Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
دولتمرد هنرمند

حسین علاء تنها مرد سیاست نبود. با تمدن ایران و غرب آشنا و از بنیان‌گذاران انجمن آثار ملی بود. او اهل طنز بود. نقاشی و چهره‌نگاری می‌کرد. کاریکاتور می‌کشید و پیانو هم می‌نواخت.
 
در عصر قاجار ایرانیان با تمدن نوین غرب آشنایی یافتند. در کنار صنعت چاپ و تلگراف و فرآورده‌های صنعتی، علوم جدید، معماری،  نقاشی و عکاسی، داستان نویسی و تئاتر به ایران آمد. پادشاهان و رجال ایرانی به غرب رفتند و جوانان ایرانی برای اولین بار به دانشگاه‌های غرب راه یافتند. 
 
نیاکان حسین علاء از کارگزاران و مقامات حکومت قاجار بودند. خود او هم در دوره قاجار در غرب رشد کرد. در پیروی از این سنت در کنار کارهای سیاسی و دیپلماسی به هنر و فرهنگ علاقه داشت. آشنایی او به زبان‌های انگلیسی و فرانسه و فرهنگ اروپا توجه او را به هنرهای نو بیشتر کرده بود. او بویژه بر زبان انگلیسی و طنزها و نکته‌دانی و کم‌گویی اهل زبان نیز مسلط شد‫ و توانایی‌هایی یافت که در آینده به یاری‌اش آمد.
 
مجموعه عکس
حسین جوان نخست در مدرسه "وست مینستر" در لندن آموزش دید‫.‬ ‪کسانی که با آموزش در غرب، و بویژه در انگلستان، آشنایند می‌دانند که بر دوره دبستان و دبیرستان به عنوان مهمترین دوران شکل‌گیری شخصیت جوانان تاکید می‌شود‫. در این دوره در کنار آموزش اولیه چون تاریخ و علم و هنر، با نظم در زندگی، احترام به قانون، منافع ملی، جهان‌بینی و برنامه‌ریزی  آشنا می‌شوند‫.‬‬‬ در آن دوره در مدارس برای امپراتوری کارگزار تربیت می‌کردند و از همین رو دانش‌آموزان با تاریخ و اداره امپراتوری بریتانیا هم آشنا می‌شدند؛ هنوز آفتاب در امپراتوری بریتانیا غروب نمی‌کرد. نگاه آن دوره به جهان نگاهی بود از مرکز امپراتوری به مستعمرات و شبه مستعمرات که در ذهن بسیاری ایران هم یکی از آنها بود و این بی‌شک مایه آزار حسین علاء بود. این که در این مدرسه دیگر بر این جوان ریز نقش چه گذشته شرحی نیامده‫ است. اما می‌توان گفت که پایه‌های میهن دوستی و شالوده شیفتگی او به فرهنگ ایرانی در همین دوران بنیاد گذاشته شد‫.‬‬
علاء معلم‫ موسیقی داشت و موسیقی را به خوبی آموخت. به نواختن پیانو علاقه داشت و گاه برای دیگران حتی در میهمانی‌های رسمی پیانو هم  می‌نواخت؛ از جمله زمانی که در فرانسه سفیر بود‫. از نواختن موسیقی توسط علاء اثری به جای نمانده که امروزیان بتوانند آن را بشنوند و به میزان تسلط او پی برند. 
 
اما هنر دیگری که علاء به آن علاءقه داشت کشیدن کاریکاتور و کشیدن پرتره و طرح از کسان نزدیک و اطرافیان و شخصیت‌های سیاسی بود. حسین علاء گاه در دفتریادداشت و گاه در تقویم خود تصویرهایی کشیده است که خوشبختانه به جا مانده و هم اکنون در دست فرزندش دکتر فریدون علاء است. حسین علاء گاه در جلسات رسمی به جای خط خط کردن کاغذها به کشیدن طرحی از یکی از رجال هم‌عصر خود پرداخته است. او گاه به گوشه و بخشی از پیکره کسی پرداخته و مثلا فقط به بخشی از پا یا دست اکتفا کرده و بر انگشتان یک شخص تمرکز کرده است. تصویری که از مظفرالدین شاه کشیده چهره سالخورده و شکسته‌اش را به روشنی نمایان می‌کند.
 
علاء تصاویر بسیاری از پدر و مادر و برادران و فرزندان خود به جا گذاشته و از آنها در حالات مختلف پرتره‌هایی ساخته است. برخی از چهره پردازی‌های او از سیاستمداران هم عصرش استادانه و پاره‌ای از آنها نشان می‌دهد که خطوطی است از سر بی‌حوصلگی، و یا عجله در جلسه‌ای ملال‌آور. تمرکز علاء بر لباس‌ها و یا کلاه و عمامه و چادر و پوشاک‌های دیگر گاه خالی از طنز و تفنن نیست.  
 

 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- پروين، 2011/09/28
جدا از اين كه هدايت و علاء چقدر با غرب آشنايي داشتند، هر دو از خانواده اي اشرافي متعلق به ديوانسالاري قاجاريه بودند با اين تفاوت كه هدايت حصار طبقه اي را كه بدان تعلق داشت شكست و به بطن جامعه خويش قدم گذارد و علاء در آنجا ماند و همان جا مرد!
- همایون، 2011/09/28
هموطن خصومتی با آقای علا در کار نیست متوجه باشید صحبت میزان تعهد اجتماعی افراد است داوری شما در ارتباط با هدایت نیز حاکی از بی اطلاعی عمیق شما از ادبیات معاصر ایران و نقش هدایت در آن است.

فقط جهت اطلاع شما عرض می کنم که هدایت در سال 1303 از مدرسه سنسیمون فارغ التحصیل می شود و در بلژیک رشته مهندسی را آغاز می کند که با طبع حساس او این رشته سازگاری نداشته و بعدها به پاریس باز می گردد. هدایت معرف و مترجم آثارنویسندگان و روشنفکران معروفی چون سارتر چخوف کافکا به جامعه کتاب خوان ایرانی بوده و بنیانگذار ادبیات جدید ایران و از نادر مترجمین ادبیات پهلوی به زبان فارسی امروزی بوده. کتاب های مشابه" کارنامه اردشیر بابکان "زند و هومن سن" "گزارش گمان شکن" که خیال نمی کنم بسیاری از جمله شما حتی اسامی آنها را پیش از این شنیده باشید و باز جهت اطلاعتان عرض می کنم که تعداد ایرانیانی که در آن دوران "پهلوی" می دانستند به تعداد انگشتان دست هم نبود و ملک الشعرا و هدایت دو تن از آنها بودند. در ضمن تصمیم به خودکشی را هم باید اقدامی در حوزه مسائل شخصی افراد دانست.همینگوی نویسنده شهیر امریکائی که حتما برای شما هم نامی آشنا است خود به عمر خود پایان داد. کسی هم در نقد آثار همینگوی اشاره ای به خودکشی او نمی کند.
بزرگش نخوانند اهل خرد / که نام بزرگان به زشتی برد
پایدار باشید
- یک کاربر، 2011/09/26
با توجه به اظهارنظر (خانم یا آقای)همایون می نویسم: چه نشانه ها و شواهد ملموسی ازحسین علاء و آشنائی او با فرهنگ غرب دارید که در مقابل این مرد وطن پرست و شریف، صادق هدایت را مثال میزنید و به رخ می کشید؟ و چه مقدار از آشنائی هدایت با فرهنگ غرب مطلعید؟ هدایت حتی دیپلم متوسطه نداشت و بهره اش از فرهنگ غرب - آنگونه که شنیده ایم وخوانده ایم - میگساری های فراوان، مصرف مواد مخدر، و ... البته دو بار خودکشی، یکی ناموفق ویکی بسیار موفق! درباره علاء هرچه می خواهید بگوئید اما مقایسه اش با هدایت خیلی جای حرف دارد. از علاقه هدایت به نقاشی شنیده اید؟ نقاشی هایش را دیده اید؟
- همایون، 2011/09/24
بدون شک آقای علا از نخستین کسانی است که با فرهنگ غرب آشنا شد و یقینا این آشنائی برای ایران هم نتایج و ثمری داشته ولی نه آنقدر که باید و این مشکل مختص آقای علا تنها نیست بسیاران دیگری هم بودند و هستند که از امکانات مالی این کشور سود جستند و توانستند به مدارج و مدارک عالیه دست پیدا کنند ولی از دانسته های خودشان تنها بعنوان نردبانی برای ترقی و پیشرفت شخصی خودشان سود جستند قصد بنده خرده گیری از مرحوم علا نیست منظور اشاره به این روحیه ایست که هنوز م که هنوزه در جامعه ما وجود دارد در حال حاضر هم بسیارانی از فرزندان خواص این امکان را مییابند که از امکانات غیر عمومی استفاده کنند و در بهترین مراکز علمی تحصیل کنند ولی این تحصیلات به توجه بیشتر و تعهد بیشتر به سرزمین ایران منجر نمی شود به عبارت دیگر اینکه حضور این افراد تحصیل کرده در صحنه اجتماعی و نقشی که بعنوان آشنای با نظامات اجتماعی دیگر دارند برجسته نیست در حوزه مسائل شخصی هم خیلی اهمیتی ندارد که مثلا یک دولت مرد به نقاشی هم علاقه داشته باشه و یا احیانا شوخ طبع باشد یا نباشد.
شما یک لحظه تاثیر آشنائی با غرب هدایت و یا جمال زاده را که تقریبا هم دورهای آقای علا هستند در مقابل آشنا ئی با غرب آقای علا قرار دهید تا بهتر متوجه عرض بنده شوید . با تشکر از جدید آنلاین
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.