Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
آوای کمانچه در کرانه های آمریکا

آزاده نوری

كيهان كلهر از شناخته شده ترين چهره هاى موسيقى ايران در خارج از كشور است. به خاطر پيچيدگى شرايط اجراى كنسرت هاى موسيقى در ايران بيش از سه سال از آخرين اجراى او در تهران مى گذرد. اما برنامه هاى او در بيرون از ايران بيشتر و پربارتر از پيش ادامه دارند.

تكنوازى او در دانشگاه ييل، همنوازى اش با گروه جاده ابريشم در ژاپن و اجراهايش در لبنان و مصر بخشى از برنامه هاى متعددى هستند كه روز بيست و هفتم سپتامبر با برنامه اى در بزرگداشت مولانا در سالن بيست هزار نفرى هاليوود بال درلس آنجلس پى گرفته شد.

با کیهان کلهر ساعاتى پيش از عزيمتش به آمريكا و یک ساعت از نیمه شب گذشته، درست زمانی که چمدان ها را جلوی خانه اش در کرج چیده ديدار مى كنم تا از چند و چون برنامه ها بپرسم.

كلهر از برنامه بزرگداشت مولوى گفت که شامل موسیقی و چند سخنرانی کوتاه است و با هدف محکم کردن پیوندهای فرهنگی ایرانیان مهاجر و مردم لس آنجلس و در همراهى با موسيقى پردازانى از اطراف جهان فراهم آمده است.

کیهان کلهر به همراه گروهش با خوانندگی حمیدرضا نوربخش، یویوما و گروه جاده ابریشم با اجرای قطعه اى از او به نام 'شب های فیروزه ای نیشابور'، گروهی از دراویش قادری سراوان، نور محمد دُرپور دو تار نواز خراسانی و دراویش مولانا از حلب سوریه به خوانندگی شیخ حمزه شکور در این برنامه به اجرای قطعاتی مى پردازند. 

بعد از این برنامه کلهر به همراه گروه خودش که نوازندگان آن سیامک آقائی (سنتور)، سیامک جهانگیری (نی)، فريبرز عزیز (تار)، صهبا مطلبی (تار) و بهروز جمالی (تنبک) هستند و به خوانندگى حمید رضا نوربخش دو برنامه موسیقی ایرانی در سالن کارنگی هال نیویورک و مرکز هنرهای زیبای بوستون اجرا خواهند كرد.

کلهر متولد سال ۱۳۴۲ کرمانشاه است. کار موسیقی را از ۵ سالگی شروع کرد و مدتی با گروه شیدا همکاری داشت. او از ۱۷ سالگی به ایتالیا رفت و سپس در رشته آهنگسازی از دانشگاه کارلتون اتاوا (کانادا) فارغ التحصیل شد.

او با هنرمندان مختلفی از سایر کشورهای جهان همکاری داشته است. یکی از قدیمی ترین همکاری هاى او كه بیش از نه سال از آن می گذرد، با هنرمند سیتار نواز هندی، شجاعت حسین خان، در مجموعه كنسرت ها و سى دى هاى غزل بوده است. مجموعه غزل یک بار نامزد جایزه معتبر گرمی شده است.

پروژه بعدی همکاری کلهر با هنرمند سرشناس یویوما در گروه جاده ابریشم بود كه نوازندگان و موسيقى پردازانى از كشورهاى مسير جاده ابریشم را براى معرفى موسيقى اين بخش ازجهان به دور هم گرد آورده بود . کلهر قطعه ای با نام شب های فیروزه ای نیشابور براى اين گروه ساخته که تا به حال بارها توسط این گروه اجرا شده و بخشى از برنامه اخیر او در لس آنجلس نیز هست.

اجراهایی با ارکستر فیلارمونیک نیویورک و کوارتت کرونوس هم از همکاری هاى دیگر او با گروه هاى بين المللى به شمار می آید. كلهر به تازگی فصل تازه ای نيز در موسیقی خود باز کرد و با یک نوازنده باقلامای ترک به نام اردل ارزنجان برنامه هایی در کشورهای مختلف اجرا کرده است. حاصل این همکاری آلبومی با نام the wind  است که در ایران به عنوان تا بی کران دور دست منتشر شده است. 

در ایران، برنامه های موسیقایی کلهر به تکنوازی ها و همکاری با حسین علیزاده، محمد رضا شجریان و همایون شجریان خلاصه شده است. کنسرت های متعدد این گروه چهار نفره و آلبوم های شب، سکوت، کویر (همکاری محمدرضا شجریان و کلهر)، زمستان است، بی تو به سر نمی شود و فریاد (همکاری گروه چهار نفره) حاصل این همکاری هاست.

اولین اجرای این گروه چهار نفره در زمستان ۱۳۷۹در دانشگاه کالیفرنیا انجام شد. کلهرکه کمانچه را با لهجه ای خراسانی و خاص خود می نواخت، تا آن زمان بیشتر در خارج از ایران فعالیت کرده بود و برای ایرانی ها چندان شناخته شده نبود.

در آذرماه سال ۱۳۸۴ اين گروه چهار نفره برای آخرین بار روی صحنه رفت و با اجرای کنسرت ساز خاموش به همکاری خود پایان داد.

کلهر بعد از آن باز هم به پروژه های شخصی و همكارى هايش با هنرمندانى از ديگر كشورهاى جهان ادامه داد.

تازه ترين آلبوم كيهان كلهر، شهر خاموش، كه با همكارى گروه آمريكائى بروكلين رايدر و به ياد كودكان حلبچه ساخته شده با استقبال منتقدين غربى مواجه شده است. ويوين شوايتزر، منتقد موسيقى روزنامه نيويورک تايمز در باره آن نوشت در اين اثر نواى كمانچه ماتم و زارى كودكان حلبچه را به شنونده منتقل مى كند.

قرار است در ماه آوريل سال ٢٠٠٩ كيهان كلهر و گروه بروكلين رايدر اين اثر را در لس آنجلس اجرا كنند. اما آنچه همه در انتظار وقوع آن هستند، آغاز همکاری های مشترک حسین علیزاده و کیهان کلهراست که گروه تازه اى را با حضور نوازندگان جوان گرد هم آورده اند.

شايد هردو هنرمند در این پروژه به دنبال تجربه های تازه و حلقه گمشده ای می گردند که در گروه چهار نفره قبلی با وجود تمام موفقیت هایش نتوانستند به آن دست پیدا کنند.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- jaram، 2008/10/04
Nishah[b]ur nadurost ast va nishah[p]ur doorust m {ram iran}oarab na parsi ari.SePaS
- یک کاربر، 2008/10/02
چرا منبع عکس ها ذکر نشده؟
- Omid، 2008/10/01
His performance in Yale is a Masterpiece. I believe it is the only 1 hour long live Kamnche performance ever with that intensity and passion. Very characteristic accompaniment by an unknown Tombak player. You can see it on youtube.com website, just search for Kalhor in the site. Any information on the other player is appreciated.
Thanks.
- Ali، 2008/10/01
You forgot to include Keyhan Kalhor's work with Dastan Ensemble and Shahram Nazeri and their successful concerts in U.S.A. and Europe prior to collaboration with Alizadeh and Shajarian
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.