Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
نوآوران پوشاک افغانی

پوشش و چگونه پوشیدن برای زن افغان همواره با فراز و نشیب های بسیار همراه بوده است. هفت سال پیش اگر به افغانستان سفر می کردید چشمان زنان افغان را به زحمت از زیر سوراخ های برقع (به زبان افغانی چادری) می دیدید اما امروز افرادی سعی دارند با طراحی لباس های جدید و مشابه با مد اروپایی چهره ای متفاوت از افغانستان ارائه دهند.

در زمان جنگ، فکر نان و حفظ جان فرصتی  برای توجه به اموری مثل مد و لباس خوب پوشیدن برای مردم افغانستان باقی نمی گذاشت. در دوران طالبان هم، زنان و مردان افغان ظاهر خود را مطابق با خواست طالبان و برداشت آنها از اسلام  می آراستند. زنان در زمان طالبان حضوری بسیار کمرنگ در جامعه داشتند و حتی  نمی توانستند درس بخوانند و به مکتب بروند.

امروز نقش زنان افغان در جامعه افزایش یافته است. طی تغییر و تحولات سال های گذشته شیوه لباس پوشیدن یا در اصطلاح افغان ها "فیشن" به سرعت در حال دگرگونی است. فروشگاه های تازه تاسیس در افغانستان، به ویژه در شهر کابل جدیدترین لباس ها را از کشورهای مختلف وارد می کنند بطوری که پیروی از مد گاهی به رقابت بین افراد و کسب پرستیژ برای آنها تبدیل می شود. طراحان مد هم می کوشند گاه با حفظ لباس های سنتی افغانستان و گاه با دیدی کاملا نو و اروپایی دست آوردهای خود را به جامعه افغان و به دنیا عرضه کنند. در سال های گذشته چندین نمایشگاه مد لباس افغانستان در کابل و کشورهای دیگر نظیر بریتانیا، ایتالیا و دانمارک برگزار شده است.

حدود دو هفته پیش،  سه نفر از پیشگامان مد افغانستان با حمایت موسسه خیریه "افغان اید" یا امداد افغانستان  گردهم آمدند و در حضورجمعی از نمایندگان موسسات خیریه و سیاستمداران، نوآوری های خود را در طراحی پوشاک افغانستان ارائه دادند. در این نمایشگاه  "سارا تکش"- طراح ایرانی-، "مینا شرزوی"، و "زلیخا شیرزاد" ۴۰ نوع لباس را در رنگ ها و طرح های مختلف به دوستداران لباسهای و طرحهای افغان  و علاقمندان کمک به افغانستان به نمایش گذاشتند.

در پایان، بخشی از لباس های ارائه شده  به مزایده گذاشته و فروخته شد. اگر چه لباس و زیورآلات به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه غالبا توسط ثروتمندان خریده شدند، آنها هدف خود را در درجه اول امورخیریه و کمک به افغانستان در نظر داشتند.

موسسه "افغان اید" منافع حاصل از فروش این لباس ها و همچنین فروش بلیط نمایشگاه را برای کمک رسانی به ۶۰ تا ۱۰۰ زن افغان در نظر گرفته است.

در گزارش مصور حاضر زلیخا شیرزاد از اهداف و چگونگی طراحی های خود سخن می گوید.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2009/03/31
this is good

Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.