Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
نخستین رسانۀ همگانی ایران
رویا یعقوبیان

درست هفتاد سال پیش، روز چهارم اردی‌بهشت ۱۳۱۹خورشیدی، زمانی که احمد متین‌دفتری نخست وزیر، پیام افتتاحیۀ رادیو تهران را در اتاق ضبط عمارت کلاه‌فرنگی ایستگاه بی‌سیم و در حضور ولیعهد وقت محمدرضا پهلوی قرائت می‌کرد، هیچ کس گمان نمی‌برد که این سوغات تازه‌وارد چه زود جای خود را در خانه‌های مردم باز کند و به یکی‌ از محبوب‌ترین وسایل ارتباط جمعی و همچنین سرگرمی نسل‌های بعد از آن تبدیل شود. نه نخست‌وزیر و نه ولیعهد جوان، از فراز و نشیب‌هایی که در پیش بود و نیز از قدرت وسیلهٔ جادویی که راه‌اندازی می‌کردند، خبری نداشتند.

برنامه رادیو ایران با صدای صبحی (ابوالفضل مهتدی) ـ سال ۱۳۴۱
پیش از آن هم افرادی که دستگاه گیرندۀ رادیویی داشتند، برنامه‌هایی را به زبان فارسی از آنکارا می‌شنیدند. پس از آغاز جنگ جهانی دوم برلن و لندن و رم و دهلی و مسکو و باکو هم برنامه‌هایی را به فارسی به راه انداختند.

و از همین زمان‌ها به بعد بود که "رادیو" به عنوان رقیب در برابر رسانه‌های سنتی همانند منبر و جار کشیدن، قد علم کرد. تا جایی که روحانیونی که با رادیو مخالف بودند حاضر شدند برای وعظ دینی به رادیو بیایند.

رادیو در خبررسانی بر روزنامه‌ها پیشی گرفت. و در واقع بسیاری از اخبار مهم تاریخ ایران را مردم از رادیو شنیدند. مانند ورود متفقین به ایران و تبعید رضاشاه و بعدتر ترور نافرجام محمدرضا شاه و نیز پیام آخر دکتر مصدق به مردم و متعاقب آن پیام کودتاگران ۲۸مرداد ۳۲، و همین‌طورخبرهای پیروزی انقلاب در بهمن ۵۷ و اخبار جنگ با عراق.

گفتگو با روشنک، گوینده برنامه گلها در برنامه ای از رادیو ایران برای بزرگداشت داوود پیرنیا ـ سال ۱۳۵۴
از طرف دیگر رادیو تهران برای مردم ایران مایۀ گسترش موسیقی و هنر شد و محل کشف و جاودانگی نغمه‌های دلکش و بنان و اجراهای منحصر به فرد گوگوش و حتا سرود‌های مهیج صادق آهنگران.

نخستین بار در سال ۱۳۰۳ تلاش‌هایی برای راه‌اندازی بی‌سیم و پخش امواج رادیویی در کل کشور صورت گرفت که بیشتر اهداف نظامی داشت. خرید دستگاه‌های بی‌‌سیم و پخش پیام همگانی رضاشاه پهلوی در سال ۱۳۰۵در چارچوب این تلاش‌ها انجام گرفت، ولی‌ عملاً رادیو در ایران تا یک سال پیش از جنگ جهانی دوم تأسیس نشد.

در نخستین سال‌ها برنامه‌های رادیو تهران ترکیبی‌ بود از اخبار، موسیقی ایرانی‌ و خارجی‌، همین‌طور گفتارهای ساده‌ای دربارۀ کشاورزی، بهداشت، تاریخ، جغرافیا، مذهب و ورزش که بعد از ظهرها شروع می‌شد و به مدت هشت ساعت ادامه داشت. در ابتدا این مرکز زیرمجموعۀ وزارت پست و تلگراف و تلفن بود و تنها یک استودیو در کنار فرستندهٔ خود در جادهٔ قدیم شمیران (محل فعلی شرکت مخابرات ایران در سیدخندان) داشت.

سابقه تأسیس رادیو ایران از زبان ایرج گرگین
برنامه‌ها روی دو موج کوتاه و متوسط پخش می‌شد. در سال۱۳۲۷ رادیو تهران صاحب یک فرستنده و استودیوی دیگری در میدان ارگ شد و بعدتر که نام "رادیو ایران" به خود گرفت، زیر نظر وزارت اطلاعات (وزارت ارشاد امروزی) به فعالیت خود ادامه داد.

اخبار توسط آژانس پارس که بعدها به خبرگزاری پارس (ایرنای کنونی) تغییر نام یافت، تهیه می‌شد. برنامه‌های فرهنگی‌ و تفریحی رادیو نیز بنا به ذائقۀ شنونده‌ها و روش‌های جدید تولید رادیویی شکل و شمایل امروزی‌تری به خود گرفتند. قصه‌های شب، نمایش‌های رادیویی و برنامهٔ مخصوص خانواده و روزهای تعطیل، به ویژه مجموعه برنامه‌های موسیقی‌ گلها که آغازگر آن داوود پیرنیا بود، به برنامه‌های رادیو اضافه شد.

رادیو در تغییر و تحولات بعدی در عرصۀ موسیقی ایرانی و تلفیق آن با گونه‌های موسیقی غربی نقش منحصر به فردی داشت.

رادیو کم کم به جایگاهی برای شخصیت‌های فرهنگی‌ و هنرمندان ایران تبدیل شد، کسانی‌ مثل سعید نفیسی، حسینقلی مستعان، مشفق همدانی، علی‌‌اکبر سیاسی، محمدعلی‌ فروغی، علینقی وزیری و دیگران.

با پیشرفت فن‌آوری، رادیو‌های زغالی جای خود را به رادیو‌های لامپی و باتری‌دار دادند.  و سرانجام  این جعبۀ  بزرگ به دستگاه ترانزیستوری کوچک و قابل حملی تبدیل شد. با آمدن ترانزیستور داشتن رادیو کم‌هزینه‌تر و دسترسی به این رسانه شخصی‌تر شد. همزمان با آن شبکه‌های رادیویی هم گسترش یافتند و هر شبکه شنوندهٔ خاص خود را یافت. صدای رادیو نیز به روستاهای دوردست هم رسید و در کشوری که درصد بسیار بالای بی‌سوادی داشت، رادیو به بهترین وسیلۀ پخش آگاهی‌ها تبدیل شد.

تا سال ۱۳۳۷که تلویزیون به ایران آمد، رادیو یکه‌تاز عرصۀ رسانه‌های همگانی ایران بود.

 

با تشکر از محمدرضا شرایلی که صدای گویندگان رادیو، روشنک و صبحی را از آرشیو خود در اختیار ما قرار دادند.

 


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- مسیح، 2012/03/07
ممنون از این گزارش جالب و درود بر محمدرضا شرایلی با آن آرشیو غنی...
- parsa، 2010/05/06
خیلی گزارش شنیدنی با مطالب زیبا و دوست داشتنی بود و من برای اولین بار صدا روشنک را شنیدم. خیلی صدای زیبا و دوستداشتننی دارد. واقعا جدید اونلاین دوستداشتنی هست. خیلی عالی بود
- Amir, LA، 2010/05/03
I have seen the reference to radio ankara as the first Persian radio in many books including the modernisation of Iran by amin banani.
- یک کاربر، 2010/04/29
عجب صدای زبیایی دارد خانم روشنک. کاش میشد ساعتها شعر با صدای روشنک گوش کرد. یقین دارم روشنکهای جوانی در ایران امروز زیاد هستند، ولی افسوس که بنیادگران مذهبی صدای آسمانی زنان را غیره شرعی میدانند بهرحال لذتی داشت خواند و شنیدن این قسمت به امید روزهای بهتر که خواهد کمی صبر
- یک کاربر، 2010/04/28
بسیار خوب و خواندنی بود... بخصوص شنیدن صدای خانم روشنک که واقعا صدایی تکرار نشندنی دارند.ممنون
- یک کاربر، 2010/04/27
با سلام و تشکر از گزارش خاطره انگیز و به ویژه مصاحبه ی بسیار شنیدنی با جناب گرگین...
یکی از دوستان با بی لطفی گزارش را "غیر مستند و پر از اشتباه" گفته اند که دور از انصاف است.
در متن به روشنی پس از بیان توضیحات راجع به آغاز کار بیسیم در ایران به پیام رضا شاه اشاره شده که خواننده ی محترم در صورت نیاز به آکاهی بیشتر می توانستند به منابع مربوط مراجعه کنند.. این پیام در اردیبهشت 1305 به صورت متن کوتاه تلگرافی از طریق بیسیم تازه تاسیس آن زمان مخابره شد . نه رادیو!
ضمنا مستندات پخش برنامه های فارسی از رادیو های کشورهای دیگری چون آلمان ، هند و انگلستان در فاصله چند سال قبل از تاسیس رادیو تهران در دست است. ولی نگارنده نیز تا کنون سندی در مورد پخش برنامه از رادیو آنکارا ندیده است. فکر می کنم آن دوست عزیز به جای جمع بندی کلی " غیر مستند و نادرست و پر از اشتباه " با پرسشی راجع به سند رادیو آنکارا می توانست به اطلاعات خود و دیگر خوانندگان و شنوندگان این گزارش بیافزاید. در ضمن انتقادات - یا بهتر بگوییم : قضاوتهای عجولانه- به نام دوتن از گویندگان قدیم رادیو اشاره ای رفته که بسیار پسندیده است لیکن باید به دوست منتقد متذکر شد که تقی روحانی حدود سی سال است از دنیا رفته ( یا کشته شده) ولی یافتن جناب سجادی می توانست کمک شایان توجهی به غنای بیشتر گزارش نماید.
با سپاس فراوان
- یک کاربر، 2010/04/26
چه زود دیر میشود...هفتاد سال گذشت... گزارش خوب ولی کوتاهی بود.ما را به آن سالها برد .موفق باشید.جعفر بیان /همدان
- یک کاربر، 2010/04/25
az gozareshe shoma besyar sepaz gozaram.besyar amoukhtam ba khandan va shenidan in gozaresh
- یک کاربر، 2010/04/25
Ba arezouye movafaghiat haye bishtar!
Gozareshe besiar ja'meh va kameli boud!!!
- یک کاربر، 2010/04/25
Gozareshe khoob va khatere barangizi bood.yaad baad aan roozegaaraan yaad baad.....
- یک کاربر، 2010/04/24
گزاشی سراپا غیر مستند ونا درست وپرازاشتباه. پخش برنامه به زبان فارسی از آنکارا یا پخش پیام همگانی(!) رضا شاه در 1305(زمانیکه شاید یک گیرنده رادیو هم درسرتاسرایران وجود نداشت)چقدرمی تواند درست باشد؟ سخنان ایرج گرگین کم وبیش خوب بود (ایکاش ضبط تلفنی نبودومیشد بهتر فهمید که چه میگوید)، ولی تقی روحانی و رضا سجادی که اقلاً ده - دوازده سال پیش از ایرج گرگین کار گویندگی را به عهده داشتند هنوز زنده هستند وحتما حرفهای بیشتر و بهتری برای گفتن داشتند.
- یک کاربر، 2010/04/24
گزارش خیلی جالبی بود. مخصوصا شنیدن صدای صبحی و روشنک. بسیار خاطره انگیز و دل انگیز.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.