Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
جواهرساز باستانی
شوکا صحرایی

یدالله رضوانی از هنرمندانی است زیورآلات خود را با دست و روش ویژۀ خود می‌سازد. آشنایی‌اش با جواهر‌سازی اتفاقی بوده است. رضوانی مهندس الکترونیک است و تمام کار‌هایش را مدیون تحصیلاتش است و معتقد است که خلاقیت و بخش زیادی از اطلاعات ‌فنی کارش را از رشتۀ تحصیلی‌اش به دست آورده. البته در کنار تحصیل از بچگی آموزش نقاشی دیده. نقاشی را ادامه داده و حتا چند نمایشگاه در خارج از ایران هم بر‌گزار کرده‌است.

"۱۵سال پیش می‌خواستم به دخترم یاد بدهم که می‌شود با استفاده از چیز‌های به‌دردنخور اثر هنری ساخت. کم‌کم خودم هم علاقه‌مند شدم و شروع کردم با بچه‌ها به ساختن کار‌های هنری." کم‌کم از همین راه به ساختن جواهرات علاقه‌مند شده و با روش ابداعی خودش شروع کرده به رام کردن فلز.

رضوانی نخست گردن‌بند‌ها طراحی می‌کند و بعد شروع به ساختن می‌کند، بر خلاف خیلی از جواهر‌ساز‌ها و طلا‌ساز‌ها. او بخشی از روش کارش را خود ابداع کرده و بخش دیگر را از قدیمی‌‌ترها یاد گرفته‌است. فلز‌ کارهایش معمولاً نقره است. البته کار‌هایی را با برنز هم ساخته. رضوانی نقرۀ خالص را به شکل ساچمه می‌خرد و می‌دهد برایش آلیاژ کنند. بعد فلز را نورد می‌کند و می‌گذارد در خانه تا برای هر کاری تکه‌ای از آن را جدا کند و استفاده کند. بعد از آن، نقره را با چکش نازک می‌کند و با بقیه ابزار نقش‌هایی روی آن می‌سازد.

سنگ‌های کار‌ها را از همه جای دنیا جمع کرده. "لزوماً سنگ‌ها قیمتی نیستند. در بعضی از کار‌ها من از آینه استفاده کرده‌ام." تقریباً همۀ گردن‌بند‌ها یک ویژگی دارند. در همۀ آنها سنگ با فلز قاب گرفته شده‌است. در واقع سنگ زیر فلز خودش را نشان می‌دهد. ویژگی عجیب دیگرشان این است که در آنها از لحیم‌کاری یا هیچ ‌نوع چسب دیگری استفاده نشده‌است. در واقع، ساخت هر‌کدام این زیورآلات برای او مثل حل یک معما است. او برای ساخت هر کدام مدت‌ها فکر می‌کند تا ببیند چه‌طور می‌تواند بدون گیره و لحیم سنگ را زیر فلز نگه دارد. این کار البته فقط قراری است که او با خودش گذاشته.

ویژگی دیگر گردن‌بند‌ها این است که دورو هستند. معمولاً یک طرف سنگ بیشتر و سمت دیگر فلز بیشتر خودش را نشان می‌دهد. او برای کار‌هایش نام نیز می‌گذارد.

رضوانی برای نقش‌های روی فلز از طرح‌های باستانی استفاده می‌کند. مطالعه روی تاریخ، این‌جا او را یاری می‌کند. طرحی از یک گچ‌بری یا طرحی روی یک ستون. او از اینها استفاده می‌کند و در آخر خیلی از نقره‌ها را پتینه‌کاری می‌کند.

در گزارش تصویری این صفحه به کارگاه یدالله رضوانی سر می‌زنیم.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- ميثم شاهي، 2014/02/24
من كارهاتون رو ديدم استاد. به واقع مثال زدني هستند. خسته نباشيد به دستان هنرمند ذهن خلاقتون!
چقدر خوب بود اگر كلاسي مي بود به جهت آموزش افرادي كه علاقه مند به يادگيري و ادامه راهتون هستند.
- یدالله رضوانی، 2011/11/19
ازخانم صحرایی ، آقای رحمانی و سایر همکارانشان متشکرم. همینطور از لطف و مهربانی همه دوستانی که این سایت را دیده اند و پیام گذاشته اند سپاسگذارم.
اگر مایل بودید کارهای جدید تر من را ببینید، به لینک زیر مراجعه کنید که صفحه ویژه زیورهای من در فیسبوک است.
www dot facebook dot com/rezvani dot jewellry

با سپاس فراوان.- یدالله رضوانی
- یک کاربر، 2011/11/17
خداوند موهبت بزرگی رو به آقای رضوانی داده که اینقدر زیبا فلز و سنگ رو با هم و در کنار هم قرار میدهد.
- اعظم عظيمى، 2011/10/02
كارها طراحى با اصالت و اجراى عالى دارن.
- یک کاربر، 2011/09/03
کارهای ایشون را کجا می شود تهیه کرد؟
- یک کاربر، 2011/08/31
اگر تعداد افرادی مثل آقای رضوانی در جامعه ما بیشتر بود الان خیلی جلوتر از جایی که ایستاده ایم قرار داشتیم.
- یک کاربر، 2011/08/30
همان طور كه يكي ديگر از كاربران محترم هم گفته اند، نام اين كار را نمي توان جواهرسازی گذاشت. چون جواهريعنی تركيبی از فلزات قميتی مثل طلا و پلاتين به همراه سنگهای قميتی همچون برليان،‌ يشم، ‌زمرد، ‌ياقوت و... ساخت زيورآلات يا زينت آلات قطعاً نام بهتری برای اين كار خواهد بود. البته ناگفته نماند اينكه به كار آقای رضوانی جواهرسازی اطلاق نشود چيزی از ارزش كارهای هنری ايشان كم نميكند. آيا آقای رضوانی نمايشگاه و يا فروشگاهی برای ارائه كارهايشان دارند؟ اي كاش می توانستيد آدرسی از ايشان در اختيار علاقمندان قرار دهيد.
- پارسا، 2011/08/28
بسیار عالی بود .موفق باشید و خیلی ممنون !
- یک کاربر، 2011/08/27
بفرمائید زینت آلات ساز. جواهر و جواهری و جواهر ساز ، مقوله دیگریست
- یک کاربر، 2011/08/27
گزارش جالبی بود و سوژه بسیار خوبی داشت
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.