Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
بازگشت روبنده

گُرَزم تاجیک فر

روبنده یا نقاب که به آهستگی به جزئی از پوشش زنان مسلمان تاجیکستان تبدیل می شود، عبارت است از پارچه ای سیاه یا تیره رنگ و گاه روشن که صورت زنان را از زیر چشم تا زیر گردنشان پنهان می کند.

روبنده های مدرن تاجیکستان تا حد زیادی به "فرنجی" پیش از انقلاب اکتبر در آسیای میانه می ماند، تنها با این تفاوت که "فرنجی" یا چادر بلند نقابدار پیشاشوروی چشم ها را هم با توری پوشیده نگه می داشت.

برخی بر این باور اند که این واژه عربی شده "فرنگی" است و آن نوع چادر بانوان آسیای میانه به تقلید از تور روی چشمان زنان فرنگی آن زمان تهیه شده بود.

در آغاز سده بیستم میلادی، تا زمان ورود ارتش سرخ به آسیای میانه فرنجی در منطقه رواج داشت، اما در کوهستان تاجیکستان از آن تقریبا خبری نبود.

فرنجی عمدتا منحصر به شهرهای بزرگ منطقه بود. با سرنگونی امارت بخارا و خان نشینی های خیوه و خوقند و استقرار حکومت شوراها در منطقه، کارزار فراگیر کشف حجاب راه افتاد و زنان مجبور بودند چادرهای خود را آتش بزنند.

البته، شماری از زنان داوطلبانه چادر را از سر و صورت خود دور می انداختند و تلاش می کردند پهلو به پهلوی مردان در امور اجتماعی و سیاسی مشارکت داشته باشند. این کارزار باعث ناخوشنودی سنت گرایان منطقه شده بود که جنبش معروف به "باسمچی گری" را سازمان دادند.

"باسمچی"ها هم برای استقلال سیاسی منطقه می جنگیدند و هم از نظر اجتماعی و مذهبی نگران آن بودند که مردم مسلمان منطقه در حال دور شدن از اصول اسلام اند و بارزترین نماد آن را کشف حجاب زنان می دانستند.

"باسمچی" ها در نبرد خود ناکام شدند و غالبا یا جان دادند یا در افغانستان رحل اقامت افکندند و مانند عالم خان، واپسین امیر بخارا، در حسرت بازگشت به زادبوم خویش در همان جا خاک شدند.

اما شمار زنانی که تا واپسین روزهای اتحاد شوروی به پوشش سنتی خود (منهای فرنجی) پایبند ماندند نیز اندک نبود. زنانی که در ادارات دولتی کار می کردند، مجبور بودند لباس فرنگی به تن کنند ولی برای زنان خانه دار اجباری در کار نبود. در نتیجه، پوشيدن پیراهن های بلند تاجیکی و روسری هایی که از پشت گردن به شکل تزیینی بسته می شوند، ادامه پيدا كرد.

اکنون با گذشت کمتر از صد سال اقبال دختران جوان به پوشش سنتی بیشتر شده است. با این که از فرنجی دیگر خبری نیست، چادرهای تیره عربی به رسته های بازارهای تاجیکستان راه یافته اند.

البته پدیده روبنده یا نقاب که طی یک سال اخیر در شهر دوشنبه پیدا شده است، برای بسیاری غیرمتعارف به نظر می رسد و آن را عنصری از فرهنگ بیگانه می دانند که باید علیه آن مقاومت کرد.  شمار نقاب پوشان نيز در حال حاضر اندک است و بیشتر آنها تحت تاثیر کشورهای عربی هستند.

اما عده ای هم بر این باور اند که روبنده، نماد توجه فزاینده جوانان به اسلام سنتی است. در کشوری که کتاب فروشی هایش عمدتا چیزی به جز ادبیات اسلامی ندارد و صنعت چاپ کتاب های علمی و ادبی اش گرفتار بحران شدید است، نمی توان انتظار دیگری داشت.

برخی هم دختران نقاب پوش را پیرو رویه های بنیادگرای اسلام می دانند و معتقد اند که این طرز پوشش با مکتب حنفی اسلام که مذهب اکثریت مسلمانان تاجیکستان است، منافات دارد.

اما خود دختران نقاب پوش، مانند زنان حجابی، پوشش خود را مایه شرف و افتخار اسلامی خود می دانند. برخی از آنها می گویند که از رهگذر ها (عابران) توهین و ناسزای فراوانی شنیده اند، "تروریست" و "وهابی" خطاب شده اند، اما با وجود این، خوشنود اند که "در اجرای امر پیامبر اسلامی می کوشند و زیبایی ظاهری و بدن خود را از چشم مردان بیگانه پنهان می دارند."

به باور آنها، پوشیده بودن به زنان و دختران آزادی عمل می دهد و واداشتن آنها به ترک پوشش خاص اسلامی به مثابه نقض حقوق انسانی آنهاست. مقامات آموزش و پرورش تاجیکستان ورود زنان محجبه به مدرسه های غیرمذهبی را منع کرده اند.

شماری از دختران هم تحت فشار مردان سنت گرای خانواده به حجاب و نقاب تن داده اند. مردانی که از اسلام برداشت  خاصی دارند، تلاش می کنند دیدگاه های خود را در خانواده پیاده کنند و آن دیدگاه ها لاجرم با پوشش زنان نیز گره می خورد.

دختران حجابی و نقابی در شهرهای بزرگ تاجیکستان همچنان اقلیت را تشکیل می دهند و شمار بیشتر دختران جوان ترجیح می دهند لباس فرنگی به تن کنند. اما این اقلیت به نحو چشمگیری در حال افزایش است و چاره های دولت برای جلوگیری از روی آوردن مردم به رویه های سنتی تر مذهب تا کنون نتیجه وارونه داشته است. شاید به راستی میوه ممنوع شیرین تر است.

 Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید 


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2016/02/05
من در عربستان در شهر مدينه زندگی میکنم و هیچ مشکلی رو برای فعالیت زنان جامعه نمیبینم فروشندگان خانم در بازار فعالیت دارند و خانمهای پزشک در بیمارستانها فراوان به چشم میخورند و حتی باشگاه های ورشی مخصوص خانمها و من با روبنده همراه همسرم به راحتی در مکانهای عمومی و تفریحی حاضر میشوم و نگاه ناپاکی هم به من نمی افتد. تنها گله من اینه که اجازه رانندگی ندارم. نمیخوام بگم محدودیت برای زن نیست اما میخوام بگم که به اون وحشتناکی که شما فکر میکنین نیست و من از اینکه روبنده میزنم احساس بدی ندارم و خیلی ها اینجا نقاب نمیزنن و به عقیده و روش پوشش هم احترام میزارن . نکته جالب اینجاست که اینجا حجاب اجباری نیست و غیر مسلمانان بدون روسری می تونن بیرون برن.
- یک خانم، 2012/07/23
آفرین بر این دختران حجاب پوش که دین را بر دنیا ترجیح دادند. من یک خانم با حجابم که در کشور عربی زندگی می کنم. در اینجا زنان آزادند هرچه بخواهند می پوشند. و زنان حجاب دار همراه با مردان کار می کنند
واصلا حجاب مانع پیشرفت آنها نشده. ما خانم دکتر ، خانم معلم ، خانم مهندس ، گوینده تلویزیون خانم باحجاب هم می بینیم.
- یک کاربر، 2010/04/09
بی جهت نبود که بهعد از سقوط شوروی حاکمان جمهوری اسلامی به رقص وپایکوبی پرداختند.
- مرادف، 2009/04/30
حجاب چيزی جز ترس نمی باشد. اين ترس شرف زن را خدشه دار و او را بگونه ای از جامعه جدا ميکند. زنان حجابی برای فرار ازفشارهای عصبی اين محبوس کوشش ميکنند خود را با زيورآلات سنگين و خودنما، لباسی زيرحجاب بسيار تند رنگ و زير لباسی غير برازنده و سکسی مضحک و ... راضی نگهدارند که خود نوعی بيماری بوده و بيماريهای مزاجی بيشتری را در طول زمان درپی دارد. در مناطقی که حجاب و ساير قيموميت های بيهوده مذهبی رواج دارد رشد اقتصاد، تکنيک، فلسفه، سياست، ورزش و سلامتی در سطوح بسيار وحشتناکی پائين است. کشورهای پيشرفته در سطوح صادرات تکنيک کوشش ميکنند مردم آسيای ميانه، خاورميانه و آفريقا را در مذهب نگهدارند تا رشد نکنند و هميشه مصرف کننده و محتاج کشورهای غربی باقی بمانند. غرب در پنجاه سال اخير بيش از يکصد و چهل هزار مسجد احداث کرد تا مردم اين مناطق را اسيرجهل و خرافات نمايد. وجود جهل که حجاب آنرا نمايندگی ميکند باعث ميشود که غرب در چنين مناطقی از حکومتهای دست نشانده و ديکتاتور استفاده نمايد که مذهب و حجاب خودبخود پشتيبان اين حکومتهای ديکتاتور خواهد شد. اميدواريم مردم شايسته و شريف و آزادمنش ما در تاجيکستان مثل پشتونها، پاکستانيها، ايرانيها و امثال اينها دچار عقب افتادگی و اجبارات نشوند. ما از زنان و دختران برومند کشور خود انتظار داريم تا آزادگی، شهامت، رهايی از قيد و بندهای تحقير کننده، پيشرفت، برابری و همدوش بودن با مردان را با نهايت کوشش حفظ نمايند. ترسو کردن و تحقير کردن زنان از طريق حجاب ننگ بزرگی برای ما مردان تاجيکستان نيز ميباشد.
- یک ایرانی، 2009/04/29
اگر شما به شهرهای مذهبی مثل مکه و مدینه بروید مبینید که مردهای آنجا از همه چشم ناپاکترهستند و این بدلیل وجود حجاب در آن شهرها میباشد.
- یک کابلی، 2009/02/17
با سلام خیلی خوب است که فرهنگ اسلامی حفظ شود و روز بروز به غنی بودن ان فزوده شود
www.mohseni.af
- یک کاربر، 2009/02/04
من فکر میکنم وقتی نفراتی اززنان شروع به داشتن روبنده میکنند بسیاری دیگر بدون اگاهی ویاحتی کمی فکر خود نیز دنباله روی میکنند . چرانباید در مورد رفتار اجتمایی خود مستقل عمل کنیم و مطالعه نماییم
وفکر کنیم که روبنده چه مشکلی را حل میکند ویا اینکه مردان ما انقدر پست وبی شخصیت هستند که بایک نگاه به یک زن دگرگون میشوند اگر چنین باوری دارید پس احساسات زنان چرا نادیده گرفته می شود ایا ما زنان انسان نیستیم
- یک ایرانی، 2009/02/02
تمام این مشکلات ناشی از این است که زن را تنها وسیله ای برای رفع احتیاجات جنسی مرد میدانند و متاسفانه خود ما زنان نیز بر این مشکل میافزاییم . یا خود را زیر حجاب انچنانی پنهان میکنیم ویا با ارایشها و لباسهای نادرست میخواهیم توجه جلب کنیم .میخواهم بگویم که زنان هم باید با حس احترام به خود اشنا شده ونشان دهند که انسانی هستند ازاده و حجاب ویا پوشش نادرست هر دو حالت به دید عقب افتاده به زن کمک میکند .
- یک کاربر، 2008/11/05
چرا نباید مردهای مسلمان چادر به سر کنند؟ این سرکوب زن به عنوان یک موجود فاقد اراده و اختیار است. اگر مردان مسلمان با دیدن موی زن تحریک جنسی می شوند این مشکل آنها و پر خوری شان است و نه مشکل زنها.
- یک کاربر، 2008/10/27
در ايران هم روبنده طي سال هاي اخير رواج پيدا كرده. در همين تهران و در محله هاي مذهبي نشين مركز شهر مي شود خانم هاي روبنده دار را ديد. من اوايل فكر مي كردم، اينها عرب اند، بعد از نزديك كه با چند نفرشان برخورد كردم، متوجه شدم ايراني هستند. تا قبل از انقلاب مقلدان آقاي خويي كه در نجف بود پوشيه مي زدند و پوشيه يك توري مشكي بود كه روي صورت را مي پوشاند. اما بعد از انقلاب پوشيه منسوخ شد، حالا در قالب روبنده زنده شده. اين هم نتيجه تعامل فرهنگي!
- یک کاربر، 2008/10/25
اسلام ناب تاجیکی!!! این جماعت دارند از سر کم دانی به خود و نسل آینده خیانت میکنند.
- یک کاربر، 2008/10/23
پيشنهاد ميکنم عريضه اي به چاه جمکران انداخته شود واز هرکس که به او مربوط مي شود سؤال شود که پوشش حضرات فاطمه وزينب وساير معصومان مونث آن سالها چگونه بوده است. مرگ يک بار شيون يک بار.
- یک کاربر، 2008/10/23
مشکل در اين جا است که در کشورهاي آسياي ميانه پس از سقوط شوروي، خلا فرهنگي و اعتقادي مشهود شده. دولتها کوشيده اند با ناسيوناليزم و سکولاريزم آبکي شان به جنگ اسلام سياسي بروند و حتي از مشارکت گروههاي مسلمان ميانه رو در ساختار حکومت جلوگيري کرده اند. درنتيجه اسلام سنتي نوع آسياي ميانه که بيشتر در خرافات ريشه دارد زمينه رشد پيدا کرده و با اسلام سنتي پاکستان و کشورهاي عربي در آميخته و تبديل شده به موجودي جديد که نهايتا سياسي خواهد شد و به جان خود اين حکومتها خواهد افتاد. مگر اينکه براي خلا فرهنگي موجود کاري بکنند.
- یک کاربر، 2008/10/23
تا جيكستان زيباست بخاطر فرهنگ و آداب و رسومي كه دارد .
امان از اين تبليغات وهابيت.
هر كشور و مليتي آداب و فرهنگ خويش را دارند كه نبايد به بهانه هاي حجاب و اين حرفا آن را از دست بدهند .
تاجيكان مي توانند پوشش اسلامي و خوبي داشته باشند مناسب با فرهنگ و نحوه پوشش كشورشان .
البته اوناي كه دوست دارن پوشش اسلامي داشته باشن.
- یک کاربر، 2008/10/23
مشكل بسياري از كساني كه حجاب را در محدودترين شكل خود تعريف مي كنند، اين است كه اساسا نه اطلاع دست اولي از قرآن دارند و نه تاريخ صدر اسلام را دقيقا مطالعه كرده اند. در حالي كه در قرآن دهها آيه درباره نماز، زكات، تفكر در مظاهر طبيعي، سير در احوال گذشتگان، نفي سلطه گري و تفرعن، مبارزه با ظلم، كسب علم و... وجود دارد، چند آيه معدود و البته پرابهام و قابل تأويل و تفسير درباره حجاب به چشم مي خورد كه با كشدارترين تفاسير هم نمي تواند به چادر و روبنده برسد.واقعا اگر حجاب مظهر تام و تمام اسلام بود، خدا نمي توانست آيات بيشتر و صريح تري درباره آن نازل كند؟
در نتيجه حاميان اين نوع حجاب يا بايد به روايات غير معتبر از پيامبر متوسل شوند يا در خيال خود براي حضرت فاطمه روبنده درست كنند. حيف از تاجيكان با آن پيشينه درخشان فرهنگي كه بخواهند چشم به دهان وهابيت بدوزند.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.