Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
بهـارانه‌های تاجـیکی
پرویز امینف

برای افراد نسل من که واقعیت‌های دوران اختناق شوروی را کمتر به چشم سر دیده‌اند یا اصلاً ندیده‌اند، نوروز طبعاً ایام شادی و سرور و رقص و پایکوبی است و از محدودیت‌هایی که حدود بیست و پنج سال پیش هم مانع از تجلیل نوروز در آسیای میانه می‌شد تنها داستان‌هایی را شنیده‌ایم و خوانده‌ایم؛ از دورانی که عباراتی چون "عید دهقان" و "عید بهار" جایگزین "نوروز" شده بود و از بهارانه‌های خیابانی خبری نبود.

پیشتر از آن، در آغاز استقرار حکومت شوراها که "نوروز" یک جشن مذهبی به شمار می‌آمد، هیچ نوع عبارت جشنی هم مقارن با نوروز به چشم و گوش نمی‌رسید. تنها پس از اثبات این دیدگاه که نوروز دارای ریشه‌های علمی و طبیعی است تا مذهبی، به افتخار "عید دهقان" و "عید بهار" شعر و ترانه‌هایی سرودند و نوشته‌هایی منتشر شد.

اما این بدان معنا نبود که "نوروز" در میان توده‌ها هم مرده بود؛ آن صرفاً به پستوی خانه‌ها پناه برده بود و آیین‌های نوروزی فشرده شده بود و مراسم شادمانی خانوادگی دور دیگ سـُمـَنـَک (سمنو) و اطراف گلخـَن (آتشدان) به دور از چشم مقامات در یک روز انجام می‌گرفت. و همچنان پدر و مادران نام فرزندانشان را که روز نوروز به دنیا آمده بودند، "نوروز" و "نوروزگل" می‌گذاشتند. ریشه‌های نوروز در این سرزمین بس قوی‌تر و استوارتر از آن بود که با چند دهه حکومت نوروزستیز بفرساید.

قربان عبدالله، آوازخوان و هنرمند مردمی تاجیکستان، آن روزگار را خوب به یاد دارد؛ و لحظه‌های سر و سینه زدن با مقامات را، تا یک آهنگ نوروزی را – هرچند با پالایش ایدئولوژیک و تحریم واژۀ "نوروز" – به تأیید برساند.

اما همۀ اینها روایاتی است که از نسل‌های قدیمی‌تر می‌شنویم. امروزه در تاجیکستان نوروز – اگرچه نه همپای جشن سال نو مسیحی رسمی است – همه‌ساله با رنگ و بو و شکوه بیشتر و سرزنده‌تر برگزار می‌شود که نوروز اخیر در "نوروزگاه" تازه‌ساخت شهر دوشنبه نمونۀ خوب آن بود. و این بار رئیس‌جمهور تاجیکستان هم در سخنرانی‌اش نوروز را "آغاز سال نو" نامید که برای کشوری که تقویم رسمی‌اش میلادی است، نکتۀ قابل توجهی است.

برای آوازخوانان هم نوروز از مهم‌ترین و پرکارترین دوره‌های سال است. گروه‌های هنری و آوازخوانان تاجیک در آستانۀ نوروز به تکاپوی ایجاد ترانه‌های تازۀ نوروزی و بهاری می‌افتند که گویی مسابقه‌ای برای بهترین سرود بهاری خودبه‌خود راه افتاده‌است.

در آستانۀ نوروز به استودیوی برخی از آوازخوانان تاجیک سر زدیم، تا شاهد آمادگی آنها به جشن سال نو باستانی یا نوروز باشیم که شرح آن را در گزارش تصویری بالای این صفحه می‌بینید.

 در نمایش تصویری دیگر این صفحه از زیورشاه محمدف پاره‌هایی از برنامه‌های نوروزی میدانی و خیابانی در شهر دوشنبه را می‌بینید.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2014/04/28
حیف ما که پولمان را در کشورهای عربی که دشمن ما هستند خرج کنیم.
- رامین ایرانی، 2014/02/01
من بعنوان یک ایرانی و پارسی زبان به خود می بالم که برادران من درتاجیکستان هستند و دلم برایشان بسیار تنگ است وازصمیم قلب عاشقشان هستم و با تمام وجود دوستتان دارم امیدوارم بزودی تمام ایرانیان چه در ایران و چه درتاجیکستان دورهمی جشن باستانی نوروزکه یادگارجمشیدجم هست را جشن بگیریم.
- خسرو، 2013/04/14
با درود فراوان .درود و صد درود به پیشگاه همه ی پارسی زبانان تاجیک .برادرانم که آرزوی دیدار ایشان را دارم .هر روزتان نوروز باد نوروزتان پیروز باد . من در خواست دارم با برادران تاجیک خودم مکاتبه داشته باشم .با آرزوی بهروزی برای شما .
- همایون، 2011/03/31
دیدن هم زبانان تاجیک و بزرگداشت نوروز در آنجا آنهم به صورت جشنی برای همه اقشار اجتماع بسیار جالب بود. حیف از این همه سنن خوب و صلح آمیز که به پای بعضی توهمات و تعصبات قربانی میشوند. برای همۀ فارسی زبانان از ایرانی و افغانی و تاجیک آرزوی صلح و سلامت دارم.
- قاضی زاده، 2011/03/31
درست همین اتفاق برای ما افغانستانی ها هم افتاد. زمامداران قبیله گرا برای این که نوروز را از خاطره ها بزدایند نام نوروز را به جشن دهقان و میله گل سرخ، تبدیل کردند- هر چند تلاش های نوروز ستیزانه آنها راه به جایی نبرد.
- یک کاربر، 2011/03/30
عجیبه که تاجیکستان که اکثر مردمش مسلمان هستند و ایرانی هم هستند از تقویم میلادی پیروی می کند. چرا تقویمشان را به تقویم خورشیدی اسلامی که تقویم ایران و افغانستان هم هست تبدیل نمی کنند؟
- تورج دریائی، 2011/03/30
چه زیبا و دلکش بود این همه زیبائی. با تشکر.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.