Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
صبحانه در تهران
رویا یعقوبیان

نمایشگاه "صبحانه در تهران" در یکی از مناطق مرکزی لندن که یادآور فیلم مشهور "صبحانه در تیفانی" است، جز آن که کنجکاوی من را برای یافتن رد پایی از این فیلم برمی‌انگیزد، ارجاعی هم دارد به زن و زنانگی در ایران. به گفتۀ برگزارکنندگان، این نمایشگاه  می‌کوشد تا وضع زنان را  در جامعۀ امروز ایران از دیدگاه ده تن از زنان و مردان هنرمند ایرانی بیان کند.

این نمایشگاه به همت "ژانت رادی"  و نیز "ارَس امیری" و"دیوید گلیسون" برپا شده‌است. خانم رادی تا کنون چندین نمایشگاه‌ از کار هنرمندان خاورمیانه برپا کرده‌‌است. ارس امیری، برگزارکنندۀ ایرانی نمایشگاه، معتقد است ژانت رادی نگاهی متفاوت و ژرف‌‌تر نسبت به هنر خاور میانه و به‌خصوص هنر ایران دارد. او چندین سال است که در این حوزه کار می‌کند و ارتباطی نزدیک و به‌روز از سیر تحولات هنر و هنرمندان در این منطقه دارد.

علی‌رغم  کوچک بودن نمایشگاه، آثار هنری شامل طرح، نقاشی، عکس، فوتوکولاژ، چیدمان‌های حجمی و ویدئو آرت در دو طبقۀ گالری "فریم‌لـِس" به‌خوبی جا گرفته‌اند و در ساعاتی که اینجا هستم، این دو طبقه مملو از تماشاچی است.

به جز اثر کورش صالحی که به پیشنهاد ژانت رادی انتخاب شد، آثار این نمایشگاه عموماً با همکاری گالری طراحان آزاد تهران به مدیریت خانم "رزیتا شرف جهان" به دفتر این نمایشگاه رسیده و برای نمایش گلچین شده‌است. سعی برگزارکنندگان بر این بوده که آثار هنرمندانی را به نمایش بگذارند که در تهران کار و زندگی می‌کنند و در متن جامعۀ امروز تهران حضور داشته‌اند. چرا که این هنرمندان بالطبع نگاهشان در مقایسه  با هنرمندان مهاجر که سال‌ها از وطن دور بوده‌اند، متفاوت است و مسایل و مشکلات امروز زنان ایران را بهتر منعکس می‌کنند.

با گشتی درفضای نمایشگاه، هم می‌توان حس‌وحال و رنگ‌وبوی ایران را دریافت و هم می‌شود تلاش هنرمندان برای بیان نمادین اندیشه‌هایشان را دید.

از قطعۀ عکس ساده و در عین حال سوررئالیستی آزاده اخلاقی گرفته با عنوان " او مرا این گونه می‌خواهد"، تا تصاویر بدیع نمادین مجید کورنگ بهشتی و نوید عظیمی که برای یک هنرمند داخل ایران به گونه‌ای ساختارشکنانه می‌نماید. به همین گونه درکار هر یک از هنرمندان دیگر هم می‌توان نکات جالبی دید. از فوتوکولاژ عاطفه سماعی "دختران دبستانی"، چیدمان‌های رمزآلود طاها حیدری،  ویدئو آرت "تلویزیون نگاه می‌کند" خسرو خسروی، که فضای سرد پیرزن تنها را نمایش می‌دهد، تا ویدئوی کورش صالحی که رایحۀ بازار ایران را از خلال صفحۀ مونیتور نصب‌شده روی دیوار به داخل نمایشگاه می‌آورد؛ نیز انگاره‌های رنگی آزاده مدنی و کولاژهای رزیتا شرف جهان، همه و همۀ ما را با گوشه‌هایی از وضع زنان و زندگی فردی و اجتماعی‌شان در ایران آشنا می‌کند.

اگرچه این تصویرها و برداشت‌ها را نمی‌توان برداشتی جامع از آنچه در حوزۀ هنرهای تجسمی ایران می‌گذرد نام نهاد، ولی نمونه‌ای است که می‌تواند بینندۀ غربی را با میزان دانش بصری هنرمندان ایرانی و حال‌وهوای ذهنی و فردی آنها آشنا کند.

نمایشگاه "صبحانه در تهران" از ۱۳تا ۲۶ ژوئن (برابر با ۲۳ خرداد تا پنجم تیر) در گالری فریم‌لس (Frameless) لندن برپاست.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- مازیار، 2011/06/22
این شعار تیمسار آریانا هم بود که در زمان رژیم سابق و در دوران جنگ تبلیغاتی با رژیم بعثی عراق خطاب به شاه گفته بود: اعلیحضرت اگر اراده کنند، صبحانه در تهران و ناهار را در بغداد صرف نمایند!
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.