Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
پیکار دیجیتال
داریوش رجبیان

روزی که دستگاه "آی‌پد" رونمایی شد، از دوستی شنیدم که می‌گفت: "خوب شد عجله نکردم و "کیندل" نخریدم. آی‌پد با امکانات بیشتر و بهتر وارد بازار شده."

کیندل [Kindle] نام کتاب‌خوان دیجیتال شرکت آمازون است که درست دو سال پیش (در ماه ژانویۀ سال ۲۰۰۸) وارد بازار شد. آی‌پد [iPad] مشابه مدرن‌تر "کیندل" است که روز چهارشنبۀ گذشته، ۲۷ ژانویه، جلسۀ رونمایی آن درشهر سن فرانسیسکوی آمریکا شیفتگان فن‌آوری نوین را به شعف آورد.

وجه تشابه کیندل و آی‌پد در همان کتاب‌خوانی دیجیتال خلاصه می‌شود. شرکت اپل تلاش کرده‌است امکانات بیشتری را به دستگاه جدیدش بیفزاید؛ به مانند گشت و گذار در پهنۀ مجازی، دریافت و ارسال پیام‌های الکترونیکی و عکس و ویدئو، موسیقی و بازی‌های رایانه‌ای. آی‌پد نمایی جذاب‌تر دارد، باریک و سبک است و از ظرفیتی بیشتر از حافظۀ "کیندل" برخوردار است. به گفتۀ استیو جابز، رئیس شرکت اپل، دستگاه آی‌پد، خلائی را که میان تلفن‌ هوشمند و لپ‌تاپ‌ وجود داشت، پر کرده‌است.

از همین حالا برخی از کارشناسان درآمد گزافی را برای شرکت اپل پیشگویی کرده‌اند. "مایک آبرامسکی"، از کارشناسان امور بازرگانی آمریکا، حدس می‌زند که میزان فروش آی‌پد در یک سال نخست، پنج میلیون عدد خواهد بود. قیمت دستگاه آی‌پد در حال حاضر مربوط به ظرفیت حافظۀ آن است و از ۴۹۹ تا ۶۹۹ دلار است.

شرکت اپل نرم‌افزارهای ویژۀ خود را سوار این دستگاه کرده‌است. برای گوش دادن به موسیقی باید وارد کلکسیون موسیقی آی‌تیون [iTune] شد؛ برای خواندن کتاب‌ها، کتاب‌فروشی دیجیتال آی‌بوکز [iBooks] تأسیس شده و برای انجام کارهای اداری و محاسباتی می‌شود نرم‌افزار آی‌ورک [iWork] را پیاده کرد. در کتابخانۀ دیجیتال آی‌پد کتاب‌هایی یافت می‌شوند که توسط چهار انتشارات عمدۀ آمریکا منتشر شده‌اند و طرف قرارداد شرکت اپل هستند.

و اما آی‌پد با این همه امکانات، منتقدان پر و پاقرصی هم دارد که هم نام دستگاه را (به دلیل معانی مختلفی که در زبان انگلیسی دارد) به سخره کشیده‌اند و هم توانایی‌های این دستگاه را، و گویا عزمشان راسخ است که امید شرکت اپل را به یأس مبدل کنند. افزون بر این، شرکت ژاپنی "فوجیتسو" مدعی شده‌است که در سال ۲۰۰۲ میلادی دستگاهی را با همین نام (آی‌پد) تولید کرده بود و مالک این نام آنها هستند.

اما از جملۀ ایرادهایی که از دستگاه جدید اپل گرفته شده، یکی این است که در آی‌پد نمی‌شود نرم‌افزار "آدوبه فلش" را به کار گرفت، در حالی که بسیاری از نوارهای ویدئویی با استفاده از همین نرم‌افزار پخش می‌شود. و این واقعیت که دستگاه آی‌پد فاقد دوربین عکاسی و فیلم‌برداری است، از نگاه منتقدان، بر نقاط ضعف این دستگاه می‌افزاید. دیگر این که کارت حافظه یا "سیم کارد" آی‌پد، خودویژه است، با این که اندازۀ دستگاه به حدی بزرگ هست که گنجایش کارت حافظۀ معمولی را داشته باشد.

وابستگی آی‌پد به آی‌تیون برای پخش موسیقی هم از جملۀ نقاط ضعف دستگاه ارزیابی می‌شود. مثلاً، اگر شما بخواهید یک آهنگ را از پایگاهی دیگر پخش کنید، میسر نیست. منتقدان، باتری منحصر به فرد آی‌پد، با قدرت ده ساعت پخش پی‌هم و صفحۀ حساس ِ قادر به تشخیص چند لمس در آن واحد را از جملۀ نقاط قوت آی‌پد می‌دانند. اما باز هم می‌افزایند که صفحۀ "آی‌فون" هم توانایی تشخیص چند لمس در آن واحد را دارد و این مشخصه، دیگر شگفت‌انگیز نیست.

آی‌پد به عنوان یک کتاب‌خوان دیجیتال هم زیر ذره‌بین رفته و به باور برخی از دانندگان فن، از سلف خود، "کیندل"، پیشی نگرفته‌است. برخی می‌گويند که آی‌پد می‌تواند مشتریان وفادار خود را پیدا کند، اما به عنوان یک کتاب‌خوان دیجیتال، کیندل از ویژگی‌های برتری برخوردار است. تفاوت عمده، میان صفحه‌های دو دستگاه است. صفحۀ نمایش آی‌پد همیشه روشن است و نور آن می‌تواند چشمان خواننده را زود خسته کند. البته، استفاده از یک چنین دستگاهی در اتاقی تاریک بهتر از "کیندل" است، اما در ساعات روز استفاده از کتاب‌خوان دیجیتال آی‌پد می‌تواند توان‌فرسا باشد. در حالی که دستگاه کیندل، خودافروز نیست، و از این لحاظ به صفحۀ روزنامه یا کتاب شباهت بیشتر دارد و چشم خواننده را نمی‌آزارد.

تفاوت عمدۀ دیگر در کتاب‌فروشی‌های مجازی این دستگاه‌هاست. آی‌پد بایگانی قابل ملاحظه‌ای از کتاب‌ فراهم آورده‌است، اما شاید در حال حاضر آن، با بایگانی آمازون قابل مقایسه نباشد. آمازون در عرضۀ کتاب، به مراتب آزموده‌تر از شرکت اپل است. افزون بر این، استفاده از کتاب‌فروشی آی‌پد در حال حاضر حق انحصاری افراد مقيم آمریکاست و به دیگر کشورهای جهان تعمیم نیافته است. البته، پس از ماه مارس که دستگاه آی‌پد وارد کشورهای دیگر هم خواهد شد، شاید این محدودیت لغو شود.

به هر روی، آی‌پد هنوز بسیار جوان است و سرنوشت آن قابل پیشگویی نیست.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2010/01/29
گزارش خیلی خیلی جالب و آموزنده ای بود. فکر نمی کردم جدید آنلاین از این نوع گزارشها هم تهیه می کند.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.