Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
عکس گرفتن به جای دیدن

مرضيه رسولى

از زمانی که دوربین دیجیتال برای اولین بار از سوی ناسا و پس از آن توسط حکومت ها با هدف جاسوسی استفاده شد، بیش از پنجاه سال می گذرد. دوربین دیجیتال در این سال ها پیشرفت چشمگیری کرده است. در ساخت و استفاده ساده تر شده و اندازه آن دائماً کوچک تر و قابل حمل تر می شود. به همین دلیل موارد استفاده از آن هم تغییر کرده است.

یکی از تازه ترين نوآورى ها در زمينه عكاسى دیجیتال که اسفند ماه سال گذشته خبر آن منتشر شد، اختراع دوربین قابل حملی است که می تواند از فاصله ۲۵ متری مواد منفجره، مواد مخدر و اسلحه پنهان شده زیر لباس را نشان دهد.

این محصول تولید موسسه تروویژن  است و آن را می توان در فرودگاه ها، ایستگاه های قطار و دیگر اماکن عمومی به کار گرفت.

این دوربین با استفاده از فن آوری موسوم به "تراهرتز" یا T-Ray کار می کند که معمولا از سوی ستاره شناسان برای مطالعه ستارگان رو به مرگ به کار گرفته می شود.

طراحان اين دوربين  مى گويند هرچند این وسیله می تواند زیر لباس را ببیند اما جزئیات بدن را آشکار نمی کند و مردم را در معرض امواجی که به بدن آسیب می رسانند قرار نمی دهد.

اما دوربين هاى فاقد اين امكانات هم توانسته اند به بخش هاى پنهان زندگی سیاستمداران، افراد مشهور و حتا شهروندان عادی سر بكشند و گوشه هاى زندگى آنها را در سطح وسیع در معرض ديد عموم قرار دهند. روزنامه نگاری شهروندی نیز به عنوان پدیده ای جدید در رسانه ها، پیامد همه گیر شدن استفاده مردم از انواع دوربین هاى ديجيتال است.

توجه بیش از پیش به عکس برداری و استفاده از تصویر، باعث تغییر برخی از عادت ها و بروز رفتارهای جدید نيز شده است. مردم عادى به مرور ترسشان از قرار گرفتن در مقابل دوربین کم شده اما بر وحشت و نگرانى سیاستمداران و افراد مشهور از آنچه بر دوربين ها ضبط مى شود دائماً افزوده شده است. همه روزه خبرهایی حاکی از درگیری،  شکایت و دادگاهی شدن  افراد به  دلیل عکسبرداری غیرمجاز در جرايد منتشر می شود. 

امروز دوربین بخشى از ضرورت هاى گردشگرى شده و بيشتر مردم پيش از آن كه به خودشان وقت و فرصت تماشاى ديدنى ها در جائى تازه را بدهند به دنبال گرفتن عكسى از آن هستند.

دوربين در انواع شكل هايش از پچيده و گرانقيمت تا ساده ترين نمونه ها كه روى تلفن هاى همراه نصب مى شود بخش جدائى ناپذير گردشگرى شده و در شهرهای پر گردشگر، مردم بومی هم با آن خو گرفته اند و  بدون این که در رفتار خود تغییری دهند در مقابل دوربین قرار می گیرند.

هدف های استفاده از دوربین هم به اندازه کسانی که آن را به کار می گیرند متفاوت است. بعضی برای  ثبت مکان های دیدنی و لحظات شیرین زندگی از آن استفاده می کنند، براى گروهى اسباب امرار معاش است، براى بعضى ديگر وسيله اى برای افشاگری، و بالاخره برای عده ای دیگر وسیله پژوهش، اطلاع رسانی و نمایش فجایع انسانی.

اما روش های استفاده از دوربين یا هدف آن هر چه باشد نمی توان نگاه دوربین را، که ممکن است هر لحظه شما را هدف قرار دهد، از زندگی انسان امروز حذف کرد.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- شهاب، 2008/10/02
گزارش بسیار خوبی بود. دغدغه همیشگی خودم. خیلی وقت ها از داشتن دوربین کلافه می شوم. دوست دارم خودم را رها کنم تا همه چیز را بی واسطه ببینم. این از دوربین عکاسی. تازگی ها که حضور چندش برانگیز دوربین فیلمبرداری همه جا و همه وقت را برهم زده است.
- یک کاربر، 2008/09/29
واقعا قشنگ بود. حرف دل خیلی ها رو زدی. قشنگی نت به همین کارهای ارائه شده شماست.
- سمیه زمانی، 2008/09/28
با اینکه تو خیلی جاها بجای اینکه خوب ببینیم عکس می گیریم موافقم.
خودمم همین حسو داشتم ، گاهی نتونستم جلوی خودمو بگیرم واز طبیعت لذت ببرم وعکس نگیرم ،ولی لذت عکاسی هم کمتر از اون نیست.
- Sina، 2008/09/28
خانم رسولی دست مریزاد. خیلی گزارش جالبی بود. من برنامه ریزی کردم که برای تعطیلات کریسمس از انگلیس به ایران سفر کنم. با چشم یک توریست نه به عنوان یک ایرانی. البته بعد از اینکه هفته اول رو با خونواده گذروندم، دو هقته رو برای سفر توی ایران گذاشتم به شهرهایی که تا بحال ندیدمشون. احساسی رو که توی گزارشت انتقال دادی همونی هست که من دنبالشم و خیلی چیزهای دیگه برای یک ایرانی که خارج از ایران زندگی می کنه!
بازم ممنون
- همشهري آرش، 2008/09/27
گزارشي مختصر كه در مورد عكاسي داديد جالب بود ولي در همين گزارش هم از ديد چشم خودتان به موضوع نگاه كرده‌ايد و حقيقت جامع عكاسي بيان نشده است . صرفا به يك دلمشغولي پرداخته‌ايد و نه واقعيتي بنام عكاسي . با نتيجه گيري شما موافق نيستم.
- میرزا، 2008/09/26
عالی بود.
- یک کاربر، 2008/09/26
به خانم رسولي تبريك ميگم و آرزوي موفقيت براي مرضيه
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.