Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
نماد رنگين تاجيکان
پروانه فيروز

هنر بافندگی (نساجی) تاجيکان به عنوان قومی که در امتداد بخش عظيمی جاده ابريشم قرار داشتند، از ديرباز شناخته شده است. اطلس در ميان پارچه هايی ست که تاجيکان روی تار و پود آن نقش و نگار ويژه خود را بافته اند. از اين جاست که طی چندين سده تاجيکان اطلس ابريشمی را به مثابه متاع ملی خود می شناسند و امروز هم عروس تاجيک را نمی توان بدون لباس اطلسی تصور کرد.

در دوران شوروی نيز تاجيکستان کارخانه های متعدد توليد اطلس داشت و فرآورده های اين کارخانه ها در بيرون از تاجيکستان نيز به فروش می رفت. کارشناسان اين رشته در تاجيکستان در باره فراوانى توليدات "خجند اطلس"، يکی از عمده ترين کارخانه های توليد اطلس می گويند که با پارچه های بافته آن می شد شش بار دور کره زمين را پوشاند. صرف نظر از دخالت دولت شوروی در نحوه لباس پوشی مردم اطلس در ميان زنان تاجيک همچنان رايج و محبوب ماند.

صنايع اندک تاجيکستان که يک کشور عمدتا کشاورزی است، در پی فروپاشی شوروی شديدا آسيب ديد و کارخانه های صنعتی معدودی که در اين جمهوری وجود داشت، از جمله "خجند اطلس" معروف از فعاليت باز ماندند.

از يک سو، شمار مشتريان فرآورده های اين کارخانه به شدت افت کرده بود و از سوی ديگر، تهيه نخ ابريشم که لازمه توليد اطلس تاجيکی است، تقريبا ناممکن شده بود. افزون بر آن، ازبکستان، همسايه توانمند تر تاجيکستان، پارچه های اطلس خود را به قيمتی ارزان تر وارد بازار های تاجيکستان کرد که آن هم به مشکلات صنعت نساجی تاجيکستان می افزود. به گفته مسئولان کارخانه خجند اطلس، علت ارزانی اطلس ازبکی بافت و ترکيب آن است که بر خلاف اطلس تاجيکی ابريشم خالص نيست. 

اما با توجه به اهميت اطلس در فرهنگ تاجيکی طی سال های اخير در راستای احيای اطلس تاجيکی گام هايی برداشته شده است. برگزاری آزمون موسوم به اطلس از جمله اين اقدامات است. در اين آزمون دوزندگان چيره دست با استفاده از پارچه اطلس لباس های مدرن می دوزند و به نمايش می گذارند. 

يکی از اهداف اين آزمون جلب توجه جوانان به پارچه ملی است. برای ارتقای جايگاه اين پارچه تاجيکی روز ١٦ آوريل روز اطلس اعلام شده است. مسئولان کارخانه خجند اطلس هم اميدوارند که با تفوق بر مشکلات مالی شان دوباره از تمام ظرفيت اين کارخانه کار بگيرند.

 برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.