Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
دختـر رسـتم
قمر احرار

"زیب‌النسا"، با این که ترکیب نادری از دو واژۀ پارسی و عربی است، در تاجیکستان نام غریبی نیست؛ به دلیل محبوبیت شعر و شخصیت زیب‌النسای دهلوی، دختر اورنگ‌زیب، پادشاه پارسی گوی گورکانی هند در سدۀ ۱۷ میلادی، که با تخلص "مخفی" شعر می‌گفت و بیت زیرین او زبان‌زد خرد و بزرگ در تاجیکستان است:

دختر شاهم ولیکن رو به فقر آورده‌ام / زیب و زینت بس همینم، نام من زیب‌النساست

پدر و مادر "زیب‌النسا رستموا" هم در سال ۱۹۵۵ این نام را برای دختر نوزادشان برگزیدند، لابد با این امید که او هم زمانی چون زیب‌النسای دهلوی نام‌آور شود. زیب‌النسا رستموا شاعر نشد، اما رستمانه نام‌آور شد. اکنون، هر بار که از کامیابی‌های ورزشی تاجیکستان صحبت به میان می‌آید، نام "زیب‌النسا رستموا" را می‌شنویم و چه بسا که نوزادان دیگری به یمن وجود او "زیب‌النسا" نام گرفته‌اند. چون او تنها زنی است که عنوان "قهرمان جهان" را برای تاجیکستان به ارمغان آورد. در دوران شوروی "زیب‌النسا رستموا" را به گردآفرید شاهنامه و "آمازون"های آسیای صغیر باستان (جنگاوران زن) مانند می‌کردند و "زیب‌النسا" در سراسر اتحاد شوروی نامی آشنا بود.

وی پانزده سال داشت که به تیم کمانداران جوان اتحاد شوروی پیوست. در دانشگاه تربیت معلم و مؤسسۀ تربیت بدن تاجیکستان تحصیل کرد. اما در سال ۱۹۷۵ در خلال تحصیلاتش بود که شهرتی جهانگیر سراغش آمد و در مسابقۀ جهانی کمانداری زنان قهرمان شد. در سال ۱۹۷۶ در بازی‌های المپیک مونترال مدال برنز را به خودش اختصاص داد. می‌گوید باد شدید مجال نمی‌داد که با پیکانش درست و دقیق نشانه رود. اما پس از آن کامیابی‌های بیشتری نصیبش شد و بر تعداد مدال‌های طلایش از مسابقات بین‌المللی افزودن گرفت. از جمله در همان سال بود که به دریافت عنوان" قهرمان اروپا" در میان زنان کماندار نایل شد. هشت رکورد جهانی در زمینۀ کمانداری زنان و پانزده عنوان "قهرمانی اتحاد شوروی"، زیب‌النسا رستموا را در زمرۀ معروف‌ترین و کامگارترین ورزشکاران شوروی قرار داد.

زیب‌النسا رستموا که اکنون پنجاه و شش سال دارد و همراه با فرزند دومش "دلشاد" در شهر خجند زندگی می‌کند، پس از کنار گذاشتن تیر و کمانش برای مدتی ریاست نهادهای ورزشی گوناگون را به عهده داشت. وی در سال ۲۰۰۰ در شهر خجند یک باشگاه کمانداری و تیراندازی را سازمان داد و بسیاری از کمانداران جوان از جملۀ شاگردان اویند. بالاترین جایزۀ مسابقات کمانداری تاجیکستان نام "زیب‌النسا رستموا" را دارد و کمانداران همه‌ساله برای دریافت آن به رقابت می‌پردازند.

در گزارش مصور این صفحه زیب‌النسا رستموا از گذشتۀ پرافتخارش می‌گوید.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2013/10/20
آفرین گردآفرید.
- یک کاربر، 2012/10/25
زنده باشید هزار سال
دمتان گرم سرتان خوش
پایدار باشید
- یک کاربر، 2012/05/24
بسیار زیبا بود. می توان نتیجه گرفت که بانوان در تمام عرصه های علمی و ورزشی قابلیت رشد و درخشش را دارند. و تنها نیاز به حمایت و ایجاد زمینه در این راستا را دارند. سپاس
- سید جواد میرهاشمی، 2011/06/06
سلام و درود فراوان. زیبا بود مثل همیشه. ای کاش می شد از ایشان فیلم مستند پرتره ای تهیه نمود. امیدوارم بتوانم. اگر اطلاعات دقیق تری از ایشان در اختیارم بگذارید بی نهایت سپاسگزارتان می شوم.
ارادتمند همیشگی
سید جواد
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.