن را آماده پذیرایی از مهمانان المپیک می‌کنند.‬

مترو با چنان ارقام و آماری پیوند خورده که یادآوری‌اش برای بسیاری می‌تواند سرسام آور باشد. اما گفتن برخی ازاین ارقام شاید مایه شگفتی و انبساط خاطر شما هم بشود.

مترو در ساعات پُررفت وآمد بیش از ۵۰۰ قطار را به کار می‌گیرد که متوسط سرعت آن‌ها  ۳۳ کیلومتر (کم) است. طول ریل آهن مترو حدود ۴۰۰ کم است که با آن در سال بیش از یک میلیارد و یک صد میلیون مسافر را جابجا می‌کند. البته مترو در مرکز شهر بیشتر زیرزمین و در اطراف شهر گاهی روی زمین است و درازترین تونل مترو ۲۷ کم است.

این را هم بگوییم که مترو ۴۲۶ پله برقی دارد که بلندترین پله‌اش ۶۰متر است. شلوغ‌ترین ایستگاه مترو "واترلو" نام دارد که در سال ۸۲ میلیون تن از واترلو سوار و پیاده می‌شوند.

متروی لندن با ده خط بسیار طولانی، گوشه و کنار این شهر بزرگ را به هم پیوند می‌دهد. در واقع مرکز لندن تا شمال شهر ۲۷کم و تا جنوب ۱۶کم- تا شرق ۲۵ کم و تا غرب ۴۷ کم است. این شهر عریض و طویل پیوسته در حال نوسازی است و  ۱۹۰۰۰ کارمند دارد که که در ۲۶۰ ایستگاه قطار فعال‌اند.

البته هر یک از ایستگاه‌های مترو هم برای خود، به خصوص در نقاط مرکزی، نام و نشان و شخصیتی دارد و کانونی است برای تبلیغات اقتصادی و یا ورزشی و فرهنگی. در گوشه و کنار مترو همه جور آدم را می‌توانید ببینید از گدا گرفته تا نوازنده‌های خیابانی و گاهی هم جیب‌بر و و فروشنده و دیگران.

در گزارش تصویری این صفحه شما را به درون خط سرمه‌ای مترو (خط پیکادیلی) می‌بریم که از فرودگاه به شمال‌شرقی لندن می‌رود.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2012/03/17
گذشته از دی. ال. آر، و اوو گراند، لندن، یازده خط مترو دارد که به اشتباه، 10 خط ذکر شده. ممنون.
- امیر فولادی، 2012/02/20
خیلی قشنگ بود. دست تان درد نکند. با آنکه خیلی آمار و ارقام زیاد داشت ولی اصلا خسته کننده و سردرگم کننده نشده بود.
- یک کاربر، 2012/02/20
من گمان می کردم شلوغ ترین ابستگاه مترو، کینگز کراس/ سینت پنکراس باشد! کاش نام تهیه کننده این تصاویر مشخص بود. بسیار گزارش تصویری جالبی بود، بخشی از زندگی هر روز لندنی ها...
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.