Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
عکاسخانه تهامی

از ورود اولین دوربین عکاسی به ایران بیش از ١٥٠ سال می گذرد. این دوربین را مسیو ریشار فرانسوى، که بعدها ناصرالدین شاه به او لقب خانى داد و به میرزا رضاخان ریشار معروف شد، به ایران آورد.

اولین عکاس ایرانى شاهزاده ملک قاسم میرزا بود اما به تدریج غیر درباریان هم به کار عکاسى پرداختند و اشخاصی مانند آنتوان عکاس، ماشاالله خان و روسی خان به این کار مشغول شدند.

با گسترش عکاسی در ایران، عکاسخانه های شخصی نیز تاسیس شد و حرفه عکاسی کم کم همه جاگیرشد.

یکی از این عکاسان  سید جواد تهامی بود که در سال ١٣٠٧ عکاسی اش را در سه راه امین حضور تاسیس کرد و بعد از جنگ جهانی دوم، در سال ١٣٢٣ آن را به مکان فعلی اش – میدان بهارستان منتقل کرد.

تقریبا چهل سال بعد، با مرگ او داریوش تهامی، فرزندش، اداره این مغازه را به عنوان یادگار پدر به عهده گرفت. داریوش تهامی می گوید با هر سختی و ناملایمتی ساخت تا گرد فراموشی گریبانگیر یادگارهای پدرش نشود.

او از زندگی پدرش این طور می گوید: "پدرم در سال ١٢٨٤ خورشیدی متولد شد و در همان اوان کودکی، والدین خود را از دست داد و در خانه عمویش ساکن شد. در سن ١٣ سالگی بعد از گذراندن دوره مکتب،  به دلیل مشکلات مالی وارد بازار کار شد. بعد از یکی دو سال شاگردی در یک  بزازی، از آن کار دست کشید و در عکاسخانه ای در لاله زار مشغول به کار شد."

جواد تهامى از عکاسان نسل دوم ایران و شاگرد استادانی چون ماشاالله خان عکاس، اسدالله پروین و جهانگیرخان مصور رحمانى (عکاس مجلس شوراى ملى) بوده است.

در آن دوران ، دوربین ها آتلیه ای، چوبی و بزرگ بودند و عکس ها هنوز روی شیشه ثبت می شد. آن روزها برق نبود و براى ظاهر کردن عکس ها از نور طبیعى کمک گرفته مى شد. عکاسی ها در شهر بسیار اندک بودند و افراد کمی دوربین داشتند.

داریوش تهامى مى گوید: "علاقه پدرم به مسایل فرهنگی و تاریخی ایران،  باعث شد وی به تهیه مجموعه ای از عکس های تاریخی بپردازد، بخشی از عکس ها را خودش می انداخت و بخشی را از آرشیو دیگران خریداری می کرد. گاهی خرید آرشیو هزینه های سنگینی روی دستش می گذاشت، اما پدرم مصمم بود این مجموعه را کامل کند و اینک عکس های او به چندین هزار قطعه می رسد. او بیش از نیم قرن عکاسی کرد و سال ١٣٦٢ چشم از جهان فرو بست." 

داریوش تهامى در باره زندگى خودش و همکارى با پدرش می گوید: "من در سال ١٣٣٧ به دنیا آمدم، از کودکی به عکاسی علاقه مند بودم و گاهی در مغازه پدر فعالیت می کردم. در سال ١٣٥٨ در دانشگاه هنرهای دراماتیک و فیلم سازی پذیرفته شدم که مصادف شد با بیماری شدید و کم سو شدن چشم پدرم.  پدرم گفت: "بیا پیش خودم کار کن، مدرکی نمی گیری، اما کار یاد مى گیرى!"

" بعد از فوت پدرم در سال ١٣٦٢ تصمیم گرفتم عکاسی را اداره کنم و نگذارم فراموش شود.  هر چند بارها به دلیل مسایل مالی و مشکلات زندگی به مرز فروش آن رسیدم اما احساس کردم من به این مملکت و مردمانش دینی دارم؛ عکاسی تهامی باید بماند تا خیلی حرف ها و خاطره ها نیز بماند."

"از آن زمان بود که اقدام به جمع آوری عکس ها و طبقه بندی آنها کردم که نتیجه آن انتشار ١٧ کتاب مختلف از عکس های قدیمی تهران، پیشکسوتان، پهلوانان، هنرمندان، قاجار، تختی، تبریز قدیم و ... است. باید بگویم که در این میان استادانی چون علی خادم و غلامحسین ملک عراقی همواره راهنمای من بودند."

حتما عکس های آرشیو تهامی، را در کتاب ها و فیلم های تاریخی دیده اید. علی حاتمی برای ساخت سریال "هزار دستان"، بهرام بیضایی برای فیلم "شاید وقتی دیگر"، کیانوش عیاری  برای "روزگار غریب"  و بسیاری از تاریخ نگاران برای مصور کردن کتاب هایشان سراغ فتوگرافی تهامی آمده اند.

اکنون پسر و دختر نوجوان داریوش تهامی، سرگرم تبدیل کردن آرشیو نگاتیوهاى فتوگرافی به دیجیتال هستند. وقتى آنها با نرم افزار "فتوشاپ"  تنظیم عکس ها را تغییر می دهند، اصلا به این که روزی پدربزرگشان برای چاپ یک عکس از روی شیشه چه زحمتی را متحمل می شده، نمی اندیشند.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2015/05/13
How do I order to buy Tahami's Photographic books?
- منصوررحیمی تهران، 2008/12/13
با تشکر ازاین سایت و تمامی عزیزانی که در به بار نشستن این وب لاگ ارزشمند کمک و یاری رساندند از جمله دوستان عزیزم سرکار خانم نازنین معتمدی و جناب آقای علیرضا واصفی .
- یک کاربر، 2008/11/14
merci az in gozareshe gashang. man mikham bedonam, aya in ketabhaye aks be zabanhaye digar ham tarome shodeand , masalan be almani?wa inke be che sorati mishe in ketabha ra dar alman tahye kard? wa dige inke aya emkane dashtan e-mail adresse in aghaye tamami wojod dare?
- حميدرضا نيک خواه، 2008/04/21
من از عکاسي اطلاع چنداني ندارم اما نمي دانم چرا ما تاب تحمل انتقاد را نداريم. در اين گزارش بسياري از دوستان نظرات مثبت خود را داده اند و تنها دو يا سه نفر انتقاد کرده اند، آن هم با احترام.اما از جواب آقاي علي سوسن آبادي که مطمئنا همان تهيه کننده گزارش فوق است بسيار متعجب شدم و اين شبهه به وجود مي‌آيد که نظرات مثبت هم نظر تهيه کننده است که با نام هاي مختلف آمده است.
- علی سوسن آبادی، 2008/04/19
متوجه نشدم که کجا اطلاعاتی داده شده که اشتباه بوده؟! بیشتر مثل این بود که اطلاعاتی در مورد آقای تهامی و زندگی نامه اش بوده و نمی توان گفت که پسرش سرگذشت پدر و مغازه و تهیه آرشیو را طوری گفته که تحریف شده و مشکلی برای اهل تحقیق به وجود آورده است!
در یاداشت آقای سهیل (صرف نظر از اشکالی که در جمله بندی آن است) به کتابهای جدیدی اشاره شده، بدون اینکه نامی از آنها برده شود واشاره شود که کدام بخش گزارش را نقض کرده است!
در چند نظر دیگر هم مشابه این نوع رفتار دیده می شود.
بد نبود که به جای کلی گویی و حرفها و ایراداتی که چندان معلوم و روشن نیست کمی با دلیل و با جزییات بیشتر، ایرادات گفته می شد و انتظار توضیح از تهیه کننده و مسئولین سایت می رفت.
از مسئولین سایت و تهیه کنندگان گزارش ها هم انتظار می رود که در مورد سوال ها و نظرهای فرستاده شده (بیش از آن که الان انجام می شود) جواب گو باشند تا مخاطب گیج نشود.
- خطیری، 2008/04/19
کار شما را از طریق لینک وبلاگ دلتنگی های پیکسلی دیدم. آیا قرار دادن لینک کارها در وبلاگ ها و سایت های شخصی مقدور است؟ می توانم لینک این کار را در وبلاگ شخصی عکاسی ام قرار دهم؟

جديدآنلاين:استفاده و بازپخش مطالب ما با ذكر مأخذ آزاد است و شما مى توانيد لينك مطالب ما را در صفحات وبلاگ خودتان بگذاريد.
- علیمردانی راد، 2008/04/18
در قسمتی از فیلم سوته دلان ازعکاسخانه تهامی و از آقای تهامی پدر فیلمبرداری شده است. شما که در برخی از کارهای سایت ویدیو هم کار کردید، ای کاش می شد این قسمت را هم به این کار بیفزایید. با تشکر از اطلاعات کامل
- ابوتراب، 2008/04/17
بسيار زيبا. انتخاب به جايي بود. لذت بردم و از شما متشکرم.
- فاطمه میرزکی-زهرا گل پرور، 2008/04/13
عکس های فوق العاده قشنگ و دیدنی اى بود
- یک کاربر، 2008/04/12
خوبه
مطالبش خواندنی ،جذاب و نو هستند.
- ریحانه، 2008/04/11
سلام عکس های فوق العاده قشنگ و جذابی است.ممنون
- Nasrin Hosseini، 2008/04/11
Besyar lezat bordam va kheili mataleb yad gereftam va be shoma tabrik migooyam.
Ba arezooye salamati va movafaghiyat ,
- یک کاربر، 2008/04/11
سلام
گزارش تصویری بسیار زیبا بود. نیازامروز ارتباط با دیروز است .غبار برداشتن از فراموشی است.
ری را عباسی
- نوری، 2008/04/09
سلام
خوشحالم که عکاسی که به حرفه اش عشق می ورزید را بیشتر شناختم.
میخواستم به اطلاع برسانم که نمایشگاه عکسی با موضوع چشم درون تا ١٠ اردیبهشت در موزه هنرهای معاصر برپا ست.که علاقه مندان میتوانند مراجعه کنند.
- مریم کرمی -معصومه صبوریان، 2008/04/09
مثل همیشه زیبا جالب خواندنی عکسها فوق العاده زیبا بود.
- یک عکاس از تهران، 2008/04/06
سلام. لینک کار را در سایت عکاسی خبری دیدم. جامعه عکاسی ایران به دیدن این چنین گزارشهایی نیاز دارد تا بداند که کسانی که زحمت کش این صنف هستند با چه قیمتی حاضر به از دست دادن حاصل کارشان نمی شوند. می دانم که آقای تهامی همراه همسرشان چند سال قبل حتی به فیلمبرداری مجالس عروسی هم می رفتند که نشان می دهد زندگی با چاپ کتابها و نگهداری آرشیو و هر از گاهی فروش چند عکس گردانده نمی شود. چرا باید انتظار داشته باشیم که دو فرزند جوان این خانواده، دنباله رو راه پدر و پدربزرگ باشد؟
- naeimeh، 2008/04/06
موضوعات و سوژه هايي كه انتخاب مي كنيد هميشه جالب و جذاب است . موفق باشيد
- مستوره، 2008/04/06
من یکی از بینندگان وفادار جدیدآنلاین هستم که تقریبا از ماه های اولیه کارهای این سایت را پیگیری می کردم. همانطور که همه دیگر عزیزانی که در زیر کارها نظر می دهند هم می دانند، این سایت اولین سایت مخصوص کارهای چندرسانه ای است حداقل در ایران. بهتر نیست به جای ایرادهایی که هر از گاهی نابجاست، به تقویت این سایت بپردازیم و نظرات سازنده تری ارائه کنیم؟
- soheil، 2008/04/06
سلام
متاسفانه همانطور که برخی دوستان گفته اند گزارش یاد شده دارای اشکالات زیادی است که کتابهای جدید درباره تاریخ عکاسی ایران آنها را نقض کرده است و خود اقای تهامی نیز در این باره آگاهی کافی ندارند. دادن القابی همچون دهخدای تصویری نیز به نظر من باید خیلی جنبه ها را در نظر گرفت دادن لقب اگر به همین راحتی است که...
خواهشمند است در تهیه گزارش ها افراد مطلع از موضوع برای تهیه گزارش فرستاده شوند و منابع جدید برای تهیه مطلب دیده شود تا گزارش شما مثل این گزارش که می توانست با کمی تحقیق خوب از آب درآید اینهمه سست و محل تردید و اشکال نباشد. گفتگو با اشخاص اگاه در زمینه های گوناگون نیز به قوت گزارش می افزاید.
پاینده باشید
- سینا، 2008/04/05
فکر می کنم بهتر است قبل از تهیه گزارش در مورد آن بررسی کنید زیرا گزارش شما باید سندیت داشته باشد. این گزارش از دید فردی که به تاریخچه عکاسی آشنا است پر از اشتباه است.
در مورد کتابهای چاپ شده توسط آقای تهامی نیزهمانگونه که آقا یا خانم عکاسباشی نوشته اند پر از ایراد و تقریبا غیر قابل استفاده برای اهل تحقیق.

جديدآنلاين: بخش تاريخى اين گزارش به تحقيقات يحيى ذكا، مورخ سرشناس،در مورد پيدايش عكاسى در ايران مستند است و بخش سوابق عكاسخانه تهامى به اظهارات آقاى داريوش تهامى فرزند مؤسس اين عكاسخانه. آقاى تهامى هم در اين گزارش ادعا نمى كنند كه همه عكس ها را پدر ايشان گرفته است.
- رحمانیان-مهین، 2008/04/05
مدیریت محترم سایت جدید آنلاین
من مهین رحمانیان هستم و علاقه زیادی به عکاسی دارم. می خواستم درخواست کنم که برای کسب اجازه در گذاشتن لینک این گزارش در وبلاگ شخصی باید چه مراحلی را طی کنم؟ در انتظار دریافت دستور شما هستم. با تشکر فراوان

جديدآنلاين: همانطور كه در پائين همه صفحات ما آمده نقل مطالب جديدآنلاين با ذكر مأخذ آزاد است. طبيعتا كذاشتن لينك صفحات ما در سايت هاى ديگر نيز چون نشانى ما را خواهد داشت آزاد است.
- Reza، 2008/04/05
سلام جالب بود این عکس ها واقعا جالب هستند. برای این دختر و پسر آقای تهامی ارزوی توفیق دارم.
- مهدی جامی، 2008/04/05
خسته نباشید. نمی دانم برای جدیدآنلاین پاسخگویی به مطالبات مخاطبان تا چقدر اهمیت دارد و نیز مقدور است. امکانش هست برای کارهایی مانند عکاسخانه تهامی که بواقع از گنجینه های ملی ما محسوب می شوند، اطلاعات تماس یا نشانی در انتهای کار یا در باکسی کوچک آورده شود؟ ممنون می شوم اگر پاسخگو باشید. منتظر دریافت جواب هستم.

جديدآنلاين: در مواردى كه اطلاعات پيوسته ا ى قبل از انتشار گزارش در دسترس ما باشد آن را منتشر مى كنيم اما به طور معمول و بعد از انتشار گزارش ها متأسفانه امكان پيگيرى آن ها را نداريم.
- بهنام از تهران، 2008/04/05
سلام. عکس های زیبایی بود ومطالب خوب واطلاعا ت جالبی در زمانی محدود و کوتاه ارائه شده بود.اگرعکس ها زیر نویس داشتند بهتر بود.امیدوارم کارهای بهتری در آینده ارائه کنید.موفق باشید.
- عکاسباشی، 2008/04/04
سلام
متن نوشته شده در بالا در باره تاریخ عکاسی و ورود دستگاه عکسبرداری به ایران کاملاً اشتباه است. آقای تهامی را نمی توان جزو عکاسان مطرح مانند ماشا الله خان و اسدالله پروین و جهانگیرخان مصور رحمانى و .. به شمار آورد ایشان مغازه عکاسی داشتند و بعد هم به تدریج عکس های دیگر عکاسان را همچون جعفر و علی خادم و اسدالله پروین خریداری کردند و بایگانی به وجود آوردند و در همان لاله زار به کار فروش عکس های قدیمی اشتغال داشتند تا فوت کردند. متاسفانه بیشتر عنوان می شود که این مجموعه حاصل کار ایشان است که با توجه به تاریخ عکسبرداری ها مشخص است که نمی تواند کار ایشان باشد. پسر ایشان نیز همین رویه را با فروش عکس و چاپ کتابهایی با کیفیت نازل و پر از اشتباهات در مورد اسم ها،اشخاص، مکانها و موارد بسیار به چاپ میرساند. متاسفانه کتابهای چاپ شده توسط ایشان هیچ سندیتی برای اهل تحقیق ندارد.
پاینده باشید و دقیق
- یک کاربر، 2008/04/04
سلام ، اطلاعات جالب و تصاویر دیدنی بود. فقط بهتر بود اگر برای عکس ها زیرنویس می آمد. مثلا جایی که می گوید هنرمندان، پیشکسوتان و ... نیاز است که مخاطب بداند که عکس چه کسی را نشان می دهد
- زیبا 43 ساله، 2008/04/03
آیا برای جدیدآنلاین امکان گذاشتن یک آلبوم عکس از عکس های دیگر این مجموعه وجود دارد؟ عکسهایی غیر از تهران قدیم مثلا از پیشکسوتان یا قاجار یا پهلوانان؟
اگر بشود این امکانات را به صورت لینک در زیر مطلب جا داد خیلی مجموعه کاملی خواهد شد.
- یک کاربر، 2008/04/02
خیلی ممنون. ای کاش تکه هایی از فیلم هایی که از این عکسها در آن استفاده شده را به صورت ویدیو در جای دیگری می آوردید.
- یک کاربر، 2008/04/01
vaghti esm-e akasi tahami ra didam khayli az khateratam barayam zendeh shod man aghaya tahami va pesareshan ra khayli khoob mishenasam va omidvaram hamisheh movafagh va pirooz bashand sal-e now bar hamegi mobarak.
maryam from u.s.a
- احسان از رامسر، 2008/04/01
تک تک افراد این جامعه به افرادی مانند آقای تهامی مدیون هستند. امیدوارم که آرشیو ها و فیلم های ایشان به شیوه صحیح و علمی نگهداری شود و طوری نباشد که بعد از مدتی نتوان از آنها استفاده کرد.
- یک کاربر، 2008/03/31
man yaki az moshtari haya aghya tahami bodam az 12 salagi va khayli beh ishan eradat dashtam hamintor pesareshon daryoush akshaya aroosi man ra ishan gerftand khayli delam mekhohad dar sorateh emkan adress e-mail ishan ra dashteh bosham
- سام، 2008/03/30
دیدن عکس های تهران خلوت برایم مثل یک رویا بود. ای کاش نشانی دقیق این عکاسی را در متن آورده بودید.
- یک کاربر، 2008/03/30
khodaye bozorg pedarat tahamie marhum ra rahmat va shoma ra baraye in khako boom negahdarad az tamamie zahamat va khune delha ke keshidi sepasgozaram
javad australia
- آذر از تهران، 2008/03/29
من به هیچ وجه در مورد چگونگی ورود دوربین عکاسی به ایران اطلاعی نداشتم و دانستن مطالبی دراین مورد و همین طور در مورد آقای تهامی برایم جالب بود و من به نوبه خودم به آقای تهامی که راه پدرشان را ادامه دادند افتخار می کنم .به نظر من با وجود این کتابها ، دیگر ایران قدیم وپهلوانان و پیشکسوتان و ... فراموش نخواهند شد.سال نو را تبریک می گویم.
- ریرا از تهران، 2008/03/29
ممنون، هر وقت از کنار این عکاسی عبور می کردم فکر می کردم چه سوژه جالبی است برای پرداختن. شنیدن داستان آقای تهامی برایم جالب بود و حتما به دوستانم هم توصیه می کنم که آن را ببینند.
به نظرم کتاب های این مغازه بهترین هدیه برای کسانی است که در خارج از کشور زندگی می کنند.
- Rozita، 2008/03/29
Such an informative package, I like this kind of multimedia more than the others. Happy new year too
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.