Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
این همان جاست

این همان جاست 

میترا تبریزیان، عکاس ایرانی، زاده تهران است که از سال ۱۹۷۷ بدین سو در لندن زندگی می کند. نخستین نمایشگاه عکس انفرادی میترا تبریزیان در گالری تیت بریتن لندن تحت عنوان "این همان جاست" شامل موضوع هاى آمیزش فرهنگی، مهاجرت، تبعید، نظام سرمایه داری بریتانیا و واقعیت های ایران امروزی است.

عکس های این نمایشگاه برگرفته از مجموعه های مختلف مانند "فراسوی مرزها" (۲۰۰۱)، "زمان ازدست رفته" (۲۰۰۲) و "مرزها" است.

بیشتر چهره های مجموعه "مرزها" ایرانیان برون مرزی اند که هرچند از مرزها عبور کرده اند، اما آن مرزها را با خود آورده اند: مرزهای میان امروز و دیروز و رویا و واقعیت ها.

در عکس "گام های گمشده" زنی با نام پروانه کنار پلکان دالان ایستاده است. پروانه هنرپیشه و نویسنده است که اکنون با مهاجران سر و کار دارد.میترا تبریزیان در توصیف پروانه می نویسد: "او دوست ندارد از گذشته اش بگوید. او عاشق تئاتر بریتانیاست."

پروانه بر حسب تصادف راهش به لندن ختم شده است. هوای اینجا را نمی پسندد و دلش برای آفتاب ایران تنگ شده است. اما می گوید: دیگر ایران را نمی شناسم. روی دیوار دهلیز چراغی با نوشته قرمز "دایره" روشن است که اشاره ای است به روزمره گی زندگی بانویی ایرانی در لندن که حیران و پریشان به دیوار تکیه داده است.

یکی از چشمگیرترین کارهای میترا تبریزی پانورامای موسوم به "تهران ۲۰۰۶" است. حدود سی نفر در میدانی فراخ کنار ساختمانی بلند با تابلویی انقلابی پراکنده و متفرق راه می روند؛ یکی گلدان به دست دارد، دیگری نان سنگک، سومی آچار ماشین.

در کتاب فهرست نمایشگاه از قول میترا تبریزیان در باره این عکس آمده است: "من برای گرفتن این عکس محل مخصوصی را انتخاب کردم که پس از انقلاب ساخته شده و هنوز در دست احداث است. با وجود این که در عکس چند ساختمان دور و نزدیک را می توان دید، به نظر می رسد که در وسط ناکجاآباد است و مردم جایی برای رفتن ندارند."

"ازدحام مخلوط است. در میان مردم یک راننده تاکسی، یک کارگر کارخانه، بنا، نظافت چی، دوزنده و دیگران هستند که در حاشیه جامعه به سر می برند و در صورت ادامه تحریم های اقتصادی یا وقوع جنگ، همین افراد هستند که بیش از همه آسیب خواهند دید."

"این عکس نشان می دهد که ایرانیان الزاما خطرناک نیستند و از سوی دیگر، ایرانیان را نمی توان به سادگی مرعوب و تسلیم فشار بیرونی کرد. و این که زندگی همچنان ادامه دارد و مردم تلاش می کنند زنده بمانند. در کل، باید گفت که موضوع این طرح "بقا" است."

نمايشگاه عكس ميترا تبريزيان تا روز ١٠ اوت سال ٢٠٠٨ در گالرى تيت بريتن لندن برپاخواهد بود.

 

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- قلی زاده، 2008/07/02
این عکس آخر گزارش شاهکار بود. حکایت سرگردانی و پریشانی ملت ایران.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.