Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
تالاب فراموش‌شده
صدیقه محمودی

تالاب شادگان در انبوه نیزارهای جنوب غرب ایران، دور از چشم همه، به هستی خود ادامه میدهد. افق آبی و قرمز ایستاده بر آب و پرواز پرندگان از هر سو و بازتاب آسمان و زمین در آب و تا چشم کار میکند نیزارهای سبز و زرد که با نسیم باد خم و راست می شوند؛ جیرجیرِ جیرجیرک‌ها و صدای بال زدن پرندگان و شنای آرام غازها در آب؛ کودکان روستایی با چهره‌های آفتاب‌سوخته اما آرام و ساده‌شان، زن تنهای چوب‌به‌دست با قامتی بلند در آب و کمی آن‌سوتر پیرمردی که در قایق روانش بر آب مشغول ماهیگیری است و گاومیش‌هایی که گاه درون آب می‌روند و گاه به خشکی می‌آیند. اینجا همه چیز از زندگی نشان دارد.

اینجا آفتاب هم جزوی از سقف های ساخته‌شده از نی است و درختان سرسبز و سر به فلک کشیده و گاه خشک نخل نیز با باد می رقصند.

تالاب شادگان یکی از ۱۸ تالاب بین‌المللی ثبت‌شده در فهرست یونسکو است، یکی از مناظر طبیعی و زیبای جنوب استان خوزستان است. بزرگ‌ترین تالاب کشور است، در ۵۲ کیلومتری آبادان و ۱۰۵ کیلومتری اهواز. این تالاب طبق مصوبۀ شورای عالی حفاظت از محیط زیست با نام پناهگاه بین‌المللی حیات وحش شادگان به سازمان محیط زیست واگذار شده‌است. حیات وحش وابسته به تالاب نیز دارای ارزش‌های اقتصادی و اجتماعی بسیاری است.

نازنین جامعی کارشناس ارشد محیط زیست
سطح تالاب با پوشش گیاهان آبزی همچون لویی و چولان محل مناسبی برای پذیرش پرندگان آبزی مهاجری است که از شمال اروپا، کانادا و سیبری در پاییز به منطقه می‌آیند. انواع ماهیان آب شیرین و شور مانند حمری، شانک، بیا و پرندگانی چون فلامینگو، حواصیل، لک‌لک، غاز وحشی و اردک در این تالاب زندگی می‌کنند.

پوشش گیاهی درون تالاب، چراگاه و منبع مهم تأمین علوفه و غذا برای دام‌های روستاییان حاشیۀ تالاب است. مواد اولیۀ ساخت خانه‌ها از تالاب تهیه می‌شود و اقتصاد مردمان ناحیه بر صید ماهی و پرندگان می‌چرخد. ۱۱۷ روستا و سه نقطۀ شهری در تالاب وجود دارد که رفت‌وآمد بین آنها با قایق صورت می‌گیرد، با اینکه تالاب از ظرفیت بالقوه گردشگری برخوردار است، اما به دلیل فعال نشدن این حوزه و متکی بودن اقتصاد مردم تالاب تنها به محصولات آن، سطح زندگی مردم پایین است.

آب تالاب به دلیل ورود آلاینده‌هایی چون پساب‌های طرح توسعه نی‌شکر آلوده شده، به گونه‌ای که آب شیرین آن شور و باعث از بین رفتن یا محدود شدن تنوع آبزیان شده، کشاورزی منطقه را دستخوش تغییر کرده و بر اقتصاد مردم تأثیر بسیار گذاشته ‌است. آنچه تالاب را با خطر نابودی مواجه کرده، مقدار آبی است که نیاز طبیعی تالاب است که با سدسازی و مدیریت ناصحیح از  میزان آن کاسته شده است.

کارشناسان محیط‌ زیست همواره دربارۀ ورود پساب‌های صنعتی،  نشت نفت از لوله ها، زه‌آب‌های کشاورزی، فاضلاب‌های شهری و خانگی، کاهش مقدار آبی که باید وارد تالاب شود و دیگر عوامل تهدید‌کننده هشدار داده اند؛ هشدارهایی که از تأثیر لازم برخوردار نشده است.

به گفتۀ هرمز محمودی‌راد، مدیر کل محیط زیست استان خوزستان، رودخانۀ جراحی تنها منبع تأمین‌کنندۀ آب شیرین تالاب شادگان است و در صورت عدم تأمین سهمیۀ آب، بی‌تردید تالاب دچار عوارض ناگواری خواهد شد.

گذران زندگی بیش از پنج هزار نفر از ساکنان روستاها و حاشیه‌نشینان آن به طور مستقیم با  هنجارهای زیست محیطی مرتبط است و هر گونه تخریب، آلودگی و بی‌توجهی به تالاب شادگان اثر مستقیم بر بهره‌برداران آن دارد.

ارائۀ خدمات به گردشگران از جملۀ مشاغل اهالی دو روستای سراخیه و رگبه است که به گردشگری معروف اند. مردم این روستاها گردشگران را با قایق‌های خود به گشت‌و‌گذار در پیچ و تاب تالاب و نیزارها می‌‌برند و نقاط مختلف آن را نشان می‌‌دهند.

تالاب شادگان وسعتی برابر ۴۰۰ هزار هکتار دارد که حدود ۳۳۰ هزار هکتار از طبیعت بکر آن به پناهگاه حیات وحش اختصاص پیدا کرده‌است.

در گزارش مصور این صفحه شماری از مردم پیرامون تالاب شادگان در بارۀ زندگی‌شان صحبت می‌کنند.

 برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2011/10/29
سلام. موضوع پایان نامه من تالاب شادگان است برای پر کردن پرسشنامه نیاز به همکاری متخصصین دارم . کسانی که تمایل به همکاری دارند به من ایمیل بفرستند.
- یک کاربر، 2011/08/18
کدوم تالاب؟ تالابی نمونده. هرچی بوده رفته. نوش جان بعضیها
- احمد، 2011/04/10
خانم محمودی سپاس واقعا گزارش منحصر به فرد و قشنگی است.

- آفتاب، 2011/01/09
من فکر میکنم کسی که این گزارش رو تهیه کرده بایدسال گذشته گزارش تهیه میکرد که آب تالاب کاملا خشک شده بود وشاید با این سطح کم بارندگی امسال باز هم احتمال خشک شدن تالاب وجود داشته باشه باید یه فکری کرد و نگذاشت آب سر شاخه های کارون روبه استانهای دیگه منتقل کنند (چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است) که فردا رو مون بشه توی نقشه ها با ادعا بنویسیم تالاب بین المللی شادگان.
- بهزاد، 2011/01/04
نياز به تبليغات دارد كه متاسفانه صورت نمگيرد
- سعاد، 2011/01/04
وقتی به خانمی مثل صدیقه محمودی بر میخوریم که سعی میکنه گوشه ای از زندگی پرزحمت مردمی فراموش شده و همین طور طبیعتی رو به زوال رو به تصویر بکشه، احساس میکنیم که هنوز هستند کسانی که انسانند. من ساکن اهوازم و از نزدیک می بینم که اهمال این طبیعت داره چه به روز ما میاره، میبینم که دیگه کارونی وجود نداره، میبینم که کارون میره و به جاش فضای سبز میاد! ممنونم بابت این گزارش قشنگتون که هر انسانی رو به فکر وا می داره.
- پیروز، 2011/01/03
وای بر ملتی که سرمایه های این چنینی اش را ویران کنند تالاب ها در محاق فراموشی اند و یکی یکی طبیعت زیبایشان نابود می شود هیچ کس نمی داند زندگی چه کسانی در این میان به نیستی بدل می شود. کاش نوشته ها تاثیر داشت هر چند شاید روزی فرا برسد که طبیعت با دستانش بر گلوی هر آن کس که ویرانی را به بار می آورد تیغی فرود آورد.سپاس از شما و کسانی که طبیعت را دوست خود می دانند.
- abadani، 2011/01/02
سالها دل طلب جام جم از ما میکرد / وان چه خود داشت ز بيگانه تمنا میکرد...
تشکر که تالاب شادگان را به تصوير کشيديد.
با آرزوی فردايی بهتر از امروز.
- farzaneh، 2011/01/02
به نظرم گزارش خيلی خوب بود. اما ای کاش به جای عکس، از تصوير متحرک و زنده استفاده می شد. تصوير ماهی ها که به نخل بسته شده بودند، خيلی حس خوبی داشت. يک زندگی کاملأ طبيعی بدون مواد شيميايی که ما شهرنشين ها درگيرشيم.
- koorosh، 2011/01/02
خوشحالم که گزارش صوتی تصویری در بارۀ یکی از ثروتهای ملی تهیه شده و رنگ و بوی هنری هم به خود گرفته. ساده، کامل، مستند.
- لیلا، 2011/01/01
گزارش شاید توانسته باشد با عکس های جذاب روند خوبی را طی کند، اما به نظر من نتوانسته به خوبی حق مطلب را ادا کند. به نظرم لازم بود بیشتر به زندگی مردم پرداخته می شد و کاستی هایی که دارند.
- منصور، 2011/01/01
واقعأ چه جاهای زیبا و متفاوتی توی ایران هست. سایتتون خیلی خوبه/البته امیدوارم همین جوری پیش بره!و وارد مسایل بی ارزش سیاست نشه که ارزش فرهنگی بودنشو از دست میده. تالاب فراموش شده نماینده همه تالاب های که تو ایران داره از بین میره. مگه ونیز چی داره که این همه توریست میرن ببینن؟! خب اگه مسئولین ایران یه کم تلاش کنن چه ها میتونن انجام بدن. گزارش خیلی خوب و تاثیر گزاری بود. امیدوارم اهلش هم بتونن یه فیلم تاثیر گزار از این فضا بسازن. البته امیدوارم تبدیل به یه مصیبت نامه نشه، چون دیگه از چرک دیدن ایران خسته شدیم. با همه مشکلاتی که هست، ای کاش بگن همه زیبایی ها اینجاست. درود به همۀ شما.
- ثامر موسوی، 2010/12/31
از اینکه به تالاب شادگان پرداختید ممنونیم .وضعیت زندگی در اینجا خیلی سخت شده مخصوصاً اینکه این تالاب در حال از بین رفتن است و کسی هم توجه نمی کند و معیشت و سلامت مردم را تحت تاثیر منفی قرارداده است از خانم محمودی خیلی ممنونیم معلوم است که برای تهیه این گزارش خیلی زحمت کشیده اند.
از شادگان
- سینا، 2010/12/31
بسیار جالب بود. این گزارش برای من از جنبۀ مردم شناسی بسیار حائز اهمیت بود؛ به خصوص اینکه مردم از زندگی و نوع ارتزاقشان برای ما صحبت کردند. سپاس فراوان از سایت جدیدآنلاین و نویسندۀ محترم.
- حمیدرضا، 2010/12/30
بسیار زیبا بود. به راستی که خانم محمودی کارهای زیبایی ارائه میدهند و کتاب تألیف شدۀ ایشان نیز اثری ماندگار است. از اینکه از چنین نوبسندگان توانمندی که سابقۀ تهیۀ فیلم های مستند هم در کارنامۀ خود دارند، برای تهیه گزارشهايتان استفاده می کنید، سپاسگزاریم
- مروارید، 2010/12/30
گزارش خیلی قشنگی بود. من خودم اهل شمال کشور هستم و با دیدن این گزارش نسبت به جنوب کشور آگاهی بیشتری پیدا کردم. خیلی خوب بود. باز هم از این گزارش ها کار کنید.
- فاطمه، 2010/12/30
بسیار زیبا بود. سپاس از خانم محمودی. این قدر به زندگی تو شهرهای شلوغ و آپارتمان ها عادت کردیم که در تصورمون هم نمی گنجه آدم هایی دیگه چه زندگی های متفاوت و دشواری دارند
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.