Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
مقبرۀ استر و مـُردِخای

مجموعه عکس
مقبرۀ استر و مردخای در همدان نشان می‌دهد که کلیمیان از دوران هخامنشی در ایران حضور داشته‌اند. یهودیان ایران یا به عبارت درست‌تر ایرانیان یهودی از سال ۵۳۷ ق. م پس از آنکه کورش بابل را فتح و آنان را از ستم بابلیان آزاد کرد، به ایران آمدند و در مرکز، شمال و غرب ایران سکنا گزیدند. اما در طول تاریخ پرفراز و نشیب ایران، روزگار آنان بدون آزار و تهدید نگذشته‌است. داستان استر و مردخای نشان‌دهندۀ توطئه‌هایی نیز هست که در ایران علیه آنان صورت می‌گرفت.

نوشته‌اند که استر (گویا به معنای ستاره است) دختر یتیم و بی‌چیزی بود که نزد عموی خود، مردخای، پرورش یافت، اما زیبایی‌اش او را به دربار خشایارشا کشانید و ملکۀ ایران‌زمین شد. خشایارشا  وزیری "هامان" نام داشت که تصمیم به کشتار عمومی یهودیان گرفته بود. مردخای به یاری استر توانست جلو این کشتار را بگیرد و عید پوریم کلیمیان یادگار رهایی از آن  کشتار است. طبعاً از همان زمان استر و مردخای برای هم‌کیشان خود به صورت قدیس درآمدند و مقبرۀ آنان زیارتگاه شد.

اما بنای مقبرۀ استر و مردخای یادگار دوران باستان نیست، از بناهای قرن هفتم هجری است که بر روی بنای دیگری به یادگار مانده از قرن سوم ساخته شده‌است. بنای کهنۀ امروزی که همان یادگار قرن هفتم است، از سنگ و آجر ساخته شده و شامل مدخل ورودی، مقبره، ایوان و شاه‌نشین است. از اشیای باقی‌مانده در این مقبرۀ کهن یک جلد تورات نفیس نوشته‌شده بر پوست آهوست که فعلاً در محفظه‌ای استوانه‌ای‌شکل، در سازمان میراث فرهنگی همدان نگهداری می‌شود. دو صندوق منبت‌کاری‌شدۀ قدیمی نیز به مثابه ضریح بر روی مقبره‌ها قرار دارد.

صحنه هایی از داخل آرامگاه استر و مُـردخای

یهودیان همدان اکثراً خود را از خاندان شمعون، فرزند حضرت یعقوب می‌دانستند و پاره‌ای دیگر اولاد حضرت داوود به شمار می‌آوردند. اینها مسجل نیست، ولی مسجل است که مقبرۀ استر و مردخای از دیرباز سبب شکل‌گیری جامعۀ یهودیان همدان شده و پایتخت ییلاقی هخامنشیان یکی از پرجمعیت‌ترین نقاط یهودی‌نشین ایران بوده‌است. جمعیت آنان را در شهر همدان در یکصد سال پیش حدود ده هزار تن نوشته‌اند. وجود بازاری در همدان به نام بازار کلیمیان نشان‌دهندۀ جمعیت قابل توجه آنان در این شهر بوده‌است. حضور مدرسۀ آلیانس که متعلق به یک موسسه یهودی بود، از دورۀ قاجار در این شهر نیز نشانگر همین امر است. تا پنجاه شصت سال پیش تقریباً تمام قماش‌فروشان دوره‌گرد در ایران از همدانیان یهودی بودند. آنان با زبان کشدار خود که به کلمات کسره می‌دادند، شهرت و با خانواده‌های زیادی در شهرها و روستاها مؤانست داشتند.

یهودیان وقتی در دورۀ هخامنشیان وارد ایران شدند، به کشاورزی و دامداری روی آوردند، اما بعدها که تجارت رونق گرفت، به تجارت قماش پرداختند. بازارهای قماش ایران همواره عدۀ زیادی بازرگان یهودی داشته‌است. راستۀ پارچه‌فروشان بازار تهران تا همین زمان انقلاب اسلامی چنین بود. بازارهای دیگر نقاط ایران نیز در بخش قماش چنین وضعی داشت. جالب است که حتا ارگ بم در بازار خود، راستۀ پارچه‌فروشان یهودی داشت.

با وجود این، بر خلاف بیشتر یهودیان جهان که همواره ثروتمند بوده‌اند، یهودیان همدان غالباً در فقر و فاقه می‌زیستند. مدرسۀ آلیانس که از اواسط دورۀ قاجار در همدان به وجود آمد، در ارتقاء سطح زندگی آنان نقش عمده‌ای داشت. با تأسیس این مدرسه آنان توانستند علوم و فنون تازه را فرا گیرند و سطح زندگی خود را بهبود بخشند.

مدرسۀ آلیانس همدان که از مدارس مشهور ایران بود، ابتدا ساختمانی از آن خود نداشت. ظهیرالدوله، داماد ناصرالدین‌شاه که مدتی حاکم همدان بود، در خاطرات خود می‌نویسد: "دو سه خانۀ کوچک را اجاره کرده به هم راه باز کرده‌اند و چهارصد پسر و هشتاد دختر در آن درس می‌خوانند".

البته مدرسه آلیانس بعدها ساختمانی برای خود ساخت که تا زمان انقلاب برجای بود، اما در سال ۱۳۵۸ این مدرسه منحل شد. ساختمان آن را هم تخریب کردند و به جای آن مدرسه دیگری ساختند.

این مدرسه در جنب خود تأسیسات دیگری به وجود آورده بود که در زندگی یهودیان همدان نقش داشتند. از جمله درمانگاهی در جوار آن برای دانش‌آموزان ساخته شده بود که عموم یهودیان از آن استفاده می‌کردند. علاوه بر این، تا پیش از انقلاب در همدان، پنج کنیسه و شش قصابی و یک باب حمام مخصوص یهودیان وجود داشت که آنها هم به سرنوشت مدرسۀ آلیانس دچار آمدند. در حال حاضر از قصابی‌ها هیچ یک باقی نمانده و از کنیسه‌ها ظاهراً فقط یکی باقی است. جمعیت یهودیان هم به صد نفر کاهش یافته و جامعۀ یهودیان همدان از رونق افتاده‌است.

ظهیرالدوله که از مقبرۀ استر و مردخای دیدن کرده بود، در خاطراتش از آن‌جا به عنوان جایی کثیف و متعفن یاد کرده، ولی یادآور شده که آن دارای "بقعه‌ای است خیلی کهنه و کمتر بقعه‌ای در ایران به این کهنگی است". کسانی که در سال‌های پنجاه خورشیدی از مقبرۀ استر و مردخای دیدن کرده‌اند، گفته‌اند که آن‌جا جای پاکیزه‌ای بوده و محل بازدید گردشگران داخلی و خارجی است. فیلم کوتاه ویدئویی این صفحه را که ده سال پیش توسط یک دوربین غیرحرفه‌ای از درون و بیرون مقبره استر و مردخای برداشته شده، رویا یعقوبیان تهیه کرده‌است.

جدیدآنلاین: گزارش استر و مردخای را کاربران بسیاری پسندیده‌اند و برخی نیز به دلایلی که در میان نظرات کاربران می‌بینید، از آن انتقاد کرده‌اند. ما از همه سپاسگزاریم و به‌ویژه از آنانی که نظرات اصلاحی دادند و پاره‌ای از آنها را نیز در متن وارد کردیم. شاید یکی از بجاترین انتقادها این بود که ما در متن آن‌گونه که باید بر طبیعت افسانه، اسطوره، مثل و باورگونه بودن کل ماجرا تأکید لازم را نکرده بودیم. کسانی که با تاریخ آشنایند می دانند که مثلاً در بارۀ هامان داستانهای گوناگون وجود دارد. در برخی از متون کلیمیان هامان را ایرانی نمی‌دانند و او را از قوم یأجوج (که در قرآن با مأجوج همراه است) برشمرده‌اند. در قرآن نام هامان در دو آیه به عنوان وزیر یا مشاور فرعون همزمان با موسی آمده‌است. اما این "فرعون" کیست و چه ربطی با خشایارشا دارد، نمی دانیم. به هر روی، از شما سپاسگزاریم و از نظرات شما استقبال می‌کنیم.

 

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2018/09/08
نمیدونم چه اصراری هست داستان و قصه استر رو واقعیت نشان دهید در صورتی بسیاری از محققین و اندیشمندان دنیا از یهودی و مسیحی و ... بخصوص هرودوت یونایی تاریه نویس بزرگ یونایی نیز این موضوع را تکذیب میکنند. و این یک توهم یهودی و داستانی نویسی برای توجیح جشن الکی یهودیان هست و اعراب و یهودیان و غربیان سعی بر واقعی نشان دادن این حادثه دارند تا چهره دوران طلایی و درخشش ایرانیان در جهان رو مخدوش کنند. اعراب سعی دارند ایرانیان به قبل از اسلام فکر نکنند و تاریخشان را فراموش کنند یونانیان ناراحت از فتح آتن توسط خشایارشاه (فیلم 300 )هستند و رومی ها از شکست مقابل سورنا و ساسانیان خصوصا نبرد تیسفون ( که رومی ها با دست خود پرچم ایرانیان در سرزمینشان برافراشتند و نقش و نگاره ش موحود است ) کینه بدل دارند. اگر کسی که آتن را فتح میکنند نمیتونه زن باز و ایرانی کش باشه اونم خیلی راخت بمانند فیلم های هندی خالی وود. نامی از استر و هامون در معتبر ترین کناب تاریخ هردوت نیست و مرخای یا مردوکا 100 سالی قیل از خشایار شاه بوده و سنای ایران فقط به شاه اجاره میداده با دختران هقت خانواده اصیل و اشرافی ایرانی ازدواج کنند. تا حالا هیچ پادشاه ایرانی دستور به قتل یهودیان هم نداده چه برسه ایرانیان . وقتی مطالعه تباشد باید عقل مان را به افرادی مثل رائفی پور بسپاریم که چنین داستانی تعریف کنند. بعد ایرانیان بنویسن دو قبر مشکوک و بی سند رو بنام استری که فقط افسانه ست و وجود نداشته. ما ایرانیان مدیون تاریخ خود قیل از اسلام هستیم و اگر احترامی هم داشته باشیم از صدقه سر اون ها داریم بمانند کتیه حقوق بشر کروروش و کانال سوئز و افتحارات دیگر. نماد تندیس های این بزرگان در در سراسر دینا استرالیا امریکا المان هلند و ... هست ولی در کشور خودمان هیچ اثاری از انها نیست .دریغا از این بی مهری و بی وفایی ایرانیان. اگر انها رومی یا یونایی بودند جایگاهشان رو حتما قدر میشناختن . بروید قاتون اساسی که جفرسون و ادامز و فرانکلین نوشتند مطالعه کنید الهام گرقته از کتاب قانون کوروش کبیر هست و کتیبخ کوروش به 6 زبان اصلی اعضای دائمی سازمان ملل ترجمه شده. این را من نمیگم خود غربی ها نمیتوانند انکار کنند . لطفا مطالعه بفرمایید
- یک کاربر، 2018/02/17
تا می تونستین تاریخ رو تحریف کردین

- تاریخ وافعی، 2017/09/27
طوری داستان نوشتید انگار حادثه استر واقعی بوده درحالیکه هرکس کمی از تاریخ بدونه قطعا اینو میدونه که داستان استر بر اساس واقعیت نیست یا حداقل قطعا به زمان خشایارشاه نمیرسه.
چرا خودتون به تاریخ سازی صهیونیست دامن میزنید. خود ایران شناس های یهودی هم تاکید کردن که داستان استر فقط یک داستان ساده اس و مبنای تاریخی نداره در ضمن زمان نوشته شدنش هم به دوران سلوکیان میرسه که دشمن هخامنشیان بودن.
- رعنا، 2014/04/06
مسئله ای که ذهن منو خیلی درگیر می کنه این که این نوشته ها با چه مدارک تاریخی ثبت می شه و واقعا همین منابع تاریخیهم چقدر به حقیقت نزدیک است؟ چرا در برخی مطالب این نوشته به نفع ایرانی ها و در بخشی دیگر به نفع یهودی ها نوشته می شود و اصل واقعه چیست؟ کشتار ایرانیها به دست شاه ایران به تحریک یهودی ها یا ظلم بر یهودی ها؟
- یک کاربر، 2014/04/02
من قبول نمی کنم از کجا معلوم خوده رایفی پور خودش یهودی نباشه و با این حرفا نمی خواد ذهن هارو درگیر کنه چرا تا الان نیومده بگه به عنوان یه ایرانی باید مقبره یهودیها رو تو ایران باید نابود کنیم نه از طرف دولت با یه حرکت خود جوش مردم در عوض تخت جمشیدمون ویران شده. شایدم یهود نباشه و بخواد بین ایران و یهودو بهم بزنه.
- یک کاربر، 2014/01/24
خیلی دوست دارم بدانم 13بدر ریشه در داستان استر دارد؟ پس چرا اکثر جوامع 13 را عددی نحس می دانند؟ آیا باید نتیجه بگیریم اکثر جوامع در آن روز مورد قتل عام استر واقع شدند؟
- یک کاربر، 2012/08/23
اطلاعات شما بسیار عالی و مفید بود.
- یک کاربر، 2012/08/12
در ضمن موقع نوشتن مطلب رفرنسشو بنويسين مطالب بدون رفرنس اعتباري نداره.
- یک کاربر، 2012/06/10
من به عنوان يه ايراني ميگم اگه واقعا اين كه ايشون چنين جنايتي كرده بايد اثري ازش تو ايران نباشه. ولي ما اينقدر سرگرم زندگي سختمون هستيم كه نمي تونيم نفس راست كنيم تا بتونيم اثرات دشمنامونو از كشورمون پاك كنيم. اگه واقعا اينا ايرانيا رو كشتن پس فراموش كردن كوروش بهشون رحم كرد و كمك كرد.
- یک کاربر، 2011/10/28
توی تاريخ ايران همه چيز آرامه. همه چيز آرامه... همه كتاب های تاريخی راستگو هستند... همه تاريخ دانان يهودی دانشگاه شيكاگو راستگو هستند... به به چقدر همه چيز آرام و شفافه...
- مهشید، 2011/08/31
جالب بود ...اما این استر و هامان چه ربطی به شیطان برستی داره؟ آخه خیلی ها ربطشون میدن.
- یک کاربر، 2011/08/18
متاسفم با وجود ایرانی بودنتان از قاتلین دسته جمعی ایرانیان حمایت کردید و قدیس شمردید. لازم هست بیشتر مطالعه کنید و به دلیل و اصل اعیاد و روزهای مهم نزد ایرانیان برسید که چرا مرسوم شد روزی مثل 13 بدر همه باید از خانه هاشان فرارکنند تا جان سالم به در برند که حال به روز طبیعت نامیده می شود.
- سعید، 2011/08/12
نگار
شما باید بدانید که یهودیان مورد اشاره در داستان استر و مردخای خود نیز ایرانی بوده اند و نمیشود فرقی بین ایرانی معمولی حالا زرتشتی یا هر دین دیگری با ایرانی یهودی قایل شد.
- یک کاربر، 2011/08/09
بنده مطمئنم كه شما اطلاع نداريد از آن تاريخ! شهبانو استر و عمويش انسان هاى شريفى بودند كه همكيشان خود را بطور اخص و هم ميهنان بزرگ خود را به طور اعم براى هميشه سرفراز كردند. آنها جان خود را براى شرف ايرانى ریسک كردند و دربار را از هر نوع خونريزى باز داشتند. هردو سمبل آزادگى و حقوق بشر بودند. روانشان شاد باد.
محمدشريف
- نگار، 2011/08/08
من تعجب میکنم از سایت خوبتان. با اینکه همیشه از ایران و مفاخر آن حمایت می کنید اما این بار از عوامل قتل ایرانیان حمایت کردید!
- پوریم یکی از بزرگترین جشن های یهودیان است . یهودیان در جشن پوریم در دو نوبت به قرائت کتاب استر می پردازند . آنان واقعه کشتار 77000 نفر از ایرانیان را معجزه الهی می دانند و به همین مناسبت سیزدهم ماه ادار را روزه می گیرند. چهاردهم و پانزدهم ماه ادار را به رقص و پایکوبی می پردازند...
چرا از کنار این موضوع به راحتی گذشتید و اونو در سایتتون قرار دادید! ما کاربران واقعاً از شما انتظار داریم درست عمل کنید!
- اسی، 2011/08/07
نفسش اندر خانه ی تن نازنین
بر دگر کس دست می خاید به کین
- یک کاربر، 2011/08/03
از اظهار نظر دوستان که نشان می دهد کاربران جديدآنلاین تا چه حد اهل فضل و دانش هستند، نتیجه گرفته می شود که در نوشتن این مقاله که نام نویسنده آن مجهول مانده، دقت کافی صورت نگرفته و همه جوانب موضوع سنجيده نشده. چرا چنین مقالاتی را کنار مقالات دیگری که از نظر علمی فوق العاده دقیق هستند قرار می دهید و به اعتبار این سایت وزین که راحت به دست نیامده، خدشه وارد می کنید؟
- ارتا، 2011/08/01
اولین دسته از یهودیان که وارد ایران شدند، بعد از اشغال یهودا توسط آشوریان و راندن آنها به ایران در قرن هشتم ق-م بود. ورود یهودیان بابل در قرن ششم، دستۀ دوم بودند. مهمترین کاستی نویسندگان داستان استر اشاره نکردن به "داستان" بودن آن است. لذا خواسته یا ناخواسته، خواننده به باور "تاریخی" بودن آن هدایت میشود. تاریخ ملت های باستانی بر اساس و "بعد از" بدست آمدن بازیافت های مستند و قابل رونمایی و کارشناسی بنا میشود، نه برعکس. ساختن بنا بر اساس باور سندیت تاریخی ندارد. از خیل شاهان و شهبانوان مستند، ایرانیان برای هیچ کدامشان آرامگاه سمبلیک نساخته اند و به سنگنبشته ها که گواه وجودشان است، بسنده کرده اند. هیچ بازیافت باستانی گواه بر هیچ بخشی از داستان استر بدست نیامده است. هیچ یک از نامهای ذکرشده در کتاب استر در انبار سنگنبشته های ایرانی دیده نشده است. هیچ گواهی وجود ندارد که کتاب استر بعد از دوران خشاریارشا نوشته شده است. البته داستان میتواند کاملاً واقعی باشد. ولی در حال حاضر آن فقط یک "داستان" است، نه تاریخ.
- یک کاربر، 2011/07/30
اطلاعاتی که داده اید با آن چه من همیشه شنیده ام تناقض دارد. شنیده های من بیشتر در راستای نظر امیر هستند. البته من تحقیقی در این باره نکرده ام، بنابراین نظر محکمی ندارم. ولی خوب بود به نظرات مخالف هم اشاره ای می کردید یا منابعی را که از آن ها این اطلاعات را به دست آوردید ذکر می کردید.
- یک کاربر، 2011/07/27
آب دریا را اگر نتوان کشید
هم به قدر تشنگی باید چشید

من هم موافقم که می توانست بهتر باشد. اما خوب بود!
- amir، 2011/07/27
این اطلاعات درباره ی مردخای و هامان اصلا درست نیست. هامان یکی از دلاور ترین سردارهای ایرانی بود و مردخای کسی بود که بزرگترین خیانت را به هخامنشیان کرد. مردخای خود را یهودی اعلام نکرده بود و با برادرزاده اش برای خیانت به ایرانیان نقشه می کشیدند. هامان که متوجه نقشۀ مردخای شد، به خشایار شاه و استر نقشه را اعلام کرد . استر که با مردخای همدست بود، با یک نقشۀ شوم هامان را از دربار بیرون انداخته و در شب 13 فروردین 75000 ایرانی را گردن زد. فلسفۀ 13 بدر هم از اینجا میاد.
- ، 2011/07/27
استر و مـُردِخای همون آدمهایی هستند که با مست کردن خشایار شاه فرمان قتل 77 هزار ایرانی را گرفتند و روز 13 بدر 77 هزار ایرانی رو کشتند
- یک کاربر، 2011/07/27
مقاله تان اطلاعات مفيدي داشت اما چرا نام نويسنده را درج نكرده ايد؟ انتظار داشتم در مجموعه عكس، تصاوير بيشتر و بهتري ببينم. هفت عكس كه اكثرشان از يك زاويه و احتمالا با موبايل گرفته شده اند نمي تواند يك مجموعه عكس به حساب بيايد.
- غریب، 2011/07/26
زاد مردی چاشتگاهی در رسید، در سرا عدل سلیمان در دوید
رویش از غم زرد و هر دو لب کبود، پس سلیمان گفت ای خواجه چه بود
گفت عزرائیل در من این چنین، یک نظر انداخت پر از خشم و کین
گفت هین اکنون چه می‌خواهی بخواه، گفت فرما باد را ای جان پناه
تا مرا زینجا به هندستان برد، بوک بنده کان طرف شد جان برد
نک ز درویشی گریزانند خلق، لقمه‌ی حرص و امل زانند خلق
ترس درویشی مثال آن هراس، حرص و کوشش را تو هندستان شناس
باد را فرمود تا او را شتاب، برد سوی قعر هندستان بر آب
روز دیگر وقت دیوان و لقا، پس سلیمان گفت عزرائیل را
کان مسلمان را بخشم از بهر آن، بنگریدی تا شد آواره ز خان
گفت من از خشم کی کردم نظر، از تعجب دیدمش در ره‌گذر
که مرا فرمود حق کامروز هان، جان او را تو بهندستان ستان
از عجب گفتم گر او را صد پرست، او به هندستان شدن دور اندرست
تو همه کار جهان را همچنین، کن قیاس و چشم بگشا و ببین
از کی بگریزیم از خود ای محال، از کی برباییم از حق ای وبال
مولوی
- یک کاربر، 2011/07/26
متاسفانه عکس های این گزارش اصلا عکس های قابل قبولی نبود. هرچند که متن آن دارای اطلاعات خوبی بود
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.