Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
انجمن قاجارها
لوسیندا ایچ دان

"حضرت اقدس والا سلطان علی قاجار" که هنوز در میان اعضای خاندانش از ارج و احترام سلطنتی برخوردار است، از پاریس به لندن آمده بود تا در مراسم دهمین سالروز تأسیس کانون خاندان قاجار در منطقۀ "وایت‌هال" لندن شرکت کند. اگر "رضا خان"، فرمانده فوج قزاق، در کودتای سال ۱۹۲۱ دودمان پهلوی را جایگزین قاجار نمی‌کرد، شاید امروز سلطان علی بر اریکۀ قدرت در تهران تکیه زده بود. ایل کوچ‌نشین ترک‌تبار قاجار تا آن زمان برای ۱۳۰ سال فرمان‌فرمای ایران بود.

سلطان علی سال ۱۹۲۹ در لبنان به دنیا آمد و در پاریس بزرگ شد. در دوران جوانی‌اش برای مدت کوتاهی به ایران سفر کرد و سال ۱۹۹۲ کتابی تاریخی نوشت زیر عنوان "شاهان فراموش‌شده" (Les Rois Oublies)، اما ارتباط او با ایران امروز به‌ناچار محدود است.

ولی خاندان قاجار که بین دو تا سه هزار عضو دارد، می‌کوشد با برگزاری محافلی از این قبیل پیوند خاندانی را حفظ کند.

در بزم باشکوه اخیر مهمانان از میراث دودمان خود لذت ‌بردند: آشپزباشی این ضیافت شاهانه محمدعلی عضدی بود که از قاجارهای مقیم لندن است. او میزهای تالار پذیرایی را با چندین نوع کباب و خورشت و برنج آراسته بود. دیرتر گروه موسیقی سارنگ مقیم لندن روی صحنه رفت و مجلس را با نواهای ایرانی گرم کرد. برخی از اعضای این گروه هم خود را متعلق به خاندان قاجار می‌دانند.

مسلمأ این خاندان سهم قاجارها در فرهنگ هنر ایران را هم گرامی می‌دارد. یک روز پیش از این شب‌نشینی، کانون خاندان قاجار در موزۀ ویکتوریا و آلبرت لندن "روز هنرآموزی" برگزار کرد و آثار هنری دورۀ قاجار را به نمایش گذاشت. فریال نیکپور، رئیس هیئت اجرایی کانون، می‌گوید که اخیرأ روند احیای هنر  و سبکهای رایج  در زمان قاجاریه  رونق گرفته‌است. برای نمونه، کاخ‌های قاجاری سعدآباد و صاحب‌قرانیه در تهران ترمیم می‌شوند. هنرمندانی چون شادی قدیریان و رامین حائری‌زاده از لباس‌های باب روز قاجار و نمایش‌های تعزیۀ آن دوران الهام می‌گیرند و گروه موسیقی پاپ و آلترناتیو "آبجیز"  سبک‌های غربی و قاجاری را در هم آمیخته‌است تا سیما و سیاق خاص خود را بسازد.

خانم نیکپور می‌افزاید: "قاجارها شاهان محافظه‌کار و مسلمانان سنتی بودند، ولی در عین حال، در زمینۀ فرهنگ و هنر آینده‌نگر و پیشرو بودند. چون آنها اهل سفر بودند."

نقطۀ اوج بزم قاجاری، نمایش عکس‌های قدیمی شاهان قاجار بود، همراه با توضیحات پراحساس امیر فرمان‌فرما، از اعضای خاندان. تالار نمایش را فضای نوستالژیک فرا گرفته بود. وقتی که تصویر احمد شاه، واپسین پادشاه قاجار، هنگام سفرش به بریتانیا روی پرده ظاهر شد، "امیر" لگام احساساتش را از دست داد و اشکش روان شد و با صدایی بغض‌آلود گفت: "او چه قدر به دموکراسی ایمان داشت!"

اما این رویدادها بیشتر روی تجلیل از یک خاندان متمرکز است، تا یک ملت. خانم نیکپور می‌گوید: "هدف این کانون گرد هم آوردن اعضای خاندان است. ما حافظان میراث فرهنگی خودمان هستیم."

کانون خاندان قاجار که ۶۰۰ عضو دارد، در لندن مستقر است. اما در گذشته رویدادهای مشابهی در فرانسه، هلند، اتریش و آمریکا هم برگزار شده‌اند.

نازآفرین رکنی، صندوقدار کانون خاندان قاجار، ضمن سخنرانی پیش از شام اعلام کرد که تارنمای این سازمان به موزۀ مجازی هنر قاجاری تبدیل خواهد شد و اینکه قرار است کانون خاندان قاجار به کارهای خیریه برای ایران هم بپردازد.

گزارش مصور این صفحه از همین بزم قاجاری حکایت می‌کند.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2019/05/20
وقتی مقاله را خوندم چیز خاصی عایدم نشد و باید بگم در مورد منشا و وابستگی خود سایت هم تردید دارم (ببخشید که کمی رک حرف می زنم!) ولی نظرات خوانندگان تنها از عدم وجود روحیه کنکاشگر و منتقد که کمبود بزرگ فرهنگی جامعه ماست حکایت دارد. تقریباً تمامی نظرات نشانگر امتداد خطی هستند که در دوره بعد از قاجار به مردم تعریف و ارائه شد. حقیر مدتی است در این خصوص تحقیق می کنم و به حقایق وحشتناکی رسیده ام که چه کارهایی از درون و بیرون علیه قاجار انجام شده. مواردی که تنها در چند منبع اشاره مختصری شده و جمعبندی آنها نشان می دهد که موضوع چیز دیگری بوده، غیر از آنچه ما تاکنون باصطلاح می دانستیم! تقریبا آقایان عبدالله شهبازی، محمود محمود، ناظم الاسلام کرمانی و ... به این موارد اشاراتی کرده و در آثار ارزشمند خود توجهات را به برخی از این نکات جلب کرده اند ولی مخصوصاً اسناد و کتب جاسوسان انگلیسی آن دوره (که ترجمه نشده یا اگر شده، متون بزبان اصلی آنها) علیرغم پنهانکاریهای انجام یافته چیزهایی را بروز داده اند. لطفا بخوانید و نظر بدهید. حتی امروز نیز برنامه های باصطلاح تحقیقی رسمی (جمهوری اسلامی) یا غیررسمی (بویژه با منشا رسانه های اپوزیسیون خارج نشین) سالم نیستند. با تشکر
- یک کاربر، 2019/05/02
ایل قاجارمگه رییس داره؟!؟!؟!؟!؟!؟! تا اونجایی که من میدونم اینا همه فیکن
- فرهاد بهاری، 2018/01/07
رضا شاه در یک روستای کوچک به نام آلاشت در استان مازندران زاده شد و تنها هدفش پیشرفت و آبادانی ایران بود اوهدفش این بود که فقر مطلق ، گرسنگی ، بیماری های واگیردار ، شپش ، خرافات و ... را در ایران ریشه کن کند او ایران را از تجزیه نجات داد و با سیمیتقو در آذربایجان با عوامل روس در گیلان و با عوامل انگلیس در خوزستان و با هم ولایتی خود امیر موید سوادکوهی در مازندران مبارزه کرد او تلاش کرد تا ایران را از نفوذ انگلیس و شوروی رها سازد او برخلاف میل انگلیس که میخواست راه آهن را از شمال به جنپب زد ولی انگلیس میخواست راه آهن از شرق به غرب زده شود تا هند و عراق که دو مستعمره آنها بود را به هم متصل کنند در زمان رضا شاه دانشگاه ، راه آهن ، فرودگاه ، رادیو، فرهنگ سرای فارسی ، ثبت احوال ، لوله کشی آب، جااده سازی ، بیمه ، بانک ، ارتش نوین و ... شکل گرفتند ولی متاسفانه با خیانت سردار نخجوان که باعث شد سربازان وظیفه مرخصی بروند زمینه تبعید رضاشاه مهیا شد سردار نخجوان توسط رضا شاه به اعدام محکوم شد ولی پس ازتبعید رضا شاه سردار نخجوان که از عوامل انگلیس بود به مقام وزارت رسید در دوران محمد رضا شاه نیزایران مسیر پیشرفت و ترقی را ادامه داد و حتی از تجزیه اذربایجان توسط شوروی جلوگیری کرد و موفق شد جزایر سه گانه که در دوران قاجار از ایران جدا شده بودند را به ایران بازگرداند همانطور که میدانید بخرین و جزایر سه گانه از زمان قاجار تحت نفوذ انگلیس بودند در زمان پهلوی ملی گرایی و ایرانی گرایی به اوج خود رسید قاجار ها نیز خود را از نسل قاچار سردار چنگیز خان مغول می دانند از ترکستان به قفقاز و سپس به گرگان کوچ کردند و توانستند صد و سی سال بر ایران حکومت کنند ولی در این دوران آنها نتوانستند باعث پیشرفت علمی و اقتصادی ایران شوند چیزی که در دوران پهلوی اتفاق افتاد ولی در زمان قاجار اتفاق نیفتاد هر چند از زمان عباس میرزا و امیر کبیر گام های مثبتی برداشته شد ولی سلاطین با تحریک دیگران جلوی این گام های مثبت را گرفتند بنده از پدری شیرازی و مادری اردبیلی متولد شدم و دو رگه فارس و آذربایجانی ام بیایید با دید قومی به موضوع نگاه نکنیم رضا شاه نه فارس بود نه اذربایجانی بود بلکه از پدری مازنی و مادری گرجی متولد شد و باعث پیشرفت ایران شد
- یک کاربر، 2017/12/12
درود بر خودم ، وااالا ، بعضی از این ملت چقدر خولن همه عمرشون در حال تجلیل و کرنش به این و اونن
بدبختا فکر خودتون و زندگی تون باشین دست بردارین از افراط و تفریط.
- یک کاربر، 2017/12/11
هر چه كرد قاجاركرد
فتحعلى شاه خوب ولى پس ازاوهمه نابخرد و كور دل
لعنت بر كسى كه گلستان و تركمانچاى و ...را امضاء كرد
- علیرضا، 2017/12/07
دورانی از تاریخ که وقتی صحبتش میشه ایرانی تاکید میکنم ایرانی احساس شرمساری میکنه
اینا تو دورانشون یک پل نساختن
شماها ایرانی نیستین پولا رو برداشتین بردین اروپا زندگی. شاهانه میکنین امیدوارم بهتون بر نخوره
- احمدی خواه، 2017/12/02
پاسخی کوتاه به برادر گرامی مسعود لقمان
برادر جان حرف هایی که راجع به محمدعلی شاه زدید، با عرض عذرخواهی همان حرف های عوام است. این جا جای تفصیل نیست. در بیش از پنج مقاله و دو سه کتاب به این مطلب پرداخته ایم. به خصوص در کتاب «محمدعلی شاه در کشاکش مشروطه و استبداد».
فقط یک جمله عرض کنم: محمدعلی شاه مجلسی را به توپ بست که لانه فساد شده بود. و مرجع تقلید زمان حکم به اخراج نماینده آن مجلس را در دو سال بعد داد؛ چون آن مرجع بزرگوار در ایران نبود تا زودتر متوجه آن مجلس و نمایندگانش باشد. حتما کتاب تاریخ بیداری و یادداشت های سپدار اعظم را بخوان تا بدانی که نوشته چه نمایندگانی در مجلس بودند!
حرف های مبارکتان خیلی اعتبار علمی ندارد. توفیق رفیقتان باد
- علی احمدی خواه، 2017/12/02
با سلام و عرض ادب
بنده از نویسندگان و متخصصان تاریخ قاجارم. هم خوشحال شدم که از خاندان قاجار باخبر شدم و هم متأثر شدم که چرا از مملکت خویش دور شده اند. خدا لعنت کند آن روشنفکر مآبانی که محمدعلی شاه رحمت الله علیه را اخراج کردند و احمدشاه مرحوم را به از وطن خویش محروم نمودند
برای یک دانشنامه در باره مرحوم مظفرالدین شاه و محمدعلی شاه مقاله نوشته ام. کتابی تحقیقی در باره مرحوم محمدعلی شاه نوشته ام با عنوان «زندگی و زمانه محمدعلی شاه قاجار و نقش وی در مشروطه» اما انتشارات ترسید و عنوانش را چنین عوض کرد: محمدعلی شاه قاجار در کشاکش مشروطه و استبداد
اما متن کتاب, سراسر در دفاع از آن مرحوم است آنهم طبق اسناد دست اول تاریخی. برای تصویر قبرش هم سال قبل به کربلای معلی مشرف شدم.
دوست داشتم که با این خاندان ارتباط داشته باشم و شاید هم نسخه آن کتاب را برایشان بفرستم. و اگه ایشان هم اسنادی داشته باشند مرحمت کنند تا دردفاع از مرحوم محمدعلی شاه در این کتاب بیاید؛ کتاب در حال ویرایش نهایی برای چاپ است که توسط دو انتشارات چاپ میشه
با درود وادای احترام مستمر
علی احمدی خواه لرستانی از قم
آذر 1396
- یک کاربر، 2017/09/15
من تصور می کنم پدران من از ایل قاجار بودند که در زمان حسینقلی خان جهانسوز از دامغان به استرآباد آنموقع آمدند
- غلامعلی مصدق، 2017/05/12
با سلام، اینکه اعضاء یک خاندانی بخواهند مهمانی بگیرند و با دیگر بازماندگان اجداد مشترکشان معاشرت و اختلاط کنند فی نفسه بد نیست. می دانیم که بازماندگان نادرشاه افشار هم با نام خانوادگی افشار نادری در همین الان در ایران دارند زندگی می کنند. اما اینکه این رویداد تا چه اندازه برای جدید آنلاین جذابیت داشته و با تهیه گزارش از گردهمایی خانوادگی قاجارها پرداخته برایم جالب است.
- عاطفه، 2017/04/29
به تمام بازماندگان قاجاریه توصیه می کنم کتاب داستان جاوید نوشته اسماعیل فصیح رو بخوانند تا با گوشه هایی از خدمات ارزشمند اجداد گرامیشان به ایران و ایرانی بهتر اشنا شوند تا از کارنامه اجدادشان خجالت بکشند و ساکت شوند .
- علی فلکی تیغاب، 2017/04/02
نظرم نسبت به اونای که اینقدر از قاجار خوب میگن اگه شرف داشتن چشم مردم بدبخت کرمان رو از کاسه در نمی آوردن که حالا بخوان به قاجار بودنشون افتخار کنند
- یک کاربر، 2017/02/16
درود بر قاجار.کسی میدونه مصدق عزیز از طرف مادری میشود از نوادگان فتحعلی شاه قاجار؟ آیا میدونید استادیوم ورزشی آزادی و فرودگاه مهرآباد و ساختمان بورس تهران و ... نوادگان فتحعلی شاه ساختند؟ آیا میدونید فتحعلی شاه در جنگ اول ارزنه الروم شمال عراق شامل شهرهای سلیمانیه اربیل موصل کرکوک و سامرا رو فتح کرد؟ یعنی بیش از دوبرابر مناطقی که در جنگ با ابرقدرت جهان امپراطوری روسیه از دست داد.آیا میدونید وسعت امپراطوری روسیه از جماهیر شوروی بیشتر بود و وسعت شوروی از روسیه امروزی بیشتر بود و آیا میدونید روسیه بزرگتدین کشور امروز جهانه؟ حالا ببنید فتحعلی شاه با چه کشوری درگیر بوده است
- یک کاربر، 2017/01/13
خیلی از اون افرادی که از قاجار بد میگن بدانند اجداد شما نمی دانستند غذا چیست فقط کشک بادمجون و اشکنه رو میشناختند این شاهان قاجار و تورک ها بودند که تنوع غذایی را به ایران آوردند نژاد پرست هم نبودند
- یک کاربر، 2017/01/13
خیلی از اون افرادی که از قاجار بد میگن بدانند اجداد شما نمی دانستند غذا چیست فقط کشک بادمجون و اشکنه رو میشناختند این شاهان قاجار و تورک ها بودند که تنوع غذایی را به ایران آوردند نژاد پرست هم نبودند.
- یک کاربر، 2017/01/13
میدانم آنهایی فقط دوست دارند تاریخ را وارونه نشان دهند جیره خواران پهلویند رضا شاه راه آهن سرسری ایران را نساخت رضا شاه حتی به قول یکی از تاریخ نویسان نمی دانست راه آهن چیست انگلستان برای اینکه قوای خود را از خلیج فارس به مرزهای روسیه سریع برساند و جلوی تخریب هیتلر را بگیرد با روسیه دست به کار شدند و حالا پولشم از دولت ایران گرفتند رضا شاه آنتقدر بی کفایت بود از کشور خودش تبعیدش کردند بدون اینکه کاری بتواند بکند بحرین در 1355 از ایران جدا شد.
- Anonymous، 2016/12/29
درود بر ایل بزرگ قاجار
- یک کاربر، 2016/12/22
لطفا اگه کسی اطلاع داره که شازدهای کیکاوسی نسلشون به کدوم شاه قاجار میخوره توضیح بده. ممنون میشم
- مهتاب، 2016/12/21
شاهان قاجار مشروطه را پذیرفته بودند.
1. ناصرالدین شاه بعداز سفر به غرب در جلسه ای که همه وزرا و رجال بودند میگوید میدانید علت پیشرفت غرب چیست وجود قانون است.
2. با اندکی تظاهرات در تهران مظفرالدین شاهه مشروطه راامضاء کرد.
3. تاریخ نویسان حکومتی بعد از قاجار نمیگویند که در زمان محمدعلی شاه روزنامه ها به شخص محمدعلی شاه و همسر او فحشهای رکیک میدادند با اینحال در معارضه با نیروهای مشروطه خواه زود به توافق رسیدند و حاضر شد ایران را ترک کند ومثل دیکتاتورهای امروز تا فشنگ آخر مبارزه نکرد.
4. احمدشاه در کارهای کشور هیچ دخالتی نداشت نیروی نظامی خاصی هم نداشت فقط یک حقوق ماهیانه داشت.
تمرکز قدرت در مجلس و نخست وزیری بود اگر الان ما یک شاه نمادین قاجار ویک مجلس و نخست وزیری قدرتمند داشتیم یکی از پیشرفته ترین دموکراسی های دنیا را داشتیم متاسفانه رضاشاه همه را بدبخت کرد قدرت را مجددا در شخص خاص متمرکز کرد.
- مهتاب، 2016/12/21
درباره جنگهای ایران و روس و از دست رفتن بخشی از ایران دو نکته مهم را تاریخ نویسان بعد از قاجار ندیده میگیرند:
1. مردم گرجستان نمیخواستند جزئی از ایران باشند طبیعی هم بوده است آنها مسیحی بودند زبانشان فارسی نبود آقامحمدخان شورشیان آنجا را سرکوب کرد کشیشهای مخالف را اعدام کرد اما وقتی مردمی نمیخواهند جزء یک کشور باشند را باید چه کرد؟ در کنار ابرقدرتی بنام روس بودند و خود را به روسیه قدرتنمد و مرفه نزدیکتر میدیدند.
2. ما با روسیه که ابرقدرت نظامی دنیا بوده چگونه میتوانسته ایم بجنگیم؟ در جنگ ایران و عراق وقتی آمریکا مستقیما در خلیج فارس با ما وارد جنگ شد ما مجبور شدیم جنگ را متوقف کنیم این واقعیتی است که بعضیها نمی بینند ما نمیتوانیم با ابرقدرتهای دنیا وارد جنگ شویم.
شاید اگر فتحعلی شاه همان ابتدا گرجستان را به میل خود مردم آنجا می سپرد و آنجا را به روسیه میداد قسمتهای دیگر برای ایران باقی میماندو
این عبرتی است برای امروز ما نمیتوانیم یک زبان و یک فرهنگ را به اسم ایران بزرگ به قومیتهای مختلف ایرانی تحمیل کنیم و نتوانسته ایم با ابرقدرتها وارد جنگ شویم.
- یک کاربر، 2016/12/09
یک عمر عشق و حال و ریخت و پاش اموال این مملک و جدایی بخش بزرگی از این مملکت تنها بخشی از خیانت خاندان منفور قاجاره حالا اگر قتل امیرکبیر وزیر کارآمد دوران ناصرالدین شاه را هم به اینها اضافه کنیم دیگه چیزی برای عرض اندام سلسله ی زمین خورده و پست قاجار باقی نمی مونه خندم میگیره که به فتحعلیشاه میگن حضرت سلطان یه چند سالی بیشتر اگر حکومت میکردن دیگه حتما به خودشون لقب خدایی میدادن
- یک کاربر، 2016/12/08
سلام درود برقاجاریه که به زبان عربی شریف احترام می گذاشت و ترویج می کرد.
- یک کاربر، 2016/11/24
قاجاریه چیزی جز ننگ و نکبت و خفت در کارنامه ندارد... مشتی بیابانگرد ظالم و بی غیرت که حتی لیاقت دربانی برای یک وزارت ایران رو نداشتن..ایران را ویران و عقب مانده کردن.
- یک کاربر، 2016/11/24
بسمه تعالی با سلام من خدمت اقای علیرضا خزایی عرض کنم میرزا حسینعلی فرمانفرما پدر فیروز میرزا فرمانفرما که فیروز میرزا پسر شانزدهم عباس میرزا است در ضمن فیروز میرزا فرمانفرما پدر شازده عبد الحسین فرمانفرماییان می باشد
- شیدا کیانی، 2016/10/02
از نظر من هر چقدر شاه عباس صفوی برای ایران زحمت کشید خاندان قاجار به باد داده من اصلا این خاندان رو قبول ندارم خیلی خوب شد که رضا شاه اون هارو بیرون کرد واگرنه نقشه ی ایران ازگربه به موش تبدیل می شد.
- یک کاربر، 2016/09/18
تمام ثروت و سامان اين مملكت رو تو حلق روسها و انگلیسیهای کثیف کردین. قاجارها لکه ننگ تاریخ این مملکتن. شرافت هم خوب چیزیه .چه جوری جرات میکنن بگن ما بازماندشونیم.
- آراز، 2016/09/10
قاجار پیشگامان ارتباط با اروپا و تحصیل علوم جدید هستند و از این بابت مدیون اونا هستیم . من نسبتی با قاجار ندارم اما اگر قرار بر گله و ابراز ناراحتی از سلسله قاجار باشد ما ترکان باید گله کنیم که با وجود اقتدار فقط به ادبیات فارسی کمک کردند اما با روی کار آمدن پهلوی دشمنی با ترکها و زبان و تاریخ ترکان سرلوحه کارها قرار گرفت . دوستانی که از قاجار بد میگویند انصاف را رعایت نمی کنند باید دعا گوی آنها باشید .
- یک کاربر، 2016/07/17
اینجانب یکی از نوادگان منسب به ایرانپور است میشوم که از خان های بزرگ میباشد ولی هیچ اطلاعاتی در این مورد ندارم این قدر میدانم که از اقوام یا نزدیکان قاجارها باشیم.

- یک کاربر، 2016/06/25
یک شاه انسان توی این قوم وجود نداشته
لعنت به قوم قاجار از ابتدا تا انتها
- یک کاربر، 2016/06/14
قاجارها تو یک دوره ای حکومت می کردن که دنیا تو دست استعمار گرا می چرخید. هند به اون بزرگی مستعمره انگلیس بود چین به اون عظمت و شکست دادن امپراطوری عثمانی رو تیکه تیکه کردن ، هیچ حکومتی راضی نمیشه همینجوری کشور و تقدیم دشمن بکنه فراموش نکنیم قاجارها ده سال با روسیه جنگ کردن اگه باز جنگ ادامه می دادن شاید کشوری به اسم ایران نداشتیم.
- یک کاربر، 2016/05/02
من خودم از نوادگان عبدالمجید عین الدوله «نوه فتحعلی شاه» هستم. به نظر من اتحاد خاندان قاجار باید خارج از قاطی کردن مسایل تاریخی به روابط خانوادگیمون باشه.
- یک کاربر، 2016/04/30
از قاجار بدتر و ننگین بار تر تو کل دوران پادشاهی ایران نداریم. یه مشت وطن فروش و خائن. کسانی که همه چیز رو از ایران گرفتن . افغانستان از ایران جدا شد. عهدنامه گلستان و ترکمنچای . قراردادهای نفتی یکطرفه. انحصار توتون و تنباکو . نمیدونم دیگه گندی مونده بود که بتونن بزنن و نزدن؟ اونم از حرم سراها .
- یک کاربر، 2016/03/07
نمیدونم ای قاجار ها واقعا روشون میشه که خودشئن قاجار معرفی کنن.
- یک کاربر، 2016/02/04
این قاجار بجز ضرربرای ما نداشت. اینها ایرانی الاصل نیستند. ترکمن هستند و ما از آنها متنفریم.
- علیرضا میرزا، 2016/01/07
سلام.
من علیرضا میرزا خزایی فرمانفرما یا به صورت خلاصه علیرضا خزایی هستم، بنده از تبار شاهزاده حسینعلی میرزا فرمانفرما پسر پنجم حضرت اقدس والا فتحعليشاه قاجار هستم. آیا می توانید به بنده کمک کنید تا دیگر نوادگان شاهزاده حسینعلی میرزا فرمانفرما رو پیدا کنم یا نه. لطفا از طریق ایمیل با من صحبت کنید.
- یک کاربر، 2015/12/30
سلام.لطفا توضیح بدید که سلطان علی از نسل کدوم شاه است. من خودم از نسل احمد شاه هستم و کسانی رو می شناسم که ارتباط بسیار نزدیکی با احمد شاه دارن. قطعا تاریخ دان ها اطلاعات خوبی به دست میارند.
لطفا از طریق ایمیل ارتباط برقرار کنید .اطلاعات خوبی رو میتونم در اختیارتون بزارم.
- یک کاربر، 2015/12/19
سلام من اهل تبریزم نه قاجاری هستم نه چیزی یه فرد عادی هستم اما دوستان عزیز نمیشه در مورد تاریخ با قاطعیت نظر داد تاریخ رو همیشه برنده ها نوشتن.
به این مطلب دقت کنید برگرفته از ویکیپدیا
انسجام ملی [ویرایش]
به علت مشکلات روی داده در دوره افشاریه و دوره زندیه سرزمین ایران دارای ناامنی‌های داخلی (مانند ناامنی‌های جاده‌ای) بود و ارتباط با خارج از کشور از جنوب و شمال ایران کاهش یافته بود و زمانی که دولت قاجاریه به وجود آمد ایران از نظر اقتصادی و سیاسی در وضعیت بدی به‌سر می‌برد و اولین انسجام ایران به شکل امروزی مدیون آقا محمدخان قاجار است هرچند که در زمان پادشاهان بعدی قاجاریه بخش‌هایی از ایران جدا شدند ولی خاک اصلی به صورت یک دولت متحد از زمان آقا محمدخان قاجار به بعد شکل گرفت و از نظر مورخان آن دوره وی به عنوان قهرمان ایران شناخته می‌شد و با وجود آغاز جنگ‌های عقیدتی که از زمان وی آغاز شد ولی ایران از نظر جنگ‌های داخلی به ثبات نسبی‌ای رسید.[۶]
- داوود، 2015/12/06
با درود به حضرت سلطان علی بزرگ خاندان دودمان پر گهر ایل قاجار. بسیار خرسند میش دم که با تأسیس بخش فرهنگ و تاریخ به ظلم های تاریخی و حکایات ناروا که به این قوم نسبت داده شده پاسخ صحیح داده می شد.
- رستمی، 2015/11/21
با سلام
بنده دانشجو دکترا هستم دارم روی یک مثنوی سلیمان و بلقیس اثر حسین قاجار کار میکنم.
ممنون میشم راهنمایی کنید چگونه اطلاعاتی راجب حسین قاجار ۱۳۱۳ قمری پیدا کنم اگر اطلاعاتی موجود است به ایمیل ارسال کنید.
- یک کاربر، 2015/11/20
با سلام و درود،
متاسفانه اگه از بیرون از این محفل به تاریخ ایران و سلسله قاجاریه نگاه کنیم چیزی جز خوشگذرانی شاهان و تضعیف ایران و وکوچکتر شدنش در طی این 130 سال نمیبینیم. حال من موندم این مجمع برا چی و به چه امیدی تشکیل شده.
- یک کاربر، 2015/07/31
شماها چقدر پروهستید.
- یک کاربر، 2015/07/22
حکومت 1200 ساله ترکها باعث شد که حکومت پهلوی بعد از رویه کار اومدن شروع به ترک ستیزی و قاجار ستیزی کرد و در مورد سلسله قاجار تاریخ سازی کرد. در حکومت قاجار ضعف های زیادی در بعضی برهه ها وجود داشت ولی نه بدین شکلی که گفته می شود. سعی شده حاکمان قاجار انسانهایی بی رحم و جنایتکار و خیانتکار و لاابالی نشان داده شود. کتابهایی که در دوران پهلوی نوشته شده همه بر علیه قاجار نوشته شده. آیا اجازه نشر کتابی که در خصوص خدمات قاجار باشد امکان داشت؟ حکومت پهلوی سعی در از بین بردن آثار و اسناد تاریخی و فرهنگی به جا مانده از دوره قاجار بود چنانکه بسیاری از کاخها و بناهای به جامانده از دوره قاجار را در تبریز به کل تخریب و از صحنه روزگار محو نمودند.
- یک کاربر، 2015/07/16
کل سلسله قاجار که حتی ادم ننگش میاد اسمشون را به زبان بیاره خیانت کارانی بیش به وطن نبودند و بس.
- یک کاربر، 2015/07/16
انواع حماقت ها فقط مختص قاجارها نبود و نیست همان زمان در اروپا عین همین جنایت ها و زنبارگی ها بود هنوز هم انواع جنایت ها و خیانت ها هست اینها نتیجه کار انسانهای احمق است داعش -بوکوحرام- بن لادن - صدام رییس جمهور های هرزه قرن اخیر همه و همه درست مثل صد سال پیش اقوام لانکسترو هنری های اروپایی است
- یک کاربر، 2015/06/22
چرا اینقدر از خودشون راضین. ایران رو از بین بردن. فقط به فکر خودشون بودن بهتره برن تاریخ بخونن ببینند با ایران چه کردند.
- یک کاربر، 2015/05/11
میگه خاندان قاجار خیلی‌ به ایران خدمت کردند! قسمت‌های بزرگی‌ از ایران توسط قاجار‌ها از دست رفت طبق دو معاهده ننگین ترکمن چای و گلستان! پادشاهان قاجار بزرگترین حرمسرا‌ها رو داشتند، همه زنباره بودند. ناصرالدین شاه برای رفتن به سفر اروپا از دولت‌های بیگانه وام می گرفت و برای پس دادن وام‌ها کشور رو به حراج می‌گذاشت! زمانی‌ هم که امیرکبیر نامی‌ پیدا شد که خدمتی به کشور بکنه افراد خاندان قاجار دسیسه کردند و او را به قتل رساندند! کشور در اواخر دوران قاجار کاملا در آشوب و نا امنی‌ به سر می‌برد و جناب احمد شاه برای خودش به جنوب فرانسه رفته بود و لذت می‌برد. از کشتاری که آغا محمد خان قاجار از مردم کرمان و همدان و تفلیس کرد حالا بگذریم! اینها نمونه‌ای کوچکی بود از تاریخ خاندان قاجار، من اگر اصل و نصبم به قاجار بر می‌گشت هیچ جا صداش رو در نمی آوردم!
- یک کاربر، 2015/01/14
یک نفر تو ویکی پدیا بزنه آقامحمدخان ببینه چه خبره. تو فتح کرمان دستور داد تا از چشم های مردم تپه درست کنند. هفتاد هزار نفر صد و چهل هزار چشم که از حدقه بیرون آوردند. حالا افتخار کنید.
- یک کاربر، 2015/01/09
راستي فراموش كردم بنويسم كه فاميل ما خاقاني قاجار بوده كه در زمان رضا شاه قاجار از اخرش حذف مي شه. و يك سوال هم ازتون دارم كه خواهش مي كنم همين جا جواب بديد آیا من ترك هستم؟ يعني با توجه به اینکه خودم و دونسل قبلم متولد تهرانند و اصلا تركي بلد نيستيم آیا من يك دختر ترك هستم؟ اگر دوستان عزيز هم مي تونند راهنمايي كنند ممنون مي شم.
- یک کاربر، 2014/12/28
سلااااااام. نمي دونيد جقدر خوشحال شدم اين وبلاك رو ديدم من نوۀ ششم فتحعلي خان قاجار هستم ... بدر بزرگم شاهزاده حسينعلي ميرزا خاقاني مستشار عالي وزارت دارايي بودند و بدر ايشان شاهزاده ضياالدين ميرزاي خاقاني رييس بست خانه بازار و ...و ... من تهران هستم اما خودم رو در جمع شما عزيزان احساس كردم. دوستون دارم. ممنونم.
- یک کاربر، 2014/12/28
با سلام من يك تركمن هستم و هميشه به گفته پدرم خود را از اقوام قاجار ميدونم ... تاريخ براي هميشه ثابت كرده كه قاجارها برادران تركمن بوده و توسط تركمن ها از شهر آق قلا به قدرت رسيدند و از نظر مالي توسط خوانين تركمن و همچنين نيروي نظامي تركمن ها به قدرت رسيدند و پدرم در جواني نزد قاجارها زندگي ميكرده ( ده ونك و سرخه حصار تهران )موفق و مويد باشين.
- یک کاربر، 2014/11/13
وابستگی به خاندان قاجار افتخاری ندارد البته اگر انسان عاقل و باسواد باشد.
- یک کاربر، 2014/10/29
آقای هادی محمدزاده من باحرف شما کاملا موافقم. این فرهنگ غنی شمارو می رسونه.
- هادی محمدزاده، 2014/10/22
اینکه تمام حکومت ها در زمان خودشان خوب بودند یا بد گذشت زمان ثابت کرده و آن هم به روایت دست نوشته تاریخ. اگر دقت کرده باشید تمام حکومت هایی که روی کار آمدن از حکومت های قبلی بد گفتند. هیچ کدوم از شاه و یا سلسله قبلی تعریف نکردند. ولی اینکه خاندانی سعی می کند شجره نامه خود را حفظ کند و تمام خاندان را جمع کند قابل تقدیر است. بازماندگان قاجار پهلوی و غیره تاریخ زنده این سرزمین هستند و باید به همه آنها احترام گذاشت. اینکه جد کسی در گذشته اشتباهی مرتکب شده ملاک گناه کار و یا بی کفایت بودن باز ماندگان نیست.
- ارزو خراسانی ، 2014/07/26
سلام من آرزو ازشهر محلات هستم. در دوره قاجارها داماد فتح علی شاه در این شهر زندگی می کردند وهمچنین آثار باقی مانده از قلعه آنها به نام قلعه کیاب در محلات باقی است. فکر می کنم قبل از اینکه بخواهیم درمورد خاندان قاجار و وقایع ان دوره اظهار نظر کنیم باید کمی درباره اصل موضوع بدانیم (تاریخ دست نوشته هرکس می تواند باشد ولی اندیشه همیشه می تواند در اختیار ما باشد).
- کامبیز، 2014/03/25
عجب افتخاری! اگر رضا خانی ظهور نمی کرد ایشان اتوماتیک وار شاه می شدند ... خسته می شدند جناب حضرت اقدس ... اما هنوز می بایست دو وجب ریش می داشتند و زنانشان هم احتمالا زیر برقع می بودند و از خاک ایران هم تا زمان به تخت نشستن ایشان احتمالا فقط تهران و حومه باقی مانده باشد.
- mehrshad، 2014/02/23
با درود .
اقدامات قاجارها که در دوران حکومتشان:
1- تجزیه بسیاری از مناطق ایران برای بدست اوردن مقدار ناچیزی پول و امتیاز (در واقع فروختن ایران)
2- ترویج بی قید و شرط استعمال دخانیات به خصوص تریاک و قلیان
3- ترویج جبر گرایی و عدم توجه به اوضاع رعیت
4- ترویج زبان عربی به طور غیر عادی در آن حد که مناسب دولتی نیز با نام عربی اهدا می شد
5- سفر های بی دلیل و غیر سیاسی به اروپا جهت عیش و نوش
6- بی سوادی و عدم ترویج سواد
7- توهین های مکرر به نژاد ایرانی به طوری که احمد شاه می گوید: کلم فروشی در پاریس بهتر از پادشاهی بر ایرانیان است.
8-قوانین وسیاست های غلط و غیر انسانی مثل ازدواج شاهان به تعداد بی اندازه و یا اقیم کردن مردهای اندرونی
خلاصه که این قوم صد و سی سال بر ایران حکومت کردند و جز عقب ماندگی و فلاکت چیزی برای ایران نداشتند
- یک کاربر، 2014/02/06
سلام.من کاری با افتخارات یا خیانت های قاجاریه ندارم. دارم راجع به فامیلی هایی که نوادگان قاجار بعد از اجباری شدن داشتن نام فامیل برای خود اختیار می کنند تحقیق می کنم. اگر بتوانید لیستی از این نام فامیل در انجمن خودتان ذکر کنید ممنون می شوم.
- یک کاربر، 2013/09/14
گوشه ای از خدمات قاجاریه به ایران:

به مناسبت سالروز درگذشت فتحعلی شاه قاجار اول آبان ماه.
1. وحدت ملی ایران بعد از تجزیه کامل در عصر زندیه به همت آقامحمدخان قاجار
2. حفظ شالوده واساس کشور در عصر فتحعلی شاه
3. اعزام اولین دسته دانشجو به اروپا
4. آوردن ماشین چاپ به ایران درعصر فتحعلی شاه وعباس میرزا
5. شکست آل سعود در عصر فتحعلی شاه
6. بازگشت سیادت حکومت مرکزی به خراسان (مشهد .نیشابور .سبزوار .اسفراین .خبوشان.قاینات) پس از عصر نادر شاه (شصت سال ) درعصر فتحعلی شاه در حالی که جانشین نادر رسما تحت الحمایه و باج گذار حکومت افغانستان شده بودند وحتی زمان شاه افغان به فتحعلی شاه اعتراض کرد که خراسان ملک من است برای چه به آن لشگر کشیدی
7. شکست عثمانی در جنگ عصر فتحعلی شاه
8. ترجمه متون فلسفی و فکری بزرگ مثل آثار دکارت وکانت به فرمان محمدشاه
9. رد رسمی اعتقاد به نجوم با چاپ و انتشار گسترده کتاب فلک السعاده در عصر ناصرالدین شاه وبه همت علیقلی میرزا اعتضادالسلطنه.
10. فرمان قانونی و رسمی آزادی رعیت (در منع تسلط خوانین برجان ومال وآزادی روستاییان در عصر ناصرالدین شاه)
11. فرمان آزادی و امنیت شخصی در عصر ناصرالدین شاه
12. ایجاد حکومت منظم و نگارش اولین قانون اساسی در عصرناصرالدین شاه و تصویب این قانون
13. تاسیس مدارس جدید و مطبوعات
14. تاسیس اولین بیمارستان های جدید
15. رواج عمل جراحی در بیمارستان ها در عصر ناصرالدین شاه از جمله جراحی سنگ کلیه
16. تاسیس پلیس با الگوی مدرن
17. تاسیس گمرکات مدرن
18. ساخت خیابان های جدید با سبک اروپایی مانند باب همایون و لاله زار ونوسازی تهران
19. کشیدن چراغ برق و گاز در تهران
20. ایجاد مترو شهری (ماشین دودی)
21. آوردن تخم انواع گیاهان و بذر محصولات کشاورزی به ایران و ترویج کشاورزی
22. فرمان لغو جزیه پس از 1300 سال در عصر ناصرالدین شاه
23. ممنوعیت آزار مسیحیان و یهودیان و زرتشتیان و اعطای آزادی مذهب کامل به آنان و ممنوعیت جداسازی (آپارتاید) آنان از مسلمانان درعصر ناصرالدین شاه
24. ممنوعیت توهین به اهل تسنن و مقدسات آنان
25. تاسیس وزارت خارجه و ایجاد سفارتخانه های ایران در اروپا آمریکا وآسیا
26. ثبت شیروخورشید سرخ به عنوان یکی از سه نشان بین المللی جمعیت صلیب سرخ جهانی در عصر مظفرالدین شاه
27. صدور فرمان مشروطه و تنفیذ قانون اساسی
28. ترویج موسیقی اروپایی
29. ساخت اولین تاتر و نمایشکده مدرن و قابل رقابت با مشابهه اروپایی به نام تکیه دولت درعصر ناصرالدین شاه
30. اخراج حکومت مسقط از بندرعباس
31. اخراج قواسم از لنگه
32. اخراج مسقط علی رغم اعتراض شدید انگلیس از چابهار و تثبیت سیادت ایران بر کرانه شمالی خلیج فارس و دریای عمان برای اولین بار بعد از شاه عباس کبیر در عصرناصرالدین شاه
33. تاسیس نیروی دریایی
34. تاسیس پادگان های مرزی و ایجاد مرزبانی و سرحد داری برای اولین بار درتاریخ ایران
35. تاسیس اولین دانشکده ها نظیر دانشکده معدن و مدرسه عالی علوم سیاسی
- محمد، 2013/04/08
با سلام می خواستم بدانم علی خان کیه احمد شاه می شوند؟
- دوستدار ایران، 2012/10/04
دوستان عزیز بنده فقط علاقمند به ایران هستم. نباید با این تعصب صحبت کرد، همه از ماجراهای گلستان و... ناراحت هستیم.
نباید بی‌ منطق بود، اونها کاری نکردند که عصبانی‌ می شوید، اجازه بدهید میراث فرهنگی‌ ایران به هر صورت حفظ شود. مطمئنا در هر اتفاق بعدی خوبی هایی‌ هم مستتر هست، بیایید مثل همیشه همهٔ دست آوردها را از دست ندهیم.

همیشه که نباید با همه چیز مخالفت کرد و جنگید. چند بار همه چیز از صفر باید شروع شود، رحم کنید بر میراث این مملکت، به خدا این فریادها راه حال ما نیست.

- تقی متقی، 2012/04/27
با درود ، نتیجه اخلاقی اینکه ترک از مغول بهتر است یعنی ترک صفوی از مغول قاجار بمراتب بهتر بوده که پیشرفت ایران را موجب شده .
- تاريخ خوان، 2011/08/31
سلام نبايد اين چنين قضاوت كرد بررسي مسائل تاريخي تابع مكان و زمان است اگر بحث درمورد خيانت يا خدمت يك پادشاه و يا يك سلسله مي شود بايستي خود را در شرايط آن روز قرار داد مسلما يك فرد نمي تواند تماماً خوب يا خيانت كار باشد عواملي همچون مردم - مسائل اعتقادي - روابط بين المللي - كشورهاي همسايه - معيشت و مسائل اقتصادي - موقعيت جغرافيائي - فرهنگ غالب - سطح سواد عمومي و خواسته هاي عمومي - قدرت نظامي تطبيقي و غیره بايستي مورد توجه قرار گيرد.
- امین، 2011/07/16
علت فخر فروشی قاجاریان اینه که هنوز از پول مردم دارند خرج می کنن انقدر بردن و دوشیدن که تا هفت پشت دیگه شون هم داره که بخوره و مفت مفت راه بره.
- فاطمه، 2011/06/15
خاندان قاجار سلسله اي است از بي كفايتي در اداره كشور.
- احمد، 2011/03/24
من شخصاً با تعدادی از قاجارها دوستی و مراوده دارم. يكی شان نوادۀ ناصرالدين شاه قاجار است. اما هيچ كدام اين قدر بی‌منطق نيستند و هيچ تعصبی نسبت به دودمان قاجاريه ندارند. غرض اين كه با خواندن نظرات كاربران احساس كردم نبايد نظرات بی‌ربط سلطان علی! قاجار را به بقيۀ بازماندگان اين دودمان تسری داد. ديگر آن كه در بد گفتن از قاجاريه نيز نبايد راه اغراق پيمود. درست است كه شاهان قاجار اكثراً بی‌ كفايت بودند، اما انحطاط ايران از اواخر دورۀ صفويه آغاز شد. فتور آخرين شاهان صفوی خصوصاً شاه سلطان حسين و لشكركشی بی‌حاصل نادرشاه به هند و تظلمات او به مردم و بی‌توجهی كريم خان زند به سياست خارجی، ارثيۀ شومی را به دست قاجارها سپرد. نتيجۀ اين كه آنها مملكت آباد را خراب نكردند، بلكه ويرانه‌ای را كه تحويل گرفته بودند، ويران‌تر كردند.
- شهاب، 2010/12/03
اینها همه جدای از وطن فروشی و قرار دادهای گلستان - ترکمانچای - پاریس- اسمیت و آخال است که متأسفانه سه قرارداد آخر برای ایرانیان ناشناخته است. قرارداد آخال شمالشرق ایران (جمهوری ترکمنستان فعلی) را از ایران جدا کرد و قرارداد اسمیت قسمت اصلی بلوچستان (نیمی از خاک کشور پاکستان امروزی) و معاهدۀ پاریس افغانستان را از ایران جدا کرد. همه اش فدای سر ببری خان، گربۀ ناصرالدین شاه کبیر!
- شهاب، 2010/12/03
سلام. در پاسخ باید گفت وقتی ملتی از گذشته خود خبر ندارد این چنین میشود که بقایا و پس مانده های قوم قاجار این چنین دروغ پراکنی مضحکی کنند که خود را دموکرات و هنر پرور و مترقی جلوه دهند. اینان ماست را سیاه و زغال را سفید معرفی میکنند!! به گواهی تاریخ هنر ایران، دورۀ قاجاریه حضیض ذلت و سقوط هنر ایرانی- درهمۀ زمینه های هنری- بود. محمدعلیشاه که دستش به خون آزادیخواهان آلوده است، برای ما از فرشته هم پاکتر شده و یا فرزندش که به خاطر احتکار غله در زمان قحطی و فروش آن به چند برابر قیمت به مردم کشورش لقب احمد علاف (فروشندۀ غله و علوفه) گرفته بود، حالا شده دموکرات! سلطان بی عرضه و ترسویی مثل مظفرالدین شاه که از صدای رعد وبرق میترسید، پادشاه قدرتمند شده است!! ناصرالدین شاه که همه کارش زن بارگی و شکار و ملیجک بازی و گربه بازی بود، هنرپرور و طالب علم و فرهنگ نامیده میشود!..
- یک کاربر، 2010/11/30
کدام سلسله به اندازه قاجارها به ایران و ایرانی خیانت کرد؟!
.خجالت هم خوب چیزیه .الا! برید فامیلی تون رو عوض کنید!.. یک نفر در دوران مخوف شما با هزاران خدمت به ناصرالدین شاه قاجار آمد... تحملش را نداشتید و خودتان شهیدش کردید آن امیر کبیر بزرگ را....
- Ali، 2010/11/24
Kash ke Reza Shah ya yek nafar dige kheyli zoodtar az ina kudeta mikard, chon har chi badbakhti va hegarat bood dar zamane ghajar bood .lazem be mesal zadan nist-hame midonan- masalan Torkamanchay, forushe emtiyaze naft be englisa va va va va
- دوست، 2010/11/16
زمان شاهان گذشته است. ما در قرن جدید چگونه میتوانیم به سیستم سلطنتی و شاهی فاخر باشیم؟ به این توجه کرده اید که سلسله های قاجار و پهلوی با وجود عدم قدرت سیاسیشان همچنان از قدرت مالی برخوردارند و خارج از ایران در توهمات خویش شاهی میکنند و بذل و بزم میگیرند. این ثروت بادآورده پول مردم ایران است که روز به روز به باد داده میشود. خدا به دادمان برسد. چشم بر چشم که بگذاریم خواهیم دید که سلسلۀ به ظاهر غیر شاهنشاهی امروز هم با اموال ایرانیان به خوشی خواهند پرداخت و دوران سرشار از ظلمشان را جشن خواهند گرفت. بیچاره مردمان ایران.
- یک کاربر، 2010/11/02
قاجارها بی كفايت ترين و وطن فروش ترين شاهان ايران بودند... مملكت را فروختند.
- یک کاربر، 2010/11/01
کاش از آنچه خاندان شما بر سر این سرزمین آورده شرمنده بودید کاش.
- darvish، 2010/10/31
این انجمن را تشکیل داده که افتخاراتشان را به آگاهی عموم برسانند؟ یا قصد براندازی رژیم جمهوری اسلامی را دارند؟ ما هنوز هر چه میکشیم گناهش گردن رژیم قاجار است...
- بابک، 2010/10/31
پررویی هم حدی داره. خدمات؟!..
- یک کاربر، 2010/10/31
این خبر را به صورت جدی اینجا گذاردید یا به صورت طنز ؟! مگه قاجارها هنوز روی اینرا دارند که به چشمان مردم ایران نگاه کنند ؟ کسی که خبر را گذشته آیا تاریخ را مرور کرده بوده؟ یک سوم مساحت کنونی ایران توسط این خانمان بر باد رفت .حالا بگذریم از روابط خون آلود ارباب رعیتی که به لطف خاندان پهلوی ملغی شد .در زمان قاجار کسی آقا خوانده نمیشود همه رعیت نام داشتند و با ده و زمین خرید و فروش میشدند .نویسنده نگران کودتای اسفند رضا شاه هست یا نگران تقسیم نشدن ایران که در زمان تزار قرار بود به دو نیم تقسیم شود به طوریکه فرزند خونریز و جلاد ناصرالدین شاه یعنی ظل السلطان از ان با خوشنودی یاد میکند که قرار است
شغلی هم به او بدهند (خاطرات روزانه اعتماد ال سلطنه ) .در مورد خیانت قاجار به این مرز و بوم صفحات بیشماری میشود نوشت که جای ان اینجا نیست ولی نویسنده محترم که موقع را مناسب (البته به زعم خود) دیده و چنین نوشته اگر مایل بود میتوانم فهرست کتابهای بیشماری از خود قاجاریها در اختیار ایشان بگذارم (بیچاره ملتی که قهرمان ندارد یا بیچاره ملتی که به قهرمان احتیاج دارد ) .در هر صورت اینرا به صورت طنز خندم فقط برای یاداوری به خانوم نیکپور که گفته بودند شاهان قاجار به علت سفر به فرنگستان طرفدار فرهنگ و هنر بودند یاداوری کنم روزی که اعتماد السلطنه حضور ناصرالدین شاه بود میگه قربان زمانی بود که برای ترجمه یک نامه فرانسوی برای شاه ما ۲ مترجم بیشتر نداشتیم ولی امروزه در تهران ۵۰۰ نفر هستند
شاه به وی میگوید البته ان زمان خیلی بهتر بود و چشم و گوش مردم باز نشده بود بهتر بود.
- یک کاربر، 2010/10/30
جالب اینجاست که یکدیگر را با لقب هایی که خودشان به هم داده اند مورد خطاب قرار میدهند. درست مثل خاندان پهلوی که خود را اعلیحضرت و والاحضرت و .... مینامند .
یکی نیست به این جماعت بگوید که اگر مردم به شما رأی دادند وموافق بودند آن وقت خوب ایرادی ندارد. ولی اين قدر خود بزرگ بینی خریدار ندارد و زمانش هم نیست که نسل اندر نسل احساس ریاست و خدایی کنید.
- یک کاربر، 2010/10/30
خیانتی که این آقایان به ایران کردند هیچ سلسله و پادشاهی نکرد
- یک کاربر، 2010/10/29
Bunch of hypocrites, living in a world of fantasy
- یک کاربر، 2010/10/28
ممنون که با اين گزارش از لوسيندا ايچ دان فرصت داديد که پنبه دودمان قاجار حسابي زده شود. در دوهزاروپانصد سال تاريخ شاهنشاهي ايران، سلسله اي مفتضح تر از قاجاريه نداريم وايران دوراني ننگين تر ازآن را نگذرانده است، آنهم در زماني که تحولات سياسي واجتماعي وفرهنگي همراه با اختراعات و اکتشافات علمي و صنعتي داشت چهره جهان را عوض ميکرد.
به اطلاع خانم هاله 2010/10/28 هم ميرسانم که سلام رسمي قاجاريه را "لومر" فرانسوي که در خدمت ارتش ايران بود در دوران مظفرالدين شاه ساخت و شعرهم نداشت واينهم يکي از آن "ايروني بازي" هاست که بعد ازقريب صد سال وانقراض دو سلسله سلطنتي بيايند روي سلام رسمي فراموش شده اي که از هفتادو دو ميليون ايراني، هزار نفر هم آنرا نشنيده اند، شعر بگذارند.
- ايران، 2010/10/28
اين انجمن و اعضای محترمشان از قرار معلوم از تاريخ ايران چيزی نمی دونن، بهتره اسم انجمن شان را عوض کنن و بذارن انجمن قاجاريان متوهم. خدا شفاشون بده.
- یک کاربر، 2010/10/28
اين كه قاجارها ازگذشته تاريخی خانواده خود و شاهانشان با افتخار ياد كنند، قابل درک است. اما نمی‌دانم حرفهای علی قاجار در بارۀ محمدعلی‌شاه را بايد با چه واژه‌ای وصف كرد كه حمل بر اهانت نشود. واقعأ نفرت‌آور است. حتا احمد شاه نيز هرگز از پدرش اين طور به نيكی ياد نكرد.
- یک کاربر، 2010/10/28
باعث خنده است که با ان سابقه خراب اندر خراب قاجاریه تازه افتخار هم بکنند .
- سورنا، 2010/10/28
قاجارها به چه چيزافتخارمی كنند ، به باد دادن قفقازو هرات و... به وزيركشی و يا به زن بارگی. خاك بر سراين شاهان بی عرضه و مفلوک ،احمد شاه آنقدر جبن بود كه عملأ از ايران فرار كرد. پس درد دموكراسی نداشت... البته من به تمامی خاندان قاجار توهين نميكنم چون در ميان آنها افراد فرهيخته و خدمت گذاران به مملكت هم پيدا ميشه، ولی عملأ به اين برهه از تاريخ ايران بايستی به ديدۀ شرم و حقارت نگاه كرد. ببخشيد اينقدر بی پرده صحبت كردم. از هيچ نميشه لباس افتخار درست كرد.
- هاله، 2010/10/28
با سلام و تشکر از اینکه ما را با خود به این ضیافت شاهانه بردید.
فقط تصور من این بود که ترانه وطنم که بر روی سرود ملی زمان ناصرالدین شاه گذاشته شده اولین بار توسط ارکستر ملل، با شعر استاد بیژن ترقی اجرا شد و قاعدتأ باید شعر دیگری در آن زمان بر روی موسیقی ساخته موسیو لومر وجود می داشت. لطفأ اگر اطلاعی از آن دارید، بفرمایید و یا اگر من اشتباه متوجه شدم، من را تصحیح کنید.
- یک کاربر، 2010/10/28
متاسفنه بجز چند سال پادشاهی آقا محمد خان؛ چیز دیگری جهت افتخار کردن به قاجار بودن وجود ندارد. سراسر دودمان قاجاری؛ ضعف و فتور؛ عقب ماندگی؛ حراج ثروت ملی؛ از دست دادن بخش بزرگی از خاک ایران و کشتن و از میان برداشتن مردان میهن دوستی همچون قائم مقام و امیر کبیر بوده است.
متاسفانه قاجاری بودن نه تنها افتخاری نیست بلکه باعث شرمندگی و سر افکندگی اشخاص خواهد شد. در هیچ جامعه ای از خیانتکاران و عناصر ضد ملی تعریف و تمجید نمی شود و بزرگداشت برگزار نمی کنند.
تا بحال خبری در مورد جلسات خاندان مارشال پتن یا هیتلر شنیده اید؟
- یک کاربر، 2010/10/27
اين قدر خنده دارند که آدم احساس میکند دایی جان ناپلیون را حتا کمدیتر کرده و به نمایش گذاشته اند. وشاید هم هالویین پارتیه.
- یک کاربر، 2010/10/27
این قوم فقط بدرد خوردن و عیاشی می خورند .اصلیهاشون چی بودن که اینها چه باشند .
هنوز هم همان مزخرفات را تبلیغ میکنند و باید بگم که خجالت هم نمی کشند .
- ب.ف.، 2010/10/27
سرکار خانم ایچ دان، می فرمائید: «اگر "رضا خان"، فرمانده فوج قزاق، در کودتای سال ۱۹۲۱ دودمان پهلوی را جایگزین قاجار نمی‌کرد، شاید امروز سلطان علی بر اریکۀ قدرت در تهران تکیه زده بود.»

به یقینِ قاطع بسیاری از تاریخ شناسان، اگر "رضا خان"ی نمی بود، بسیار محتمل است که امروز کشوری بنام «ایران» وجود نداشت که کسی بر "اریکۀ قدرت در تهران" تکیه بزند یا نزند.

اگر چه تاریخ از «احمد شاه» قاجار تا حدی به نیکی نام می برد (او تنها پادشاه قاجاری است که به خواسته های مردم ایران وقعی می نهاد)، ولی او، شاید بدلائل صغر سن و دوران کودکی سختی که طی نموده بود (دور از عطوفت والدینش که نفی بلد شده بودند)، بهیچوجه قادر به رفع امور کشوری نمی بود. در دوران او در هر استان مرزی ایران شخصی داعیۀ حکومت بر کشوری مستقل داشت. در دوران او و دوران صدارت «وثوق الدوله» بود که «لرد کرزن» بعنوان وزیر امور خارجۀ دولت انگلستان طرح وابستگی تام ایران را به کشور بریتانیا، بعنوان مستعمرۀ کامل این مملکت، مطرح نمود. شاید تنها بزرگمرد خاندان سلطنتی قاجار «عباس میرزا» باشد که برای ایران خالصانه و رشیدانه شمشیر زد، اگر چه در عاقبت رشادت او بی نتیجه بود. متأسفانه او چندان نزیست که به پادشاهی دست یابد. البته، دیگر بزرگمرد تاریخ ایران، دکتر «محمد مصدق»، نیز یک قاجار بود (مادر وی، «نجم السلطنه»، خواهر «حضرت علیا»، همسر «مظفرالدین شاه»، بود).

اجازه بفرمائید که یاد آور شوم که عهد نامه های منحوس «گلستان»، «ترکمانچای» و «پاریس» را خانوادۀ سلطنتی قاجار بر گردن ایرانیان نهادند. بزرگمرد تاریخ ایران، «میرزا تقی خان فراهانی»، «امیر کبیر»، به فرمان یک پادشاه قاجار، «ناصر الدین شاه»، بقتل رسید. دیری نپائید که صدر اعظم جای گزین شده، «میرزا آقا خان نوری»، قرار داد ننگین «پاریس» را برای ایرانیان به "ارمغان" آورد. بزرگمرد دیگر تاریخ ایران، «قائم مقام فراهانی»، معلم دیرین «میرزا تقی خان فراهانی»، را به دستور «محمد شاه» قاجار در زیر زمین «باغ نگارستان» تهران خفه نمودند (و با این کار، "محمد شاه" او را کشت بدون آنکه خون او را ریخته باشد، چه که به او قول داده بود که هیچگاه خونش را نریزد). این "قائم مقام فراهانی" بود که "فتحعلی شاه" قاجار را از جنگ با روسها بر حذر داشت، و برای جسارتش در این کار به خراسان تبعید گردید، تا بعد از شکست قابل پیش بینی ایران به تهران فراخوانده شود و متن عهدنامه ننگین ترکمانچای را انشاء نماید. صدر اعظم "محمدشاه" قاجار، "حاج میرزا آقاسی" (مقایسه گردد با "قائم مقام فراهانی") شخصی بود که بنا به گزارشهای موثق تاریخی صورتجلسه های هیئت وزراء دربار را بدون در خواست، برای خوش خدمتی، در سه نسخه به سفارتخانه های بریتانیا، روسیه و فرانسه در تهران ارسال می داشت (بسیاری از موارد مشابه را می توان در "چرندُ پرند" مرحوم دهخدا، که در زمان خود بصورت بخش های مختلف در هفته نامه "صور اسرافیل" به چاپ می رسید، باز یافت - - - که ورزاء و وکلاء دائما از یک سفارتخانه خارجی به سفارتخانه خارجی دیگر در تردد بودند).

حقوق انحصاری نفت، تنباکو، لاتری، و غیره را خاندان سلطنتی قاجار به نیابت از مردم ایران به دول خارجی به پشیزی فروختند. در مورد خیانت عظیمی که به ملت ایران با تأسیس «بانک شاهی ایران» شد کتابها می توان نوشت. فقط به این بسنده می نمایم که تا قبل از تأسیس این بانک خارجی، ارزش پول ایران در خود پول، که متشکل از سکه های طلا و نقره بود، محفوظ بود. با تأسیس این بانک و ترویج «اسکناس»، طلا و نقرۀ مردم رنجدیدۀ ایران را گرفتند و در ازاء به آنها پاره هائی از کاغذ، به نام «اسکناس»، دادند. بر این اساس، ترویج اسکناس در ایران بوسیلۀ یک بانک غیر ایرانی را شاید بتوان بزرگترین سرقت طلا و نقره در روز روشن در طول تاریخ مکتوب بشریت نامید. امتیاز تآسیس «بانک شاهی ایران» را «ناصر الدین» شاه، شاه صاحبقران قاجار، به بریتانیا واگذار نمود.

موزه های کشورهای اروپایی در دوران سلطنت قاجارها مملو از جواهرات و اشیاء تاریخی ایران شدند (برای مثال رجوع شود به مقاله "شوش در دامن لوور"، بقلم آقای حمیدرضا حسینی در "جدیدآنلاین" - - "ظل السلطان" فرزند "ناصرالدین شاه" که در این مقاله از او یاد می شود، بسیاری از ابنیه تاریخی در اصفهان و شیراز را تخریب کامل نمود! چرا؟ الله اعلم!).

در دوران قاجار بجز افراد انگشت شماری، تمامی مردم ایران بی سواد بودند. تنها در دوران کوتاه سلطنت «مظفرالین شاه» بود که در تهران تعداد انگشت شماری از مدارس نوین تأسیس گردیدند (از جمله مدرسه "سیروس" - - پروفسور "محسن هشترودی"، ریاضیدان، از جمله شاگردان این مدرسه است - - او بعدها تحقیقات دکتری خود را در نزد ریاضیدان شهیر فرانسوی "الی کارتان" به انجام رساند)، و این در حالی بود که در طول بیش از یک قرن پیش از این از جمله بزرگترین کشفبات و اختراعات در تاریخ بشریت، در رشته های فیزیک، شیمی، پزشکی، ریاضیات، فلسفه، منطق، و غیره، در اروپا به ظهور رسیده بودند. در تمامی دورۀ قاجار، ایران یک متفکر، طبیب، ریاضی دان و منجم قابل ذکر به جامعۀ بشریت عرضه نداشت! انحطاط علمی و فرهنگی در دورۀ قاجار به اوج خود در تاریخ مکتوب ایران رسید. هزلیات «ایرج میرزا»، که خود یک شاهزادۀ دربار قاجار بود، بیش از آنکه آثاری ادبی باشند، تاریخ مکتوب و موثقی هستند از فرهنگ رایج در بین جمع کثیری از شاهزاده گان مرد دربار قاجار: شرب خمر، کشیدن تریاک و بچه بازی (سرکار خانم «افسانۀ نجم آبادی»، استاد دانشگاه هاروارد آمریکا، تحقیقات جامعی در این زمینه انجام داده اند که گزارش های علمی آنها در دسترس عموم می باشند).

توجه شود به این حقیقت بارز که در حدود چهارصد سال قبل از ظهور خاندان قاجار بر صحنه سیاست ایران، از شهر کویری کاشان شخصی برخاست بنام "غیاث الدین جمشید کاشانی". او بیش از دویست سال قبل از اروپایی ها بوسیله اعداد اعشاری محاسبه می نمود. محاسبه سینوس زاویه یک درجه بوسیله او (به دقت شانزده عدد اعشاری بعد از ممیز، که برای مدت بیش از صد و پنجاه سال دقیق ترین محاسبه در نوع خود بود) باعث اصلی آن بود که "زیج خاقانی" برای قرن ها در مکان دقیق ترین زیج عالم بشریت قرار داشته باشد. کتاب " مفتاح الحساب" او را می توان در روزگار کنونی در بهترین و پیشرفته ترین مراکز عالی دانشگاهی دنیا تدریس نمود. به یقین اینجانب، "جمشید کاشانی" را می توان پدر علم "ریاضیات محاسباتی" نامید. آیا می توانید نام حتی یک ریاضیدان درجه چندم ایرانی را، که در دوران قاجار ظهور نموده ابشد، برای ما بازگو بفرمایید؟ می گویند درخت را از میوه اش می شناسند.

از عجایب روزگار است که تمامی فلاکت های ذکر شده در بالا در مدت نسبتا کوتاه 130 سال "فرمان فرمایی" خاندان جلیل قاجار بر ایرانیان نازل گردیدند! البته نباید ناگفته بماند که آن بنیانگذار خاندان سلطنتی قاجار،" آغا محمدخان"، بود که مردم شریف کرمان را اکثرا کور نمود و این عمل بشدت غیرانسانی را بار دیگر در تفلیس به اجرا نهاد. از آغاز دوران قاجار تا اواخر دوران سلطنت "ناصر الدین شاه" قاجار، ارزش و احترام یک شهروند زرتشتی در ایران کمتر از یک حیوان خانگی بود. و غیره، و غیره.

به عنوان یک ایرانی، از اجزاء لاینفک حقوق ذاتی خود می دانم که در این مکان عمومی خطاب به "حضرت اقدس والا سلطان علی قاجار" بیان نمایم که این دور از شأن یک "حضرت اقدس" (توجه خاص شود به صفت عالی «اقدس») است که حقائق مستند تاریخی را به کناری زده، بی آزرمانه از "آنقدر" "خدمت" خاندان قاجار به مردم ایران و "سابقۀ خوشی" که این خاندان برای ایرانیان به ودیعه نهاده اند، سخن براند. ما که دیگر بنده گان خاکسار آن درگاه نیستیم که ایشان بجای نقل از حقائق تاریخی، برایمان از خاطرات "نوکرها و کلفتها و خدمت گزارهای" «محمد علی شاه» سخن می رانند! "خوش جنسی" «محمد علی شاه»، که "حضرت اقدس والا" به آن اشاره می فرمایند، چنان بود که آن مکان مقدس که «مجلس شورای ملی» است را با توپ های یک مزدور روسی، «کلنل لیاخوف»، تخریب نمود، و کمی بعد از آن جمع کثیری از متفکرین و رجال قلم را در «باغشاه» تهران از لبۀ تیغ گذراند.بنا به گزارش های موثق تاریخی، "محمدعلی شاه" چنان از "میرزا جهانگیر خان صور اسرافیل" نفرت داشت که شخصا بر کشتار سبعانه او در "باغشاه" نظارت نمود ("میرزا جهانگیر خان"، آن جوان دلیر سی و دو ساله شیرازی را در زیر چشمان "محمدعلی شاه" اول خفه نمودند - - رجوع شود به فرهنگ "دهخدا"، و بعد با ضربه خنجری به قلب مبارکش سلب حیات کردند).

در پایان باید عرض نمایم، که اینجانب بر هرعضو خانوادۀ انسانی، چه از خانوادۀ قاجار و چه از خانوادۀ دیگر، ارج می نهم. به عقیدۀ قاطع اینجانب، گناه موروثی نیست. مطالبی را که در بالا بیان نمودم بر علیه هیچ شخص و هیچ گروهی نیستند، بلکه بر علیه یاوه گوئی های تاریخی اند بوسیلۀ افرادی که تاریخ موثق یک ملت رنجدیده و مظلوم را با خاطرات شخصی و خودمحور خود یکسان می دانند.

با ابراز درود و احترامات قلبی

ب.ف.
- شیرین، 2010/10/27
کار بسیار جالبی بود باور کردنی نبود... ببخشید کاش افتخاراتشان را نام می بردند این حضرت سلطان. خوبه که قاجارها خیانتشان بیشتر از خدمتشان بود که اینقدر مغرور هستند اگر به جای خاندان کریمخان زند بودند چه می کردند؟!


- مسعود لقمان، 2010/10/26
سخن علی قاجار درباره‌ی پدربزرگش -محمدعلی شاه- شگفت‌انگیز است. مگر او نبود که در زمان ولایت‌عهدی سر میرزا‌آقاخان کرمانی را برید و پوستش را کاه‌اندود کرد و برای پدر تاجدارش فرستاد.
مگر او نبود که مجلس مشروطه را به توپ بست و آنگاه تنی چند از مشروطه‌خواهان سرشناس چون میرزاجهانگیرخان صوراسرافیل و ملک المتکلمین و تنی دیگر را کشت و یا به بند کشید و دیگران را نیز به گریز واداشت.
خنده‌دارترین بخش این گزارش اینجاست: "امیر" لگام احساساتش را از دست داد و اشکش روان شد و با صدایی بغض‌آلود گفت: "او چه قدر به دموکراسی ایمان داشت!"
احمدشاه همانقدر به دمکراسی اعتقاد داشت که پدرش محمدعلی شاه! وی همان است که ماهانه 25 هزار تومان از انگلستان مقرری می‌گرفت و سر این مقرری با نمایندگان انگلیس بارها چانه‌زنی می‌کند. (نگاه کنید به کتاب سیروس غنی با عنوان ایران برآمدن رضاخان و برافتادن قاجار و نقش انگلیسی‌ها)
- reza، 2010/10/26
"قاجارها شاهان محافظه‌کار و مسلمانان سنتی بودند، ولی در عین حال، در زمینۀ فرهنگ و هنر آینده‌نگر و پیشرو بودند. چون آنها اهل سفر بودند"

hahaha, shahan ghajar faghat sarmaye va sarzamine iran ro be baad dadan. agaram ahle safar boodan vase khosh gozarishoon boode. shayd eghragh nabashe age begim bi orze tarin va khaen tarin selsele hamin ghajare
- یک کاربر، 2010/10/26
گزارشی زیبا و درخور تحسین بود. تنها حسرتم اینه که ای کاش موضوعی دیگه رو با این خوش ساختی می دیدم!
- یک کاربر، 2010/10/26
They put on auction the wealth of the Iranian nation.
- ، 2010/10/26
agar reza shahe bozorgh ba ghiyamesh jeloye in khanedano nemigereft che basa ke az iran faghat hamon shah abdolazimesh baghi monde bud,
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.