Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
پوسترهایی برای ژاپن
فواد خاک‌نژاد

یازدهم ماه مارس امسال، یکی از تلخ‌ترین روزهای مردم جهان و به‌خصوص شهروندان ژاپنی بود. زلزله‌ای در مقیاس ۸.۹ ریشتر که چیزی نزدیک به ۲۱۰۰ برابر زلزلۀ بم در ایران تخمین زده می‌شود، در کشور ژاپن باعث ایجاد آب‌لرزۀ بزرگی شد و بخش‌هایی از شهرهای مختلف ژاپن به زیر آب رفت و هزاران نفر کشته شدند. بسیاری از روزنامه‌های جهان بر این زلزله نام "فاجعۀ انسانی" گذاشتند. همۀ ما ژاپن را کشوری صنعتی و مقاوم می‌شناختیم و هیچ‌گاه تصور نمی‌کردیم صحنه‌هایی از چنین خرابی‌هایی در ژاپن ببینیم. اما چه بخواهیم و چه نه، کشور ژاپن  بزرگ‌ترین زلزلۀ تاریخش  را تجربه کرد و بسیاری از ژاپنی‌ها، با این که زنده‌ ماندند، خسارات زیاد مالی و جانی متحمل شدند.

چند ماه بعد در ایران...

یزدان سعدی، گرافیست ایرانی، با دیدن صحنه‌های این زلزله، احساس کرد که باید کاری برای همنوعانش در ژاپن انجام دهد. از آن‌جایی که خود گرافیست است، تصمیم گرفت پوستری برای همدردی با مردم ژاپن طراحی کند و آن را روی اینترنت منتشر کند تا شاید بتواند مرهمی بر دردهای همنوعانش باشد. وقتی شروع به کار کرد، اندیشه‌ای به ذهنش رسید: چرا نمایش‌گاهی از پوسترهای دیگر گرافیست‌ها در ایران برگزار نکند؟ با این کار می‌تواند تأثیر بیشتری  بگذارد. پس دست به کار شد. او می‌گوید: "با خودم گفتم: چرا یک نمایشگاه از این پوسترها جمع‌وجور نکنم؟ این البته فقط یک حس بود که کم‌کم جدی شد. جمع کردن پوسترها را از دوستانم شروع کردم و ظرف سه چهار روز حدود صد پوستر به دستم رسید".

قدرت اینترنت

یزدان سعدی می‌گوید تمام کارها را از طریق اینترنت جمع‌آوری کرده و اینترنت با قدرت زیادی توانست گرافیست‌های دنیا را برای همدردی با ژاپنی‌ها گرد هم آورد و در نهایت دویست و پنجاه پوستربه دست او رسید و او سرانجام با داوری کوچکی پوسترها را برای نمایشگاه آماده کرد. او می‌گوید از سه روز پس از زلزلۀ ژاپن کارهای نمایشگاهش را آغاز کرد تا روز بیستم اردی‌بهشت که روز افتتاح نمایشگاهش بود: "من در روزهایی که برای نمایشگاه تلاش می‌کردم، به ساعت تمام دنیا زندگی می‌کردم تا بتوانم با طراحان پوستر در تمام دنیا در تماس باشم و بتوانم پوسترها را به‌موقع آز آنها بگیرم." در نهایت از بیست و سه کشور و صد طراح پوستر به نمایشگاه "امید برای ژاپن" راه یافت.

نخستین نمایشگاه در جهان

این نمایشگاه اولین نمایشگاه پوستری‌ست که برای همدردی با زلزله‌زدگان ژاپن در تمام دنیا برگزار شده‌است. به گفتۀ یزدان سعدی، "ژاپن کشور فقیری نیست که به پول احتیاج داشته باشد. مردم ژاپن به امید نیاز دارند. امید برای بازگشت به زندگی". سفیر ژاپن در مراسم گشایش نمایشگاه گفت: "مفتخر هستم که اعلام کنم ایرانی‌ها اولین گروهی در دنیا بودند که برای امید دادن به ژاپنی‌ها یک نمایشگاه هنری برگزار کرده‌اند"؛ چیزی که یزدان سعدی، گرافیست ایرانی، به آن افتخار می‌کند.

در گزارش تصویری این صفحه می‌توانید تعدادی از پوسترهای این نمایشگاه را در کنار عکس‌هایی از فضای نمایشگاه "امید برای ژاپن" را که تا پنجم خردادماه در تهران برپاست، ببینید با این توضیح که تعدادی از عکس‌های این گزارش از "نارک هارتونیان" است.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2011/05/25
مجموعه ای بسيار ديدنی که می ارزد تا در کتابی با قطع مناسب چاپ و در سراسر جهان در اختيار علاقه مندان و هنردوستان قرار گيرد. پيدا کردن ناشرخارجی هم برای آن کار سختی نخواهد بود. برو پيش!
- متولیان، 2011/05/25
بنام خدا
آفرین خیلی زیبا بود. به قول مرحوم شهریار، "هنر گر با خدا باشد روان بخشد به دنیایی". فایل این کلیپ را برایم بفرستید تا برای دوستان ژاپنی بفرستم.
- یک کاربر، 2011/05/24
من فكر می كنم بهترين صفتی كه می توان برای مردم ژاپن به كار برد، "نجابت" است. آقای سعدی، اين مردم نجيب ارزش اين همه زحمت شما را دارند. موفق باشيد.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.