Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
یادی از پیشگام هنر نوگرا

احمد اسفندیاری نقاش و پیشگام هنر نوگرای ایران در واپسین روز سال ۱۳۹۱ درگذشت. مراسم تشیع پیکر او امروز از مقابل موزه هنرهای معاصر در تهران با حضور جمعی از هنرمندان ایرانی برگزار شد.

الگو قرار دادن شیوه‌های غربی، تنها به عنوان مدل و راهنما و نه کپی و تقلید و تلفیق آن‌ها با سنت‌های نگارگری ایرانی، خلاصه کردن آنچه در بوم او نقش می‌بندد، اعم از مناظر و مرایا و موجودات جاندار و بی‌جان، در قالب اشکال ابرمانند و به کار بردن خطوط ضخیم و مشکی در دورگیری اشیاء و اجسام در موضوعات واقع‌گرایانه و تجریدی به یکسان و تعمیم آن به موضوع‌های سنتی ایرانی و پرداختن صحنه‌های طاق و رواق و کاشی‌کاری معرق، در فضایی از رنگ‌های آرام و متوازن ایرانی، او را شایستۀ عنوان "نوگرا" کرده است.  

احمد اسفندیاری ۳ اردیبهشت ۱۳۰۱ در خانواده‌ای اهل هنر در تهران بدنیا آمد. او از همان کودکی علاقمندی خود را به نقاشی نشان داد. پدر که این اشتیاق را دید  او را نزد یکی از شاگردان کمال‌الملک برد. آنطور که خودش گفته تا پیش از آن نمی‌دانسته که نقاشی را روی سه پایه نقاشی می‌کشند و نقاشی کاغذ خاصی دارد.   

اسفندیاری تحصیلات خود را تا مقطع سوم دبیرستان ادامه داد و با مدرک سیکل به دانشکده هنرهای زیبا راه یافت و تابلویی با موضوع "باشگاه افسران" به عنوان پروژه پایانی ترسیم کرد. او در تاسیس گالری "آپادانا" در تهران نقش موثری داشت و در طول سال‌های فعالیت هنری‌اش در نمایشگاه داخلی و خارجی بسیاری شرکت کرد و جوایزی بدست آورد.

بی گمان عمر نود ساله احمد اسفندیاری به دور از رویدادهای ایران و جهان نبوده است اما به جز تابلوی "تظاهرات"، که تاریخ ۱۳۸۸ را دارد، نشانی از دیگر وقایع اجتماعی، حتا واقعۀ عظیمی مانند انقلاب اسلامی در آثار او دیده نمی‌شود. "بازار پشم فروش‌ها"، "باغچه"، "تنه‌های درخت" از جمله آثار احمد اسفندیاری است.

در گزارش تصویری این صفحه، که در زمستان ۱۳۸۹ در جدیدآنلاین منتشر شد، احمد اسفندیاری از زندگی و فعالیت هنری خود می‌گوید.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- صوفرزاده، 2013/03/28
با عرض تسلیت اگر به تعداد انگشتان یک دست هنرمندان نقاش خا کی، محجوب، بی ریا وبریده از دنیای تکبر و ریا داشتیم یکی از آنها زنده یاد احمد اسفندیاری بود (دلیل آنرا از صدای آرام وقد خمیده ایکه بار هنرش را بدوش می کشید می دانم) یادش گرامی واحترامش بر همه شاگردانش واجب باد.
خانم محترمشان همدردی مرا از غریبانه کشور راه دور بپذیرید.
ی.صوفرزاده
- یک کاربر، 2013/03/26
ازبرکات انقلاب اسلامي يکي هم اينست که در سي وچند سال اخير هرکس که در يک رشته هنري دستي داشت، وقتي مرحوم شد معلوم شد که پيشکسوت آن رشته بوده است. قبل ازانقلاب اسلامي بياد ندارم که مثلاً قمرالملوک را پيشکسوت آواز يا بديع زاده را پيشکسوت ترانه يا آقاحسينقلي را پيشکسوت تارناميده باشند. چقدر بجاست که کلمه پيشکسوت را معنا کنيد.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.