Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
شهرک عرب‌ها
علی فاضلی

آخر تابستان آن سال انگار مثل همۀ سال های قبل بود. بچه‌های مدرسه کیف و دفتر و قلم خریده بودند و خودشان را برای رفتن سر کلاس حاضر می‌کردند. نخل‌های خرما، گویی بعد از آن تابستان گرم می‌خواستند قدری بیاسایند. اما هیچ کس فکرش را هم نمی‌کرد که این آرامش قبل از طوفان است. خبر همه جا پیچید :عراق به ایران حمله کرد.

صدای موشک، بمب و هواپیماهای نظامی آسمان شهرهای مرکزی و غرب ایران را پر کرد. صدام حسین، رئیس جمهور وقت عراق، خوزستان را از ایالت‌های کشورش نامید و حتا قصد داشت  سه‌روزه  تهران را بگیرد؛ رؤیایی که  پس ازگذشت  ۲۸۸۷ روز هم محقق نشد. هشت سال جنگ چیزی نبود که نه ارتش صدام حسین  بتواند آن را پیش‌بینی کند، نه این سوی مرز نیروهای ایرانی. برای همین است که عده‌ای آن را بعد از جنگ ویتنام طولانی ترین جنگ قرن بیستم می‌خوانند.

این جنگ خانمان‌سوز چندصد میلیون دلار خسارت مالی و چندین صد هزار کشته، زخمی، معلول، اسیر گمشده از هر دو طرف گرفت. در آن جنگ از مین و موشک گرفته تا بمب‌ شیمیایی و گاز خردل به کار رفت.

در ذهن من و امثال من که در آن زمان سن و سالی نداشتیم، از جنگ و خاطرات آن تنها چند چیز باقی است. از جمله قلک‌های پلاستیکی به شکل نارنجک و یا تانک که به ما، دانش آموزان مدرسه‌ای، می‌دادند تا کمک‌های کوچک‌مان را برای مخارج جنگ در آن بریزیم. به ما می‌گفتند: "با هر هفتاد تومان شما می‌شود یک فشنگ خرید و این خودش خیلی است".

برای خیلی‌های دیگر جنگ یادگارهایی گذاشت که داغ آن را تا به امروز فراموش نکرده‌اند. عدۀ زیادی مجبور به ترک خانه‌هایشان شدند. برخی حتا فرصت نکردند چیزی بردارند؛ تنها لباس تن‌شان و یک پتو کل بساط‌شان بود. شهرهای دورتر از جبهه شدند میزبان این عدۀ جنگ‌زده. مشهد هم  یکی از این شهرها بود. شهرک مهاجران مشهد یا شهرک شهید بهشتی که معروف به شهرک عرب‌هاست، یادگاری از همان روزهای سهمگین است. مردم عرب جنوب یکی پس از دیگری آمدند و اینجا را مکان امنی یافتند، به‌دور از غرش موشک‌ها و شکاری‌های عراق، و ماندگار شدند.

وارد شهرک که می‌شوید، گویی دیگر در مشهد نیستید؛ صداها و گویش‌های عربی از  در و دیوار می آید، لباس و فرهنگ و سنن عربی موج می‌زند، زبان بازی کودکان خیابان هم عربی است. تقریبأ همه همدیگر را می‌شناسند و به هم  سلام می‌کنند.

چهل و دو بلوک مسکونی، هر کدام شامل چهل و پنج واحد یک ، دو و سه‌خوابه، نزدیک به هزار و چهارصد خانواده را در خود جای داده‌است. شکل و شمایل خانه‌ها در شهرک دلپسند نیست. هر کسی سعی کرده محل زندگی‌اش را به گونه‌ای بپوشاند و تزیین کند. گویی هیچ کدام دلبستگی به آن ندارند و قرار است امروز یا فردا بازپس به خانه‌های سابق‌شان اسباب‌کشی بکنند، با اینکه عدۀ زیادی از آنها مالک خانه‌هایشان شده‌اند و دیگر مستأجر نیستند. گویی اینجا را کاروان‌سرایی می‌دانند که نباید به آن دل بست.

پای حرف سالمندان‌شان اگر بنشینید، نمی‌توانید در کلام و چهره‌شان نشانی از رضایت ببینید. آنها دوست دارند به شهر و دیارشان برگردند، به محیطی که در آن پرورده شده‌اند، به خانه‌های اجدادی‌شان، و انتظار کمک‌های بیشتر از سوی دولت داشته‌اند. جوان‌ترها اما خوشنودتر به نظر می‌رسند.

پای صحبت هر کدام از شهرک‌نشین‌ها بنشینید، گلایه از این دارند که شهرک‌شان شهرت خوبی ندارد، آن هم به خاطر چند جوان لاابالی که در شهرک و حوالی آن پرسه می‌زنند و اعتیاد دارند و موادفروشی می‌کنند.

اما بسیاری از جوانان شهرک به آینده‌ای روشن امیدوارند و الگوهایی از پیشرفت در ذهنشان دارند؛ مثل علی موسوی و مهرداد میر، فوتبالیست‌های لیگ برتر ایران و بایر لورکوزن آلمان و نیز محسن چاووشی، خوانندۀ مشهور پاپ و راک  ایران که همه روزگاری از مهاجران ساکن همین شهرک بوده‌اند.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2016/01/09
با سلام و خسته نباشید خدمت همه ایرانی های عزیز به خصوص مردم عزیز شهرک بهشتی مشهد ضمن یادی از شهدای جنگ از مردم شهید پرورشهرک بهشتی تشکر مینمایم که با رشادت های فراوان و صبوری که متحمل جنگ و غربت و از دست دادن غم عزیزانشان بودن و تحویل دادن جوانان خوب و با استعداد به جامعه اعم از فوتبالیست همچون سید علی موسوی و مهرداد میر به لیگ برتر کشور و کشور المان و خواننده محبوب محسن چاووشی و وکیل و قاضی و.......... ارزوی موفقیت و سربلندی برای مردم عرب زبان شهرک شهید بهشتی
- یک کاربر، 2015/10/24
من بچه ی شهرکم و از این مورد خیلی خوشحالم هیچ جای دنیا شهرک نمیشه حتی خوزستان.
- یک کاربر، 2015/09/03
منم بچه شهرک بهشتیم و خیلی افتخار می کنم که در چنین جایی زندگی می کنم. من نمی دونم پشت شهرکمون چی میگن ولی شهرک یکی از بهترین مکان های مشهد است.
- یک کاربر، 2015/02/12
سلام منم شهرکی بودم اما به یه شهر دیگه رفتم مجبور شدم اما الان دلم خیلی برای شهرک تنگ شده همیشه تو قلبم احساس می کنم یه چیزی کمه واقعا دلتنگم. وقتی عکسارو تو سایت دیدم کلی ذوق کردم .انشالله مردمش همیشه خوب و خوش باشند.
- حسین صالحی، 2014/10/06
من بچه شهرک بودم الان دو سه سالی میشه بیرون از شهرک زندگی می کنیم ولی شهرک یه چیز دیگه است. خیلی دوست دارم برگردیم شهرک. بهترین جا که تو زندگیم دیدم شهرک بود مردم خونگرم و باصفا.
- علیرضا دشتی، 2014/07/14
با سلام به خدمت تمام خوزستانی های عزیز امیدوارم در این ماه پر فیض رمضان بهرۀ لازم را برده باشید. شهرک اکنون بهترین منطقه مسکونی در منطقه 6 می باشد دیگر شهرک مواد فروشی ندارد همه چیز عالی عالیه.
- محمد رضا دشتی، 2014/05/27
سلام به مردم خوزستانیهای غیور سلام به شما خون گرم های دلاور
سلام به خون شهیدان خوزستانیای که درخت اسلام رو ابیاری کردند.
شهرک بسیار پیشرفت های شگفت زده ای داشته و اینها از تلاش شما عزیزان است
با تشکر از سایت خوبتون.
- محمد رضا دشتی، 2014/05/16
سلام به شما وسایت خوبتون امیدوارم که حالتون خوب باشه شهرک عالی شده عالی.
- علیرضا دشتی، 2014/02/16
با عرض سلام به تمام مردم خوزستان و به شما بابت سایت بسیار خوبتون.اکنون شهرک شهید بهشتی یک نماد از مظهر خونگرمی ومهمان نوازی در مشهد است که در ماههای محرم وصفر وغیره این را ثابت کرده است. اکنون شهرک دیگر آن شهرکی نیست که مردم مشهد فکر می کنند شهرک الگوی مردم خوزستان است. از مسئولین عزیز خواهشمندم به شهرک رسیدگی کنند خواهشمندم. با تشکر
- حسين صالحي، 2013/09/14
بنده خودم شهركي هستم و از امنيت شهرك خيلي راضي هستم و بيشتر شهركي ها ورزشكار هستند و در تيم مهاجر خوزستان بازي مي كنند. از شما ممنونم
- یک کاربر، 2012/12/03
به راستی که باید از شما که از مردم غریب این شهر یادی کردید کمال تشکر را کرد.شکر خدا که کسی غیر از ساکنین این شهرک حرفی از مظلومیت و محرومیت آنان زد. بارها و بارها حرف زدیم ولی کجاست گوشی که بشنود حرف مظلوم را. حیف که مردم مشهد برای این مردم مهمان نوازی خوبی نکردند و نخواهند کرد.



- عليرضا دشتي، 2012/08/16
شهرك شهيد بهشتي مهد عشق و وفاداري وبهترين نماد از خوزستاني هاي ايران است. شهرك اكنون يكي از بهترين مناطق مشهد مي باشد نه به خاطر ساختاري بلكه به خاطر همدلي و اتحادشان است از شهرداري خواهشمندم بابت نماي شهرك به مردم تسهيلات بپردازد تا نماي زيباتري داشته باشد يا خود شهرداري اقدام كند. باتشكر از سايت خوبتون
- امیر، 2012/06/15
من از خوزستانم و به تازگی با یکی از اهالی خوب و مهربان این شهرک آشنا شدم .من وقتی با این فرد هم کلام شدم هیچ گونه بدی از صحبت هایش نشنیدم . و به جرئت میتوانم بگویم خیلی هم خوب بود. ما باید قبول کنیم که در هر شهر و منطقه ای افرادی هستند که باعث بدنامی آن محل می شوند. مثلا در یکی از شهرهای خوزستان (شهر خودم) محله ای به نام بدی روی زبان هاست ولی واقعیت اینطور نیست. به هر حال من خواستم نظری بدهم. دوستدار شما امیر 27/3/91 جمعه شب. محل سکونت :یکی از شهر های خوزستان.
- امین مجرین وعلیرضا دشتی، 2012/05/08
با سلام به شما وتمام مردم خوزستان بخصوص مردم خونگرم و با مرام شهرک شهید بهشتی مشهد. ما درشهرک افراد متشخصی داریم اعم از وکیل ومهندس و قاضی وبازیکنان خوب. ازشهرداری می خواهیم به زمین خاکی و به بازار شهرک رسیدگی شود با کمال تشکر از سایت فوقالعاده وخوبتون.
- امین مجرین، 2012/05/07
باسلام به خدمت شما و سایت خوبتون. من به همه مردم اعلام می کنم شهرک شهید بهشتی خونگرم ترین ادمهای مقیم مشهد هستند وتنها راه انحراف آنها استخدام نشدن در شرکتها وبازار بود وگرنه بهترین می شدند. با تشکر
- علیرضا دشتی، 2011/12/18
شهرک شهید بهشتی شهرکی است که بهترین استعدادها در هر زمینه ای را دار میباشد و فخر تمام خوزستانی نیزهست.درشهرک کسانی زندگی میکنند که الگوی خوبی هستند.من فوتبالیستی هستم که به حق خودم نرسیدم
- یک کاربر، 2011/11/01
اکنون شهرک غمگین گشته مردمانش همه گرسنه هستند... قصۀ ما تلخ است
یکی از ساکنان شهرک عربها
- یک کاربر، 2011/02/19
سلام، من یکی از ساکنین شهرک هستم. شهرک دیگر مثل قبل نیست با همت بزرگان و ساکنین این محل شهرک پاکسازی شد دیگر در شهرک خلافی وجود ندارد. مرسی از نوشته های خوبتان تشکر میکنم
- یک خوزستانی، 2010/09/27
چند صد ملیون دلار؟ یا ميلیارد؟ تا آنجا که ما میدانیم، صحبت از ١٠٠٠ هزار ملیارد دلار خسارت تنها به ایران زده شده است. حالا عراق چه قدر نمیدانم. شما از کدام قوطی عطاری این چند صد ملیون دولار آورده اید؟
- پرژ، 2010/09/22
چه قدر قشنگ! چه قدر خوب بود. ما هم این قدر از همدیگر حمايت میکردیم، بجای غرور و حسد و فخر الکی! یادمون باشه ایران، فقط مال آريايی ها نيست، ايران مال ایرانی هاست. خیلی ممنون. من عاشق سایتتونم.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.